• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volledig exterieur stappenplan handmatig (met video's) ***20-11-18 Update geplaatst***

Ik hoorde zelfs dat voor teer spetters WD40 perfect zou werken. Zelf nog niet geprobeerd. :blush:
Heb de topicstart nog een keer doorgenomen. Elke keer wordt me weer iets meer duidelijk. Erg fijn en bedankt hiervoor!
 
Prachtig stappenplan voor de startende detailer! Maar ik heb nog een vraagje.

Ik heb recent een nieuwe wagen en aan de bestuurder deur heb ik een plek van 5cm waar allemaal krasjes opstaan (geen diepe krassen, eerder oppervlakkig. Bij de juiste lichtinval zijn ze pas goed te zien...). Deze krasjes moeten er al zijn geweest bij de levering van de wagen want ik heb nog maar één rit van de verdeler naar thuis gemaakt :).

Volgens de handleiding kan ik beter monello raffini gebruiken aangezien mijn wagen een volkswagen beetle is (zie profielfoto). Dit zou dus harde lak moeten zijn waardoor de raffini beter zou zijn dan de mezzo?

Maar als ik dit product gebruik kan ik blijkbaar nog nawerken met een monello finale finishing polish. Maar wat doet deze monello finale precies of is enkel de raffini voldoende?

Zijn andere producten dan die van Monello misschien ook aan te raden om manueel te polieren?

En welke applicator kan ik het best gebruiken, de ene heeft een gele en zwarte kant (om te finishen). Maar welk nut heeft deze zwarte kant? De andere applicator heeft geen 2 verschillende zijde?

https://www.carclean.com/nl/product...Cutting_and_Finishing_Pad_100972?o=pbMTAwMDYz

of

https://www.carclean.com/nl/product..._Orange_Light_Cutting_Pad_102314?o=pbMTAwMDYz
 
@Steven130690

Heb je misschien een foto van de betreffende plek?

Daarnaast heb je het over Monello Raffini en ik denk dat je Monello Veloce bedoelt. 'Raffini' is een term die in elk polijstmiddel van Monello voorkomt (Monello Raffini Veloce, Monello Raffini Mezzo, Monello Raffini Finale).

Zonder een foto is het moeilijk in te schatten welk polijstmiddel je nodig hebt, en zelfs met foto is het eigenlijk alleen goed te bepalen door een testspot te maken. Het enige dat ik durf te zeggen is dat Finale te licht is.

Ook is het zo dat er volgens mij wordt afgeraden om Veloce handmatig te gebruiken, omdat de 'schade' die je daarmee maakt niet gemakkelijk handmatig te verwijderen is met een lichter polijstmiddel. Mocht je aan de slag gaan met Veloce (handmatig of machinaal) dan is het zeker aan te raden om het na te bewerken met Mezzo en/of Finale, voor het beste resultaat.

Ik heb weinig tot geen ervaring met handmatig polijsten, dus misschien is er iemand anders die je verder op weg kan helpen.
 
Ik zal morgen even een foto proberen maken (hopelijk kan ik het goed op foto vastleggen). Iemand die al (veel) ervaring heeft met manueel polieren mag hier in de tussentijd al wat extra tips neerschrijven.
 
Het is gewoon proberen en doorgaan tot een goed resultaat.
Probeer het met eerst met de Oranje Pad en Mezzo en kijk of je de krasjes eruit krijgt. Zo ja, nabewerken met en Witte Pad en Finale voor de mooie gladde finish. Zo nee, de Gele Pad met Veloce tot de krasjes weg zijn, hierna de miniscule krasjes gecreeerd door Veloce weg poetsen met Oranje en Mezzo waarna je dan nabewerkt met Finale en Witte Pad.
Dit is de zeikerd oplossing want er zijn mensen die ook tevreden zijn met alleen Veloce en Mezzo.....
 
Ok, bedankt istnogferarie.

* Is monello finale te vergelijken met dodo juice lime prime (cleaner en glaze in één) of zijn deze totaal verschillend?

Zo nee, de Gele Pad met Veloce tot de krasjes weg zijn, hierna de miniscule krasjes gecreeerd door Veloce weg poetsen met Oranje en Mezzo waarna je dan nabewerkt met Finale en Witte Pad.
Dit is de zeikerd oplossing want er zijn mensen die ook tevreden zijn met alleen Veloce en Mezzo.....

*Veloce (de zwaarste van de 3) maakt dus zelf ook krasjes als je het gebruikt die je nadien ook weer moet weg polieren? De 3 producten van monello zijn dus ook allen manueel te gebruiken.

*Btw: Als je manueel poliert, maak je dan cirkelvormige bewegingen over de krasjes of wrijf je over de lengte van het paneel (in dit geval van links naar rechts omdat het een deur is waar de krasjes zijn)?
 
Laatst bewerkt:
* Is monello finale te vergelijken met dodo juice lime prime (cleaner en glaze in één) of zijn deze totaal verschillend?

Nee deze zijn niet hetzelfde. Finale is een finishing polish, Lime Prime is een pre-wax cleanser (de korrel is alleen maar om de lak te reinigen, niet te polijsten)

*Veloce (de zwaarste van de 3) maakt dus zelf ook krasjes als je het gebruikt die je nadien ook weer moet weg polieren? De 3 producten van monello zijn dus ook allen manueel te gebruiken.

Ze zijn alle drie manueel te gebruiken en ja hij maakt miniscule krasjes, dit doen alle compounds. Anders maak je ook geen correctie.

*Btw: Als je manueel poliert, maak je dan cirkelvormige bewegingen over de krasjes of wrijf je over de lengte van het paneel (in dit geval van links naar rechts omdat het een deur is waar de krasjes zijn)?

Je mag rondjes maken of in rechte lijnen (haaks op elkaar mag ook). Ik denk dat die laatste makkelijker en beter voor je spierballen zijn.
 
Hierbij de foto's. Hou er rekening mee dat de (krassen) niet diep zijn en niet voelbaar. De wazige indruk komt doordat ik met mijn vinger heb gevoeld aan de lak (vettigheid van de vingers :). Ook zijn de foto's genomen onder een bepaalde hoek waardoor ze goed zichtbaar zijn in het licht.

20170108_114234.jpg
20170108_114310.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vraagje, hoe komen deze krassen er?
Iemand met een ring aan die de deur daar dichtgooit? Ik probeer altijd de bron te localiseren om verdere schade te voorkomen.
Mooie kleur is het zeker!
 
Vraagje, hoe komen deze krassen er?
Iemand met een ring aan die de deur daar dichtgooit? Ik probeer altijd de bron te localiseren om verdere schade te voorkomen.
Mooie kleur is het zeker!

Dit is een nieuwe wagen. Hij heeft enkel van de dealer naar hier gereden. Dus de krassen waren er al (auto geeft nog geen andere trip met mij gemaakt). Ik gok dat het tijdens transport of in de fabriek is gebeurt. De wagen komt uit de fabriek van Mexico en staat bij gevolg 12 weken op de boot voor hij hier in België aankomt (dus een lange trip waar wel het een en ander kan gebeuren denk ik...). Kleur is inderdaad heel mooi :).

@Istnogferarie : Nu je de foto's ziet, welk polier product zou je aanraden van monello (veloce, mezzo, finale) of is het nog steeds proberen en kijken wat het resultaat geeft? Ik vraag dit omdat de 3 polijst producten met bijhorende manuele pads met 50 euro gaan kosten en me dit nogal duur uitvalt. Ik weet niet of deze producten een verval datum hebben, maar aangezien ik enkel mijn wagen bewerk ga ik veel te veel product hebben dat ik niet op gebruik (als er een vervaldatum zou zijn...).
 
