• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Volvo C70 T5 Cruiser "Asbak"

Heijneker

Detailing guru
27 jan 2020
415
138
28
Ilpendam
Lezers,

Pas op: saaie tekst, maar gelukkig wel veel leuke foto's.


Vandaag en gisteravond was er iemand zo vriendelijk om mij te vertrouwen met zijn Volvo C70 T5! Hij was dan ook wel een beetje wanhopig, de kruiser was namelijk flink verwaarloosd, of eigenlijk; mishandeld. Gisteravond om 8 uur opgehaald, vandaag om half 4 weer afgeleverd, maar in die korte tijd (ja ik heb ook geslapen) redelijk veel weten te doen. Waarschijnlijk omdat ik het zo'n ontzettend mooie auto vond en er ook lekker veel te doen was. Van top tot teen is de auto goed schoongemaakt, het leer gereinigd, vlekken uit het tapijt gehaald (met een absoluut wondermiddel), met UNO Protect gepolijst.

De eigenaar omschreef het interieur als: "Asbak". Je zou denken dat een cabrio nog de beste optie is als je in je auto gaat roken. Nou...... dat denk je fout. Hieronder volgen schokkende vòòr foto's:
volvoor1.jpg

volvoor3.JPG
volvoor7.JPG
volvoor8.jpg
volvoor12.JPG
volvoor15.JPG

volvoor6.JPG
volvoor18.JPG
volvoor13.JPG
volvoor11.JPG
volvoor9.JPG
volvoor10.JPG
volvoor5.JPG
volvoor16.JPG


Ah heerlijk!
Ik ben misschien een beetje raar, maar man man man, wat houd ik hiervan! In de basis een nette auto, die verscholen gaat onder een laag vuil. Hier kunnen meters gemaakt worden! Ik denk dat de buitenzijde al een half jaar niet gewassen is, of mogelijk zelfs langer. De binnenkant was er aan grof vuil misschien nog niet zo heel erg aan toe, of ik heb een vertekend beeld. Het bestuurdersmatje zal af en toe zijn uitgeklopt. De ramen waren onwijs smerig, het beige leder meer bruinig, vlekken rondom en as (en glitter?) overal te vinden.

Aan de slag, eerst de foto's, dan de lap tekst:
IMG_20201214_213356.jpg
IMG_20201214_213425.jpg
IMG_20201214_213459.jpg
IMG_20201214_213540.jpg
IMG_20201214_213614.jpg
IMG_20201214_213631.jpg
IMG_20201214_213649.jpg
IMG_20201214_213657.jpg
IMG_20201214_213724.jpg
IMG_20201214_214318.jpg
IMG_20201214_214323.jpg
IMG_20201214_214347.jpg
IMG_20201214_214459.jpg
IMG_20201214_113004.jpg
IMG_20201214_141937.jpg
IMG_20201214_214145.jpg
IMG_20201214_214245.jpg
IMG_20201214_214311.jpg

BIEM!

Eerst flink afstoffen met een klamme MF doek en een detailing borstel, daar ging wel een uurtje of wat inzitten. De vlekken op het plastic en leder gingen natuurlijk nergens heen, die hadden grof geschut nodig. Dat kunnen ze krijgen ook! Ik heb mijn kanon erbij gepakt: een FLEX XFE 7-15! Wat? Ja! In combinatie met een milde APC en een MF Pad, op standje 2-3, de vlekken verdwenen als sneeuw voor de zon! De wielen zagen eerst Wheel Brightener, daarna Korrosol. Banden, wielkuipen, motorruimte en tankklep behandeld met Surfex, grofweg 1:8. Polijsten heb ik gedaan met UNO Protect en de Rupes Ultrafine pad, omdat die zó lekker werkt! Diepere krasjes gingen ook nog wel redelijk weg door plaatselijk standje 5 te gebruiken voor een paar seconden. Topspul dat UNO Protect! Naderhand voelde de lak nog steeds aan als schuurpapier, maar met verloop van de uren werd dat zeker beter. Hieraan merk je duidelijk dat het sealant-gedeelte van UNO Protect nog even nodig heeft om te curen.

Welnu, de vlekken in het tapijt. Hiervoor heb ik van Carclean de Hook n Loop upholstery brush 125mm (SUPER DING, ONMISBAAR!) gebruikt op de FLEX XFE 7-15, in combinatie met Optimum Carpet Clean & Protect. Voor mij is dit een absoluut wondermiddel (de borstel ook). Het schuimt niet en maakte gehakt van de meeste vlekken in het tapijt. Ge-wel-dig! Hierna nog een MF doek erop leggen en nogmaals met de Carpet Brush op de FLEX met de MF doek er tussen over de vlek gaan. Hiervan wordt het ook hartstikke droog, ideaal in deze tijd van het jaar. De resultaten spreken voor zich! Opgespoten met de Kwazar Mercury Alka Line, wat een TOP Sprayer, werkt echt heerlijk! Enkel denk ik dat de Carpet Brush beter is op een 8 MM polijstmachine, ik lijk nu wel wat tapijtvezels beschadigd te hebben, ondanks dat de borstel de perfecte stijfheid heeft. Als ik filmpjes zie waar men tapijten vernaggelen met een borstel op een boormachine, breekt mijn hart.

Voor de ramen, die er onwijs slecht aan toe waren door het vele roken, heb ik Optimum Opti-Seal gebruikt. Dit werkt zoveel makkelijker en fijner dan traditionele glasreinigers die ik heb gebruikt. CC, neem OPT-producten op in het assortiment! Dan nog even bandenzwart erop en de remmen in de Atom-mac, beide met Kwazar Mercury 360 sprayers, ongelofelijke dingen.

(kort) Het eindresultaat!
IMG_0027.JPG
IMG_0035.JPG
IMG_0034.JPG


Vanaf nu is het hopelijk wat makkelijker om deze mooie cruiser bij te houden!

Fijne avond en bedankt voor het lezen!
 

Bijlagen

  • volvoor2 (2).JPG
    volvoor2 (2).JPG
    235,7 KB · Weergaven: 129
  • volvoor5.JPG
    volvoor5.JPG
    191,8 KB · Weergaven: 136
  • volvoor6.JPG
    volvoor6.JPG
    223,7 KB · Weergaven: 112
  • volvoor9.JPG
    volvoor9.JPG
    177,3 KB · Weergaven: 131
  • volvoor10.JPG
    volvoor10.JPG
    263,7 KB · Weergaven: 125
  • volvoor11.JPG
    volvoor11.JPG
    140 KB · Weergaven: 106
  • volvoor13.JPG
    volvoor13.JPG
    155,6 KB · Weergaven: 105
  • volvoor14.JPG
    volvoor14.JPG
    165,1 KB · Weergaven: 103
  • volvoor16.JPG
    volvoor16.JPG
    219,1 KB · Weergaven: 107
  • volvoor18.JPG
    volvoor18.JPG
    152,2 KB · Weergaven: 103
  • IMG_20201214_213708.jpg
    IMG_20201214_213708.jpg
    139,2 KB · Weergaven: 118
  • IMG_20201214_213818.jpg
    IMG_20201214_213818.jpg
    146,5 KB · Weergaven: 112
  • IMG_20201214_214236.jpg
    IMG_20201214_214236.jpg
    149,2 KB · Weergaven: 121
  • IMG_20201214_214334.jpg
    IMG_20201214_214334.jpg
    234,6 KB · Weergaven: 128
Laatst bewerkt:
Bedankt heren! Heb er m'n best op gedaan, consistent foto's maken lukt eindelijk wel aardig.

@Puffle doen! Wat rijdt dit ongelofelijk lekker zeg, het zit ook heerlijk, klinkt goed, ziet er geweldig uit (wat een SLEE van een auto), mooie materialen. Top ding!
 
