• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorstellen: Expor en Golf 7R

expor

Detailing guru
14 mrt 2017
390
150
Omgeving Eindhoven
Hallo allen,

Inmiddels lees ik al even mee maar heb ik mij nooit voorgesteld. Mijn naam is Jurgen en momenteel woonachtig regio Eindhoven. Ik heb als bijbaantje bijna 10 jaar lang auto's gewassen bij een schadeherstel bedrijf maar zoals jullie vast allemaal wel weten is dat niet bepaald professioneel :p. Hoe dan ook heeft dat destijds mijn interesse in poetsen wel aangewakkerd en nadat ik een vaste baan kreeg heb ik die hobby uitgebreid en voornamelijk toegepast op mijn (lease) VW Polo BlueGT.

Inmiddels woon ik dichter bij mijn werk en is een leaseauto niet meer nodig. Omdat auto's toch wel een hobby zijn wilde ik echter ook een leuke auto hebben voor het weekend die eveneens praktisch is voor woon-werk. Mijn oog is gevallen op een VW Golf 7R (Lapiz Blue) in Duitsland en kort samengevat staat deze nu in de garage.

Een paar foto's van de vorige eigenaar (stickers zijn inmiddels verwijderd):
WhatsApp Image 2018-01-07 at 15.29.14.jpeg
WhatsApp Image 2018-01-07 at 15.29.15.jpg


Gedurende de jaren heb ik flink wat poetsmateriaal bij elkaar verzameld, o.a.:
  • DAP 900
  • Chemical Guys Orange/Yellow/White/Black/Blue foam pads 5"
  • Monello Orange/White foam pads 3"
  • Chemical Guys V32, 34, 36 en 38 compound/polish
  • Assortiment Gyeon producten: Wetcoat, Rim, Tire, Tar, Prep, Iron, Cleylube, Glass, Preserve, Bathe
  • Gyeon wheel brush
  • Gyeon baldless wipes
  • Gyeon silk dry towel
  • Gyeon waffle dryer
  • Monello whool washmitt 2x
  • EXP sealant
  • Chemical Guys sealant
  • Dodo Juice Hard Candy wax
  • EZ Detail wheel brush
  • Vallet Pro detail brushes
  • Zooi aan voornamelijk Monello MF doeken
  • Monello snowfoam
  • Chemical Guys Citrus wash
  • Monello Senza Acqua
  • Compressor
  • Scangrip Multimatch
  • En vanalles dat ik ben vergeten
Mijn aankomende project is de Golf. Ondanks dat deze pas ~8500km heeft gelopen en de vorige eigenaar er op zijn manier zuinig op was, zit deze vol met voornamelijk swirls en wat diepere krassen rond de handgrepen. Ik heb nog geen test spot kunnen maken dus of bovenstaand materiaal afdoende is moet ik nog gaan uitvinden. Op mijn polo kwam ik er namelijk niet goed doorheen, maar ook een kwestie van meer oefenen en spelen met snelheid / druk i.c.m. de DAP.

Auto niet gewassen, het is erger als hij schoon is uiteraard:
WhatsApp Image 2018-02-27 at 13.02.15.jpeg


Mijn stappenplan:
  1. Foamen met Citrus Wash om LSP te strippen
  2. Logo's / kieren / randen met detail brush + grime remover
  3. Wassen met Citrus Wash om LSP verder te strippen
  4. Gyeon Iron
  5. Gyeon Tar
  6. Gyeon Clay Lube + kleien
  7. Wassen + drogen (kieren met compressor)
  8. Gyeon Prep alvorens polijsten [???]
  9. Testspot
  10. Afplakken waar nodig + polijsten
  11. Gyeon Prep alvorens coating
  12. Coating aanbrengen [???]
Ik wil graag een Gyeon coating aanbrengen maar heb hier nog geen ervaring mee (geen enkele coating). Alles is te leren en ik zal toch een keer moeten beginnen dus Gyeon One coating was mijn eerste keuze. Na wat op het forum gelezen te hebben kwam ik echter een aantal keren de opmerking tegen dat het onderscheid in Gyeon coatings m.b.t. benodigde niveau voor het aanbrengen onzin is. Namelijk, als je de One kan aanbrengen kan je de Synchro ook aanbrengen.

