• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volledig exterieur stappenplan handmatig (met video's) ***20-11-18 Update geplaatst***


Thanks voor de uitgebreide uitleg! Ik vroeg me af of Poorboys Black Hole i.c.m Collinite 845te gebruiken is?

Ik heb onlangs de DAP900 V3 Raffini Starterskit aangeschaft. Als ik het goed begrijp moet ik eerst beginnen met een test stukje van ongeveer 40x40cm.

De Raffini Veloce i.c.m een gele pad gebruik je toch enkel plaatselijk als je krassen hebt?

Gebruik je doorgaans nadat je Monello Raffini Mezzo - Medium Premium Polish hebt gebruikt over de hele auto de White Polishing pad i.c.m. de Monello Raffini Finale - Finishing Polish - 250ml
 
Als je een erg harde lak hebt kan het zijn dat je de hele auto met Veloce op geel moet doen voor enige correctie. Dat is dus wat je testspot uitwijst. Finale met witte pad is om te finishen inderdaad.

Black Hole is prima te gebruiken met Collinite 845. Eerst de Black Hole natuurlijk.
 
  • Leuk
Reactions: psycho-realm
Als je een erg harde lak hebt kan het zijn dat je de hele auto met Veloce op geel moet doen voor enige correctie. Dat is dus wat je testspot uitwijst. Finale met witte pad is om te finishen inderdaad.

Black Hole is prima te gebruiken met Collinite 845. Eerst de Black Hole natuurlijk.

Thanks voor je reactie. Stel ik moet aan de slag met Veloce en geel, moet ik dan per definitie ook nog Monello Raffini Mezzo en uiteindelijk Finale doen? Of hangt dat ook weer af van de testspot?

Ik neem aan dat je na Veloce en geel niet direct kan afronden met Finale?

Anyway, Finale gebruik je in hoe dan ook?
 
In principe gebruik je finale inderdaad altijd, maar zoals eerder aangegeven: het is een kwestie van verschillende dingen proberen en dan zelf bepalen wat voor jou het beste en prettigste werkt en het gewenste resultaat levert.
 
Met behulp van de tutorial toch de volgende materialen samengesteld. Ik begrijp dat het in de tutorial aangeraden producten zijn, maar kan iemand me zeggen of ik eventueel nog iets mis? Alvast bedankt! :)
Ik heb een VW (dus Duitse lak), deze is nog nooit gekleid en heeft sinds ik hem heb (~3 mnd) pas 1 waxbeurt gehad.

Wassen:
Dodo Juice - Born to be Mild Shampoo

Ruiten:
Monello - Vetro Blanco
Monello - Disco Duo Applicator Pads
Dodo Juice - Clearly Menthol Glass Cleaner Spray
Rain X - Antirain
Rain X - Antifog

Klei:
Poorboys World - Spray and Wipe 473ml (kan ik dit verdunnen?)
Dodo Juice - Supernatural Fine Detailing Clay

Handmatig polijsten:
Monello - Raffini Veloce Premium Compound - 250ml
Monello - Easy Detailing hand orange light cutting pad

Polishen:
Monello - Easy Detailing polishing hand pad - white
Mothers Wax - California Gold Pure Polish step 1 - 473ml

Glaze:
Mothers Wax - California Gold Micro-Polishing Glaze Step 2 - 473ml

Plastic:
Mothers Wax - Back to Black Restorer

Microvezel doeken:
Monello - Peluche Verde (x2)

Dit alles zal afgewerkt worden met een (al in bezit) NXT 2.0 Wax van Meguiar's. Welke stappen zijn wel/niet slim zo vlak voor de winter nog te doen? Zijn er dingen waar ik in de wintermaanden rekening mee moet houden?
 
Wassen - Washandschoen(en) en emmers + Grit Guards erbij nemen, of heb je deze al?

Kleien - S&W kan je 1:1 verdunnen. Mijn voorkeur gaat echter uit naar een clay lube omdat dit voordeliger is en zeperiger/gladder is. (Born Slippy)

Handmatig polijsten - Ik heb het vermoeden dat de Oranje Pad niet hard genoeg is om de Veloce goed te kunnen verwerken. (Met name op een harde lak). Echter is er qua Monello handpad niets harder, dus moet je wel. :p

Polish - Een polijstmiddel is een Paint Cleaner / Polish, maar dan zónder korrel. Aangezien je al een polijstmiddel gaat gebruiken, is een paint cleaner niet nodig. Wél is het handig om een paint cleaner in huis te hebben voor allerlei andere dingen, maar dan zou ik de Professional Polish nemen omdat dit een populair product is die zich al vaak heeft bewezen. (Ondanks dat de Mothers-variant een ''pure'' paint cleaner zou zijn, heb ik al vaker gelezen op het internet/forum dat er wel iets van glaze-oliën in zitten)

Glaze - Dit Mothers-product ken ik persoonlijk niet. Ik begrijp uit de omschrijving dat het een glaze is met een hele fijne korrel en wat cleaner. Mocht je een glaze willen zónder korrel, dan kan ik je de Black Hole aanraden. (Glaze met Paint Cleaner)

Plastic - Ook dit Mothers-product ken ik persoonlijk niet. Een populair alternatief voor het exterieur is Autofinesse - Revive. Populaire keuzes voor het interieur zijn Natural Look, Vinyl & Rubber Care, Scholl Purple.

