• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo V60 R-Design 2011

RoCo

Detailing guru
19 apr 2020
2.572
175
Omgeving Breda
Om het 'herstel' van mijn Volvo wat meer structuur te geven, heb ik besloten er toch maar een 'project' topic van te maken. In mijn voorstel ronde gaf ik al aan dat ik erg blij was met de hoeveelheid kennis en informatie die hier gedeeld wordt! Mijn doel is met dit topic niet zozeer om dat te verrijken, maar meer om te bevestigen wat mogelijk is, simpelweg door al wat hier gedeeld wordt in acht te nemen. Daarbij is dit topic ook een vorm van bedankje en het minste wat ik kan doen in ruil voor al die kennis en informatie! Ik was immers van het kaliber: tuinslang, één emmer, een spons en even doorbijten. Of de krasstraat.

Inmiddels redelijk besmet en ik beleef er veel plezier aan. Ik zie de auto opknappen, verdrink steeds verder in het moeras van "dat kan mooier" en ga ook steeds een stap verder. De V60 heb ik in 2018 overgenomen, zonder oog voor detail, laat staan 'detailing'. De auto is twee jaar lang 'verwaarloosd' met zelf wassen krassen. Daarna heb ik middels dit forum het licht gezien en inmiddels wordt hij vertroeteld. Het wassen gebeurd met het welbekende arsenaal, en het beschermen doen we middels wax. De situatie is daarmee nu:
131566_20200816_161413.jpg

131456_V60_-_lakdikte.jpg

Ik heb helaas geen garage waar ik mij samen met de auto kan opsluiten, doe het allemaal langs de kant van de weg en moet het hebben van 'vrije tijd rondom het gezin' en ben daarbij ook nog afhankelijk van 'het weer'. Maar dan nog, dan nog kan er veel!

Op het programma staat uiteindelijk een volledige 'detail', maar deze zal stap-voor-stap tot stand komen en die stappen deel ik hier. De lijst is lang, met de ambitie om bovenop het reguliere polijstwerk ook steenslag aan te pakken en de algehele orange peel te verminderen. Er is echter nog een lange weg te gaan :)

Stappen ondernomen tot nu toe:
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen voor het eerst de polijstmachine op de V60 gezet. Reden: ik had een uurtje 'niets' en kon niet langer wachten om die pianolak raamstijlen aan te gaan pakken. Ik erger mij al maanden aan die dikke vette zonnebrandvingers die er op zitten en ik wilde eindelijk eens weten wat de mogelijkheden waren op deze lijsten. Dat ze onder de swirls zouden zitten, dat vermoedde ik wel, de hele auto zit er immers onder :no_mouth:
Swirls.jpg

Swirls + vinger.jpg

Met de kennis van hier begreep ik dat de correctie op deze lijsten nog wel eens voor verrassingen kon zorgen. Gezien de diep zwarte kleur zie je alles er op, maar daarbij schijnen ze ook zeer gevoelig te zijn. Zo gevoelig zelfs dat het soms beter is om dit te polijsten met water in plaats van een polish/compound. De chromen sierlijst onder het raam heb ik er maar af gehaald (oh nee! nog meer vuil!), de boel afgeplakt en toen konden we los:
20200828_102312.jpg

Mijn 'testspot' begon ik dus zo licht mogelijk. Ik besloot de 3mm uitslag te gebruiken op de PXE met een 30mm Back plate. Zachte pad er op + water en het resultaat na hit 1 was:
Hit 1 - water.jpg

Geen significante verbetering.....opschalen dus! zachte pad + light polish:
Hit 1 - Light.jpg

We hebben correctie! Maar....nog steeds swirls te onderkennen en de vingerafdruk is nog duidelijk zichtbaar. Opschalen of tweede hit? Laat ik een tweede hit proberen:
Hit 2 - light.jpg

Weer iets meer, maar we zijn er nog niet. Kennelijk kan deze lijst wel iets hebben en dus besloot ik de 12mm uitslag er bij te pakken en de light polish om te ruilen voor een medium, wel nog op de zachte pad:
Hit 1 - medium.jpg

Bingo! Het enige dat nog zichtbaar is, is het reliëf van de ingebeten schade (precies in het licht van de zaklamp). Geen swirls, geen krassen, mooi zwart! Om het af te leren nog even een 50/50:
50-50 eindresultaat.jpg

Toen gauw weer inpakken want de accu van de PXE was leeg.....GRAPJE! De vrije tijd was gewoon op.

De test is klaar, de rest van de lijsten ga ik met dezelfde aanpak doen. Kijken of het meteen in 1 hit gaat lukken, ik houd jullie op de hoogte!
 
Ja, zeker! Robuust apparaat met veelzijdig gemak. Het feit dat je hem er zo even bij kunt pakken en met gemak even kunt variëren is echt goud. Komt geen gereedschap aan te pas.
 
  • Leuk
Reactions: schaef
Mooi gedaan! En voor mij ook leerzaam, want de lijsten op mijn V40 moeten nog. Echter, hier geen PXE, alleen een old skool 1st generation DAP500 met een heel arsenaal pads en polijstmiddelen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: RoCo
Vanmorgen de overige 5 raamlijsten aangepakt. De aanpak hetzelfde zoals gisteren bepaald. Ook wederom de chrome sierlijst onder de ramen eerst verwijderd:
20200829_131111.jpg

Toen afgeplakt met dezelfde strookjes van gister; fijn die kwaliteitstape! Ready, set, go:
20200829_130724.jpg


1 hit en strak! Dat is fijn, door naar de volgende:
20200829_130833.jpg


Hoppa! Lekker hoor, maar wel oppassen met "boenen" want de krassen vliegen er zo weer in. Ik denk dat ik in eindeffect uitkom op zo'n 90% strak. Er blijven wat krasjes over en sommige trek je er ook zo zelf weer in. Desalniettemin springt het zwart er weer uit en in de oogopslag zie je nu niets meer.

Wel goed blijven inspecteren na de hit want bij de laatste lijst had ik rechtsonder kennelijk niet goed geraakt:
20200829_130454.jpg

Mocht er dus twijfel zijn of een lampje en tussendoor kijken wel nodig is....I rest my case.

Toen gauw alles weer inpakken en opruimen want de accu van de PXE was leeg.... :D
20200829_120246.jpg

Wel een dikke stip "steenslag" bij de bestuurdersportier, nu op zoek naar de middelen en mogelijkheden om dat strakker te krijgen!
 
Vandaag nieuwe lampen moeten steken omdat links het begaf. Door de super-vet-gave-meedraaiende-BiXenon-koplampen is een "lampfout dimlicht" melding helemaal geen leuke om te zien op je display, maar je moet het toch weer oplossen.

Van het weekend eerst de module maar gewisseld tussen de twee koplampen, om die uit te sluiten en vervolgens bevestigd dat het 'louter' de lamp was. Afijn, dat werd dus twee nieuwe xenon pitten er in....even slikken bij de pinautomaat en door! Maar als je dan toch meer dan honderd euro uit moet geven kun je net zo goed een uitgesteld klusje naar voren halen:

Het lichtbeeld werd al enige tijd verdacht van zwakte. Ik vond het niet overtuigend meer en al helemaal niet omdat het Xenon is! Nieuwe lampen doen een hoop, maar ik vond het lichtbeeld eerder al wat "dof" en "flets". Na het steken van de nieuwe lampen werd mijn vermoeden bevestigd:
20200928_204650.jpg

Melkglas, wazig, dat hoort vast niet! Maar wat nu!? Wat struinen op het internet leverde veel bevestigende verhalen op en ontmoedigende oplossingen met ovens, warmtepistolen en kit in de mix. Totdat ik hier op stuitte.

Op basis van deze how-to en wat bevestigende verhalen op het volvo-forum heb ik vanavond de stoute schoenen aan getrokken en aan de slag gegaan:
20200928_205046.jpg

Met flink wat geduld, gebuig, aaien, vegen, nog meer geduld, begon de boel aardig op te knappen:
20200928_205542.jpg

Wat een bende komt er zo even op die lens zeg....gelukkig ging het er soepel van af en zat de grootste uitdaging in het 'aanraken' van het oppervlak. Met de glasreiniger op het doekje vloog het er af dus kracht was er niet nodig. Navegen met een schone doek en het zag er stukken beter uit!
20200928_205619.jpg

Toen de boel weer in elkaar en hopen op verbetering:
20200928_205702.jpg

Flink verschil in links en rechts! En in het lichtbeeld ook een hele verbetering: als ik naar de buurman zijn auto kijk is links een stuk sterker verlicht dan rechts!
20200928_204507.jpg


Morgen de rechterunit aanpakken, daar had ik nu geen geduld meer voor :D
 
Dat is een mooie gedachte, maar ik denk dat ik bot zou vangen. Voor een auto van 9 jaar oud die ruim tweeënhalf jaar in mijn bezit is. Ik denk dat ik het antwoord van Volvo wel kan gokken; bekend fenomeen bij Xenon, nieuwe unit biedt de oplossing. Die gaan echt geen 2000 euro onder "garantie" wegpoetsen, laat staan dat ze een monteur drie uur laten pielen voor iets dat geen punt van afkeur is. De internetzoektocht gaf heel veel hits over alle linies van merken eigenlijk. Ik zet in op een gevalletje "normal wear and tear".

Ik heb het in ieder geval niet overwogen om bij de garage aan de kaak te stellen en ga unit twee vandaag ook doen. Maar met deze info voed ik jullie detailogen graag, zodat je hier bijvoorbeeld wel gerichter mee naar de garage kan in een eerder stadium of tijdens de aankoop/zoektocht naar een vervanger.

Hoe dan ook, ik ben blij met het resultaat en ben weer wat wijzer geworden!
 
Pfoe wat een werk maar wat een resultaat! Hoe veel stukjes doek op ijzerdraad heb je verstookt?
 

Vergelijkbare onderwerpen