• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

voor de eerste keer auto polijsten, doodeng !!

Marcelca

Detailing chief
2 jan 2017
114
100
54
Almere, Flevoland, Nederland
Hallo allemaal, heb me al aardig ingelezen en veel interessante topics gelezen maar blijf het eng vinden om te beginnen aan het polijsten op mijn Renault Megane uit 2017 :)

nu lees ik dat je met een testspot begint, eigenlijk begint met een lichte combinatie, als het niets doet iets zwaarder gaat totdat je gewenste resultaat hebt en hier de auto mee doen

de planning is wassen / kleien en dan polijsten, uiteraard daarna wax

ik heb dit pakket besteld en inmiddels binnen gekregen, wat een mooi apparaat in een superhandig tas https://www.Carclean.com/product/Polishing_Power/DAP900_V3_Raffini_Starterskit_Power_Pack_102775

dus heb de padkleuren Yellow, Orange, White, Black, van elke kleur 2 extra pads evenals deze kleuren voor de kleinere steunplaat, de polish middelen zijn Veloce, Mezzo en Finale

als je begint is het dan verstandig om met Mezzo op White te beginnen of kan dit al een te zware combi zijn ?

misschien dat ik eroverheen gelezen heb maar druk je op de machine of laat je zijn werk doen en hoe vaak ga je over een plek, mooiste zou zijn een clinic te volgen maar vrees dat dit lastig gaat worden kwa tijd

ik lees ook iets over 1 hit, is dit 1x over een plek.

sorry voor de vele vragen maar zou het zo zonde vinden als ik mijn hele mooie lak van mijn auto verpest
 
Hey Marcela, :)

Maak jezelf niet gek, hè? Niet té moeilijk denken, haha!

In de "basis" kan je de volgende combi's aanhouden;

Veloce --> Geel
Mezzo --> Oranje
Finale --> Wit.

Als de lak niet hard is zoals bijv. Duitse lakken en/of er weinig swirls zijn, dan zou je misschien met de lichtste combi iets voor elkaar kunnen krijgen. Dit probeer je dus eerst. Een klein stukkie polijsten met deze combi (testspot)
Als je dan ziet dat je swirls weg hebt en een mooie hoogglans, dan zou je de hele auto zo kunnen doen. Heeft het weinig effect, dan kan je de iets hogere combi kunnen proberen, enzovoorts.

Drukken of zelfs hangen op de machine is niet nodig. Laat de machine onder zijn eigen gewicht, en het gewicht van jouw handen die erop liggen, het werk doen. Op verticale delen druk je de machine gewoon op de lak omdat hij er anders gewoon af valt, haha! Iets drukken mag wel, maar dat doe je veelal bij iets diepere krasjes die je lokaal wat extra wilt aanpakken.

Een hit is wat velen als wat anders beschouwen, maar ik zie een hit als:

3-4 druppels op je pad.
Een dambordpatroon maken over een werkvlak van zo'n 50x50cm.

Iedereen doet het net anders, maar dit is het in mijn basis. Let er gewoon op dat je bovenstaande doet en dan bekijkt of het polijstmiddel mooi transparant word. Dat betekend dat de korrel flink afgebroken is en je kan stoppen.

Wees niet bang, met gezond verstand kan iedereen 't. Zolang jij niet de machine op standje sambal zet en 10 minuten op 1 plek blijft, dan is er niets aan de hand. :) Gewoon proberen, er gebeurt niets ergs. :)
 
@Quantoxx.

bedankt dat je zoveel tijd steekt in het beantwoorden van mijn vragen ( is niet de eerste keer :) ), echt supertof....

denk dat ik er misschien wel wat te moeilijk overdenk en dat het allemaal wel meevalt, maarja die eerste stap he zonder dat je weet wat je doet, ik denk wel dat ik een dosis gezond verstand heb en met jou geruststellende woorden dat ik het wel aandurf, waarschijnlijk zal ik na de eerste keer denken, oh was dat alles....
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Haha! Met gezond verstand kom je er wel. Je hebt je al verdiept in de stof, dus die combi is helemaal goed. ;)

Als je nog wat wilt weten, dan roep je maar. Mag ook via persoonlijk bericht of postduif. :p



Greeetz
 
  • Leuk
Reactions: Marcelca
thanks again, toch geweldig die forums, er zijn altijd mensen die er meer verstand van hebben :), ik maak veel gebruik van forums en het is een supermedium ( als je tenminste wel de feiten en meningen kan scheiden ), hier kan ik helaas nog niet veel mensen helpen maar op andere forums weer wel, top...
 
