• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

voorstellen

coldpunisher

Detailing trainee
11 dec 2015
3
32
Goedenavond,

ik ben Michael 23 jaar en ben nieuw op het gebied van detailling. Ik heb reeds een nieuwe auto gekocht: honda civic fn2 Milano rood. en ja je raad het al, ik wil hem graag goed onderhouden! zodat die weer mooi blinkt. en dat ik het vuil der zo af haal:).

Normaal poetsen ik altijd met de hand wat natuurlijk veel werk is! en je bijna nooit het zelfde resultaat zult behalen als met een polijst machine:D Na lang nadenken heb ik toch maar een setje besteld met allemaal poets spullen. En ja ik ga het voor de eerste keer proberen! na veel onderzoek te plegen en veel lezen hoop ik dat hij na het poetsen weer blinkt. Doch heb ik nog een aantal vragen voor de ervaren detaillers / aanpak plan:

- Ik wil beginnen met de auto af te spoelen van al het zand gebeuren. ( met de hogendruk / tuinslang )
- daarna de 2 emmer techniek met als shampoo :Monello - Lavare shampoo en de hand spons en een droogdoek
- de auto kleien met een setje : Monello - Dolce Verde klei en Monello - Perfetto Detailer Spray en dat stukje voor stukje te doen en gelijk met een microvezel doekje afnemen. en hoe zit het met de doffe plekken die je krijgt met het kleien? ( die je later weg werkt met het polijsten las ik )

- daarna wil ik hem gaan polijsten! en ja welk pad heb ik nodig? en wat raden jullie aan? : ( ik moet nog een polijst set kopen incl polijst machine ) DAP500 V3 2-step Scholl Concepts-Monello Starterskit OF Polishing Power - DAP500 V3 Raffini Starterskit - Power Pack


wat ik al eerder zei ik heb een rode auto ( geen metallic ) ferarri rood. hij glimt nog wel maar toch zitten er kleine krasjes op en swirls wat ik zag in de zon wat ik er graag uit wil halen :)
er zullen vast wel wat mensen zijn die ervaring hebben met een rode auto :D vandaar mijn vraag welk vinden jullie het best werken de scoll concepts of de raffini kit? en ja waarom? :)

- na het polijsten wil ik hem gaan glaze. met : Poorboys World - Black Hole, toch heb ik gelezen dat glazen niet hoeft als je je auto gaat waxe? klopt dat? of is dat juist bij een bepaalde soort wax? of kan het juist geen kwaad?

- en nu waxen ik heb gekozen voor :
Monello - Ibrido Hybrid Wax.

- had ik nog 1 vraagje hou onderhoud je je wax het best?? ik zat zelf te denken aan de auto afspoelen / wassen en daarna weer waxen?

​alvast bedankt voor de antwoorden:D
 
Hey ColdPunisher,

Welkom op het forum!

Na het lezen van je post met daarin info over je huidige auto en je wensen, kan ik je aanraden om op het forum eens rond te gaan snuffelen. Ik betwijfel of je dit forum hebt doorgenomen om het één-en-ander te leren, want je vermeld dingen die niet helemaal kloppen, zeg maar. :-D

(Glaze niet nodig als je wax gebruikt, altijd marring bij kleien, keuze voor dure wax, onderhoud, etc)

Zéér recent zijn de stappenplannen van Dibbuz up-to-date gemaakt en zijn duidelijker dan ooit. Hier kan je enorm veel leren.
Filmpjes, foto's, duidelijke tekst, etc.

Ik denk dat als je de stappenplannen hebt doorgelezen, dat je een stuk minder vragen zal hebben omdat je dan een beter beeld hebt van detailen.
Eveneens dat je de eventuele antwoorden beter zal begrijpen.


Greetz
 
hey bedankt voor jullie reactie :)

ik heb de stappenplan van dap 500 gelezen op het forum. en er stond dat je 2 pakketen kon kiezen de dap 500 van menello en de scoll concept.
ik heb het nog even door gelezen, er staat bij de monello: dat deze goed gebruikt kan worden bij ´duitse harde lakken´ ( ik heb een honda ) dus het lak is niet zo hard als die van een duitse auto. dus vroeg ik me af, als ik menollo gebruik om te polijsten is dat dan niet te grof?ook staat er bij menollo Mezzo dat het goed is om te finishen? wat bedoelen ze daarmee??
en de gebruikservaring van monello en scoll concept wat zouden jullie kiezen als beginner?

en inderdaad met het kleien heb je mild tot grof:$ maar dat doet er niet toe als je gaat polijsten ^^

met de glaze staat er dat je het niet te gebruiken met een lakcoating dus het kan wel met een wax ^^

en is de stappenplan die ik aan wil houden is die goed volgens jullie?

sorry voor de *** vragen, wil het graag zeker weten voordat ik begin aan mijn auto :)

thx
 
Hoi!

Om eens een paar antwoorden te geven op de vragen die je hebt:

Wat betekent het als je ergens 'goed mee kan finishen'?

