• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorstellen en gelijk hulp gevraagd

Arjan Bor

Detailing trainee
7 aug 2020
28
30
Ik heb altijd mijn eigen leon gepoetst en onderhouden en wil nu mijn uit Duitsland geimporteerde Audi RS Q3 voor onze vakantie nog even opfrissen. Want hij heeft 3 eigenaren gehad en de geschiedenis is onbekend. Maar het is een mooie full options uitvoering van 5 jaar oud met slechte 43.000 km op de teller.

Helaas heeft het rdw het erg druk en na ruim 2 weken heb ik nog steeds geen kenteken. Maar omdat hij op eigen grond in de garage staat is hij wel bij mij afgeleverd zodat ik hem kon gaan poetsen.

ik had al een mooie rupes aangeschaft met diverse microfiber pads in diverse cuttings omdat ik al had verwacht dat de lak best hard kon zijn. En ik heb een halve dag op de motorkap staan polijsten met een groene en oranje pad en heb ook mijn ‘oude’ foam pads erbij gepakt, maar met mijn ssr 3.0 polijstmiddel werd de lak wel minder glanzend maarde krassen gaan maar niet weg.

Ik heb dus met carclean gebeld en de ssr schijnt niet zo goed te zijn, dus ik heb monello compound met een paarse wollen pad besteld op aanraden van deze zeer behulpzame medewerker van carclean.

ik vraag mij dus af of deze lak echt zo hard of zou er misschien een oude glascoating op kunnen zitten?

Als de rdw meewerkt dan willen wij er graag volgende week mee op vakantie en dus zou ik hem dit weekend nog even willen polijsten en voozien van een vers laagje wax. Volgend jaar als ik weet wat gespaard heb wil ik hem wel een keer professioneel laten polijsten en voorzien van een goede glascoating.

Het is een hele unieke kleur, hij lijkt zwart maar is Sattel Braun Perl, een hele donkerbruine kleur.
 

Bijlagen

  • 698659C1-854E-4FEC-8274-11D361E52071.png
    698659C1-854E-4FEC-8274-11D361E52071.png
    825,8 KB · Weergaven: 0
  • A7D8FECE-A1A1-4F35-8EDD-AFD8E1155363.png
    A7D8FECE-A1A1-4F35-8EDD-AFD8E1155363.png
    1 MB · Weergaven: 0
  • 830EF920-3BAA-4069-BD65-4C916847EB68.png
    830EF920-3BAA-4069-BD65-4C916847EB68.png
    999,6 KB · Weergaven: 0
  • B981A055-58BC-4537-ABC5-3718B9FCE944.png
    B981A055-58BC-4537-ABC5-3718B9FCE944.png
    656,3 KB · Weergaven: 0
  • 8D565638-532D-4A09-934E-E1653272BA04.png
    8D565638-532D-4A09-934E-E1653272BA04.png
    781,2 KB · Weergaven: 0
  • 15D9CAC9-3F1F-44D4-9F3F-1B5FD20467D5.png
    15D9CAC9-3F1F-44D4-9F3F-1B5FD20467D5.png
    906,1 KB · Weergaven: 0
  • Leuk
Reactions: PA27506
Leuk je nu weer eens tegen te komen Arjan. Eerlijk gezegd denk ik dat het probleem vooral in verouderd polijstmiddel zat, want bij de eerdere series van de Leon was de lak ook behoorlijk hard (bij de huidige Leon, heb ik het idee dat de lak een stuk zachter is, zeker bij de rode en de blauwe exemplaren), maar Audi lakken schijnen toch weer een stukje harder te zijn dan de andere Vagmerken.

Ik vraag me af om je met het paarse wolletje niet direct al te veel lak weghaalt, ik weet niet of je ook een minder extreem alternatief hebt? Denk hierbij aan een gele foampad van Monello of een spiderpad van Scholl.
 
  • Leuk
Reactions: Arjan Bor
Mooie auto met behoorlijk veel swirls. Vraag me af hoe hard de lak echt is dan. Een Rupes met een MF pad met de juiste polish zou goed moeten werken. Je moet eigenlijk altijd eerst een / meerdere testspot(s) doen en pas als je de juiste correctie hebt behaald verder gaan. Anders is zo’n halve dag al snel voor niets geweest. Verdeel bijv de motorkap in vier vlakken met wat tape. Probeer als de nieuwe spullen binnen zijn eerst de minder zware combi uit en bouw dan vlak voor vlak op tot je tevreden bent. Je kan ze dan onderling goed vergelijken. En daarna pas de rest van de auto met de juiste combi.
 
