• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vloeken in de kerk

MCW

Detailing addict
14 jun 2018
71
60
Ik mag (als het allemaal gaat zoals gepland) in februari weer een nieuwe lease auto ophalen. De huidige heb ik altijd zo goed mogelijk behandelt en ziet er nog piekfijn uit.

Nu is het zo, dat ik simpelweg niet altijd de tijd heb om de auto handmatig te wassen maar ik hem wel netjes moet kunnen houden. Tijd kun je maken is dan een veelgehoorde respons; Dat klopt natuurlijk voor een groot gedeelte maar laten we die discussie maar niet voeren ;).

Ik ga nu ongeveer 2 keer per maand door de wasstraat.

Is het aanbrengen van een glascoating in mijn geval nog een goede optie, of is de wasstraat gewoon gelijk einde verhaal om de auto mooi te houden?
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
My 2 cents:
Een duurdere (hiermee bedoel ik dus Professionele / meerlaagse) coating zou ervoor moeten zorgen dat er een hardere toplaag over de blanke lak zit.
Daarbij, de 'anti stick' eigenschappen van een coating, die er mogelijk in de eerste maanden voor zouden kunnen zorgen dat het krasstraat bezoek minder frequent hoeft te gebeuren.

Is de krasstraat per definitie killing? Niet direct.
Verwacht ik dat een coating meer dan 6mnd houdt bij tweewekelijks krasstraat? Nope...

Conclusie? Not worth the money...

Btw, in de lease contracten die ik heb gezien tot nu toe worden de 'wasstraatkrassen welke d.m.v. polijsten kunnen worden verwijderd' vaak genoemd als een geaccepteerde 'schade' .

FYI voor de moraalridders: bovenstaande is mijn mening/ervaring, geen theoretisch onderbouwd verhaal
 
Ook wel eens gesproken met medewerkers van CC die een klant hadden die (volgens mij) Mohs had laten aanbrengen. Klant reed vervolgens elke week door de wasstraat en op een gegeven moment is er wat overgespoten vanwege schade. Toen de auto weer kwam voor de jaarlijkse beurt was het nieuw overgespoten deel zwaarder bekrast dan de andere panelen. Kan zijn dat de coating daarvoor heeft gezorgd, of misschien is de nieuwe lak een stuk zachter.

Hoe dan ook, het zou voor mij teveel geld zijn. De klant had een Ferrari als ik me niet vergis, dus die zat wat beter in de slappe was ;)
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
My 2 cents:
Een duurdere (hiermee bedoel ik dus Professionele / meerlaagse) coating zou ervoor moeten zorgen dat er een hardere toplaag over de blanke lak zit.
Daarbij, de 'anti stick' eigenschappen van een coating, die er mogelijk in de eerste maanden voor zouden kunnen zorgen dat het krasstraat bezoek minder frequent hoeft te gebeuren.

Is de krasstraat per definitie killing? Niet direct.
Verwacht ik dat een coating meer dan 6mnd houdt bij tweewekelijks krasstraat? Nope...

Conclusie? Not worth the money...

Btw, in de lease contracten die ik heb gezien tot nu toe worden de 'wasstraatkrassen welke d.m.v. polijsten kunnen worden verwijderd' vaak genoemd als een geaccepteerde 'schade' .

FYI voor de moraalridders: bovenstaande is mijn mening/ervaring, geen theoretisch onderbouwd verhaal
Misschien kan Johan van CC hier wat over zeggen...
Mijn ouders zijn van die klanten die hem netjes laten behandelen bij Diventa Bella, waarna die vrolijk wekelijks / tweewekelijks door de krasstraat gaat. Zelfs na 2 jaar en 60.000 km van die mishandelingen was de schade beperkt en bood Mohs+ nog steeds erg nette bescherming...
Conclusie is dat de auto er dus daadwerkelijk heel veel beter bijstond en staat dan dat hij er ooit bij had kunnen staan zonder. Hulde aan de mensen van Carclean en Diventa Bella wat dat betreft!
 
Het bericht hierboven van Xsara vat het toch geweldig samen. Ook al ben je enkel aangewezen op de wasstraat, is een coating een goede keuze. Misschien dat je dan ook minder vaak door de wasstraat hoeft. En mocht er wat veranderen dat je toch wel tijd krijgt om zelf te wassen, dan is het helemaal genieten geblazen.

Doen dus!
 
+1 voor de goede onderbouwingen hierboven.

Het is safe to say dat elke vorm van extra bescherming altijd een plus is. Als je 2x per maand de auto door de wasstraat heen haalt, is naar mijn idee de auto minstens al een week ''onacceptabel'' vies. :p Maja, wil je vrijwel altijd een schone, nette auto of mag dat ook minder vaak?

Als ik een nieuwe auto zou krijgen, dan is bovenstaande afhankelijk van de kleur en hoe gevoelig de lak is.
- Is het een donkere kleur en merk ik al snel op dat de lak swirls/krasjes vertoont, dan zou ik een coating willen welke hardheid toevoegt (Gyeon - Mohs) en dan weet ik dat de wasstraat sowieso minder invloed op de lak heeft dan zónder coating.
- Is het een lichte kleur, dan maak ik mij al veel minder zorgen over defecten die kunnen ontstaan. Je ziet ze toch minder goed. Maar, voor vervuiling die minder goed hecht en wassen dus makkelijker maakt, zou ik een coating kiezen die minder prijzig is.

Moet daarbij wel zeggen dat goed onderhoud van de coating en er voor zorgen dat de wasstraat/handwas toch het risico op defecten verminderd, ook wel erg belangrijk is. Details waarbij ik voor Mohs koos omdat de lak gevoelig was, die werden veelal verkeerd gewassen met de hand of volgeblubberd door een wasstraat getrokken en dan ontstaan er in de coating alsnog veel defecten. (Ondanks goed geïnformeerd te zijn, denken dat de coating bulletproof is)
 
Het is denk ik ook net wat je verwacht... Mijn ouders zijn ouder en hebben echt geen zin om wekelijks met een emmertje sop in de weer te gaan. Wel willen ze hun auto langere tijd netjes houden...
En zo zijn er meer redenen waarom een handwas niet altijd handig is. Ook een eeuwig schone auto klinkt leuk, maar is niet altijd haalbaar. Ik rijdt zelf meer dan 1000km per week en geloof me, na dag 1 ziet die er al weer smerig uit.. En dan moet die nog op straat staan ook, waar die nog wel eens onder een boom (uiteraard wel zonder vogels) staat... Sja, het is gewoon niet perfect te houden in mijn geval!! Toen ik minder reed stond ik dan steeds weer te wassen. Aangekomen op de camping in Frankrijk? Eerst langs de wasbox... Nu leg ik me daar wat meer bij neer, wetende dat die er bij de volgende wasbeurt weer strak bij staat... De hobby auto is een ander verhaal, die staat altijd lekker gepoetst binnen. Dan is het ook leuk om hem bij te houden en strak te houden...

Ik heb nu wel gezien wat een echt goede coating doet.. Op deze auto zat dus Mohs+. Wat een reguliere Mohs of andere coating doet, geen idee...
We hadden er bij het ophalen van de auto ook nog over met Johan. Tuurlijk, als detailer voelt t minder leuk als je weet dat de auto daarna weer door de wasstraat gaat. Aan de andere kant tovert t bij mij dan ook wel een glimlach op t gezicht als je ziet hoe zo'n auto er na een niet te verregaande polijstbeurt en nieuwe coating weer bij staat..
Het heeft in mijn ogen zeker een toegevoegde waarde... Misschien niet de toegevoegde waarde die de meeste detailers hier nastreven; het in nieuwstaat houden van de auto, maar toch zeker wel de toegevoegde waarde dat er na al die 'mishandeling' een auto staat die vele malen strakker is dan dat hij ooit was geweest zonder coating en bij hetzelfde gebruik.... En dat gecombineerd met zelfs nog een heel redelijke bescherming..
 
Op mijn C-Max van de zaak heb ik destijds ook Mohs aangebracht.

De eerste maanden altijd netjes met de hand gewassen maar dat was op een gegeven moment niet meer te doen omdat ik de tijd er niet meer voor kon (wilde) vrijmaken bij 6500km per maand.

De auto ging wekelijks / 2 wekelijks door de wasstraat maar na een jaar waren er geen tot nauwelijks swirls zichtbaar.
Nou moet ik wel zeggen dat als de auto echt goor was ik deze vooraf eerst met een HD in de wasbox afspoot.
 
Dank voor alle reacties!

Het gaat om een Q4 (sportback) in het wit metallic. Een lichte kleur dus.
Ik ga me eens beraden met alle bovenstaande adviezen!
Thanks!