• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorstellen Rookie detailer

marcovanderniet

Detailing guru
10 okt 2018
493
153
49
Den Hoorn zh
Beste forumleden,

Na een tijd te hebben gestudeerd op het forum wil ik mij voorstellen. Ik ben Marco en kom uit de regio midden Delfland. Ik ben ook actief op een ander forum wat te maken heeft met mijn BMW hobby namelijk het BMW drivers forum. Door omstandigheden is mijn hobby op een laag pitje komen te staan. Door een akkerfietje met de verkoper van mijn vorige BMW was de zin er een beetje uit. Gelukkig is dat goed afgelopen en ben ik tegenwoordig in het bezit van een BMW 7 F01. In onze straat wordt hij de Walrus genoemd. Het is echt een groot ding als hij voor de deur staat.

"Vroegah" heb ik veel plezier gehad in het poetsen en detailen van auto's maar ook van boten. Ik heb jaren voor diverse mensen hun zeilboten of motorboten bijgehouden. Daarnaast mocht ik ook van sommige boot eigenaren hun klassiekers bijhouden. Mooie tijd was dat.....

De laatste tijd heb ik weer zin om de 7 aan te pakken en volledig te detailen. De nare ervaring met mijn oude E60 heb ik achter mij gelaten en wil ik de F01 strak maken en aanpakken. Niet dat hij er slecht uitziet (integendeel) maar ik heb er gewoon lol en voldoening in om hem optimaal te houden.

Wat heb ik gekocht en wil ik gaan kopen:

Wassen:

  • Waxaddict shampoo
  • Waxaddict Fo'Show Spray wax (voor na het wassen) in bezit
  • Waxaddict Lustre Carnauba Spray (voor na het wassen) in bezit
Ik gebruik voor het wassen twee emmers van Voodoo ride incl. Gritguard. Spons/mitt moet ik nog aanschaffen. Ik zit te denken aan Dodo juice wookies.

Kleien:
  • Monello Dolce Verde Klei Set
Polijsten:
  • Hierover ben ik nog aan het nadenken. Ik twijfel tussen Collinite Pre-Wax Auto Polish 390 of een Nanolex polish (welke weet ik nog niet). Het zou mooi zijn als ik hier een advies over kan krijgen. De lak van de auto is in zeer goede staat met weinig krasjes.
Glaze:
  • Poorboys Black Hole
Wax:
  • Waxaddicht Edition 21 ( in bezit)
Interieur:
  • Nanolex Interieur cleaner (in bezit)
  • Nanolex ODEX (in bezit)
  • Dr Leather cleaner (in bezit)
  • Dr Leather Dye Block (in bezit)
Velgen en banden:
  • Nanolex Wheel Cleaner & Iron Remover (in bezit)
  • Waxaddict Tyre Conditioner
  • Waxaddict Wheel Coating (in bezit)
Motorruimte:
  • MagicGlaze Multi Purpose Dressing (in bezit)
  • APC


De artikelen waar nog geen toevoeging “ in bezit” achter staat moet ik nog aanschaffen. Mocht er een beter alternatief is hoor ik het graag.

Ik hoop dat ik een goede basis heb bedacht voor mijn stappenplan voor de 7. Ik heb geen poetsmachine maar een goede vriend van mij wel Hij heeft een mooie set Rupes machines. In het voorjaar gaan we samen de 7 aanpakken en gaat hij mij e.e.a. uitleggen hoe je machinaal moet poetsen met de huidige middelen. Er is een hoop veranderd de laatste jaren ;)

Ik hoop nog veel te mogen leren wbt het detailen en zo mijn hobby uit te breiden en de 7 optimaal te onderhouden.
IMG_3184.JPG
IMG_3182.JPG
 
Laatst bewerkt:
Dikke wagen. Ik denk dat je kwa produkten wel goed zit. Enkel de stap polijsten/glaze is mss nog eens goed over na te denken. Een glaze zal weinig toevoegen nadat je gepolijst hebt. Glaze produkten hebben een verhullend effect ( lichte swirls/ kleine defecten). Je krijgt een mooi egaal oppervlak, dat wel. Maar je zult merken dat na een paar wasbeurten dat verhullend effect verdwijnt en je terug die defecten zal zien. Ook zal het toch de standtijd van een wax aantasten (minder lange bescherming). Beter is dan om je goed in te lezen hoe je (machinaal) polijst om die swirls en defecten uit je clear coat te krijgen zodat die ook echt weg zijn. Als je daarna goed ontvet en beschermd ( wax of coating) krijg je volgens mijn bescheiden mening een mooier en vooral duurzamer resultaat.

Kwestie polishes worden hier voornamelijk de Monello en de Scholl lijn aangeraden. Menzerna is ook een goede net zoals Gyeon. Tis maar net wat lekker werkt voor jou en das vooral kwestie van uitproberen.
 
  • Leuk
Reactions: marcovanderniet
Dikke wagen. Ik denk dat je kwa produkten wel goed zit. Enkel de stap polijsten/glaze is mss nog eens goed over na te denken. Een glaze zal weinig toevoegen nadat je gepolijst hebt. Glaze produkten hebben een verhullend effect ( lichte swirls/ kleine defecten). Je krijgt een mooi egaal oppervlak, dat wel. Maar je zult merken dat na een paar wasbeurten dat verhullend effect verdwijnt en je terug die defecten zal zien. Ook zal het toch de standtijd van een wax aantasten (minder lange bescherming). Beter is dan om je goed in te lezen hoe je (machinaal) polijst om die swirls en defecten uit je clear coat te krijgen zodat die ook echt weg zijn. Als je daarna goed ontvet en beschermd ( wax of coating) krijg je volgens mijn bescheiden mening een mooier en vooral duurzamer resultaat.

Kwestie polishes worden hier voornamelijk de Monello en de Scholl lijn aangeraden. Menzerna is ook een goede net zoals Gyeon. Tis maar net wat lekker werkt voor jou en das vooral kwestie van uitproberen.

Dank je....

Ik geloof dat voor de stap glazing nogal de meningen verschillen. Dat is dan ook voor mij nog het vage gedeelte.

Door het grote aanbod is het lastig kiezen. Monello zie ik idd veel langskomen en ik ben nu aan het inlezen over Menzerna.
Ik wil deze stap goed doen anders heeft het geen zin om een relatief dure wax aan te brengen denk ik.

Wat ik belangrijk vindt is dat de producten elkaar goed aanvullen en complementeren. Merk maakt mij niet uit. Ik vindt deze keuze echt lastig.
 
De meningen zijn soms verschillend omdat ieder voor zich hun eigen doel heeft wat te bereiken met de wagen. Een glaze heeft zijn effect afhankelijk van wat je wil met de wagen.
 
Zojuist de polijstmiddelen aangeschaft.
Ik ben vanmiddag even langs Carclean geweest en extra advies in gewonnen.

producten:
Super Finish 3500 voor fijn.
Medium Cut Polish 2400 voor medium.
Heavy Cut Compound 400 voor

Volgende stap, de pads.
 
Laatst bewerkt:
Welkom op het forum!

Volgens mij heb ik je showroom topic bij het andere (BMW) forum ook gelezen, mooie 7 met ook mooi verhaal erachter
 
Welkom!

Dikke wagen, genoeg te doen met een 7, hele lap lak om in top conditie te brengen! Ben heel benieuwd hoe de Menzerna je op BMW gaan bevallen. Zelf ben ik enthousiast gebruiker van de Scholl lijn en sinds kort experimenteer ik met de Angelwax lijn, maar Menzerna heeft ook m'n interesse.
 
Dank je. Ik zal zeker mijn ervaringen hier delen. Als het zover is zal ik hier proberen eea te posten incl. Foto’s.

Het zal niet eerder gebeuren dan in maart/april. Dan komen ook de zomerwielen eronder en kan ik deze ook aanpakken.

Nu ben ik alles aan het verzamelen, uitzoeken en aan het inlezen welke middelen en materialen nodig zijn om het gewenste resultaat te behalen.

Vindt het nu al leuk
 
Zo, daar kan je aardig wat meters op maken! Wat een wagen is dat zeg! Ga je de binnenkant ook nog verzorgen of enkel de buitenkant? Succes en nu al benieuwd naar het eindresultaat..

Edit:
Aan de producten te zien welke je gaat gebruiken zit de binnenkant er ook bij. Hoe is de staat van het interieur?
 
Interieur ziet er goed uit. De auto heeft niet veel kilometers gemaakt en is altijd goed onderhouden. De kilometerstand is nu 125.000 kilometer. Bij elke beurt kreeg hij (in opdracht van de vorige eigenaar) ook een poetsbeurt bij de dealer. Maar ja, dat zijn poetsbeurten die niet heel heftig zijn.

Voor het interieur heb ik Dr Leather maar ik denk dat ik de waxaddict leather balm ook ga bestellen. Gevoelsmatig heeft het leer van de auto even een sessie met dit materiaal nodig.

Enige min punt zijn de sierlijsten rondom de ramen. Die zien er verweerd uit. Ik weet niet hoe ik deze kan aanpakken.

b2b0bee11e4461329b121de05d5f8b92.jpg
4a0318d266f9416a3668241646031f48.jpg
9b1d4978ad9f577cb8f15d1359b3edae.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Saxo 16v
Hoi Marco, welkom op het forum met je walrus, erg leuke naam voor zo’n mooie Beemer. Onze toy heeft de bijnaam The Beast.
Check mijn project v an onze Z4 als je wilt zien welk resultaat je met Monello producten kunt behalen :) Was met de ZZZZ wel 14 uur in mijn eentje bezig maar was en erg blij en rete trots op het resultaat! Grt, Jelmer.