• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volkswagen Golf GT `06

RST-Smurf

Detailing guru
25 mrt 2010
2.851
105
Gister een Golf GT van 2006 op bezoek.

De eigenaar wilde voor de komende winterperiode de wagen goed beschermd hebben en wou wat meer weten van het detailen.Zelf was die al een beetje bezig met het detailen , maar wilde meer.

Dus de wagen bij aankomst gisterochtend ( was nog wat donker buiten , dus helaas geen strakke foto`s ) :

DSCN0221.webp

DSCN0223.webp

Op het eerste gezicht zag de wagen er redelijk netjes uit , je kon zien dat die netjes wordt bijgehouden.

En na de nodige babbeltjes zijn we aan de gang gegaan.Eerst met een flesje APC ( 1:4 ) en een kwastje alle rubbers en kunstoffen gedaan.En voor de wielen/banden hebben we een APC met Superdegrasermengsel genomen.
De wagen afgespoeld en vervolgens de wagen gewassen volgens de 2 emmer methode.En ondanks dat die er "schoon" uitzag , was het resultaat te zien aan de emmers.En zo zie je ook meteen de "waarom" :

DSCN0226.webp

Nadat de wagen is gewassen is de wagen met Iron-X ingeneveldt.Dit spul gaat een reactie aan met metaaldeeltjes die op je lak zitten.Ook wel "spoorslag" genoemd.Wagen was in juni al een keer gekleid door de eigenaar , maar deze man komt uit Amsterdam en woont in de buurt van een tramlijn.En dit was ook meteen te zien aan de 'uitslag" van de Iron-X :

DSCN0230.webp

Dit even z`n werk laten doen en vervolgens de wagen afgespoeld.Ook nog de ramen met de Pro Vision - Glass Scrub gedaan.
Vervolgens de wagen ingeneveldt met Poorboys Spray & wipe en de wagen gedroogd.

En hierna de wagen binnen gezet.En samen met de eigenaar een rondje lakdefecten gedaan.Wat ons meteen opviel waren de swirls.En dan meer de afwezigheid daarvan.Maar zaten er op de wagen meer rechte krassen.Heb er een aantal geprobeerdt vast te leggen , maar zilvergrijs blijft een lastige kleur daarvoor.

na de lakdefecten zijn we met de lakdiktemeter aan de gang gegaan.De lak was van een normale waarde met waardes tussen de 100 en 110 micron.Alleen de linkervoorportier week af , maar deze was recentelijk vernieuwd ivm diefstal van het paneel.En de achterdeuren weken af.Deze zaten op de 160 micron.

Na dit te hebben gedaan zijn we gaan kleien.En dit was nodig ook.Floris was met de Mothers klei aan de gang gegaan met de detailer van Mothers.Zelf heb ik de Poorboys klei samen met de Spray & Wipe gebruikt.

DSCN0250.webp

Vervolgens zijn de delen afgeplakt die niet in aanraking mogen met de polijsten.Op deze wagen zat niet veel ongespoten kunstof of rubber , dus was snel gedaan.

En heb ik een testspotje gedaan en meteen aan Floris laten zien hoe te werken met een DAP.En Floris dus ook aan het werk gezet met een DAP en oranje pad met Monello Mezzo.Zelf ben ik aan de gang gegaan met de rotary en oranje pad en de Scholl Concepts S17.Op de achterklep zelfs nog een wolletje te voorschijn gehaald icm Scholl S3.Hier zaten hardnekkige krassen.Ook de achterlichten zijn meegepakt met de rotary en de oranje pad met de S17.

voor :

DSCN0256.webp

En na :

DSCN0259.webp

Na de oranje pad met Mezzo is Floris aan de gang gegaan met de licht groene pad icm Finale.

op de lak een mooie correctie kunnen behalen van een 80%.Sommige krassen zijn zelfs voor een 90% weg.

in de tussentijd een handpadje zwart gepakt en de Pro Polish ( de 1 versie ) voor de mat zwarte lijsten.

Voor :

DSCN0261.webp

En na :

DSCN0263.webp

Ook de uitlaten aangepakt :

DSCN0264.webp

En na de Mothers Mag en Alu cleaner :

DSCN0265.webp

Na het polijsten is de lak ontvet met de Eraser.En hebben we een de poorboys White Diamond aangebracht als glaze voor de voedende laag.

