• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volkswagen New Beetle 2.0 Highline

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.982
193
47
Den Haag
Dit weekend stond er een Volkswagen New Beetle gepland voor een detail.

De auto bij aanvang:
zo stond de auto erbij op vrijdagmiddag nadat 'ie gebracht is, op het eerste gezicht ziet het er allemaal spik en span uit of zoals vaker gezegd: mooi van ver, verre van mooi...

foto 01.jpg


Zoals altijd begin ik op zaterdagochtend rond de klok van 7 uur en dan ziet de auto er toch net wat anders uit, zeker als je met je neus erop zit:

foto 02.jpg

foto 03.jpg


Foamen, wassen, de-ironizen:
standaard begin ik met het infoamen van de auto, zo kan het vastgekoekte vuil los weken en afgevoerd worden.
- Monello Lancia 2.0
- Monello Artico foam
- Poorboy's World shampoo

foto 04.jpg


Omdat het whitewall banden waren, durfde ik niet zo goed een de-ironizer te gebruiken, bang dat de witte wang paars zou worden en niet schoon zou krijgen, zou je mooi voor joker rijden met Telerubbie banden. Naderhand bleek dat het een plastic ring is die onder de wieldop geklemd zit :joy:
De wielen en plastic strip schoon gemaakt met een restant sopje, dit voldeed prima.

foto 05.jpg


Nadat de auto gronding is afgespoten, alle was spullen opgeruimd waren, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.

Kleien:
er kwam best veel vervuiling van de auto af, de klei kleurde aardig bruin ondanks een goede pre-wash. Niet gek aangezien de auto dik 22 jaar oud is en eigenlijk nooit een dergelijke detail heeft ondergaan (voor zover de huidige eigenaar zich kan herinneren).
- Dodo Juice SN klei
- Poorboy's World Spray&wipe

foto 06.jpg


Lakdiktemeting:
de auto zit ruim in z'n jasje, niet gek omdat de auto in het verleden al eens vaker een re-spray heeft gehad.
Voor het gemak eens een vector tekening gedownload en hierop de waardes gezet.

foto 07.jpg


Staat van de lak:
de auto is recentelijk voor een deel overgespoten, met name het dak en de achterste stijlen vanwege roestvorming in de dakgoten.
Voor de rest de gebruikelijke swirls, her en der een deukje, wat diepere krassen, kortom van alles en nog wat.

foto 021.jpg


De gespoten delen zagen er beter uit dan de niet gespoten delen. Her en der wat lichte marring door het kleien en lichte swirls van het wassen. Tussen het spuiten en het wassen is er niets meer aan gedaan.

foto 08.1.jpg

foto 08.jpg

foto 09.jpg



Polijsten:
uit ervaring weet ik dat VAG lakken best hard kunnen zijn, deze auto was helaas geen uitzondering, ondanks dat deze in het verleden al wat re-sprays heeft gehad.
Omdat ik het beu ben om iedere keer met de rotary te staan harken en het vele nabewerken ervan, ben ik overgestapt op MF pads met de daarbij horende interface pads met een 1-staps polijstmiddel. Simpel gezegd: hoe harder de interface pad, hoe hoger de slijpgraad van de MF pad. In plaats van allerlei polijstpasta's, kun je het ook met een AIO doen. Vergelijk het met de Rupes UNO Protect of Nanolex One Polish&Protect, maar dan van een ander merk.
- Rupes Bigfoot Mark I en III
- Rupes Bigfoot Mini
- Proxxon dual action

Dit gaf de volgende resultaten:

foto 010.jpg


foto 011.jpg


foto 012.jpg



Op het recent gespoten dak viel het wel mee, wat lichte swirls veroorzaakt door het wassen, hoe voorzichtig je ook doet....:oops:
Gelukkig was het met een milde combinatie makkelijk te verwijderen in 1 run.