De glaslook, beter krasbestendigheid (ik weet dat dit beperkt is), vuilafstotendheid en bescherming tegen invreten van insecten/vogelpoep i.c.m. flinke beading is voor mij de reden dat ik een coating wil. Als ik het goed heb zijn er de volgende mogelijkheden (Gyeon) van goedkoop (beginner) naar duur (professioneel, niet certified): One, Prime, Pure, Mohs en Synchro. Ik heb de beschikking over een garage (semi-verwarmd mogelijk, maar isolatie niet al te goed momenteel dus max 15 graden denk ik). Evt. extra doeken en benodigd materiaal is het probleem niet. Mijn voorkeur gaat uit naar Synchro, als ik dan toch een coating ga aanbrengen. Mijn vraag aan jullie is wat jullie ervaring / mening is over het aanbrengen van de coatings aangezien ik dit nog niet eerder heb gedaan.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Doktor Klean
Welkom, lekker ding en mooie kleur om je op uit te leven.
@Zluytr, kan je vast wel wat tips geven (zoals altijd testspot) hoe om te gaan met de Rrrrrrrrr:p
 
  • Leuk
Reactions: expor
Welkom op het forum! :)

Dikke bak met mooie diepe kleur! ;)

Ontvetten na het wassen en dergelijke is niet nodig, wél na het polijsten en dus vóór je LSP.
Een coating is wat secuurder werk, maar met gezond verstand en de juiste omstandigheden is het goed te doen, hoor. ;) Goed polijsten en ontvetten, vervolgens de coating aanbrengen in je garage, met gezond verstand, is naar mijn mening ideaal voor de hobby-detailer.

Effe je kop erbij en de tijd nemen betdkent dat je daarna lang plezier hebt van een coating.
 
  • Leuk
Reactions: Sebastiaan en expor
Welkom!
Zoals reeds aangegeven is het onnodig om te preppen voor het polijsten...
Neem je tijd om fatsoenlijk te polijsten alvorens je de coating aanbrengt. Het zou zonde zijn moest je nog krassen zien onder de coating, want dan is al het werk voor niets geweest.
Om het aanbrengen van de coating nog te vergemakkelijken kan je na het polijsten nog eens een rondje “polijsten” met de Gyeon primer. Deze vergemakkelijkt het aanbrengen van de coating. Nadien afnemen met prep en dan de coating aanbrengen.
Het aanbrengen zou dan veel minder stroef verlopen, zo schijnt het.
Veel succes alvast!
 
Welkom!
Zoals reeds aangegeven is het onnodig om te preppen voor het polijsten...
Neem je tijd om fatsoenlijk te polijsten alvorens je de coating aanbrengt. Het zou zonde zijn moest je nog krassen zien onder de coating, want dan is al het werk voor niets geweest.
Om het aanbrengen van de coating nog te vergemakkelijken kan je na het polijsten nog eens een rondje “polijsten” met de Gyeon primer. Deze vergemakkelijkt het aanbrengen van de coating. Nadien afnemen met prep en dan de coating aanbrengen.
Het aanbrengen zou dan veel minder stroef verlopen, zo schijnt het.
Veel succes alvast!
Thanks voor je reactie. Ik dacht dat Gyeon Primer de finishing polish was van gyeon. Naast de compound en polish die ze hebben. Maar dat heb ik dan verkeerd begrepen? Mbt de tijd nemen dat komt goed, de auto wordt de komende maand nog niet gebruikt omdat de leasebak er nog staat :).
 
Ik had recent nog begrepen dat je de Primer niet als een finishing polish moest zien, maar als een extra manier om de applicatie van een coating makkelijker te maken. (Volgens mij had het wel wat kracht, maar dit was niet het primaire doel)
 
  • Leuk
Reactions: expor en Nick1407
Zoals @Quantoxx al aangaf is het idd geen finishing polish. Je moet de stappen die je normaal volgt met het polijsten afwerken. Compound + polish. De primer is een extra stap tussen het polijsten en het aanbrengen van de coating om de laatste stap te vergemakkelijken. Althans zo had ik het ook begrepen uit het andere topic van @Janssen. Ik heb het product zelf nog niet gebruikt.
 
  • Leuk
Reactions: expor
Zoals @Quantoxx al aangaf is het idd geen finishing polish. Je moet de stappen die je normaal volgt met het polijsten afwerken. Compound + polish. De primer is een extra stap tussen het polijsten en het aanbrengen van de coating om de laatste stap te vergemakkelijken. Althans zo had ik het ook begrepen uit het andere topic van @Janssen. Ik heb het product zelf nog niet gebruikt.
Edit: nvm, info staat gewoon op gyeon website :). Prep na primer alleen als coating direct wordt aangebracht, na 24u is prep niet meer nodig.