• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vlekkerige lak, hoort dit zo?

BlancnacreMegane

Detailing rookie
21 sep 2021
8
15
Beste leden,

Ik heb een renault megane estate 2016 in de kleur blanc nacre. Ik heb de auto al meerder malen schoongemaakt. Afspoelen, was en wax, foam, compound, polish en ceramic wax. Alles van meguiars. De auto glanst goed alleen het lijkt soms of ik vlekken zie in de lak. Ik weet echter niet of het nou de lak is die zo hoort of dat het ergens anders aan ligt. Kan het er ook niet afvegen met een doek. Heeft iemand een idee? Er is niets bijzonders gebeurd. De auto is 4 jaar oud en niet overgespoten.

Ik hoor graag wat jullie idee is.

Groeten Leon
 

Bijlagen

  • 20210918_133243.jpg
    20210918_133243.jpg
    96,3 KB · Weergaven: 200
  • 20210918_133251.jpg
    20210918_133251.jpg
    88,1 KB · Weergaven: 165
  • 20210918_133142.jpg
    20210918_133142.jpg
    59,2 KB · Weergaven: 156
  • 20210918_133248.jpg
    20210918_133248.jpg
    51,9 KB · Weergaven: 154
  • 20210919_154742.jpg
    20210919_154742.jpg
    293,5 KB · Weergaven: 149
Welkom op het forum. :D

Op de foto's is niet duidelijk te zien wat je bedoeld. Wit is dan ook een lastige kleur om iets duidelijk vast te kunnen leggen. Je zal dus precies de juiste hoek moeten opzoeken en een foto maken, bij voorkeur iets op de lak leggen (stukje tape o.i.d) waarop de camera kan focussen.

Het lijkt mij niet dat af-fabriek een lak vlekkerig is. ;)

Je kan de vlekken niet wegvegen met een doek, maar kan je wel verschil zien als je polijst met bijv. de Compound?
 
  • Leuk
Reactions: BlancnacreMegane
Hallo dank voor je reactie. Hierbij omcirkelt waar je de vlekken ziet.

Nee het veranderd niet na compound en polish.
 

Bijlagen

  • 20210918_133243.jpg
    20210918_133243.jpg
    96,3 KB · Weergaven: 97
Die foto stond al in je eerste bericht. ;)

Als polijsten niets veranderd aan de vlekken, dan zou je mogen aannemen dat er iets niet helemaal goed gaat met de lak. Ik kan je echter niet vertellen hoe-of-wat, want ik kan op de foto's niets duidelijk zien.
 
  • Leuk
Reactions: BlancnacreMegane
Ik denk niet dat dit van de wax komt maar dat het de metallic flake is die de vlek veroorzaakt. Als je er met een cleaner overheen gaat en het is er nog zit het in het lakwerk.
 
  • Leuk
Reactions: BlancnacreMegane
Zo snel ga je ook niet door de blanke lak heen al is de Renault lak over het algemeen niet zo hard.
Onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk.
 
Zo snel ga je ook niet door de blanke lak heen al is de Renault lak over het algemeen niet zo hard.
Onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk.
Ik heb de auto 4 jaar. 60k km. Max. 1x in de week wassen. Soms 1x in de 3 wk. Sinds 1 maand hele lak gedaan met meguiars. Hoe moet de lak dan zijn afgenomen?
 
Nee dan lijkt het mij zéér onwaarschijnlijk dat op die lichtere plekken de lak dun is. Of het zijn vlekken van de wax, maar met een beetje van de polish zou het weg moeten gaan of in ieder geval anders moeten worden. Blijft het exact hetzelfde dan denk ik dat het gewoon het lakwerk is.
Het is metallic lak dus het kan zijn dat daar minder flakes zitten.
 
  • Leuk
Reactions: BlancnacreMegane
Wat ik kan doen is alles eraf halen met wash+ van meguiars. Dan zit er geen polish en wax meer op en dan kijken of ik het nog zie. Maar kan het door de wax coating komen? In samenhang met de parelmoerkleurige lak?
 
Ja bijvoorbeeld. Als het patroon van de vlek verandert dan is de wax of de polish. Verandert er echt helemaal niets dan zit het waarschijnlijk in het lakwerk zelf (onder de blanke lak). Het heeft er dan altijd al gezeten.
 
  • Leuk
Reactions: BlancnacreMegane
Dit fenomeen noemen we in ons vakgebied ''wolken'', dit komt door het fout spuiten van lak (kleurlaag), bij lichtere kleuren is dit sneller zichtbaar, vaak kan je dit bij zilver/grijs kleuren erg goed zien. De realiteit is dat veel nieuwe wagens zelfs zo in de toonzaal staan (of zelfs herspoten is voor deze verkocht is aan jou, denk dan aan een lakfout, transportschade,...).

Hieronder een stukje erover.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Altos
Ja, ik wil niet lullig doen maar het is een Renault en die met een lichte kleuren zitten (soms) slecht in de lak, wij reden altijd Renault op het werk, en de licht, zilvergrijze, (tecnical Gray geloof ik) als die vol in de zon staan kan je precies zien hoe de robot over de auto is gegaan! Heb zelf nog eens een Trafic gehad en die had een andere kleur achter deuren dan de rest van de auto!!! dit zag je duidelijk als hij in de zon staat. zelfs bij de dealer zeiden ze dat het niet meer is als vroeger !!!
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Klopt wat @wings-hifi zegt, mijn ervaring is dat vooral Franse merken hier opvallend vaker "last" van hebben. Vaak valt het pas op nadat je de klant erop wijst.