Lere. Doen we allemaal en als je op YouTube filmpjes bekijk zie je allemaal verschillende manieren.
Ik leer ook elke keer bij. Zo heb ik gewoon een keer op de fb groep een Filmke gezet om te zien waar ik kon verbeteren. Heb daar heel veel positieve reacties op gehad.
Zo kan ik steeds beter en efficiënter leren werken en heb ik dus meer tijd over om betere correcties te behalen.
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr en Marcelca
En het is toch ook een kwestie van gewoon doen hoor,
Zoals hierboven al is gezegd door @Quantoxx er kan niet veel misgaan
en aan de spullen die je heb aangeschaft ligt het ook niet.
En ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat je @Quantoxx gewoon lastig kan vallen:p
Die is zeker niet te beroerd om je allerlei tips&trucks te geven.
Wel zou ik als je klaar bent met het polijsten ook de boel ontvetten met Gyeon prep,
Alles lekker schoon om er dan vervolgens een wax naar keuze op te doen.
Veel suc6 met het detailen en we staan altijd open voor vragen.
Grtzzzz Rémon
 
@Marcelca Wat ik mis in je verhaal, is in hoeverre je beschadigingen van de lak hebt, dat is essentieel om in te schatten welke combinatie geschikt zou kunnen zijn. Nu heeft Renault (zoals de meeste Franse auto's) over het algemeen een redelijk zachte lak, dus hou daar rekening mee, met het kiezen van de combinatie voor de testspot.

Wat de druk op de machine betreft: op liggende delen gewoon het gewicht van de machine zelf is voldoende, als demo daarvan stuur ik de machine wel eens met een paar vingers, en laat 'm zo het werk doen. Voor verticale oppervlakken oefen je gewoon ongeveer dezelfde druk uit, als het gewicht van de machine. Als je hoort dat de machine in toerental terug loopt, gebruik je overduidelijk te veel druk.
 
  • Leuk
Reactions: Marcelca en Rémon
@Marcelca Wat ik mis in je verhaal, is in hoeverre je beschadigingen van de lak hebt, dat is essentieel om in te schatten welke combinatie geschikt zou kunnen zijn. Nu heeft Renault (zoals de meeste Franse auto's) over het algemeen een redelijk zachte lak, dus hou daar rekening mee, met het kiezen van de combinatie voor de testspot.

zit heel weinig beschadiging in, bij bepaalt zonlicht kan ik hele lichte streepjes ( bijvoorbeeld 3 streepjes van ongeveer 10cm op motorkap ) zien maar moet dan wel goed kijken, auto is ongeveer 2 maanden oud en word alleen maar gewassen met foam voorbewerking en 2 emmer methode
 
Dan ben je al lekker op weg
Als de swirls zo minimaal zijn zou ik inderdaad gewoon met een middel grove combi
beginnen gezien de lak redelijk zacht is moet het daarmee wel gaan lukken.
 
  • Leuk
Reactions: Marcelca
@Marcelca Zou het kunnen dat je strepen/krassen hebt door óf doeken(kan ook een droogdoek zijn) met een te harde rand, of teveel druk op de doek? Je moet autolak behandelen als een mooie vrouw: veel naar kijken (dat doet geen schade), en aaien maar niet afrossen met een stugge doek. :p Klinkt wat simpel, maar ik zie soms mensen bijvoorbeeld bij het uitbuffen enorm veel kracht zetten, terwijl dit als het goed is helemaal niet nodig is, en alleen maar kwaad doet.
 
  • Leuk
Reactions: Marcelca en Rémon
Senza_Bordi_Edgeless_Towel_45x45cm_103063.jpg

Of je zou ook dan misschien deze doeken kunnen gebruiken,
die ga ik denk ook aanschaffen gezien mijn Fiesta ook een zachtere lak heeft.
Monello senza bordi towel
 
  • Leuk
Reactions: Marcelca
Het is gewoon een vrij nieuwe auto met weinig defecten. Ga eerst maar eens de boel aanpakken en simpelweg de dingen ondervinden.

Zoals ik al eerder zei; Met gezond verstand werken. Het is allemaal niet zo spannend. Wanneer je vreemde dingen tegenkomt, dus dingen waar je met gezond verstand niet helemaal wat van kan maken, dan kan je hier weer wat mee doen. :)

Allemaal leuk die technieken, verschillende doeken en whatever, maar eerst eens GEWOON DOEN. :p De basis ken je, verstand is aanwezig, dus gas erop. XD


Greeetz
 
@Marcelca Zou het kunnen dat je strepen/krassen hebt door óf doeken(kan ook een droogdoek zijn) met een te harde rand, of teveel druk op de doek? Je moet autolak behandelen als een mooie vrouw: veel naar kijken (dat doet geen schade), en aaien maar niet afrossen met een stugge doek. :p Klinkt wat simpel, maar ik zie soms mensen bijvoorbeeld bij het uitbuffen enorm veel kracht zetten, terwijl dit als het goed is helemaal niet nodig is, en alleen maar kwaad doet.

Ik behandel de hele auto als een mooie vrouw dus dat moet goed komen :)

heb trouwens een monello droogdoek, vind alleen de doek wel wat aan de harde kant worden, was een elke keer met wasmiddel en zonder wasverzachter maar echt zacht word die er niet van, na wat zoeken zie ik wat berichten dat je een een nachtje in water met azijn zou kunnen zetten, ga dit maar is proberen, harder zal de doek er niet van worden