Nadat de eigenaar van deze Passat het resultaat na een detail beurt bij een Toyota Celica had gezien wou hij ook graag een keer zijn auto laten doen. En zo gezegd is zo gedaan. Gister middag ben ik aan de slag gegaan.
De Passat was nog niet gewassen dus ik ben als eerste begonnen met een was beurt. Gebruikten producten zijn de Super Slick en Suds shampoo van Poorboys en de Wash Mitt van Mothers. De dorpels en andere zwaar vervuilde plekken heb ik met een oude microvezel doek gedaan.
Wat betreft vuiligheid die met het wassen van de auto af kwam viel het wel mee. De emmer met spoel water keek maar licht vervuild. Met het kleien van de lak kwam er meer vervuiling af maar dat komt zometeen. Nu eerst een inspectie rondje met de Brinkmann.
De gehele Passat zag er uit zoals op de onderstaande foto. Enkel zat er hier bij de deurgreep op de bestuurdersdeur een lelijke kras van een sleutel of iets dergelijks.
De bekende krassen bij de deurgrepen.
Niet helemaal scherp maar ik plaats hem er toch even bij.
Het inspectie rondje was gedaan. Nu dus aan de slag met het voorbereidende werk voor het polijsten. Namelijk het kleien van de lak. Ik heb er voor gekozen om enkel het dak, de motorkap en bepaalde gedeeltes in de buurt van de wielen te kleien vanwege de matige vervuiling op de rest van de lak waardoor ik het niet de moeite waard vond om de gehele auto te kleien.
Na het dak en de motorkap gekleid te hebben was de klei al flink vervuild.
Hierna de klei netjes opnieuw tot een schoon stukje gekneden en de gebieden achter de wielen en de achterbumper gekleid. En dit was hard nodig..
Zo wordt maar weer eens bewezen dat de hoeveelheid vervuiling die je met kleien tegen komt heel verschillend kan zijn. En om het verhaal even wat duidelijker te maken heb ik één foto even bewerkt om proberen te duidelijk te maken welk gebied ik nu precies bedoel. De gebieden tussen de rode lijnen heb ik dus gekleid. Net zoals het dak en de motorkap.
De voorbereidingen voor het polijsten waren dus gedaan. Hierna heb ik de gehele auto als eerste gepolijst met Raffini Inizio om het daarna af te werken met Mezzo en Finale. Daarna een laagje Black Hole aangebracht en nadat ik deze uitgepoetst heb is er om het af te werken een laag Natty's Paste Wax Blue overheen gegaan. Persoonlijk vind ik dat het een heel erg net resultaat gaf. Voor het eerst heb ik op een harde lak een bijna kras vrij resultaat behaald zonder naar mijn inziens te ver te gaan. ,^^
Het resultaat.
Maar de Passat was nog niet klaar. De motorruimte, de uitlaat en het interieur waren nog aan de beurt.
De motorruimte zag er nog niet eens zo heel slecht uit vond ik persoonlijk. Maar het kan natuurlijk altijd beter.
Nu kijkt het dankzij een goede ontvet beurt en de Natural Look van Poorboys weer mooi zwart. ,^^
De uitlaat sierstukjes zagen er zeer verweerd uit maar het werd gelukkig wat beter met Aluminium poets van Belgom en een simpel maar effectief schuursponsje.
Dan nu het interieur. Een mooi creme kleurig interieur met wat zwarte en alcantara delen. Erg chique zo'n creme interieur maar ook heel gevoelig voor vuil. En dat was ook wel te zien. Voornamelijk op de bekende plekken zoals de deurbakken.
Instaplijsten.
In de buurt van de pedalen.
En nog wat andere delen.
Hierna de smerige plekken schoon gemaakt met de APC van Poorboys. Verdund op 1:10. Dashboard ook met deze combinatie schoongemaakt waarna ik alle plastic delen in de Natural Look heb gezet en het leer heb behandelen met de Leather Conditioner & Protector van Autoglym.
De pedalen had ik eigenlijk ook wel even schoon mogen maken met APC.. :schaam
De Passat was nu dus helemaal klaar en ik dacht zelf ook klaar te zijn en naar huis te kunnen. Maar de eigenaar van Passat vroeg mij of ik misschien wat delen op zijn Harley wou polijsten. En aangezien ik niet de minste ben en ik nog nooit een motor had gedaan wou ik het wel eens proberen.
Heel voorzichtig begonnen met een witte pad en Raffini Finale en tot mijn grote verbazing scheelde dit al direct een hele hoop! Zowel op de kuip, tank en koffers. Overal verdwenen swirls erg snel. Blijkbaar is de lak op dit soort dingen helemaal niet zo hard.
Na het polijsten natuurlijk ook een laagje Black Hole op de motor gepoetst en een laagje Natty's Paste Wax. ^
Een Harley kan dus ook heel mooi glimmen. :-b
Nu alleen nog een keertje een camper of een caravan doen en ik heb alles met wielen al eens gedaan. En laat de eigenaar van de Passat en Harley nu juist net gevraagd hebben of ik de camper ook een keer wil doen..
Er staat dus nogal wat op de planning!
Maar eerst ook regelen dat mijn eigen Corrado zo snel mogelijk gerepareerd wordt want er is namelijk afgelopen dinsdag iemand achterop gereden. Resultaat:
€650 excl. BTW aan schade. Zelf ben ik geen schuld maar de gene die achterop reed dus ik krijg als alles goed verloopt gewoon de schade vergoed.