foto 014.1.jpg


foto 014.jpg


Je wrijft zo de glans erin :D


foto 013.jpg


Omdat de Beetle best grote uitstekende bumpers heeft, heb ik de delen waar tegenaan gepolijst kan worden, extra afgeplakt met Tesa tape speciaal geschikt voor gevoelige ondergronden, zeker met in het achterhoofd dat de auto recentelijk gespoten is. Je wilt echt niet dat je ineens de blanke lak eraf trekt :scream:

foto 016.jpg


foto 015.jpg


Het resultaat mocht er weer zijn. Is de lak 100% strak? Nee, her en der zitten nog wat diepere krassen, maar zo voor de eerste keer is het prima. Er moet nog marge over blijven voor toekomstige beurten ;)

foto 018.jpg


Bescherming:
de lak is voorzien van een laagje Ultimaxx Waxeramic. Per deel aanbrengen, 10 minuutjes laten curen en dan afnemen met meerdere doeken.

foto 020.jpg


Details, details, details:
dit maakt het verschil, het zijn de kleine dingen die het 'em doen :innocent:
Zacht kwastje en wat Spray&Wipe.
Onder de motorkap de boel schoon gemaakt met doeken, kwasten en APC en met Gyeon Preserve behandeld.

foto 017.jpg


Leder gereinigd met Gyeon Leather Cleaner

foto 019.jpg


- alle kunststoffen schoon gemaakt met Nanolex Interior Cleaner
- de ramen schoon gemaakt met Monello Cristallino
- alle kieren en sponningen schoon gemaakt.
- banden behandeld met Waxaddict Tyre Conditioner

En toen kon de auto naar buiten...
 
Laatst bewerkt:
Een mooi verslag en ik dacht ook op de eerste beelden ach dat valt nog mee. Maar ja schijn bedriegt. Lekker resultaat behaald en mooie kleur met diepe glans.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Mooi weer! Was dit wederom de Zvizzer One? Die neemt makkelijk af zeg! Maar hier zit dus ook een 'sealant' in; moet je die op zichzelf nog laten curen?

Mooi aanzicht in ieder geval, goed werk (wederom)! Hele fijne kleurstelling op die kever, geeft toch weer een beetje die 'classic' look!
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Top weer!
Ik vind het kleur verschil, wel best aan de grote kant...
De gespoten delen zijn flink donkerder van kleur.
Goed te zien op deze foto's.

20210425_124835.jpg
20210425_124842.jpg
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr
Was dit wederom de Zvizzer One? Die neemt makkelijk af zeg! Maar hier zit dus ook een 'sealant' in; moet je die op zichzelf nog laten curen?
Ik heb inderdaad de Zvizzer ONE en de bijbehorende MF en interface pads gebruikt.
Ik kan nergens terug vinden dat je de ONE moet laten curen ofzo, in veel filmpjes nemen ze het residu meteen af.

Sowieso heb ik naderhand de boel 2x ontvet met Gyeon Prep om er vervolgens een goede bescherming aan te brengen. ;)
Ik vermoed dat de bescherming van de ONE maar mondjesmaat is, leuk voor tussendoor maar langdurig... nee, daar zijn betere spullen voor.
 
Ik heb inderdaad de Zvizzer ONE en de bijbehorende MF en interface pads gebruikt.
Ik kan nergens terug vinden dat je de ONE moet laten curen ofzo, in veel filmpjes nemen ze het residu meteen af.

Sowieso heb ik naderhand de boel 2x ontvet met Gyeon Prep om er vervolgens een goede bescherming aan te brengen. ;)
Ik vermoed dat de bescherming van de ONE maar mondjesmaat is, leuk voor tussendoor maar langdurig... nee, daar zijn betere spullen voor.
Er staat in de beschrijving, verwachte duur van bescherming, 6 tot 12 maand.
Maar ik vertrouw ook vaak niet op dat soort mooie verhalen idd.
 
Dit is een zeer mooi resultaat zeg, gewoon een andere kleur heerlijk om te zien.
Zeker met deze duidekijke en bruikbare beschrijving erbij TOP werk.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Die lak is weer enorm verbeterd!
Wel jammer van de staat van het leer, maar daar kun jij helaas ook weinig aan veranderen. Een lederreparatie is eigenlijk noodzakelijk om het interieur weer net zo mooi te maken als de buitenzijde.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
@dennisdennis-12,

Toevallig hebben we het er over gehad aflopen zondag toen de auto werd opgehaald :grinning:

Het enige wat me zo snel te binnen schoot, was de Leerlooier hier in Den Haag. Daar gaan ze informeren hoe of wat.