Afgelopen weekend stond er wederom een Volvo op het programma voor een exterieur detail, ditmaal meteen de grootste die Volvo heeft (op vrachtwagens na...), een XC90.
De auto bij aanvang:
Niet echt schokkend vies.
Foamen, wassen, de-ironizer:
Zoals altijd krijgt de auto een dik jasje foam om het vuil los te weken en zo veilig wordt afgevoerd.
Foam: Monello Lancia 2.0 i.c.m. Kenotek foam
Wassen: ValetPro shampoo
De-ironizer: Kenotek
Nadat wassen klaar was en de boel opgeruimd, kon deze naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Kleien:
Op zich kwam er niet heel veel vervuiling van de lak af, alleen op de bekende plekken zoals achter de voorwielen op de deuren kwam wat meer af.
Klei: Dodo Juice SN klei en Poorboy's World Spray&Wipe
Lakdiktemeting:
Geen schokkende verschillen, alleen linksvoor is in het verleden een keer overgespoten.
Staat van de lak:
Zoals de gemiddelde auto er uit ziet, vol met swirls, hologrammen, her en der wat schampschade en wat ingebeten vogelpoep.
Polijsten:
De lak van de XC90 was, zoals verwacht, knetterhard net als de 2 voorgaande Volvo's die ik recentelijk heb gedaan.
Met frisse tegenzin en met lood in de schoenen weer begonnen met de rotary met diverse schuimpads en zelfs een woolpad gecombineerd met diverse polijstpads. Het schoot niet echt op en het gewenste resultaat was maar lastig haalbaar.
Af en toe voelde ik me net een beeldhouwer in plaats van een detailer, leek wel of ik bezig was met een blok beton
Moet de moed der wanhoop pakte ik een microfiber pad die ik al een tijdje had liggen. Dit soort pads en ik zijn nooit een gelukkig huwelijk geweest maar deze pad en pasta gaf me toch wel een prettig onderbuik gevoel
Ik voel hier een prille relatie aankomen...
Festool rotary
Rupes Bigfoot LHR15 Mark I en III
Rupes Bigfoot Mini
diverse pads en pasta's
Rotary, grove pad + pasta en 2 stappen nabewerkt met de Rupes Bigfoot:
Rupes Bigfoot, medium interface pad en Gyeon Compound+ 1 stap gedaan:
Her en der wat schampschade aangepakt:
De koplampen hadden last van lichte oxidatie en waren een beetje vergeeld.
Met een paar stappen polijsten kom je al een heel eind. Schuren is dus niet altijd nodig
Nadat het polijstwerk er op zat en de auto ontdaan is van 3 rollen!!! (120meter) tape, kon de auto opnieuw naar buiten om opnieuw gefoamd te worden om de lak zoveel mogelijk te ontvetten en om al dat polijststof te verwijderen.
Bescherming exterieur:
Om de lak voor langere tijd goed te beschermen, is er gekozen voor Gyeon Cancoat en naderhand een laagje Gyeon Wax.
Alle trims (en dat was er veel!) beschermd met Gyeon Trim.
Daarna nog de puntjes op de i gezet:
- Ramen binnen en buiten schoon gemaakt met Monello Cristallino
- velgen 1 lichte polijststap gegeven
- velgen voorzien van een laagje Poorboy's World Wheel Sealant
- alle kieren en sponningen schoon gemaakt
- onder de motorkap het een en ander opgefrist
Toen kon de auto naar buiten.
De auto bij aanvang:
Niet echt schokkend vies.
Foamen, wassen, de-ironizer:
Zoals altijd krijgt de auto een dik jasje foam om het vuil los te weken en zo veilig wordt afgevoerd.
Foam: Monello Lancia 2.0 i.c.m. Kenotek foam
Wassen: ValetPro shampoo
De-ironizer: Kenotek
Nadat wassen klaar was en de boel opgeruimd, kon deze naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Kleien:
Op zich kwam er niet heel veel vervuiling van de lak af, alleen op de bekende plekken zoals achter de voorwielen op de deuren kwam wat meer af.
Klei: Dodo Juice SN klei en Poorboy's World Spray&Wipe
Lakdiktemeting:
Geen schokkende verschillen, alleen linksvoor is in het verleden een keer overgespoten.
Staat van de lak:
Zoals de gemiddelde auto er uit ziet, vol met swirls, hologrammen, her en der wat schampschade en wat ingebeten vogelpoep.
Polijsten:
De lak van de XC90 was, zoals verwacht, knetterhard net als de 2 voorgaande Volvo's die ik recentelijk heb gedaan.
Met frisse tegenzin en met lood in de schoenen weer begonnen met de rotary met diverse schuimpads en zelfs een woolpad gecombineerd met diverse polijstpads. Het schoot niet echt op en het gewenste resultaat was maar lastig haalbaar.
Af en toe voelde ik me net een beeldhouwer in plaats van een detailer, leek wel of ik bezig was met een blok beton
Moet de moed der wanhoop pakte ik een microfiber pad die ik al een tijdje had liggen. Dit soort pads en ik zijn nooit een gelukkig huwelijk geweest maar deze pad en pasta gaf me toch wel een prettig onderbuik gevoel
Ik voel hier een prille relatie aankomen...
Festool rotary
Rupes Bigfoot LHR15 Mark I en III
Rupes Bigfoot Mini
diverse pads en pasta's
Rotary, grove pad + pasta en 2 stappen nabewerkt met de Rupes Bigfoot:
Rupes Bigfoot, medium interface pad en Gyeon Compound+ 1 stap gedaan:
Her en der wat schampschade aangepakt:
De koplampen hadden last van lichte oxidatie en waren een beetje vergeeld.
Met een paar stappen polijsten kom je al een heel eind. Schuren is dus niet altijd nodig
Nadat het polijstwerk er op zat en de auto ontdaan is van 3 rollen!!! (120meter) tape, kon de auto opnieuw naar buiten om opnieuw gefoamd te worden om de lak zoveel mogelijk te ontvetten en om al dat polijststof te verwijderen.
Bescherming exterieur:
Om de lak voor langere tijd goed te beschermen, is er gekozen voor Gyeon Cancoat en naderhand een laagje Gyeon Wax.
Alle trims (en dat was er veel!) beschermd met Gyeon Trim.
Daarna nog de puntjes op de i gezet:
- Ramen binnen en buiten schoon gemaakt met Monello Cristallino
- velgen 1 lichte polijststap gegeven
- velgen voorzien van een laagje Poorboy's World Wheel Sealant
- alle kieren en sponningen schoon gemaakt
- onder de motorkap het een en ander opgefrist
Toen kon de auto naar buiten.
Laatst bewerkt: