Deze week kreeg ik de auto van een vriend van een vriend voor de kiezen gesmeten. Een Volvo V60 van iets meer dan een jaartje oud. De eigenaar had hem tweedehands gekocht en de wagen was een zogenaamde directiewagen in een zwarte parelmoerkleur. De lak vertoonde een hoop swirls want zoals het een goede directiewagen betaamt mag deze uiteraard nooit gewassen worden volgens de regels van de kunst. De lakdiktemeting wees uit dat er geen, of althans geen slecht uitgevoerde, herstellingen waren gebeurd en al bij al was de wagen wel in een vrij degelijke staat dus dit ging een eenvoudig klusje worden.
Foto van het lijdend voorwerp bij aanvang. Let niet op de stunteligheid van de cameraman die zijn vingers mee op de plaat wilde.
Foamen en wassen volgens de ons allen gekende methode, het motorcompartiment reinigen en in de trim zetten.
Na het kleien van het dak zag de klei er als volgt uit, dat wees dus op aardig wat vervuiling. Bovendien leek de wagen in de buurt gestaan te hebben van een plaats waar ze blauwe verf gebruikt hadden. Vooral de liggende delen leken bedolven onder de verfspatten. Dit goedje verwijderen kostte aardig wat tijd.
Klei vooraf :
Klei na enkel het dak te hebben behandeld
En toen deden we maar eens een testspotje. Gezien de redelijke staat van de lak verwachtte ik een vrij eenvoudig te corrigeren wagen en begon ik met een licht middeltje op een vrij milde pad...
Bij de vierde poging met het zware geschut - Veloce op een spiderpad - leek ik pas enige correctie te kunnen aanbrengen.
Na zowat 10 uur polijsten en afschalen vertoonde het, inmiddels tot "Volvo from hell" hernoemde beestje, eindelijk een strakke lak dus kon ik gaan ontvetten en opnieuw wassen.
Na het polijsten :
De finish bestond uit het aanbrengen van PBW Black Hole en Collinit 845. De banden werden in de Gyeon Tire gezet.
Na zowat 20 uur arbeid volgde een aanneembaar resultaat en de vriend van de vriend was best tevreden met het geleverde werk. Hij blij, ik blij...en op naar de volgende karwei !
Foto van het lijdend voorwerp bij aanvang. Let niet op de stunteligheid van de cameraman die zijn vingers mee op de plaat wilde.
Foamen en wassen volgens de ons allen gekende methode, het motorcompartiment reinigen en in de trim zetten.
Na het kleien van het dak zag de klei er als volgt uit, dat wees dus op aardig wat vervuiling. Bovendien leek de wagen in de buurt gestaan te hebben van een plaats waar ze blauwe verf gebruikt hadden. Vooral de liggende delen leken bedolven onder de verfspatten. Dit goedje verwijderen kostte aardig wat tijd.
Klei vooraf :
Klei na enkel het dak te hebben behandeld
En toen deden we maar eens een testspotje. Gezien de redelijke staat van de lak verwachtte ik een vrij eenvoudig te corrigeren wagen en begon ik met een licht middeltje op een vrij milde pad...
Bij de vierde poging met het zware geschut - Veloce op een spiderpad - leek ik pas enige correctie te kunnen aanbrengen.
Na zowat 10 uur polijsten en afschalen vertoonde het, inmiddels tot "Volvo from hell" hernoemde beestje, eindelijk een strakke lak dus kon ik gaan ontvetten en opnieuw wassen.
Na het polijsten :
De finish bestond uit het aanbrengen van PBW Black Hole en Collinit 845. De banden werden in de Gyeon Tire gezet.
Na zowat 20 uur arbeid volgde een aanneembaar resultaat en de vriend van de vriend was best tevreden met het geleverde werk. Hij blij, ik blij...en op naar de volgende karwei !
Laatst bewerkt: