• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo V70 2.5 T

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.956
193
47
Den Haag
Afgelopen weekend stond er wederom een Volvo (nummer 10 alweer :D ) op het programma voor een full detail. Ditmaal een V70 die grootste deel z'n leven heeft doorgebracht in het land waar Volvo vandaan komt: Zweden. Het was goed te zien dat de auto een zwaar leven achter de rug heeft. De omstandigheden zijn heftiger dan hier, het klimaat, de kou, sneeuw, ijs, gravel enz. doen de auto geen goed in ieder geval.

De auto bij aanvang:
zoals altijd wordt de auto op vrijdag bij mij afgeleverd zodat ik deze de volgende dag mee kan nemen naar de zaak en daar meteen kan starten.

foto 01.jpg

foto 02.jpg


Prewash:
Ditmaal ben ik begonnen met het inspuiten van de auto met ValetPro Citrus pre-Wash en daarna het foamen van de auto. Hierdoor kan het vuil losweken en afgevoerd worden. En voor de oplettende onder ons, ik heb meteen m'n scooter maar even meegenomen, die moest voor een servicebeurt naar de dealer en kan dus niet met een vieze scooter aankomen... :D
- foamen Monello Artico foam
- Monello Lancia 2.0
- Nilfisk hoge drukreiniger
- Nanolex Professional Shampoo (die geur....love it!)
- diverse washmitts

foto 03.jpg


De velgen waren flink vies, met name het velgbed. Deze waren ruim voorzien van ingebrand remstof, teer en van alles en nog wat. Helaas niet 100% schoon maar dat kan ook niet na een simpele wasbeurt. Hier kan nog een flinke verbetering gehaald worden maar aangezien de auto voor de verkoop is, is dat voor de volgend eigenaar om daar wat aan te doen (of niet...)
- Poorboy's World Spray&Rinse
- Kenotek Wheel Cleaner Ultra X-Tra 4200 de-ironizer
- diverse borstels, kwasten en washmitt

foto 04.jpg


Kleien:
Mijn God...waar was ik aan begonnen!!! Na een halve motorkap was ik eigenlijk op het punt beland om de handdoek in de ring te gooien. Wat voelde de lak ruw aan, niet normaal en dat er vooraf een grondige wasbeurt was gedaan.
Een goede 1,5 liter (verdunde) Poorboy's Spray&Wipe en een nieuwe plak van 50 gram Dodo Juice SN klei was de lak zo goed als schoon en glad.

foto 05.jpg


Staat van de lak:
zoals gezegd aan het begin heeft de auto het grootste deel van z'n leven doorgebracht in Zweden en dat heeft de lak geen goed gedaan. Volop swirls, krassen, ingebeten vogelpoep enz.
foto 06.jpg

foto 07.jpg


Lakdikte:
ook bij deze auto geen gekke uitschieters, redelijk normale waardes overal op de auto. Alleen de uitgebeten plek op het had schoot in waarde omhoog.

foto 08.jpg


Polijsten:
zoals ik inmiddels gewend ben van Volvo lakken is dat deze knetterhard zijn en wederom was deze geen uitzondering.
Het hele machinepark en toebehoren mocht aan de bak.
- Festool rotary
- Rupes Bigfoot LHR 15 en Mini
- Monello LDA1000
- div. Menzerna polijstpasta's
- div. pads van woolpad tot finishing

Diverse voor, tijdens en na foto's + filmpjes van het polijsten.


foto 09.jpg


foto 010.jpg



foto 012.jpg


foto 014.jpg


foto 013.jpg


foto 015.jpg


En een paar foto's van ingebeten vogelpoep.
Met de klok mee: normale foto, 2x ingezoomd, 5x ingezoomd en 8x ingezoomd. Hier valt weinig meer aan te doen behalve een spotrepair of overspuiten.

foto 011.jpg



Na al het polijsten was het tijd om de rest aan te pakken.
De voorruit was geen beginnen meer aan, de krassen en slijtagesporen van de ruitenwissers waren zo ernstig, daar was niets meer aan te doen. Enige optie is te laten polijsten met diamant bij een gespecialiseerd bedrijf of het andere uiterste: een baksteen... maar goed, dat is voor de nieuwe eigenaar om te beslissen.

foto 016.jpg


De paravan kon ook wel wat aandacht hebben. Goed schoon gemaakt, ontvet en daarna behandeld met I****** W** Rubber wax
foto 020.jpg

De dakrails werden schoon gemaakt, ontvet, lokaal afgeplakt en daarna behandeld met Gyeon Cancoat.
foto 019.jpg


Nadat de lak 2x ontvet werd met een mix van Gyeon Prep en Nanolex EX, was het tijd voor bescherming. Ik heb m'n favoriete to-go wax weer gebruikt of zoals een kennis van me zegt: "een flesje gemakzucht" :joy:
Deze wax is zo ontzettend makkelijk te verwerken: aanbrengen, laten curen en met gemak afnemen.

foto 022.jpg


De glans en reflectie zit er weer goed in. Maar is de auto dan 100% strak? Zeer zeker niet, het is niet te doen om zo'n grote auto in 1 weekend (+/- 20 manuren) te doen. Her en der zitten nog wat krassen en swirls, maar de grootste klap is uitgedeeld.
foto 021.jpg


Het interieur bleef niet onaangeroerd. De rubber matten eruit, ingespoten met Nanolex APC, met borstels ingewerkt en schoon gemaakt.
Het kunststof werd schoon gemaakt met Nanolex Interior Cleaner + ODEX, de roosters schoon gemaakt met een Monello Soffice kwast, het leer gereinigd met Gyeon Leather Cleaner en daarna behandeld met Kenotek Leather Cream.

foto 017.jpg

foto 018.jpg


En toen kon de auto naar buiten.
 
Klaar voor een tweede leven! Half leder interieur heb ik niet veel gezien bij Volvo
trouwens. Staat er weer knap bij en je hebt de prioriteit op goede punten gelegd. Ik rook trouwens meteen de colasnoepjes bij de foto van de paravan :heart_eyes:
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Oei wat een mooie resultaat zeg, een flinke klus maar hij staat er weer blinkend bij.
Heerlijk om dit verslag door te lezen en niet onbelangrijk de gemaakte foto's mooi mooi.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Zooo zonde van de vogelpoep. Kleine moeite zou je denken. Dit is wel een mooi voorbeeld voor mensen die denken dat het onzin is. Lekker gewerkt!
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless