• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volkswagen Passat Station

Dennis-Mash

Detailing trainee
26 jul 2010
2
47
32
Blitterswijck
Nadat de eigenaar van deze Passat het resultaat na een detail beurt bij een Toyota Celica had gezien wou hij ook graag een keer zijn auto laten doen. En zo gezegd is zo gedaan. Gister middag ben ik aan de slag gegaan. ;-)

6111945664_dec4daf310_b.webp

6111951584_2dde00048d_b.webp

6111403835_3881a450d6_b.webp

6111941364_c40cb9286e_b.webp

6111944182_6a053e93ec_b.webp

6111942748_c630477a4c_b.webp

6111402087_4f6e16c637_b.webp

De Passat was nog niet gewassen dus ik ben als eerste begonnen met een was beurt. Gebruikten producten zijn de Super Slick en Suds shampoo van Poorboys en de Wash Mitt van Mothers. De dorpels en andere zwaar vervuilde plekken heb ik met een oude microvezel doek gedaan.
Wat betreft vuiligheid die met het wassen van de auto af kwam viel het wel mee. De emmer met spoel water keek maar licht vervuild. Met het kleien van de lak kwam er meer vervuiling af maar dat komt zometeen. Nu eerst een inspectie rondje met de Brinkmann. :)

De gehele Passat zag er uit zoals op de onderstaande foto. Enkel zat er hier bij de deurgreep op de bestuurdersdeur een lelijke kras van een sleutel of iets dergelijks.

6111972454_39dbd94dc7_b.webp

De bekende krassen bij de deurgrepen.

6111973622_dd5cea5016_b.webp

Niet helemaal scherp maar ik plaats hem er toch even bij. ;-)

6111974936_6637d7e16a_b.webp

Het inspectie rondje was gedaan. Nu dus aan de slag met het voorbereidende werk voor het polijsten. Namelijk het kleien van de lak. Ik heb er voor gekozen om enkel het dak, de motorkap en bepaalde gedeeltes in de buurt van de wielen te kleien vanwege de matige vervuiling op de rest van de lak waardoor ik het niet de moeite waard vond om de gehele auto te kleien.

Na het dak en de motorkap gekleid te hebben was de klei al flink vervuild.

6111474749_5e81a8b594_b.webp

Hierna de klei netjes opnieuw tot een schoon stukje gekneden en de gebieden achter de wielen en de achterbumper gekleid. En dit was hard nodig.. :-d

6111475673_eed7d329e9_b.webp

Zo wordt maar weer eens bewezen dat de hoeveelheid vervuiling die je met kleien tegen komt heel verschillend kan zijn. En om het verhaal even wat duidelijker te maken heb ik één foto even bewerkt om proberen te duidelijk te maken welk gebied ik nu precies bedoel. De gebieden tussen de rode lijnen heb ik dus gekleid. Net zoals het dak en de motorkap. ;-)

6111628269_abdb2444ab_b.webp

De voorbereidingen voor het polijsten waren dus gedaan. Hierna heb ik de gehele auto als eerste gepolijst met Raffini Inizio om het daarna af te werken met Mezzo en Finale. Daarna een laagje Black Hole aangebracht en nadat ik deze uitgepoetst heb is er om het af te werken een laag Natty's Paste Wax Blue overheen gegaan. Persoonlijk vind ik dat het een heel erg net resultaat gaf. Voor het eerst heb ik op een harde lak een bijna kras vrij resultaat behaald zonder naar mijn inziens te ver te gaan. ,^^

Het resultaat.

6112193062_7dd68449fd_b.webp

6112194800_16f55473eb_b.webp

6111643527_224152dcef_b.webp

6111644775_e9f89c072e_b.webp

6111646045_10b0dc07d0_b.webp

Maar de Passat was nog niet klaar. De motorruimte, de uitlaat en het interieur waren nog aan de beurt.

De motorruimte zag er nog niet eens zo heel slecht uit vond ik persoonlijk. Maar het kan natuurlijk altijd beter. ;-)

6112218302_138f9a9a9c_b.webp

Nu kijkt het dankzij een goede ontvet beurt en de Natural Look van Poorboys weer mooi zwart. ,^^

6112219708_4c9481c473_b.webp

De uitlaat sierstukjes zagen er zeer verweerd uit maar het werd gelukkig wat beter met Aluminium poets van Belgom en een simpel maar effectief schuursponsje. :-d

6111670597_c5fa01ab74_b.webp

6112217086_2aa5b57fa5_b.webp

Dan nu het interieur. Een mooi creme kleurig interieur met wat zwarte en alcantara delen. Erg chique zo'n creme interieur maar ook heel gevoelig voor vuil. En dat was ook wel te zien. Voornamelijk op de bekende plekken zoals de deurbakken.

6112234200_448151f22e_b.webp

Instaplijsten.

6112237224_ea17cf9707_b.webp

In de buurt van de pedalen.

6112238160_a0f13880d6_b.webp

En nog wat andere delen.

6112236332_5ea57d9fbd_b.webp

6112235248_1444a69769_b.webp

Hierna de smerige plekken schoon gemaakt met de APC van Poorboys. Verdund op 1:10. Dashboard ook met deze combinatie schoongemaakt waarna ik alle plastic delen in de Natural Look heb gezet en het leer heb behandelen met de Leather Conditioner & Protector van Autoglym.

6112279978_61f46903ca_b.webp

De pedalen had ik eigenlijk ook wel even schoon mogen maken met APC.. :schaam

6111735511_b1fbe682fa_b.webp

De Passat was nu dus helemaal klaar en ik dacht zelf ook klaar te zijn en naar huis te kunnen. Maar de eigenaar van Passat vroeg mij of ik misschien wat delen op zijn Harley wou polijsten. En aangezien ik niet de minste ben en ik nog nooit een motor had gedaan wou ik het wel eens proberen.

Heel voorzichtig begonnen met een witte pad en Raffini Finale en tot mijn grote verbazing scheelde dit al direct een hele hoop! Zowel op de kuip, tank en koffers. Overal verdwenen swirls erg snel. Blijkbaar is de lak op dit soort dingen helemaal niet zo hard. ;-)

Na het polijsten natuurlijk ook een laagje Black Hole op de motor gepoetst en een laagje Natty's Paste Wax. :-)^

Een Harley kan dus ook heel mooi glimmen. :-b

6112308236_9374f2a2e8_b.webp

6112307078_b663652cd3_b.webp

Nu alleen nog een keertje een camper of een caravan doen en ik heb alles met wielen al eens gedaan. En laat de eigenaar van de Passat en Harley nu juist net gevraagd hebben of ik de camper ook een keer wil doen.. :)

Er staat dus nogal wat op de planning!

Maar eerst ook regelen dat mijn eigen Corrado zo snel mogelijk gerepareerd wordt want er is namelijk afgelopen dinsdag iemand achterop gereden. Resultaat:

6096520143_0ab9a36bc8_b.webp

€650 excl. BTW aan schade. Zelf ben ik geen schuld maar de gene die achterop reed dus ik krijg als alles goed verloopt gewoon de schade vergoed. :)

Toch baal ik er wel van. Een hoop gedoe waar ik niet om gevraagd heb. Maar ja, kan gebeuren. ;-)

nice job dennis , prachtige resultaten behaald op zowel de auto als de harley .
de klei die je gebruikt hebt kan je wel in de vuilbak gooien denk ik :roll
wel jammer van je wagen , al een geluk dat je niet zelf voor de kosten moet opdraaien .
grtz johan

Dennis; weer een prachtig resultaat behaald op zowel de Passat als de Harley :-)^ Heb je nog een foto kunnen maken met de Brinkmann na de lakherstel i.p.v de reflectieshots? Trouwens een prachtig interieur in de Passat, heb altijd een zwak voor beige interieurs. Wel erg balen van supermooie Corrado zeg, gelukkig word het allemaal weer hersteld en kost het je niets, maar balen is het altijd wel :(

Bedankt voor de complimenten AMG en Paulus. De klei kon inderdaad direct de vuilnisbak in AMG. :-)^
En Paulus, ik heb helaas geen foto's met de Brinkmann na de lak herstel want deze was toen al zowat leeg. Hij gaat bij mij niet zo heel lang mee heb ik het idee.

Wat betreft de Corrado. Ik baal er flink van. Maar ja, kan nu wel direct een achterbumper van het nieuwe type er op monteren die er origineel ook op hoort. Dus er zit ook een positieve kant aan. ;-)

Mooi resultaat , blijft toch een mooie kleur zwart van de vw !

