• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vloermatten schoon spuiten met hogedruk reiniger

RoyR

Detailing guru
3 jan 2015
5.705
193
26
Zwolle
Beste,

Ik ben momenteel bezig met een interieurklus van een BMW 3 Serie.
Nu liggen hier velours vloermatten in.
Hebben jullie wel eens de hogedruk reiniger op de vloermatten gezet?
En daarna weer verder met de extractor.

Niet dat de matten maar de bliksem gaan...

Groet
 
Kan prima hoor, alleen wel eerst even kijken of de mat niet versleten is. En ik zou anders een klein stukje proberen eerst. Maar als ik matten goed wil schoonmaken, spuit ik ze in met tapijtcleaner, inborstelen en dan afspuiten met de HD. Daarna uitkloppen en laten drogen, aangezien ik geen extractor heb. Maar afspuiten en naderhand met de extractor lijkt me ook prima.
 
Laatst bewerkt:
Heb ik ook wel eens met een HD afgespoten. Kan opzich prima. Ga uiteraard altijd na met extractor om overtollig water er uit te zuigen.
 
Bedenk jezelf eerst eens op het wel nodig is om er 100+ bar aan water op te gaan zetten. ;)

Zelfde idee als bij de vele ''motorrruimte schoonmaken''-topics; Vrezen voor waterschade, maar wel de HD er overheen willen trekken. Waarom dan?
 
  • Leuk
Reactions: opelmark
Voor het reinigen van de vloermatten spuit ik ze eerst altijd nat, daarna doe ik er altijd wat wasmiddel op (opgelost in water) wat ik 5-10 minuten laat zitten, daarna spuit ik ze af met de HD-reiniger (normale lans van kranzle).

Dit werkte zowel prima voor de matten van mijn Lexus (slechts 1x gedaan, na aankoop; onderhouden doe ik gewoon met apc/interior cleaner), als de matten van de v60 van mijn vader.

Vervolgens laat ik ze een paar dagen drogen in de zon.
 
Toch de stoute schoenen aan getrokken. En de hogedruk op de vloermatten gezet!
Kortom. Ideaal!
Kwam veel zooi uit. Die er anders niet uit zou zijn gegaan!
Daarna met de extractor even droog gezogen. Toen 2 uurtjes in de volle zon gelegd. En voila. :D

Bekijk bijlage 127188
20200504_161722.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maar als ik matten goed wil schoonmaken, spuit ik ze in met tapijtcleaner, inborstelen en dan afspuiten met de HD. Maar afspuiten en naderhand met de extractor lijkt me ook prima.
zo doe ik het ook ongeveer maar de laatste keer uitgespoeld met de tuinslang
 
Vraag me af of deze aanpak ook zonder schade aan de matten zal werken zonder extractor en meer uurtjes zon
Waarschijnlijk wel. Maar ik zuig ze mooi uit met de George! Ze zijn namelijk echt doorweekt na de hogedruk.
Met de george zuig je 95% water eruit, en ook wellicht nog een beetje vervuiling.
 
  • Leuk
Reactions: BZwart
Ik gebruik alleen de HD alleen als de vloermat een slagveld is of jaren niet is schoon gemaakt. Inspuiten met classic carpet cleaner 1:20 of wat sterkers P&S carpet Bomber 1:5. Echt hele slechte plekken met enzyme spot en stain paar minuten in laten trekken zodat het product tot diep in de mat is geweest. Boormachine met zachte/medium brush erop en daarna extracten.

Beschermen met 303 Fabric protect.
 
als je ze voldoende afspuit, dan lijkt mij dat niet echt een probleem. Door de druk van een HD spuit je namelijk ook automatisch het vuile water er uit.

Het is echter wel belangrijk om de matten echt goed te laten drogen, zodat je geen last krijgt van schimmelvorming o.i.d.
 
Lijkt mij allemaal wel mogelijk, maar het is ook maar net de situatie waar je in zit. ;)

Ik zou eerder kiezen voor;
1) APC + boenen als snelle reiniging,
2) APC + boenen/Tornador + extracten voor diepere reiniging en redelijke droogtijd,
3) APC + boenen + HD afspuiten als je de matten langere tijd uit de auto kunt houden, want zelfs na extracten blijven ze natter.

Optie 2 is natuurlijk het beste, in mijn opinie, als je een detail doet waarbij de matten niet lang kunnen drogen. (Roadside Detailer)

De matten met de HD afspuiten heb ik ook vaker gedaan, maar dat vonden mijn matten niet leuk meer. Althans, de randen begonnen te raffelen en deze heb ik toen weer afgebrand/gesmolten om het pluizen en verergeren tegen te gaan.

Het enige voordeel dat ik zie in de HD-methode is dat het sneller reinigen is en waarschijnlijk ook meer brute power op vlekken en andere bende. Verder zou ik nooit de HD op matten van een ander willen zetten. :p
 
@Quantoxx mee eens ik zou ook sneller voor optie 2 gaan. maar als je echt zwaar vervuilde matten hebt is het toch fijn dat je de HD kan gebruiken. Gelukkig kan je tegenwoordig vaak de druk van de HG wel verlagen of een andere nozzle erop zetten voor minder druk. Hierdoor heb je nog steeds schoonmaak powerrrr. Maar niet echt schadelijk.
 
Tja, mee eens. :p Maar de matten worden toch wel door-en-door nat en als je binnen een dag een detail moet doen, dan hoop ik dat de zon brand als een malle en je ze in de zon hebt kunnen leggen om te drogen, zelfs na extracten.

Ik heb toevallig een paar dagen terug nog met de HD en extractor de passagiers-mat aangepakt. Deze gaat de auto niet meer in, dus kon wat testen en ouwehoeren. De mat bleef toch wel duidelijk natter dan wanneer ik ''APC + Boenen + extracten'' had toegepast. (Ogenschijnlijk ook niet schoner ofso)

Verder allemaal niet zo heel belangrijk, maar ik zou de matten van anderen niet zomaar af gaan blazen met de HD. Geen idee wat er met de mat gebeurd is en de staat ervan, dus voordat ik dan iets sloop en kosten moet gaan maken. :D