• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Voorjaar prep] Seat Ibiza ST Candy White

RoyR

Detailing guru
3 jan 2015
5.736
193
26
Zwolle
[Voorjaar prep] Seat Ibiza ST Candy White!

Afgelopen zaterdag en zondag de auto van mijn vader weer eens ff onder handen genomen.
De vorige wasbeurt was 11 maart. En de auto stond nog op zijn winterset.

Vooraf:
2EkAmWy.jpg

Pl1XvRk.jpg

rCwZKYd.jpg

L0bayT5.jpg


Eerst de auto maar eens ingefoamed.
ATENJBN.jpg


Daarna met een kwastje alle kiertjes en naden even langsgelopen.
EJtHNg6.jpg


Motorruimte gereinigd met de stoomreiniger een een MF doek.
Daarna ingespoten met de Autoglym Vinyl and rubber care
ZpkcteG.jpg


Toen de lak gecheckt met de Monello Faro. En er was niet heel veel bijzonders aan de hand.
Omdat de lak redelijk hard is, heb ik de lak 1x gepolijst met de Monello Mezzo op de Monello Oranje pad.
Daarna Monello Finale op een witte pad.
uVySa9V.jpg

KqvrvCQ.jpg


En toen was de zaterdag alweer om....

Volgende dag om 10:30 verder gegaan, en zag je deze beading:
E1MUwyC.jpg


Omdat de zomerbanden er nog op moesten, heb ik samen met mijn vader de wielkasten voor los gehaald.
Bij elke wasbeurt kwam daar altijd modder weg... En je raadt het al, het was een modder bende! Veel zand, bladeren en naalden....

Voor:
sFwrtvP.jpg

rKx5dPP.jpg


Ja, hoe gaat je auto roesten? Nou, als je dit jaren laat zitten!
Eerst het meeste zand en vuil eraf / eruit gespoten. Daarna alles ingespoten met Meguiars Super Degreaser, en toen met een kwastje / borstel het meeste los geborsteld.

Na:
4h7srje.jpg


Daarna het plastic gereinigd met de super degreaser, toen laten drogen, en toen behandeld met Auto Finesse Trim Revive. (Helaas geen foto van).

Nadat de auto gewassen, gekleid, gepolijst, en ontvet is, werd het tijd voor de wax.
Het dak en motorkap zijn voorzien van Waxaddict Quartz. En de andere delen met Soft99 Fusso Coat.

Wat mij gelijk opviel, is dat de lak, waar de Fusso opzit, een stuk gladder aanvoelt dan de Quartz wax.

Y6kMLzz.jpg


En nog geen 30 minuten later.....
FUa7yll.jpg


Ruiten gereinigd, en voorzien van een nieuw laagje Turtle Wax Rain Kleer
WoY3gaB.jpg


De naafkapjes gisteravond nog in de Gyeon Trim gezet. Dus die kunnen er vanmiddag ook weer op!
jG0doYI.jpg


Eindresultaat
WPgdQ1O.jpg

wnKryq0.jpg

mdeJdRb.jpg

36nxd3R.jpg

okvS2R2.jpg

gIuInus.jpg

PhQXRXz.jpg

6LoheJN.jpg
 
Ziet er goed uit. Tjah die schijt vogels ook altijd ...
Ik denk dat je er zowiezo goed aandoet als je de wielkasten/bodem tektileerd.
 
Zover ik het zie, lijken de wielkasten iig vrij "kaal" en voorkomen is beter dan genezen toch?:p
 
Auto staat er weer netjes bij. En die vogels doen het erom schijten altijd op de schoonste auto's

Reden dat je de de Quartz enkel op het dak en kap heb gezet?
Ja. Gewoon benieuwd naar de beading en standtijd.
En het is de bedoeling om de auto keer dit jaar in de Gyeon Cancoat te zetten. Dus vond ik het jammer om "meer" wax te gaan smeren, terwijl deze niet kan genieten van een lange standtijd

Het viel mij op dat de fusso een stuk gladder aanvoelde dan de Waxaddict...
Nette detail! Waar heb je de dakrails mee behandeld?
Uhm. Niks speciaals.
Gewoon overheen gepolijst.
 
Zover ik het zie, lijken de wielkasten iig vrij "kaal" en voorkomen is beter dan genezen toch?:p

Is normaal voor een auto van het Vagconcern: dorpels en wielkasten zijn vaak wel gespoten met een taaie kunststoflaag (lijkt een beetje op tectyl) en daar is gewoon lak overheen gespoten. Dan heb je de kunststof binnenschermen (die Roy hier dus tijdelijk verwijderd heeft), die moeten beschermen tegen rondvliegende steentjes en dergelijke. Omdat de afwatering onder de voorruit meestal uitkomt achter die binnenschermen, en daardoor kan modder, blad, takjes enz. daar mooi ophopen en een begin van roest veroorzaken. Dit concept is trouwens al heel lang in gebruik: mijn 2003 Fabia heeft het ook, en volgens mij had mijn 1996 Cordoba het ook. Mijn Ibiza's (1991 en 1986) hadden het nog niet.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Is normaal voor een auto van het Vagconcern: dorpels en wielkasten zijn vaak wel gespoten met een taaie kunststoflaag (lijkt een beetje op tectyl) en daar is gewoon lak overheen gespoten. Dan heb je de kunststof binnenschermen (die Roy hier dus tijdelijk verwijderd heeft), die moeten beschermen tegen rondvliegende steentjes en dergelijke. Omdat de afwatering onder de voorruit meestal uitkomt achter die binnenschermen, en daardoor kan modder, blad, takjes enz. daar mooi ophopen en een begin van roest veroorzaken. Dit concept is trouwens al heel lang in gebruik: mijn 2003 Fabia heeft het ook, en volgens mij had mijn 1996 Cordoba het ook. Mijn Ibiza's (1991 en 1986) hadden het nog niet.
Klopt helemaal! Dorpels etc is net bubbeltjesfolie
 
Ik weet niet of de Ibiza ST een parafaan uit één geheel heeft, of uit 2 delen, ik dacht dat het van het bouwjaar afhankelijk is. Een gedeelde is wat makkelijker met demonteren, en kun je vaak de wisserarmen laten zitten en de halve delen wat manoeuvreren zodat je er tussen door kan om schoon te maken.
 
Ik weet niet of de Ibiza ST een parafaan uit één geheel heeft, of uit 2 delen, ik dacht dat het van het bouwjaar afhankelijk is. Een gedeelde is wat makkelijker met demonteren, en kun je vaak de wisserarmen laten zitten en de halve delen wat manoeuvreren zodat je er tussen door kan om schoon te maken.
Als het goed is, is het 1 geheel.
Weet zo niet waar het allemaal vast zit. Maar zien we dan wel ;)
a10d3d0187032e489b25023c2eb5a6ed.jpg