Toch baal ik er wel van. Een hoop gedoe waar ik niet om gevraagd heb. Maar ja, kan gebeuren.
De Passat was nog niet gewassen dus ik ben als eerste begonnen met een was beurt. Gebruikten producten zijn de Super Slick en Suds shampoo van Poorboys en de Wash Mitt van Mothers. De dorpels en andere zwaar vervuilde plekken heb ik met een oude microvezel doek gedaan.
Wat betreft vuiligheid die met het wassen van de auto af kwam viel het wel mee. De emmer met spoel water keek maar licht vervuild. Met het kleien van de lak kwam er meer vervuiling af maar dat komt zometeen. Nu eerst een inspectie rondje met de Brinkmann.
De gehele Passat zag er uit zoals op de onderstaande foto. Enkel zat er hier bij de deurgreep op de bestuurdersdeur een lelijke kras van een sleutel of iets dergelijks.
De bekende krassen bij de deurgrepen.
Niet helemaal scherp maar ik plaats hem er toch even bij.
Het inspectie rondje was gedaan. Nu dus aan de slag met het voorbereidende werk voor het polijsten. Namelijk het kleien van de lak. Ik heb er voor gekozen om enkel het dak, de motorkap en bepaalde gedeeltes in de buurt van de wielen te kleien vanwege de matige vervuiling op de rest van de lak waardoor ik het niet de moeite waard vond om de gehele auto te kleien.
Na het dak en de motorkap gekleid te hebben was de klei al flink vervuild.
Hierna de klei netjes opnieuw tot een schoon stukje gekneden en de gebieden achter de wielen en de achterbumper gekleid. En dit was hard nodig..
Zo wordt maar weer eens bewezen dat de hoeveelheid vervuiling die je met kleien tegen komt heel verschillend kan zijn. En om het verhaal even wat duidelijker te maken heb ik één foto even bewerkt om proberen te duidelijk te maken welk gebied ik nu precies bedoel. De gebieden tussen de rode lijnen heb ik dus gekleid. Net zoals het dak en de motorkap.
De voorbereidingen voor het polijsten waren dus gedaan. Hierna heb ik de gehele auto als eerste gepolijst met Raffini Inizio om het daarna af te werken met Mezzo en Finale. Daarna een laagje Black Hole aangebracht en nadat ik deze uitgepoetst heb is er om het af te werken een laag Natty's Paste Wax Blue overheen gegaan. Persoonlijk vind ik dat het een heel erg net resultaat gaf. Voor het eerst heb ik op een harde lak een bijna kras vrij resultaat behaald zonder naar mijn inziens te ver te gaan. ,^^
Het resultaat.
Maar de Passat was nog niet klaar. De motorruimte, de uitlaat en het interieur waren nog aan de beurt.
De motorruimte zag er nog niet eens zo heel slecht uit vond ik persoonlijk. Maar het kan natuurlijk altijd beter.
Nu kijkt het dankzij een goede ontvet beurt en de Natural Look van Poorboys weer mooi zwart. ,^^
De uitlaat sierstukjes zagen er zeer verweerd uit maar het werd gelukkig wat beter met Aluminium poets van Belgom en een simpel maar effectief schuursponsje.
Dan nu het interieur. Een mooi creme kleurig interieur met wat zwarte en alcantara delen. Erg chique zo'n creme interieur maar ook heel gevoelig voor vuil. En dat was ook wel te zien. Voornamelijk op de bekende plekken zoals de deurbakken.
Instaplijsten.
In de buurt van de pedalen.
En nog wat andere delen.
Hierna de smerige plekken schoon gemaakt met de APC van Poorboys. Verdund op 1:10. Dashboard ook met deze combinatie schoongemaakt waarna ik alle plastic delen in de Natural Look heb gezet en het leer heb behandelen met de Leather Conditioner & Protector van Autoglym.
De pedalen had ik eigenlijk ook wel even schoon mogen maken met APC.. :schaam
De Passat was nu dus helemaal klaar en ik dacht zelf ook klaar te zijn en naar huis te kunnen. Maar de eigenaar van Passat vroeg mij of ik misschien wat delen op zijn Harley wou polijsten. En aangezien ik niet de minste ben en ik nog nooit een motor had gedaan wou ik het wel eens proberen.
Heel voorzichtig begonnen met een witte pad en Raffini Finale en tot mijn grote verbazing scheelde dit al direct een hele hoop! Zowel op de kuip, tank en koffers. Overal verdwenen swirls erg snel. Blijkbaar is de lak op dit soort dingen helemaal niet zo hard.
Na het polijsten natuurlijk ook een laagje Black Hole op de motor gepoetst en een laagje Natty's Paste Wax. ^
Een Harley kan dus ook heel mooi glimmen. :-b
Nu alleen nog een keertje een camper of een caravan doen en ik heb alles met wielen al eens gedaan. En laat de eigenaar van de Passat en Harley nu juist net gevraagd hebben of ik de camper ook een keer wil doen..
Er staat dus nogal wat op de planning!
Maar eerst ook regelen dat mijn eigen Corrado zo snel mogelijk gerepareerd wordt want er is namelijk afgelopen dinsdag iemand achterop gereden. Resultaat:
€650 excl. BTW aan schade. Zelf ben ik geen schuld maar de gene die achterop reed dus ik krijg als alles goed verloopt gewoon de schade vergoed.
Toch baal ik er wel van. Een hoop gedoe waar ik niet om gevraagd heb. Maar ja, kan gebeuren.