• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volledig stappenplan buiten uitvoeren

nickname

Detailing addict
13 apr 2015
14
70
Binnenkort wil ik het volledige stappenplan uitvoeren.
Wasen - Kleien - 2x polijsten - glazen - waxen.
Het gaat om een BMW 5 serie F10.

Ik maak mij zorgen of ik het volledige stappenplan, in ieder geval het op het plaatwerk, kan uitvoeren in 1 dag.
Interieur, ramen en sierstukken kunnen een dag later.

Om van te voren alvast een plan B klaar te hebben voor het geval het niet lukt vraag ik jullie advies.
Hoe zet je je auto weg en waar begin je de volgende mee als je bijvoorbeeld eindigt met een polijststap of een glaze stap en de dag daarna verder gaat?
 
Je kunt de auto een dag van te voren al wassen en eventueel kleien, dan hoef je de dag erna de auto alleen maar af te spoelen en win je dus wat tijd voor de andere stappen. Nog beter niet in één keer de hele auto doen, maar alleen een aantal panelen: je wast de hele auto, en besluit bijvoorbeeld om de neus van de auto de totale behandeling te geven. De resterende delen kun je dan op een ander moment (wel weer opnieuw wassen natuurlijk) doen. Onvoldoende tijd pakken voor een volledige detail levert veel stress op, en eigenlijk nooit het resultaat dat je had gewild.
 
Wat ik doe:
Dag 1
-pre wash /foamen
-non ferro
-teerverwijderaar
-APC van plastic delen ,sponningen, benzinedop ,achterklep enz
Wassen
Dag 2
-wassen
-kleien
-polijsten
-wassen met heet water/ontvetten
Dag 3
Wassen
Ontvetten
Waxen
Afhankelijk van wat er moet gebeuren doe ik dit in 2 of 3 dagen
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Jup, ik zou dit zeker opdelen in meerdere phases. ;)

* WASSEN en REINIGEN - Dit kan al de nodige uurtjes kosten als je niet alleen effe snel wast, maar ook vervuiling zoals vliegroest en dergelijke aanpakt op velgen en lak. Alle naden en kieren boenen, kunststof en rubbers eventueel, etc.

- Na deze stap kan je gaan kleien en de boel nogmaals even wassen. (Ben je van alle eventuele troep af) Vervolgens drogen en dingen gaan afplakken.
- Je zou nu een start kunnen gaan maken met het polijsten waarbij je een deel, zoals inderdaad de neus o.i.d, gaat aanpakken.


Kijk dus gewoon, terwijl je op je gemakkie je dingen doet, hoe ver je komt en plan wat voorruit. ;)
 
Veel goede tips al waar ik me bij aansluit.

Daarnaast wil ik nog even reageren op je opmerking "2 x polijsten". Dit klinkt typisch naar een beginner die in zijn hoofd heeft dat je eerst een grove polijstronde doet (ook wel compounden genoemd) en daarna een fijne polijststap (ook wel polishen genoemd). Ga er niet zomaar vanuit dat je hiermee het gewenste resultaat behaalt. Voor correctie van krasjes kunnen zomaar meerdere polijstrondes (ook met grove middelen) nodig zijn. Ook de afwerking kan gerust meerdere stappen kosten.

Dus verdiep je nog even in het maken van een testspot, ofwel het eerst vinden van het juiste recept om verder de hele auto mee aan te pakken. En neem vooral de tijd om dit overal zo toe te passen. Beter nu langer bezig zijn dan een hele dag buffelen en straks toch niet tevreden zijn.
 
  • Leuk
Reactions: Brad
Top, dat zijn veel bruikbare reacties.
Ik ga eerst een testspot maken om daarna de juiste stappenplan te kunnen gebruiken.
De auto is goed vies dus goed wassen en kleien is een must.
Omdat het een harde duitse lak is doe ik met de finale "helemaal niets / erg weinig" , vandaar ook een medium polijststap
De gedachtegang achter het 2x polijsten is een medium ( mezzo ) en een finish ( finale ) omdat de auto geen diepe en zware krassen en swirls heeft.
 
De gedachtegang achter het 2x polijsten is een medium ( mezzo ) en een finish ( finale ) omdat de auto geen diepe en zware krassen en swirls heeft.
De mate van defecten zegt weinig over de grofheid die je nodig hebt. ;)

Wanneer een lak erg hard is, dan gebruikt men een grove combi van pad + polijstmiddel om voldoende slijpkracht/cuttingpower te hebben om deze lak te kunnen aanpakken. Dus zelfs voor kleine krasjes en swirls moet je wel de power hebben om wat weg te kunnen slijpen.

Een kras o.i.d. verwijderen is eigenlijk het verwijderen van de (blanke)lak om het defect heen zodat deze op hetzelfde niveau komt als het diepste punt van het defect. Soms is daar maar weinig voor nodig, maar als de lak hard is, dan moet je wel moeite doen om zelfs dit kleine beetje lak te verwijderen.