Wordt de auto niet gepoetst vanuit de verdeler? Lijkt me gewoon vreemd dat een nieuwe auto met deze "schade" wordt afgeleverd...maar het kan.
 
Ok, bedankt istnogferarie.

*Veloce (de zwaarste van de 3) maakt dus zelf ook krasjes als je het gebruikt die je nadien ook weer moet weg polieren? De 3 producten van monello zijn dus ook allen manueel te gebruiken.

Veloce is absoluut af te raden voor handmatig gebruik! De krasjes die dan ontstaan zijn handmatig gewoon lastig weg te krijgen, en vergis je niet in wat je handmatig kunt. Handmatig kun je makkelijk de druk lokaal flink opvoeren, en als je dat doet met een harde polijstpad én het grofste polijstmiddel, dan kan het handmatig nog een hele opgave worden om de polijstkrassen van het veloce weg te polijsten met de volgende fijnere stappen. Ik ben zelf ook handmatig begonnen, en op aanraden van Carclean (in feite Dibbuz) begonnen met Mezzo en oranje handpad. Dat was voldoende om bij een middelharde lak toch uitgebeten vogelpoepplekken flink te verbeteren.

Wat de krassen betreft: ik krijg het idee dat er iets grondig fout is gegaan bij de afleverbeurt bij de garage, je moet hier gewoon mee terug gaan!
(dit is wel op te lossen, maar zo hoort een nieuwe auto niet afgeleverd te worden)
 
Mijn informatie van handmatig verwerken komt puur uit de webshop en niet eigen ervaring. Ik werk alleen met DAPpen, handwerk is te veel werk ;)

Webshop :
Raffini Veloce is een supersnelle, maar toch milde compound die uitermate efficiënt lakimperfecties te lijf gaat. Nog steeds te gebruiken met een Dual Action machine, rotary of zelfs met de hand, maar dan met minder stof en een nog betere afwerking.

Dus zoals Cordoba zegt, Mezzo en Oranje en Witte pad en je komt een heel eind...

Aan je foto's (überhaupt al erg moeilijk te beoordelen) is niet vast te stellen hoe en wat. Lekker proberen met Mezzo en je kan altijd nog bij bestellen...
 
De kras die haaks op de rest van de krassen zit, lijkt wat dieper dan de rest. Zoals @Quantoxx zegt, kan het soms flink tegenvallen hoe diep een kras is waarvan je in eerste instantie dacht hem zo ff weg te poetsen.
Maar zoals @Cordoba zegt, ga eerst terug naar de dealer. Mocht het polijsten tegenvallen kun je sowieso niet meer terug naar de dealer.
 
Ik heb de dealer de foto's ook doorgestuurd en gevraagd of ze het machinaal even kunnen weg polieren als ik kom voor het nazicht van de auto (op de eerste 1000 km). Nog even hun antwoord afwachten.
 
Veloce gaat wel degelijk heel goed met de hand, zeker op de harde lakken een aanrader. Daarna eventueel nawerken met Mezzo maar vaak niet eens een noodzaak mits goed doorgewerkt.

Pas goed op en laat de dealer niet zomaar iets doen zonder jouw toestemming. De meeste "huispoetsers" van dealers weten het vaak nog te verkloten op zulke randjes.
 
Ik laat inderdaad de dealer niet zomaar iets doen. Ze gaan me duidelijk moeten zeggen hoe ze alles aanpakken (ik ben zelf heel precies in deze zaken).

De garage heeft een apart gebouw naast hun shop waar ze enkel plaatwerken uitvoeren aan auto's: auto's opspuiten, chassis rechttrekken na ongeval... De mensen die deze werken uitvoeren doen ook enkel dit werk (ze werken niet in de autogarage, dat zijn weer andere mensen). Ik veronderstel dus wel dat ze goed weten wat ze doen.

Ik heb inmiddels een bericht van de garage teruggekregen dat ze het gaan aanpakken als ik de auto binnenbreng na de eerste 1000 km.