En dan komt de keuze voor de beschermende laag.Door Floris werdt die keuze bij mij neer gelegd.1 eis van hem , lange standtijd ivm de winter.Lang had ik niet nodig om na te denken en de Monello Ibrido wax te voorschijn gehaald en die aangebracht.

In de tussentijden ben ik ook nog bezig geweest met de wielen.De wielen en banden ontvet met de Eraser.En die wieldoppen in de Wheelsealant van Poorboys gezet.En de bandjes in de Wolfgang Black Diamond gel.

En na een 9 uur arbeid , was de wagen klaar.Alleen 1 klein min puntje kwam nu naar voren.We zitten in de wintertijd en de dagen worden korter dus is het sneller donker.Oftewel , het was donker buiten.Dus de na foto`s maar binnen gemaakt.

DSCN0272.webp

DSCN0273.webp

DSCN0275.webp

DSCN0283.webp

DSCN0285.webp

DSCN0287.webp

DSCN0288.webp

De eigenaar weer helemaal blij, wagen zag er veel jonger uit dan dat die eerst was.En hij heeft een mooie bescherming voor de komende tijd.

En dan krijg je de volgende ochtend een foto doorgestuurd van de eigenaar van een mooie beading :

Photo22-12-12220224.webp

Mooi gedaan hoor :cool

(ik blijf het wel mooier vinden zonder al die letters op de kofferklep)

@weinig swirls , maar wel rechte krassen : lag dit dan aan de wasmethode of heeft de eigenaar de auto onlangs pas gekocht ?

Heb dit ook al eens meegemaakt bij een auto , maar die stond vol met swirls en had daarbovenop ook een deel rechte krassen (of zo goed als recht door het wassen met een gewone spons...)

Echt een top dag gehad met Iwan. Waarvoor nogmaals dank!
Heel veel geleerd en ook mooie resultaten behaald :-)^

@grandscenicman
Heb de auto ruim een jaar en sindsdien met de hand gewassen. Wellicht zaten deze krassen er al op (ben pas later op dit forum terrecht gekomen :lol )
Maar het viel mij wel op dat de vorige (eerste) eigenaar hem redelijk goed onderhouden heeft.

Floris ,

Ben blij dat het je bevallen is.Maar dat kon ik gister al goed zien :lol

En nu verder gaan met je verslaving w^^w

Dat is weer een hele nette Golf geworden.
Je hebt de lat wel hoog gelegd door er meteen Ibrido op te smeren. Nu kan Henkus de "evolutie van het waxgebruik" niet meemaken.

Iwan, je doet je naam als RSDT-Smurf weer eer aan. (loop de tekst nog maar eens door)

Ja dat zie ik ik, dunlop wintersport 205-55-16, zelf ook gehad in deze maat onder de Audi

En die kunnen prima om een setje lichtmetaal...

BlackPassat;309762 zei:
Dat is weer een hele nette Golf geworden.
Je hebt de lat wel hoog gelegd door er meteen Ibrido op te smeren. Nu kan Henkus de "evolutie van het waxgebruik" niet meemaken.

Iwan, je doet je naam als RSDT-Smurf weer eer aan. (loop de tekst nog maar eens door)

De lat is zeker hoog gelegd :lol Maar ik houd wel van een uitdaging :-b

jjonkie;309763 zei:
Mooie GT, staat er weer netjes bij alleen jammer van die staaltjes met doppen.
In de zomer gaan onderstaande (foto van internet) er weer onder! Persoonlijk vind ik het er ook een stuk minder uitzien staal met doppen. Maar ik wil deze winterbandjes nog even oprijden voordat ik ook LM velgen voor de winterbanden ga aanschaffen.
11bit8z.webp

Denk dat ik morgen maar eens een goede start ga maken met het interieur! Het leren stuurwiel is ieder geval al mooi mat geworden m.b.v. de melaminespons :)

Dat ziet er een stuk beter uit inderaad.

Marktplaats/ebay in de gaten houden en een setje OEM 16 inch op de kop tikken en de bandjes omzetten.
Staaltjes + doppen weer verpatsen. Hoeft dan niet veel te kosten...

jjonkie;309775 zei:
Dat ziet er een stuk beter uit inderaad.

Marktplaats/ebay in de gaten houden en een setje OEM 16 inch op de kop tikken en de bandjes omzetten.
Staaltjes + doppen weer verpatsen. Hoeft dan niet veel te kosten...

Thanks voor het advies! Ga ik zeker even goed naar kijken :ja