• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo V60

Dany

Detailing guru
Tester of Bling
25 jun 2017
205
153
54
Deze week kreeg ik de auto van een vriend van een vriend voor de kiezen gesmeten. Een Volvo V60 van iets meer dan een jaartje oud. De eigenaar had hem tweedehands gekocht en de wagen was een zogenaamde directiewagen in een zwarte parelmoerkleur. De lak vertoonde een hoop swirls want zoals het een goede directiewagen betaamt mag deze uiteraard nooit gewassen worden volgens de regels van de kunst. De lakdiktemeting wees uit dat er geen, of althans geen slecht uitgevoerde, herstellingen waren gebeurd en al bij al was de wagen wel in een vrij degelijke staat dus dit ging een eenvoudig klusje worden.

Foto van het lijdend voorwerp bij aanvang. Let niet op de stunteligheid van de cameraman die zijn vingers mee op de plaat wilde.
20200506_143718.jpg

20200506_143814.jpg


Foamen en wassen volgens de ons allen gekende methode, het motorcompartiment reinigen en in de trim zetten.
20200506_145507.jpg

20200506_183217.jpg


Na het kleien van het dak zag de klei er als volgt uit, dat wees dus op aardig wat vervuiling. Bovendien leek de wagen in de buurt gestaan te hebben van een plaats waar ze blauwe verf gebruikt hadden. Vooral de liggende delen leken bedolven onder de verfspatten. Dit goedje verwijderen kostte aardig wat tijd.
Klei vooraf :
20200506_190913.jpg

Klei na enkel het dak te hebben behandeld
20200506_191549.jpg



En toen deden we maar eens een testspotje. Gezien de redelijke staat van de lak verwachtte ik een vrij eenvoudig te corrigeren wagen en begon ik met een licht middeltje op een vrij milde pad...
Bij de vierde poging met het zware geschut - Veloce op een spiderpad - leek ik pas enige correctie te kunnen aanbrengen.
Na zowat 10 uur polijsten en afschalen vertoonde het, inmiddels tot "Volvo from hell" hernoemde beestje, eindelijk een strakke lak dus kon ik gaan ontvetten en opnieuw wassen.
Na het polijsten :
20200506_200740.jpg


De finish bestond uit het aanbrengen van PBW Black Hole en Collinit 845. De banden werden in de Gyeon Tire gezet.
Na zowat 20 uur arbeid volgde een aanneembaar resultaat en de vriend van de vriend was best tevreden met het geleverde werk. Hij blij, ik blij...en op naar de volgende karwei !
20200507_194836.jpg
20200507_194742.jpg
 
Laatst bewerkt:
Na zowat 10 uur polijsten en afschalen vertoonde het, inmiddels tot "Volvo from hell" hernoemde beestje, eindelijk een strakke lak dus kon ik gaan ontvetten en opnieuw wassen.

Vraagje met een mogelijk hoog noob-gehalte. Eerst ontvetten en daarna wassen? Ik zou denken dat je eerst wast (want polijstresten) en daarna ontvet (want shampooresidu). Ik leer graag iets nieuws!

Overigens schitterend resultaat en die klei... Mèèèn wat een viezigheid kwam eraf!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en Dany
@nova_niek ik heb misschien een wat belabberde woordkeuze gebruikt toen ik wassen schreef. De werkwijze die ik hanteer gaat eerder als volgt. De panelen worden na het polijsten ontvet en nadien spoel ik de wagen om de stofresten die meestal achterblijven op de ramen en in de kieren weg te spoelen.
Nadien nog eens met open-hose naspoelen en drogen met de blower. De plekken die nog nat zijn dep ik droog om de kans op krassen met de droogdoek te minimaliseren en daarna ga ik aan de slag met glaze en wax.
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek
@nova_niekDe panelen worden na het polijsten ontvet en nadien spoel ik de wagen om de stofresten die meestal achterblijven op de ramen en in de kieren weg te spoelen.
Nadien nog eens met open-hose naspoelen en drogen met de blower. De plekken die nog nat zijn dep ik droog om de kans op krassen met de droogdoek te minimaliseren en daarna ga ik aan de slag met glaze en wax.

Duidelijk! Dank voor de uitleg.
* makes mental note on how to prep before waxing *
 
  • Leuk
Reactions: Dany
"Strakke bak" na je noeste werk! Ik mag hopen dat hij iets meer dan "best tevreden" was.

Trouwens mooi dik schuim wat je daar hebt: sterke combi én waterontharder?
 
  • Leuk
Reactions: Dany
Waarom black hole gebruikt na het zoveel polijsten was je niet tevreden met het resultaat?
Dat doet de levensduur van de wax ook niet te goede denk ik.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
De Black hole geeft toch altijd net dat ietsje meer vind ik. Het zit vermoedelijk tussen mijn oren maar ik vind de glans net wat mooier met Black Hole dan zonder. Het was niet dat ik iets diende te verdoezelen, het is eerder gewoonte.