Vervelend van de schade maar gelukkig valt het nog wel mee kan heel strak gemaakt worden

Mooie Job Dennis, zeker het duo Zwarte Passat/Zwarte Harley kan mij wel bekoren.:-)^

Dennis-VR6 zei:
Hierna heb ik de gehele auto als eerste gepolijst met Raffini Inizio om het daarna af te werken met Mezzo en Finale. Daarna een laagje Black Hole aangebracht en nadat ik deze uitgepoetst heb is er om het af te werken een laag Natty's Paste Wax Blue overheen gegaan.
Dit is de combinatie die ik op mijn zwarte Passat ook altijd heb gebruikt, leuk om te lezen dat meer mensen succes hebben met deze combinatie.

Dennis-VR6 zei:
Heel voorzichtig begonnen met een witte pad en Raffini Finale en tot mijn grote verbazing scheelde dit al direct een hele hoop! Zowel op de kuip, tank en koffers. Overal verdwenen swirls erg snel. Blijkbaar is de lak op dit soort dingen helemaal niet zo hard. ;-)
Inderdaad met vrij lichte middelen kun je op een Harley al heel goed resultaten behalen. In deze lak schijnt ook een soort inkt meegespoten te zijn, mijn ervaring is dat je de lak erg mooi diepzwart kunt krijgen. Wolfgang DGPS is een aanrader op deze lak.

Dennis-VR6 zei:
Een Harley kan dus ook heel mooi glimmen. :-b
Moest je daarvan nog overtuigd worden dan? Zonder iemand tegen de schenen te willen schoppen denk ik dat er meer glanzende Harleys dan glanzende Honda's rondrijden :-"

Deze kleur zwart van Volkswagen is inderdaad een mooie kleur. Maar je hebt ook zoveel verschillende varianten. ;-)
En de schade aan de Corrado wordt gewoon weer heel strak gemaakt ja. Maar toch, je hebt er zelf weer zoveel extra werk mee door iemand anders zijn fout.. :-/

BlackPassat, ik gebruik de combinatie zelf ook op mijn donkerblauwe Corrado en daar geeft het ook een heel mooi resultaat. Al moet ik wel toegeven dat ik nog nooit een andere wax of glaze heb geprobeerd. ;)
Als ik vaker Harley's ga doen dan zal ik de Wolfgang DGPS wax eens uitproberen. Vind het nu nog niet rendabel genoeg. ,^^

En om eerlijk te zijn hoefde ik niet nog overtuigd te worden door de glans mogelijkheden van een Harley. Was gewoon een beetje sarcastisch bedoeld. :-b

Dennis-VR6 zei:
Wat betreft de Corrado. Ik baal er flink van. Maar ja, kan nu wel direct een achterbumper van het nieuwe type er op monteren die er origineel ook op hoort. Dus er zit ook een positieve kant aan. ;-)

Wat is het verschil dan met het nieuwere type bumper? Kan het mij niet zo voor de geest halen. Weet wel dat de latere Corrado's minder lamellen in de grill kregen.

Vanaf '92 kwam er een grote verandering namelijk de VR6. Hierbij kwamen er ook wat veranderingen aan de buitenkant. Zoals de lamellen in de grill. Maar ook de motorkap en een aantal andere kleine details. Maar waar het mij om gaat bij de bumper is het kleine detail wat wordt uitgelegd bij de onderstaande plaatjes. ;)

Oud type bumper:

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Nieuwe type bumper:

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Bij een oude type bumper loopt het lijntje door naar de bovenzijde van de bumper en vervaagd dan. Bij een nieuwe type vervaagt hij aan de zij kant van de bumper. :-)^

In het onderstaande topic kun je een hoop te weten te komen over de verschillen. ;)

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=86999

Die Passat staat er weer netjes bij! :-)^

Mooi interieur, al vind ik die matjes (niet origineel VW mag ik hopen?) wel ontzettend afbreuk doen. Niet dat jij daar iets aan had kunnen of moeten doen..

Succes met herstel van je Corrado.

Geen probleem Paulus! ;)

Bedankt MLL. En tja, die matjes doen inderdaad afbreuk aan het interieur ja. Mooie zwarte velours of creme matten hadden beter gestaan. ;)