• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vlekken op lederen stuur, hoe weg te krijgen

Tarabass

Detailing chief
13 jul 2016
278
88
44
Elburg
Ik heb een lederen stuur waarop nogal wat vlekken zitten. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik dit schoon/weg kan krijgen of kan maskeren, en wat het is. Het voelt niet als slijtage, maar kan ook niet echt vernemen of het erop of erin zit. Ik heb geprobeerd foto's te maken:

jII8v2jP6Q-Ks9rwBi6Ow92A4JbHC9zMmA94EGe6v4Hy6rmMgMgxMSessmM?width=3552&height=2000&cropmode=none.jpg


BTlbSyRINYeryU-R3smZFH6lESJ--92s-XLI6QZ3LaIREYjrUjN5oSRYFcI?width=2000&height=3552&cropmode=none.jpg


91-zjlpzww7Wo0V8njbcykEnr2Jwgq0TvC_uc-PMSaQUJPunhamuyFHL4Cg?width=3552&height=2000&cropmode=none.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat dit een combi is van slijtage en vervuiling + olien van je handen.

Ik zou dit zelf aanpakken met een ledersetje. Een voorbeeld hiervan is de LeatherTech Kit van Mothers + paardenhaarborstel.

Reinigen en voeden.


Greetz
 
Tja, het zijn rare plekken en zitten ook bovenaan het stuur (niet de foto's te zien). Het zit precies op de plekken waar je je hand houdt als je aan het cruisen bent op de snelweg.

Ik denk dat het setje wat Quantoxx aanhaalt niet voldoende is. Dat lijkt me meer voor onderhoud. Ik heb op een stukje geprobeerd met m'n nagel (yeah i know) het leer een beetje "open te krabben" en ben er toen met reinigingsdoekjes voor lederen overheen gegaan. Het resultaat was dat de kleur bijtrok, maar de vlek bleef. Het lijkt dus in het leer te zitten, maar wel echt aan de oppervlakte.

IvuGia1bGvpfTJnBejmQqk49ZyKnlYRk1nHShh2YkhzE2hAgKAEC4_OKDQ0?width=3552&height=2000&cropmode=none.jpg
 
Was even zoeken, maar deze al eens doorgelezen?

https://forum.Carclean.com/threads/diy-stuurwiel-reinigen.10364/

Al is het alleen maar om eerst even te reinigen! Ik heb dat op een gegeven moment ook gedaan bij m'n vorige auto. Knapte heel een stuk op, maar doe het heel voorzichtig, laat het sponsje glijden, en ga niet direct als een malle drukken. Bij geen resultaat iets meer druk uitoefenen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat topic al eens zitten lezen inderdaad. Misschien moet ik morgen eens zo'n sponsje halen en proberen. Slechter kan het toch niet worden. Ik heb ook al zitten denken aan groene zeep en een nagelborsteltje, om hem daarna licht te "polijsten" met zo'n sponsje.

Hoop eigenlijk dat iemand deze vlekken herkent, ze zaten er al in toen ik de auto kocht :)
 
Maar APC is toch heel slecht voor leder? Of heb ik dat mis? Welke heb je gebruikt?

Het kan sowieso geen kwaad om het stuur eens te cleanen, of de vlekken er dan uit zijn of niet, want krijg snel een plakstuur zeg maar.
 
Geen idee of het slecht is, doe het al jaren zo eigenlijk. Als je het bijhoud, met reinigen, voeden, en weet ik het wat kan er weinig mee gebeuren lijkt me. Stuurwiel voedt ik niet omdat toch je huidvetten er wel weer intrekken op één of andere manier, daar gebeurt tot dusver ook niets spannends mee.

Gebruik al jaren de Meguiar's APC. In 1/10. Één keer die van PB geprobeerd maar daar had ik weinig mee.
 
  • Leuk
Reactions: Tarabass
Ik maak het lederen stuur schoon met Supernatural Leather Cleaner. Deze is best wel sterk in reiniging. Is op basis van azijn. APC kun je beter niet op leder gebruiken, in ieder geval niet in sterke verhouding. APC bevat in veel gevallen zout wat mij voor leer niet goed lijkt.

Wel altijd voeden. Zelf doe ik dit met SN Leather Sealant omdat deze niet glans of glad maakt.
 
@Tarabass - De Mothers set is wat ik gebruik om complete lederen interieurs te behandelen. Juist wanneer je met je nagel aan je leer krabt en merkt dat het oppervlakkig vuil is, zal een leer-reiniger toch zijn ding kunnen doen? :p

Met producten of materialen met een schurende werking aan de gang gaan, dat zou mijn volgende stap zijn als APC gek genoeg ook niks doet.


Greeetz
 
Volgens mij is een deel van die vlekken slijtage: de verf is niet meer aanwezig op het leer. Heb het zelfde voor bij mijn wagen (is dan ook 10 jaar en 260.000 kilometertjes oud). Ik denk dat een herstelsetje met verf op maat van bv Colorlock aangewezen is als je dit terug wil goed krijgen
 
Stuur ziet er voor mij beschadigd uit, en in die beschadigingen gaat natuurlijk vuil zitten.
Misschien dat je het stuur nog netjes krijgt door het schoon te maken, maar die beschadigingen kun je er natuurlijk niet uit poetsen.
 
Ik heb zojuist wondersponsjes gekocht en ga dat vandaag even proberen. Het is inderdaad verwaarlozing! Al is deze auto ook 10 jaar oud en reeds 210.000km onderweg.

Maar het voelt niet beschadigd. Het is net zo glad als de rest, en je voelt helemaal niets eraan. Ook niet of het erin zit of er juist op zit. Als ik het weg krab wordt het daaronder wel weer zwarter. Ik ga eerst de sponsjes proberen, eens kijk wat dat voor resultaat biedt :)
 
  • Leuk
Reactions: Dreier-Reihe