• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vlekken dakbogen RCZ

SlomeDuikelaar

Detailing guru
Tester of Bling
28 dec 2015
559
153
45
Den Haag - Zuid
@Tim / @Dibbuz / @RCZ-rijders of wie dan ook maar de oplossing heeft...

Zoals de titel het al aangeeft, ik heb vlekken in de dakbogen van mijn RCZ.
Het is lastig vanwege het glanzende oppervlak om er goede foto's van te maken.

Het is iets waar ik me al aan stoor sinds de aanschaf van de auto. Op zich glanst het
oppervlak, maar vanuit bepaalde hoeken zie je een soort doffe witte aanslag/waas.
Of het komt door waszuren, die de laag hebben aangetast, durf ik niet te zeggen.
Het materiaal wordt aluminium genoemd, maar volgens mij is het geanodiseerd aluminium.

Wat ik al geprobeerd heb:
- een wax erop zetten, dit verbergt het aardig
- handmatig poetsen met pro polish op Monello duo pad (beide zijden), komt wel aardig wat vuil vanaf
maar is niet afdoende
- na reinigen Black Hole aangebracht, wordt alleen maar meer zichtbaar...

Wat nog zou kunnen:
- reinigen met DAP en pro polish (kleur pad)?
- polijsten Finale?
- ander middel aanschaffen?
- als niks helpt > dakbogen wrappen...

Ik sta open voor goede tips, wellicht zijn er mensen die het probleem kennen en verholpen hebben...
Alvast bedankt, groet René

De belabberde foto's:
IMG-20160226-01225.jpg


IMG-20160226-01227.jpg
 
Dat ziet er idd uit als geanodiseerd aluminium dit had ik ook op m'n a4 .De dak rails.
Heb dit zelf nooit perfect gekregen maar met prof polish tot een minimum weten weg te werken.
Wel heeeeeeeeeeel lang mee bezig geweest.
Ik wens je succes en hoop dat je het goed krijgt en idd wrappen is een oplossing
 
Was begonnen met de hand maar dit duurde vrij lang en ik was op een punt dat ik dacht haal wel nieuwe
Maar toch de gok genomen en met prof polish op een witte pad het geprobeerd resultaat machtig
wel goed de machine in bedwang houden.
hierna de wat lastige hoeken ( ja dakrails ) verder met de hand gedaan
 
Het 'probleem' is dat geanodiseerd aluminium de eigenschap heeft zichzelf te beschermen door te gaan oxideren, dit is dus die witte waas die je ziet en heeft als doel het onderliggende materiaal verder te beschermen tegen invloeden van buitenaf.

De enige mogelijkheid om dit proces af te remmen, is door de laag min of min luchtdicht af te sluiten. Dit kan het beste door er een coating op aan te brengen zoals Gyeon Rim.

Je kan de dakrails behandelen met polijstmiddel, gebruik liever niet te grof anders ga je weer krassen trekken in het aluminium wat de oxidatie in de hand werkt. Probeer het eerst eens met een paintcleaner op een polishing pad.

Succes.
 
Toevallig heb ik vandaag de dakrails van een Audi S4 gepolijst. Deze waren dof en er leek een soort verwering op te zitten. (Ongelijkmatige kringels/vlekken) Ik heb dit gewoon gepolijst zoals ik de lak polijstte; Machinaal met een DAP900 met Raffini Geel + S3 en afgeschaald naar Raffini Oranje + S30.

De spiegelkappen leken van het zelfde soort materiaal en heb ik hetzelfde behandeld.

Wat Nicknameless aangeeft is voor mij dan misschien ook iets om in mijn achterhoofd te houden, maar ik ga alles ''afsluiten'' met Gyeon Mohs.


Greetz
 
Geanodiseerd aluminium is volgens mij altijd dof.
TS zegt dat lijsten glanzen.
Geanodiseerd aluminium kun je niet polijsten, want dan gaat het juist glanzen. Je poetst de corrosie weg. Daarom is Profesional Polish zo goed, want is zonder schuurkorrel.
Eens opletten wanneer ik zo'n auto zie rijden.
 
@slome duikelaar: ik heb hetzelfde probleem bij mijn RCZ en kwam voorbij aan dit forum in mijn zoektocht naar een oplossing. Ik ben dus benieuwd naar jouw vorderingen n.a.v. De verschillende opties die hiervoor beschreveb zijn.
Bij voorbaat hartelijk bedankt voor je reactie.
Frank
 
Hey Frank, mijn dakbogen zijn nu al weer een maand of 4 helemaal top.

Wat geholpen heeft: PB pro polish op witte pad (pad werd aardig zwart), hielp maar niet voldoende naar mijn zin.
Toen gewoon gepolijst, eerst mild begonnen en uiteindelijk opgeschaald naar veloce op oranje. Alles met DAP.
Dit deed de vlekken verdwijnen. Hierna, op advies, de bogen in een coating gezet, aangeraden werd Gyeon Rim.
Had mezelf vergist en Trim aangebracht, maar dit doet ook al 4 maanden zijn ding...
Tijdens de dagen van het experimenteren merkte ik dat een goede bescherming echt wel nodig is,
want de vlekken kwamen langzaam terug...

Ik hoop je hiermee van voldoende info te hebben voorzien.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: FvdP
Hey Frank, mijn dakbogen zijn nu al weer een maand of 4 helemaal top.

