• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[VIDEO] How to: DAP500

Havanna

Detailing rookie
11 jun 2008
761
0
Swirls....:no... we zijn ze liever kwijt dan rijk. Gelukkig bestaan er diverse machines waarmee we de swirls heel goed kunnen verwijderen. De DAP500 van Carclean.com is er natuurlijk 1 van :ja


Doel

Met de DAP500 is het goed mogelijk om swirls, oxidatie, en verweerde plekken uit je lak te halen. De DAP500 is tevens geschikt om diverse apllicaties zoals een sealant, een glaze of een wax aan te brengen. In deze [VIDEO] How to: wordt ingegaan op het verwijderen van swirls.

OPMERKING: gezien de veelzijdigheid en de verschillende manieren om met de DAP500 te werken wordt er in deze [VIDEO] How to: een globale uitleg gegeven. Het gebruik van pads, compounds, en overige produkten moet niet gezien worden als voorwaarde, dit is zuiver en alleen een individuele keuze. De variteit aan pads en compounds zijn enorm. Maak altijd eerst een testspot, en begin altijd met de lichtste combinatie.


Benodigheden
  • DAP500
  • 1 of meerdere pads
  • Microfiber doek
  • Een produkt om mee te polijsten
How to

Breng een beetje produkt aan op je pad. Ik heb er in dit geval voor gekozen om 3 kleine bolletjes te doseren op de pad, anderen vinden een streepje of een X op de pad fijner werken, ga voor jezelf na wat jij fijn vindt werken.
Verdeel het produkt over het te behandelen oppervlak door te 'deppen', evt door licht te smeren. Zet de machine op een lage snelheid en werk voorzichtig het produkt in. Nadat je het hele oppervlak hebt ingewerkt voer je de snelheid op.
Maak nu 2 overlappende runs, dat wil zeggen: 1 run van links naar rechts over het oppervlak, en 1 run van boven naar beneden over het oppervlak. Overlap je bewegingen iedere keer met de helft van de pad. Zo weet je zeker dat je overal komt en niks vergeet.

Werk rustig, geconcentreerd, gestructureerd, en kijk continu waar je mee bezig bent. Ga niet als een wilde tekeer over je lak, het is geen sjoelbak!!
Nadien neem je het residu wat achterblijft af met een schone en droge Microfiberdoek.
Maak naar eigen inzicht een extra hit als dat nodig is (dat wil zeggen: 2 nieuwe runs over hetzelfde oppervlak, met dezelfde pad, en hetzelfde produkt.)
Al naar gelang de applicatie of het behaalde resultaat kan je verder gaan met de volgende machinale bewerking.


Video





Bedankt voor het kijken :cool:

Greetz,


P@rick
 
Top p@trick......zie ineens dat één van de eerste filmpjes die ik op YT mbt het detailen zag van jou was, handmatig op een golf en natuurlijk een peuk d'rbij :ja :D

Kan je misschien ook eens een foto plaatsen (is moeilijk om dat op foto vast te leggen) waarop je ongeveer de druk die je uit oefent op je pad kan zien ???
Ik heb bij mezelf n.l. sterk het idee dat ik veel te hard duw......;)
 
Ik gelukkig wel een frutter van oorsprong...:ja

Mijn pads trekken ook krom, heb zelfs het idee dat ze dunner worden....vandaar ook mijn vraag om evt een foto;)
 
Super weer! Zou zelf alleen een stuk langzamer bewegen, vooral de 1e "run", dus de horizontale banen die je als eerste maakt, is het belangrijkst.
Hier breek je 60-70% van het product mee af, als je die te snel doet is er minder resultaat. Vooral bij zwaardere combinaties heel langzaam bewegen en de machine de tijd geven om het product goed af te breken.
 
Mooie filmpjes allemaal, maar ook dat was mijn eerste gedacht. Ik doe het ook een pak langzamer maar was er dan ook niet zeker van dat mijn methode helemaal correct was.
 
goed gedaan joh, en hij had gewoon een beetje cameravrees/plankenvrees gezien het snelle handwerk in het begin van z'n sessie :grinning:
 
Dibbuz zei:
Zou zelf alleen een stuk langzamer bewegen, vooral de 1e "run", dus de horizontale banen die je als eerste maakt, is het belangrijkst.

Helemaal goed, zal die in het vervolg rustiger maken, scheelt wellicht een extra hit :weetniet

ThaBird zei:
Ik weet niet hoor maar volgensmij had je nog genoeg product op je pad zitten om nog een run te doen
Al zou ik er nog 3 runs achterna doen, dan zie je dat nog :grinning: Pad was nog iets vochtig van de Padwasher, en wanneer je de machine dan uitschakelt OP de lak laat ie 9 van de 10 keer een afdruk van je pad achter. Residu was ook super waterig, vandaar.
Had ik de pad iets gelift voordat ik de DAP uitschakelde, dan had je geen afdruk gehad. Try it, and you know it :ja

Voor wat betreft krom trekken van pads is dit vaak te wijten aan veel teveel druk zetten op de pad. Lichte druk op de DAP geven zodat hij mooi vlak en stabiel brlijft is meer dan genoeg.
 
Thx p@trick, ongetwijfeld zal the CC crew dat ook op de workshop hebben uitgelegd, maar heb ik zelf m'n aandacht meer op het testspot en resultaten gebeuren gehouden........:schaam :schaam
 
Echt grote complimenten voor de filmpjes, leuk gemaakt en zeer nuttig!
 
Heel erg mooi gedaan die filmpjes, het leek mij altijd 'gevaarlijk' om een polijstmachine te gebruiken, maar zoals ik jou het zie doen denk ik van 'hoppa ik koop er ook 1 :party:'.
Echt top werk man!
 
Aan zulke filmjes en uitleg heb je wat aan:)^ De auto gisteren gewassen en gekleid. Vandaag hopelijk met de DAP aan de gang.:ja
 
Ik blijf erbij dat het hele mooie filmpjes zijn. Misschien is het niks hoor maar lees veel over 'backplate' en hoe aanbrengen van je pads. Misschien is het in de toekomst een keer leuk als daar een filmpje van kwam? Hoe je je Dap500 gebruiksklaar maakt voor de eerste keer?