  • Leuk
Reactions: Arjan Bor
Leuk je nu weer eens tegen te komen Arjan. Eerlijk gezegd denk ik dat het probleem vooral in verouderd polijstmiddel zat, want bij de eerdere series van de Leon was de lak ook behoorlijk hard (bij de huidige Leon, heb ik het idee dat de lak een stuk zachter is, zeker bij de rode en de blauwe exemplaren), maar Audi lakken schijnen toch weer een stukje harder te zijn dan de andere Vagmerken.

Ik vraag me af om je met het paarse wolletje niet direct al te veel lak weghaalt, ik weet niet of je ook een minder extreem alternatief hebt? Denk hierbij aan een gele foampad van Monello of een spiderpad van Scholl.
Leuk om jou hier na zoveel jaar weer tegen te komen. Mijn leon heb ik na 14 jaar en 99.000 verkocht en wil hier nu in gaan rijden.
En ik heb inderdaad ook de lichtere monello pads besteld, want ik had al gelezen dat je zo licht mogelijk moest beginnen.
Nu ik eens nadenk, denk ik dat mijn ssr polijstmiddel al een jaar of twaalf oud, dus die zou best wel eens vergaan kunnen zijn
 
Mooie auto met behoorlijk veel swirls. Vraag me af hoe hard de lak echt is dan. Een Rupes met een MF pad met de juiste polish zou goed moeten werken. Je moet eigenlijk altijd eerst een / meerdere testspot(s) doen en pas als je de juiste correctie hebt behaald verder gaan. Anders is zo’n halve dag al snel voor niets geweest. Verdeel bijv de motorkap in vier vlakken met wat tape. Probeer als de nieuwe spullen binnen zijn eerst de minder zware combi uit en bouw dan vlak voor vlak op tot je tevreden bent. Je kan ze dan onderling goed vergelijken. En daarna pas de rest van de auto met de juiste combi.
Ik had de kap niet met plakband afgeplakt, maar wel elke keer met een andere pad op een nieuw stuk motorkap getest.

Moet ik morgen dan maar een deur pakken om te testen? Want de motorkap is nu natuurlijk al behoorlijk mishandeld

Als de bezorging morgen op tijd komt ga ik direct aan de slag en hoop hem dan. weer strak te krijgen. Want ik heb best veel filmpjes gezien op youtube en dan lijkt het allemaal zo simpel.
 
Welkom op het forum,
Ik zag dat je een Rupes hebt maar welke en heb je dat wel vermeld bij CC? Persoonlijk vind ik dat Paarse Monello wolletje echt vreselijk (Al op een DAP hobbelt ie verschrikkelijk maar goed dat is mijn mening) en vraag me dan ook af hoe dat moet gaan draaien op bv een 15 of 21.

Als je al met wol wil werken zou ik eerder denken aan een Rupes Wolpad namelijk of een Scholl Sandwich Spiderpad:
En dan icm Scholl S3 bv
 
Laatst bewerkt:
Welkom!

Het lijkt inderdaad simpel maar volgens mij is hier de uitspraak "easy to learn, hard to master" echt van toepassing.
 
Mijn auto heeft ook kei en kei harde lak en het was voor mij in het begin ook een hele zoektocht naar wat ik prettig en doeltreffend vond werken.
 
  • Leuk
Reactions: Arjan Bor
Welkom op het forum,
Ik zag dat je een Rupes hebt maar welke en heb je dat wel vermeld bij CC? Persoonlijk vind ik dat Paarse Monello wolletje echt vreselijk (Al op een DAP hobbelt ie verschrikkelijk maar goed dat is mijn mening) en vraag me dan ook af hoe dat moet gaan draaien op bv een 15 of 21.

Als je al met wol wil werken zou ik eerder denken aan een Rupes Wolpad namelijk of een Scholl Sandwich Spiderpad:
En dan icm Scholl S3 bv

ik heb de 15mm versie van de Rupes, en de kans is groot dat ik toch geen geduld heb en bang ben dat de bezorging niet komt en alsnog even naar carclean rijd om nog wat even wat andere pads te halen zodat ik in ieder geval nog een hele zondag heb om te polijsten.
 