Doeken - Doeken heb je altijd te weinig van. :p Twee doeken om alle stappen te doorlopen is weinig, aangezien je voor één stap al 2 doeken kwijt kan zijn. Ik dus eerder denken aan twee Trio's. (6 doeken)


Zijn er dingen waar ik in de wintermaanden rekening mee moet houden?
Beshermen wat je ka beschermen, dat is altijd verstandig. :D Waar je rekening mee moet houden...? Tja.. Ik denk dat je rekening moet houden met het feit dat je huidige wax het niet lang zal uithouden en dat als je deze op je velgen zou smeren (pekel en dergelijke) dat het nóg minder zal zijn.

Verder kan ik even niet 1-2-3 wat bedenken. :p
 
Wassen - Washandschoen(en) en emmers + Grit Guards erbij nemen, of heb je deze al?

Die heb ik al :)

Kleien - S&W kan je 1:1 verdunnen. Mijn voorkeur gaat echter uit naar een clay lube omdat dit voordeliger is en zeperiger/gladder is. (Born Slippy)

Zag toevallig net de aanbieding op het setje van Monello. Deze geniet momenteel van de voorkeur ivm goede recenties en een relatief aantrekkelijke prijs.

Handmatig polijsten - Ik heb het vermoeden dat de Oranje Pad niet hard genoeg is om de Veloce goed te kunnen verwerken. (Met name op een harde lak). Echter is er qua Monello handpad niets harder, dus moet je wel. :p

Oh. Dan moet ik eventueel kijken voor een iets hardere hand-pad.

Polish - Een polijstmiddel is een Paint Cleaner / Polish, maar dan zónder korrel. Aangezien je al een polijstmiddel gaat gebruiken, is een paint cleaner niet nodig. Wél is het handig om een paint cleaner in huis te hebben voor allerlei andere dingen, maar dan zou ik de Professional Polish nemen omdat dit een populair product is die zich al vaak heeft bewezen. (Ondanks dat de Mothers-variant een ''pure'' paint cleaner zou zijn, heb ik al vaker gelezen op het internet/forum dat er wel iets van glaze-oliën in zitten)

Dus, als ik je goed begrijp, de polish is onnodig, als ik handmatig polijst?

Glaze - Dit Mothers-product ken ik persoonlijk niet. Ik begrijp uit de omschrijving dat het een glaze is met een hele fijne korrel en wat cleaner. Mocht je een glaze willen zónder korrel, dan kan ik je de Black Hole aanraden. (Glaze met Paint Cleaner)

Deze kan ik wel gebruiken i.c.m. het polijsten, begrijp ik?

Plastic - Ook dit Mothers-product ken ik persoonlijk niet. Een populair alternatief voor het exterieur is Autofinesse - Revive. Populaire keuzes voor het interieur zijn Natural Look, Vinyl & Rubber Care, Scholl Purple.

Ik heb wat krasjes op mijn kunststof B-stijl, bijvoorbeeld. Kan ik met een van deze producten deze wegwerken? Voor het interieur heb ik al een Meguiar's product.

Doeken - Doeken heb je altijd te weinig van. :p Twee doeken om alle stappen te doorlopen is weinig, aangezien je voor één stap al 2 doeken kwijt kan zijn. Ik dus eerder denken aan twee Trio's. (6 doeken)

Thanks voor de tip, zal er rekening mee houden.
 
Dus, als ik je goed begrijp, de polish is onnodig, als ik handmatig polijst?
Handmatig of machinaal polijsten, dat maakt niet uit. Een polijstmiddel is een Paint Cleaner met korrel, dus na/voor het polijsten hoef je niet alsnog met een Paint Cleaner aan de gang. :)

Een Paint Cleaner zonder glaze o.i.d. erin is wel handig om erbij te hebben voor verschillende doeleinden. Een goed product is dan Poorboys World - Professional Polish.

Deze kan ik wel gebruiken i.c.m. het polijsten, begrijp ik?
Een glaze heeft niets te maken met polijsten. :) Als je gepolijst hebt, zal een glaze met korrel niets meer toevoegen aan je polijstwerk. Alleen de glaze doet dan nog iets.