Wat geholpen heeft: PB pro polish op witte pad (pad werd aardig zwart), hielp maar niet voldoende naar mijn zin.
Toen gewoon gepolijst, eerst mild begonnen en uiteindelijk opgeschaald naar veloce op oranje. Alles met DAP.
Dit deed de vlekken verdwijnen. Hierna, op advies, de bogen in een coating gezet, aangeraden werd Gyeon Rim.
Had mezelf vergist en Trim aangebracht, maar dit doet ook al 4 maanden zijn ding...
Tijdens de dagen van het experimenteren merkte ik dat een goede bescherming echt wel nodig is,
want de vlekken kwamen langzaam terug...

Ik hoop je hiermee van voldoende info te hebben voorzien.

Hey, bedankt voor je uitgebreide reactie. Je uitleg bevat voor mij wel wat vakjargon waar ik (nog) niet zo in thuis ben, maar dat gaat denk ik wel veranderen. Ik kan nu in ieder geval gericht aan de slag en hoef het wiel niet uit te vinden.
Nogmaals bedankt! Als je verder nog RCZ gerelateerde poetstips hebt houd ik me aanbevolen. Misschien weet jij bijvoorbeeld waar ik het beste aan een lakstift Blanc Nacré kom?
groet,
Frank.
 
  • Leuk
Reactions: SlomeDuikelaar
@FvdP vraag het is bij de dealer voor een lakstift.
Kijk ook is op
https://forum.Carclean.com/threads/...al-dap500-900-20-11-15-update-geplaatst.4265/
https://forum.Carclean.com/threads/...ig-met-videos-20-11-15-update-geplaatst.4266/

En bij handleidingen topic op het forum.
 
  • Leuk
Reactions: FvdP
@FvdP excuses inderdaad voor het taalgebruik ;)
Indien iets niet duidelijk is/wordt, geef je maar een gil.

Ik weet niet waar je vandaan moet komen,
maar we zouden een keer een bakkie kunnen doen en over de RCZ's kunnen spreken.

De lakstift kun je uiteraard bij de dealer krijgen.
Je kunt er ook voor kiezen om bij een autoverfhandelaar langs te gaan.
Daar kunnen ze computergestuurd een lakstift op maat maken en desgewenst voormengen met blanke lak.

PS. Er zijn diverse topics op het forum te vinden vwb de aanpak van kleine lakbeschadigingen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: FvdP
@FvdP excuses inderdaad voor het taalgebruik ;)
Indien iets niet duidelijk is/wordt, geef je maar een gil.

Ik weet niet waar je vandaan moet komen,
maar we zouden een keer een bakkie kunnen doen en over de RCZ's kunnen spreken.

De lakstift kun je uiteraard bij de dealer krijgen.
Je kunt er ook voor kiezen om bij een autoverfhandelaar langs te gaan.
Daar kunnen ze computergestuurd een lakstift op maat maken en desgewenst voormengen met blanke lak.

PS. Er zijn diverse topics op het forum te vinden vwb de aanpak van kleine lakbeschadigingen.

Hey Hallo,
Dat zou idd geen slecht idee zijn, om elkaar eens te ontmoeten. Op dit moment is dat wat lastig omdat ik in het buitenland woon. De RCZ staat in mijn garage in Nederland. Ik heb de auto gekocht toen ik voor een vakantie in Nederland was. Ik kon hem gewoon niet laten staan zo'n zeldzaam mooi exemplaar met vrijwel alle door mij gewenste opties. Die koop was overigens nog niet zomaar geregeld. Als je niet in Nederland ingeschreven staat kun je een auto niet op naam zetten, dus dat was nog even zoeken naar een kandidaat die zich daarvoor wilde laten gebruiken. Daarna is de auto geschorst en staat hij dus te wachten op onze terugkomst. Op relatief korte termijn kom ik weer definitief terug naar Nederland en dan ga ik zeker contact met je opnemen als je het goedvindt. Groet, Frank
 
  • Leuk
Reactions: SlomeDuikelaar
Hey Frank, mijn dakbogen zijn nu al weer een maand of 4 helemaal top.

Wat geholpen heeft: PB pro polish op witte pad (pad werd aardig zwart), hielp maar niet voldoende naar mijn zin.
Toen gewoon gepolijst, eerst mild begonnen en uiteindelijk opgeschaald naar veloce op oranje. Alles met DAP.
Dit deed de vlekken verdwijnen. Hierna, op advies, de bogen in een coating gezet, aangeraden werd Gyeon Rim.
Had mezelf vergist en Trim aangebracht, maar dit doet ook al 4 maanden zijn ding...
Tijdens de dagen van het experimenteren merkte ik dat een goede bescherming echt wel nodig is,
want de vlekken kwamen langzaam terug...

Ik hoop je hiermee van voldoende info te hebben voorzien.
Goedenavond, ik heb een RCZ met nog goed uitziende bogen, omdat hij tot nu toe altijd binnen stond.. vanaf nu staat hij altijd buiten en ben ik bang dat als ik niks doe dat er dan ook vlekken op komen.. jou vakjargon begrijp ik ook niet goed inderdaad.. kun je mij in het kort uitleggen wat ik het beste kan doen en kopen om de bogen mooi te houden?
Alvast hartelijk dank! Groet, Susan
 
Hi @Snelle Suus welkom, misschien even een voorstel topic aanmaken?

Heb je zelf al poets spullen?

Als ik bovenstaande lees is er eerst gepolijst en daarna bescherming in de vorm van een coating aangebracht.aangebracht.