@Arjan Bor Showroom/fysieke winkel is toch niet open op zaterdag? Een testspot van pakweg 40 x 40 cm is groot genoeg om te kunnen zien of iets werkt, daar hoef je dus geen compleet paneel voor te pakken. Ik zou het ook niet afplakken met tape, om te voorkomen dat je een scherpe overgang krijgt op de tape (lastig om dit later weer netjes te krijgen), of niet strak tot op de tape polijsten en er een klein stukje vandaan blijven.
 
  • Leuk
Reactions: Arjan Bor
@Arjan Bor ,De Rupes Wolpad is iets beter in het volgen van de glooiingen (Makkelijk bij hollingen) dan de Scholl Sandwich spiderpad die in het begin wat stug aanvoelt en ook hobbelt (Draait nog steeds fijner dan Monello paars)maar deze laatste corrigeert wel als een malle en je leert ermee werken zeker.
Heb je ook een machine die kleinere pads kan draaien?
 
Afplakken hoeft niet per se. Ik vind het prettig om een duideijk vlak te hebben. Hoeft niet tot het randje maar dan heb je in ieder geval geen overlap.
Klinkt alsof je met de juiste aanpak bent begonnen, wellicht nog niet de juiste combi bij de lak gevonden. Als de swirls nog in de motorkap zitten dan heb je hem niet mishandeld, gewoon verder opschalen tot je ze ziet verdwijnen. Met diepe krassen zou ik eerst een lakmeter gebruiken maar als de swirls er nog in zitten heb je nog niet genoeg correctie behaald en kan je gewoon over je eerdere poging heen gaan met iets zwaarders tot ze voldoende verdwijnen. Zou eerst de nieuwe compound met de mf pad gebruiken. Je kan ook nog de techniek aanpassen, langzamere passes, kleiner vlak, etc. Hoop dat de zending op tijd binnen is.
 
  • Leuk
Reactions: Arjan Bor
@Arjan Bor Showroom/fysieke winkel is toch niet open op zaterdag? Een testspot van pakweg 40 x 40 cm is groot genoeg om te kunnen zien of iets werkt, daar hoef je dus geen compleet paneel voor te pakken. Ik zou het ook niet afplakken met tape, om te voorkomen dat je een scherpe overgang krijgt op de tape (lastig om dit later weer netjes te krijgen), of niet strak tot op de tape polijsten en er een klein stukje vandaan blijven.
Nooit aan gedacht dat ze niet open zouden zijn, dan had ik beter vandaag even op de motor langs kunnen rijden. Want helaas mag ik zonder kenteken met de Audi nog niet de weg op
 
@Arjan Bor ,De Rupes Wolpad is iets beter in het volgen van de glooiingen (Makkelijk bij hollingen) dan de Scholl Sandwich spiderpad die in het begin wat stug aanvoelt en ook hobbelt (Draait nog steeds fijner dan Monello paars)maar deze laatste corrigeert wel als een malle en je leert ermee werken zeker.
Heb je ook een machine die kleinere pads kan draaien?
Ik heb nog een rotary met 3 inch plate, en een meguiars dap 500, maar ik heb alleen 5 inch pads besteld.

Dus eerst maar even wachten op de nieuwe bestelling en dan hopen dat het met de nieuwe compound en pads een beetje te doen is.
 
Welkom op het forum, Arjan.
Nog even een antwoord op een vraag die je nog niet gehad had: Het is echt de lak die zo hard is en geen eventueel aanwezige coating. Elke coating is met een rondje licht polijsten wel weg.
Bedankt voor je antwoord, ik was inderdaad bang dat ik op een harde coating zat te poetsen omdat ik weleens gelezen had dat een coating veel harder was dan de blanke lak zelf.
 
Welkom! Ikzelf denk echt dat je polish verouderd is en raad je aan lichter te beginnen. Je komt er dan vanzelf. Succes!
Bedankt, dat begin ik zelf ook te geloven. Als de bezorger morgen een beetje op tijd is zal ik inderdaad beginnen met een lichte pad met de juiste compound en zal het laten weten.