Met recht een asbak omgetoverd tot weer een schone frisse auto. Mooi verslag en wat vies me wagen zeg. Dat mensen hun auto zo behandelen blijf ik onbegrijpelijk vinden. Maar wat de eigenaar opgekeken hebben. Tapijt is zeker ook erg goed gelukt.
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Ooooh bah! Bah, bah, bah....ranzig! De geur komt door de foto's heen!!

Wat een verschil zeg, dat het nog te redden valt!?

Interessant dat je het plastic en leer met een MF pad op een DAP hebt aangevallen; dat voelt mij nou wel erg grof, maar het resultaat mag er zijn.

Of de auto ook weer fris is, dat kan ik van de foto's niet afleiden en krijg die geur niet uit mijn neus...gauw douchen!

Lekker gewerkt! Enthousiast verslag! Mooi resultaat!
 
  • Geweldig
Reactions: Heijneker
Wow, wat een verschil en dat op die korte tijd. Flink gebuffeld om op zo'n korte tijd zowel de binnen- als buitenkant flink aan te pakken.
Ik was alleen voor mijn gezondheid al heel blij dat ik zo'n 5 jaar geleden ben gestopt met roken, maar dit is ook nog een heel goede reden waar ik eigenlijk nooit meer bij stilsta.
Leuk verslag ook. En zeker geen saaie tekst hoor ;)
 
  • Verbluft
Reactions: Heijneker
ZO hoe kan iemand 'leven' in zo'n auto. Wat een smerig ding, je zou er een ziekte van oplopen. Gelukkig staat ie er weer helemaal top bij.
 
  • Grappig
Reactions: Heijneker
De rest ook bedankt voor de lovende berichten! Ik lees ze met veel plezier en de foto's toveren ook een lach op m'n gezicht.

@RoCo dat van de DAP op het leer heb ik van Yvan Lacroix (leuke filmpjes op YouTube), maar ik heb zelf ingevuld dat het ook op plastic zou kunnen. Ik beschouw het wel als héél zwaar geschut, maar dat kon deze auto wel gebruiken. Mogelijk heb ik zelfs wat schade aangebracht op de passagiersstoel, waar in de rugsteun een klein stukje verf eruit geslagen lijkt te zijn van een paar mm^2. Zeker weten doe ik het niet, maar ik heb het vermoeden.

Het was wel echt geweldig om het verschil in kleur zó snel te zien! Van zwart of bruin naar mooi wit. Binnen een paar minuten kan je al het leder en het plastic aangepakt hebben. Zelfs die vervelende vuiligheid op de deur en dorpel van het instappen. Het schijnt zelfs te werken op stoffen bekleding, dat ga ik hopelijk donderdag testen!

Op het stuurwiel heb ik ook heel licht een melamine sponsje moeten gebruiken, de borstel kwam gewoon niet door het vuil heen.

De geur bleef inderdaad helaas, gelukkig merk je dat niet op de foto's o_O
 
@Jansen inderdaad, wat een geweldig model is dit. Nooit gedacht dat het zo'n imposante slee zou zijn, het paste amper in m'n schuurtje! Het rijdt ook heerlijk en ziet er prachtig uit, nooit gedacht dat ik zo onder de indruk zou zijn van een C70...

Hoewel, ik heb ooit in een V70R (FWD model) zo snel mogelijk over de autobahn naar huis MOETEN rijden. Ondanks dat het ding ook mishandeld was met een slechte bestuurder als baasje en veel ervaring, was het een geweldige rit en ik was onder de indruk van de Volvo! En die 5-cilinder roffel was zooooo verslavend. Tot een koelslang knapte met 160 :laughing:
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
@Brad Schuldig! Niet gekleid... En dat was naderhand te voelen ook.... Misschien dat het na verloop van tijd wat beter was, na 2 uur curen van UNO Protect was er een heel merkbaar verschil in gladheid.

Ik had er ook niet de tijd voor gehad, of de foto's hadden erbij ingeschoten. Het baasje kon de auto jammerlijk niet langer missen!
 
  • Leuk
Reactions: Brad