• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volkswagen Polo GTI , '01

RST-Smurf

Detailing guru
25 mrt 2010
2.851
105
Gister een VW Polo GTI uit 2001 op bezoek gehad.

De eigenaar van de wagen is zelf ook detailer , maar heeft niet de luxe van een oprit of een garage.En moet dus alles voor bij de flat doen.Niet echt ideaal en zeker niet met dit weer.Dus ook hier kwam ik dus weer in actie.
Want de eigenaar wilde voor de winter er aankwam er een mooie bescherming op hebben.

De wagen bij aankomst :

DSCN0129.jpg

DSCN0135.jpg

DSCN0133.jpg

DSCN0138.jpg


De wagen wordt voor groot en deels alleen in het weekend gebruikt , want doordeweeks wordt er gebruik gemaakt van een auto van de zaak.

En zo zijn we aan de gang gegaan.Als eerst de wagen ingesprayt met de Poorboys APC als een "voorwas" en zijn met dezelfde APC ook alle rubbers en kunstoffen en kieren.randjes gedaan.
De wielen zijn schoongemaakt met een Megs APC/SD combinatie.
En vervolgens is de wagen afgespoeld en hebben we de Poorboys SS&S gebruikt tijdens het wassen.Is de wagen ook nog met de Iron-X ingeneveld , maar goed was te zien dat er weinig werd gereden en dat die toch aardig wordt bijgehouden.
Dus alles weer afspoelen met een flinke hoeveelheid water.En de Poorboys Spray & Wipe erbij gehaald en de wagen er mee ingeneveld , dit gebruikt als drooghulp tijdens het drogen.

Hierna de wagen binnen gezet.En is Mark gaan kleien met de Dodo BOB klei icm de Dodo Born Slippy.Veel vervuiling kwam er niet vanaf , maar toch genoeg.Mark ook laten zien wat "marring" is.wat je kan krijgen bij de wat grofferre kleisoorten.

DSCN0160.jpg


Hierna een rondje lak gedaan om de staat te bekijken ( en helaas is er maar 1 goed gelukt )

DSCN0147.jpg


Maar de wagen had aardig wat swirls.En her en der wat lichte rechte krassen.Maar ook wat diepere waar we op dit moment niks mee konden doen.
En hierna volgt er een rondje met de lakdiktemeter.Zodat we weten waar we mee te maken hebben.En werdt het meteen duidelijk dat de wagen een keer ( of zelfs meerdere keren ) is overgespoten op vele plaatsen.Eigenlijk waren alleen het dak en de achterklep van normale waardes van rond de 100 micron.De rest zat boven de 240 micron.En op een achterscherm werdt zelf 2800 micron gemeten!!

Na dit alles zijn de gevoelige delen afgeplakt , zoals rubbers en ongespoten kunstof.Is voor het gemak de grill gedemonteerdt ivm de honinggraatvorm , zijn de platen verwijdert.En hebben we de achterlichten gedemonteerdt, zo konden er nieuwe rubbers ingezet worden en was het mogelijk om het ook hier goed schoon te maken.Maar hebben we ook de knipperlichten voor eruit gehaald.Hier zat een groene aanslag in de randjes en konden we dat ook aanpakken.Helaas niet alles eruit kunnen halen , maar wel een hele mooie verbetering!

En na deze schoonmaakstappen is er een testspot gemaakt.Hierdoor uitgekomen op de DAP met witte pad icm Monello Mezzo.Hier is Mark mee aan de gang gegaan op de wagen.Zelf heb ik de combinatie rotary met witte pad en Scholl Concept S17 gepakt voor de motorkap en dak.
En hierna zijn we gegaan voor de DAP met zwarte pad en de Monello Finale.Ikzelf heb ipv de Finale de S40 van Scholl gepakt.Mark nam de onderste delen voor z`n rekening en ik de bovenste helft.

En hier is MArk @ work , Na een stukje met z`n eigen DAP 500 te hebben gewerkt heb ik hem aan de gang gezet met de DAP 900 ( tydens de Mezzo stap ).En was toch wel duidelijk dat een 900 toch fijner werkt en er meer power inzit :

DSCN0165.jpg


Met het polijsten de swirls voor een 99% kunnen verminderen/verwijderen.Alleen de krassen niet helemaal weg kunnen krijgen, deels doordat een aantal door de lak heen zijn.Maar alles was acceptabel genoeg.
En kwam het zwart metalic weer tot leven en zat er veel diepte en glans erin tijdens het polijsten :

DSCN0173.jpg


En een keer geen "Nicknamelesje" maar een "NickPietje" :

DSCN0172.jpg


Hebben we na het polijsten alle tape verwijdert. En hebben we de lak eerst ontvet met de C.Pro Eraser en later nog een keer met een IPA 1:1.
Dit allemaal even laten "uitdampen" en vervolgens begonnen met het aanbrengen van de C.Pro C.Quartz :

DSCN0198.jpg

DSCN0192.jpg

DSCN0195.jpg


Dit zo`n 15/20 min laten zitten en vervolgens de wagen uitgepoetst met suededoeken.

Ondertussen de banden in de Perl gezet en de velgen voorzien van een laagje Wheelsealant van Poorboys.

Aan de grill weinig gedaan , deze worden nog een keer door Mark eruit gehaald en gaat die op z`n gemakkie thuis die voorzien van een laagje C.Pro C.Quartz D.Lux.

Helaas worden de dagen korter en is het dus snel donker buiten.En moeten jullie het maar doen met wat na foto`s binnen :

DSCN0200.jpg

DSCN0206.jpg

DSCN0202.jpg

DSCN0207.jpg

DSCN0208.jpg

DSCN0209.jpg


Bedankt voor het lezen allemaal!
 
Iwan / RST-Smurf,

Nogmaals super bedankt voor het ter beschikbaar stellen van je detailruimte!
En ben super tevreden over het behaalde resultaat! :D