Allereerst: 'finishen' is de laatste stap van het polijstproces; de stap waar je mee eindigt. Bij het gebruik van een 'grove' combinatie van polijstmiddel en pad worden vaak wel de grotere lakdefecten weggehaald, maar worden er kleinere lakdefecten gemaakt tijdens het polijstproces. Hierdoor is nabewerken met een lichtere combinatie nodig om tot het beste resultaat te komen. Mezzo is een middelgrof polijstmiddel, dat in staat is om lakdefecten weg te halen, maar zónder dat er al te zichtbare nieuwe defecten worden gemaakt. Hierdoor is nabewerken met een lichtere combinatie niet altijd nodig.

De keuze tussen Monello en Scholl

Ik ben ook een beginner en ik heb de meeste ervaring met Monelloproducten (Veloce, Mezzo, Finale). Daarnaast heb ik ervaring met Scholl S20, en Meguiar's M105 en M205. Alle producten werken eigenlijk heel fijn en ik heb nog te weinig ervaring met andere Schollproducten om hier echt iets zinnigs over te zeggen.

Klei

Tijdens het kleien kunnen er doffe plekjes/kleine krasjes ontstaan. Ik heb het nog niet zo vaak meegemaakt en als je toch gaat polijsten zou ik me daar geen zorgen over maken.

Stappenplan

Ik zou het drogen ná het kleien doen. Scheelt gedoe. Daarnaast zou ik een glaze ook achterwege laten, maar gewoon gaan voor een goeie wax of sealant. Mijn favorieten zijn Collinite 845 of Sonax Polyme Netshield. Vooral die laatste vind ik geweldig, omdat het enorm gemakkelijk is om aan te brengen (omdat het niet hoeft te curen) en het ook gebruikt kan worden op kunststof.

Succes!

Jan
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
hey Jan bedankt voor je reactie!

aah oke dus als ik het goed begrijp is ''finishen'' je eind resultaat van het polijsten? Is het zo dat je bvb de linker deur kan doen met mezzo en de andere deur met finale? of moet je eerst je hele auto met Mezzo doen en daarn finale? ( ivm dat je anders kleur verschil ziet ? ) waarom ik dit vraag als je een plekje heb met krassen en een ander plekje met minder krassen neem ik aan dat je dat kleine plekje kan bewerken met een groveren polijst middel? en daarna naar fijn polijst middel kan gaan?

en Jan dus als ik het goed begrijp spoel jij je auto af - was je hem - afspoelen en laten drogen ( niet droog maken met een droog doek ) en daarna kleien / droogmaken

en qua wax heb ik: Monello - Ibrido Hybrid Wax gekocht dus als ik het goed begrijp hoef je dan niet te glaze? heeft dat dan geen meer waarden?
 
Hoi welkom,

De Ibrido is een prima wat hoor! Een hele mooie wat zelfs :)

dat heeft niet zo zeer met een glaze te maken... Een glaze zorgt voor wat extra glans... En het helpt ook lichte krasjes wat te maskeren.

maar als je goed polijst kan je die krasjes weg halen in plaats van maskeren... En van goed polijsten krijg je een ook een mooie langer blijvende glans...

daarom noemen veel mensen het een optie... Want om een lang verhaal kort te maken... Als je goed polijst zal een glaze weinig toevoegen.

Met beide Monello en Scholl kan je goed uit de voeten op je Honda hoor! Ik gebruik zelf graag Scholl maar heb ook de Monello lijn... Beide prima te doen.
 
Finishen is de laatste stap van het polijst werk. Dus als mijn laatste combinatie bijvoorbeeld de zwarte pad van Monello met Finale was geweest, dan had ik kunnen zeggen: Ik heb gefinisht (gadverdamme wat een lelijk woord), met een zwarte pad en Finale.

Als regel hou ik aan dat ik als laatste stap de hele auto doe met eenzelfde combi, omdat je, zoals jij al aangeeft, anders wellicht verschil kunt zien tussen de verschillende delen. En inderdaad, als ik één specifieke plek heb met meer krassen of één hele diepe kras, dan doe ik die plek met een zwaardere combinatie, om daarna te finishen met de combi die ik voor de hele auto gebruik. Het is zonde om dan de zware combinatie overal toe te passen, omdat je dan overal van je auto onnodig veel lak weghaalt.

In jouw specifieke geval zou je dus eerste die plek met meer krassen aan kunnen pakken met Mezzo, om daarna de hele auto te doen met Finale. Mits je daar natuurlijk het gewenste resultaat mee behaalt. Toevallig werk ik ook regelmatig aan een Honda Civic (van drie jaar oud), en die lak is echt behoorlijk zacht. Met Mezzo zou je dus een heel eind moeten komen.

Daarnaast laat ik de auto niet opdrogen voordat ik ga kleien, maar ik ga na het wassen gewoon gelijk aan de slag met kleien. Daarna was ik de auto soms nog snel, of spoel ik hem gewoon af, waarna ik hem afdroog.

Ik heb te weinig ervaring met glaze om daar iets over te kunnen zeggen. Sommige mensen vinden dat het veel toevoegt op specifieke auto's, anderen vinden het niet de moeite. Voorlopig schaar ik mezelf bij de laatste groep.