Ik heb wat krasjes op mijn kunststof B-stijl, bijvoorbeeld. Kan ik met een van deze producten deze wegwerken? Voor het interieur heb ik al een Meguiar's product.
Met een kunststof dressing ga je geen krassen wegsmeren of iets dergelijks. Wél heb je kans dat ze minder zichtbaar worden omdat alles donkerder en/of egaal van kleur word. Maar, feit blijft dat ze er nog zijn.
 
Nogmaals bedankt voor je reactie. Ik ben, door eerdere reacties, gewisseld naar de volgende producten: polijstmiddel heb ik veranderd en een zachtere toegevoegd voor de afwerking.

Overigens, black hole werkt helaas niet voor mij omdat mijn auto licht(er-)blauw is. Ik ben uiteindelijk voor finesse gegaan. Kan deze samen met een synthetische wax? Er staat een waarschuwing in het topic maar ik begrijp de uitzonderingen niet zo goed.

Bijgevoegd alle producten die ik aan wil schaffen.
 

Bijlagen

  • producten.PNG
    producten.PNG
    64,3 KB · Weergaven: 204
Black Hole kan je ook gewoon op een witte auto gebruiken. ;) Uiteind3lijk gaat het om de oliën die de blanke lak nét wat transparanter maken.

De Klei-set zou ik vervangen voor de losse Dolce Verde klei + een Clay lube. (Bijv. Dodo Juice - Born Slippy)

Je hebt nu de Veloce vervangen voor Mezzo + Finale? Dit is een medium + fijn polijstmiddel. Daar kom je hoogstwaarschijnlijk niet lekker mee weg op harde lak. :)

Die glaze ken ik persoonlijk niet. In theorie zou een synthetische wax (sealant) niet lekker hechten op een glaze, maar in het geval van de NXT maakt het weinig uit. De standtijd van dit spul is toch al vrij ruk. :p
Een waarschuwing in het topic? Wattan?
 
Oh oei, mijn excuses dan :) ik ging van de kleuren uit zoals bij de machinale pads. De oranje pad heeft dus een hogere cuttinggraad dan de gele? Deze laatste al eens gebruikt en geeft toch wel correctie op een Volvo.
 
@MazdaSven - Welkom op het forum. :D

Dit kan zeker. Voor zover ik weet bevat deze wax geen paint cleaner of andere ingredienten die de onderliggende glaze kan aantasten.

Houd er wel rekening mee dat wanneer je de lak al volstopt met oliën van een glaze, dat een olierijke wax op het oog weinig zal doen.
 
  • Leuk
Reactions: MazdaSven
We hebben net een nieuwe (tweedehands) wagen gekocht en ik wil deze toch wel liefst zelf proper houden.

Op basis van deze thread had ik volgend lijstje samengesteld (ik wil 'm proper hebben, beschermen en de kunststofdelen terug mooi hebben, is een Mini F56, alsook het interieur (stof en kunststof) en de lederen zetels.

GYEON Q²M Smoothie Wash Mitt € 22,49 (voor de lak)
GYEON Q²M Bathe - 400ml € 14,99 (voor de lak)
MONELLO Senza Acqua Piazza Trio Drying Towels - 45x45cm € 20,99 (voor de lak)
MONELLO Vetro Bianco - cleaning towel - 45x45cm € 8,99 (voor de ramen)
MOTHERS WAX ReVision Glass & Surface Cleaner - 710ml € 6,99 (voor de ramen)
MEGUIARS Gold Class Even Coat Applicator Pads - 2 Pack € 9,99 (voor de wax)
DODO JUICE Purple Haze soft wax - 250ml € 42,99
MONELLO Peluche Verde Trio - 45x45cm € 12,99 (voor de wax)
GYEON Q²M Prep - 500ml € 13,99 (voor de kunststofdelen, want die zien er momenteel vind ik best slecht uit)
GYEON Q² Trim - 30ml kit € 39,99 (voor de kunststofdelen, want die zien er momenteel vind ik best slecht uit)
MONELLO Non-Ferro - Met verbeterde sprayer - 500ml € 11,99 (voor de velgen)
MONELLO Wash Mitt € 12,99 (voor de velgen)
CARCLEAN.COM Interieur borstel - Paardenhaar € 11,99 (voor lederen zetels)
MONELLO Piccolo Nero - 35x35cm € 3,49 (voor lederen zetels
MONELLO Edgeless Soft Foam Hand Applicator € 1,99 (voor lederen zetels)
MOTHERS WAX LeatherTech Foaming Wash Cleaner - 240ml € 9,99 (voor lederen zetels)
MOTHERS WAX LeatherTech Moisture Infusion Gel Cream - 200gr € 16,99 (voor lederen zetels)
MOTHERS WAX Speed - Interior Detailer - 710ml € 9,99 (voor de rest van het interieur)

TOTAAL 274 euro

Nog tips? Wat ik beter niet of net wel koop/doe.