• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo XC90 2.5 T Summum

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.956
193
47
Den Haag
Afgelopen weekend stond er wederom een Volvo op het programma voor een exterieur detail, ditmaal meteen de grootste die Volvo heeft (op vrachtwagens na...), een XC90.

De auto bij aanvang:
Niet echt schokkend vies.

foto 01.jpg


foto 02.jpg


Foamen, wassen, de-ironizer:
Zoals altijd krijgt de auto een dik jasje foam om het vuil los te weken en zo veilig wordt afgevoerd.
Foam: Monello Lancia 2.0 i.c.m. Kenotek foam
Wassen: ValetPro shampoo
De-ironizer: Kenotek

foto 03.jpg


foto 04.jpg


Nadat wassen klaar was en de boel opgeruimd, kon deze naar binnen om daar verder behandeld te worden.

Kleien:
Op zich kwam er niet heel veel vervuiling van de lak af, alleen op de bekende plekken zoals achter de voorwielen op de deuren kwam wat meer af.
Klei: Dodo Juice SN klei en Poorboy's World Spray&Wipe

foto 05.jpg


Lakdiktemeting:
Geen schokkende verschillen, alleen linksvoor is in het verleden een keer overgespoten.

foto 06.jpg


Staat van de lak:
Zoals de gemiddelde auto er uit ziet, vol met swirls, hologrammen, her en der wat schampschade en wat ingebeten vogelpoep.


foto 07.jpg


foto 08.jpg


Polijsten:
De lak van de XC90 was, zoals verwacht, knetterhard net als de 2 voorgaande Volvo's die ik recentelijk heb gedaan.
Met frisse tegenzin en met lood in de schoenen weer begonnen met de rotary met diverse schuimpads en zelfs een woolpad gecombineerd met diverse polijstpads. Het schoot niet echt op en het gewenste resultaat was maar lastig haalbaar.
Af en toe voelde ik me net een beeldhouwer in plaats van een detailer, leek wel of ik bezig was met een blok beton :confused:
Moet de moed der wanhoop pakte ik een microfiber pad die ik al een tijdje had liggen. Dit soort pads en ik zijn nooit een gelukkig huwelijk geweest maar deze pad en pasta gaf me toch wel een prettig onderbuik gevoel :heart_eyes:
Ik voel hier een prille relatie aankomen...

Festool rotary
Rupes Bigfoot LHR15 Mark I en III
Rupes Bigfoot Mini
diverse pads en pasta's

Rotary, grove pad + pasta en 2 stappen nabewerkt met de Rupes Bigfoot:

foto 09.jpg


foto 010.jpg


Rupes Bigfoot, medium interface pad en Gyeon Compound+ 1 stap gedaan:

21c3d1e5-c83f-4771-bf0b-cb2f7fa32c7a.jpg


foto 011.jpg



foto 012.jpg


Her en der wat schampschade aangepakt:

foto 014.jpg


foto 15.2.jpg


foto 15.1.jpg


foto 013.jpg


De koplampen hadden last van lichte oxidatie en waren een beetje vergeeld.
Met een paar stappen polijsten kom je al een heel eind. Schuren is dus niet altijd nodig ;)

foto 015.jpg


Nadat het polijstwerk er op zat en de auto ontdaan is van 3 rollen!!! (120meter) tape, kon de auto opnieuw naar buiten om opnieuw gefoamd te worden om de lak zoveel mogelijk te ontvetten en om al dat polijststof te verwijderen.

foto 016.jpg


Bescherming exterieur:
Om de lak voor langere tijd goed te beschermen, is er gekozen voor Gyeon Cancoat en naderhand een laagje Gyeon Wax.

20210418_123207.jpg


Alle trims (en dat was er veel!) beschermd met Gyeon Trim.

foto 018.jpg


Daarna nog de puntjes op de i gezet:
- Ramen binnen en buiten schoon gemaakt met Monello Cristallino
- velgen 1 lichte polijststap gegeven
- velgen voorzien van een laagje Poorboy's World Wheel Sealant
- alle kieren en sponningen schoon gemaakt
- onder de motorkap het een en ander opgefrist

Toen kon de auto naar buiten.
 
Laatst bewerkt:
Dat is oprecht bikkelen. Mijn ervaring met Volvo lak is precies hetzelfde en ik vond een XC60 al veel werk, laat staan als je dan zo'n bakbeest mag doen. Respect. Ik hoop dat je een SUV opslag hebt berekend, hoeveel tijd is er in totaal in gaan zitten? Het resultaat is er in ieder weer naar, staat er weer super strak bij! MF pads zijn trouwens juist mijn favoriete cutting pads op harde lakken.
 
Grootse auto, groots verslag; puik werk wederom! Heb er een bakje koffie op voorhand voor gepakt, was weer genieten.

Wie had dat gedacht; die MF pads met het 'wegwerp' uiterlijk.....goed te weten dat het kan werken! Hopelijk ligt die bij mij nog lang onderin de kist.

Hoe heb je de pad schoon gehouden tijdens gebruik?
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
@RoyR ,
appeltje eitje. De wax verwerkt erg makkelijk: laat zich easy weg smeren en het afnemen is een fluitje van een cent, zelfs na 30 minuten curen.

@GuidoA, een uurtje of 20 toch wel. Zaterdag om 7 uur begonnen, 19 uur gestopt en op zondag weer om 7 uur begonnen en om 15 uur klaar.

@RoCo,

ik gebruik de Rupes Padclaw om ze tussendoor schoon te borstelen en heb een padwasher die ik gebruik. Pads die ik naderhand niet meer nodig heb, gaan een emmer in met een scheutje Poorboy's World Tornado en worden aan het einde van de detail schoon gemaakt in de padwasher.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo en RoyR
Pffff, wat een werk, man.
Maar wel veel eer van de gedane arbeid: de Zweed staat er keurig bij!
M.u.v. de "kale" banden: wat is de reden dat de eigenaar er geen dressing op wil?
En nog een vraagje Patrick: welke polijstpasta's heb je gebruikt? (jou kennende Scholl??)
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Schitterend!

Een tijd terug was je ook erg te spreken over de blue coarse DA pads van Rupes. Heb je die hiervoor ook geprobeerd? Dat is ook nog altijd mijn go-to als er grof geschut nodig is.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
@Kees-sw,

In eerste instantie stond ik te harken met de Festool rotary, Rupes Bigfoot en diverse Scholl pads en pasta's en daarna over gestapt op de medium interface pad met microfiber pad en Gyeon Compound+.
Met deze combinatie de rest van de auto gedaan en daarna nog afgewerkt met de D/A gele pasta en pad van Rupes op de Bigfoot.

@Jansen,

Over de blauwe pasta en pad ben ik ook erg tevreden, maar deze en vorige keren kwam het toch tekort op de Volvo lakken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Kees-sw en Jansen
Wauw wat een klus maar hij ziet er weer TOP uit en wat een glans heerlijk.
De daagjes goed besteed met duidelijke beschrijving inclusief goede foto's.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless