• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorwassen tips

hallo, net even gaan kijken. Monello Artico Magico had ik al gedaan met een drukspuit manueel doch werkt langs geen meter. geen mooie egale laag maar wat gepruttel. daarna heb ik Foamula 1 van Valet Pro aangeschaft doch dit heb ik nog niet geprobeerd. voor de Karcher heb ik de spuitkop van hun en product is gewoon shampoo car en bike. ik heb namelijk ook Harleys. lokaal heb ik dan een nieuw merk Mutty (= NL) en een ontvetter voor de auto en andere zaken gekocht omdat men mij vertelde dat dit ook kon. is een spray vorm en dus handig. ik hou van poetsen (zeker de motoren) doch ik heb nu een nieuwe auto die ik niet meer naar de carwash ga vanwege krasjes en manueel doe met eerst de velgen (velgenreiniger Beast) en nadien auto met gewone shampoo doch die tussenstap mis ik nog. het enigste goede aan een carwash is dat men de bodem ook reinigt (zeker nu met dat zout).
 
Ook welkom ;)

Qua voorwas heb je globaal keuze uit 2 manieren met als doel om auto voordat je met handwas begint zo schoon mogelijk te krijgen:
- snowfoam (aanbrengen dmv foamlans of drukspuit die foam kan spuiten).

Ik heb zelf ook een karcher als HD reiniger. Foamlans die erbij zit vond ik niks. Ik heb nu monello lancia die super werkt. Drukspuit die foam kan spuiten heb je van 1k sprayer of kwazar. (Op site even zoeken op 'handfoamer')

-of prewash dmv gewone drukspuit (bilthamber autofoam of touchless of valetpro neutral snowfoam werken goed) of direct vanuit een flesje (denk aan een citrus prewash of een apc 5% verdund bij erg vervuilde auto).

Ph neutraal prewash / snowfoam is reinigt vaak iets minder dan alkalisch prewash/foam. Al hoeft sterke reiniger niet altijd, bijv alkalisch in winter / ph neutraal in zomer.

Ook goed om te weten dat huidige hybride waxen/sealant (waxen op polymeerbasis) best goed tegen wat hogere ph waardes kunnen (wax niet gelijk oplost). Dit is ook bekend misverstand (vooral gebaseerd op oude natuurlijke waxen).

Kijk vooral ook stappenplannen op forum (van Dibbuz of Quantoxx)

Hopelijk zo iets meer inzicht ;)
 
Laatst bewerkt:
bedankt reactie ! ik heb een kwazar foamspuit doch met de monello was ik echt niet tevreden. vandaar dat ik de foamula 1 van valet pro heb aangeschaft doch nog niet geprobeerd. heb ook een Karcher met attachment foam en hun foam maar die is niet zo effectief zeg je die lans .... ik zocht een snelle manier om snel het eerste vuil er af te krijgen. vooral in de winter. eerlijk gezegd gebruik ik mijn hd niet maar dacht te starten met die kwazar met hopelijk betere resultaten nu. indien niet kan ik nog altijd die monello lancia aanschaffen.
 
Afspuiten met hogedrukspuit is geen harde eis, maar werkt wel stukken beter om vuil te verwijderen dan met een tuinslang (zeker ook bij wielkasten).

In plaats van foamlans op hogedrukreiniger kun je ook prima drukspuit die foam / prewash kan spuiten gebruiken.
Al vind ik dan wel lekker om dat met hogedrukspuit (ipv tuinslang) af te spuiten om zo een zo schoon mogelijke lak te krijgen voordat je met mitt je handwas gaat doen (om risico op krassen zoveel mogelijk te beperken).
Scheelt dan ook dat je mitt beter schoon blijft, dus je niet constant vuil er uit hoeft te spoelen.

Verder is ook gewoon proberen wat voor jou werkt. Vaak zijn er meerdere methodes van voorwassen mogelijk. :)

Weet trouwens niet hoe dat zit met foamshampoo in zo'n foamdrukspuit, welke verhouding product/water je dan aan moet houden.. nooit geprobeerd.
Misschien dat anderen hier iets over kunnen zeggen?
 
ga nog eens proberen bij beter weer. nu sneeuwt het hier. de handfoamer maar je hebt gelijk. met een hd zal het vuil er beter af gaan na gebruik. wat vond jij niet zo goed aan de hd foamlans van Karcher. die Monello is best wel prijzig ....
 
Bij karcher moet je erg veel product gebruiken om beetje dik schuim te krijgen. Dus fles snowfoam was zo op. Wat ook erg duur werd.
Bij monello lancia kun je met 1:9 (Product/water) mooi dik schuim krijgen. Dus 100ml op 1 liter. Dus bespaarde weer op product. (Fles minder snel leeg)
Ook is kwaliteit en instelmogelijkheden beter (straal kunnendraaien, breder en smallere straal en dikte van foam) . Is inderdaad even uitgave maar dan heb je ook wat waar je heel wat jaren plezier van gaat hebben. En foamlans kun je door brede voet mooi neerzetten (valt niet zo snel om).
 
die monello werkt ook met andere merken foam zoals ik nu heb foamula 1 van valet pro ga ik van uit ? inderdaad de regeling van de breedte straal is interessant. en die spray ontvetter van Mutty die ik in een autohandel heb gekocht zou dat voorlopig ook iets kunnen zijn ?
 
Ja hoor alle snowfoamshampoo kan erin.
Al verschilt wel per merk hoe dik schuim je krijgt. Maar volgens mij geeft die foamula 1 wel mooi dik schuim bij 1:9.

Die ontvetter ken ik niet, waar wil je dat voor gebruiken?
 
Ontvetter als prewash lijkt me weinig uithalen, moet vuil los weken ipv ontvetten. Maar goed ken het product niet.

Snowfoam ongeveer 5 inwerken inderdaad en dan afspuiten. Gebruik hierbij geen stopwatch, gewoon als schuim eraf gedropen is, dus 10 min ook geen probleem :)

Zorg dat schuim ook niet te dik is anders wordt het te zwaar en valt / schuift het er weer te snel vanaf. Mooi dekentje dat langzaam er af loopt, zodat goed vuil los kan weken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Franky1962
Belangrijke basisregels bij foamen: infoamen doe je van onder naar boven!! en op een droge auto. Maak je de auto eerst nat dan loopt het schuim er zo af, en als je bovenaan begint, en iets te veel op één plek spuit, loopt het schuim ter plekke zo naar beneden, en als je dan daaronder foam wil aanbrengen, loopt dit dus ook zo weg, dus geen tijd voor de foam om vuil los te weken.

Zelf gebruik ik Nanolex Prewash in een Kwazar handfoamer, werkt voor mij goed, gewoon met de slang afspuiten daarna verwijdert al veel vuil. De tijd dat je een prewash laat zitten is ook afhankelijk van de voorschriften van het betreffende merk/product, ik laat het meestal net 5-10 minuten zitten: na het foamen zet ik de tuinslang klaar enz. en als alles klaar is, is het ook tijd om te gaan afspuiten. Sommige prewash producten mag je niet te lang laten zitten, omdat ze redelijk agressief zijn, zeker op velgen met lak van twijfelachtige kwaliteit wil dat wel eens problemen geven.
 
Welke nanolex prewash is dat?
Is die beetje waxsafe?
In welke verhouding stop je die in handfoamer?
Nanolex Prewash Concentrate, let wel op bij alle producten van Nanolex waar de term concentrate of professional op staat, dat je je zowel qua verdunning als de tijd dat het product blijft zitten aan de voorschriften houdt! Nanolex producten met 'concentrate' of 'professional' in de naam zijn vaak niet helemaal foolproof, daarom is het belangrijk om je aan de voorschriften te houden. Concentratie weet ik niet uit mijn hoofd, maar gewoon volgens de voorschriften (de fles staat nu ver weggeborgen op de zolder, om daar in het voorjaar weer afgehaald te worden). Ik had nog de oude verpakking van 1 liter staan, maar nu de nieuwe 0,75 liter staan, en daar kan ik jaren mee vooruit. (Ik pas het eigenlijk alleen maar toe als ik na de wasbeurt een detail ga doen)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Redhouse
Voor de echte handwas gebruik ik altijd de foamer en HD-reiniger. Als ik de lak aanraak moet hij al zo schoon mogelijk zijn. Een te vuile lak bij de handwas gaat je bescherming meer geweld aan doen (slijtage door wrijving) dan een iets meer alkalische voorwas.

In de wasbox voor tussentijds afspoelen heb ik verschillende dingen geprobeerd. Mijn ervaringen:
* Monello foam doet weinig, daar de meeste van mijn auto's (nog) niet in een coating staan en ik onregelmatig was. Bilt Hamber Autofoam veel beter, Touchless nog iets beter

Icm Touchless:
* Kwazar Venus 1,5L handsprayer: niet erg tevreden over, ging al snel kapot (overigens goed opgelost door CC), altijd veel pompen en geen indrukwekkend schuim. Al snel 5-10 minuten bezig met infoamen.
* Gloria FM30: stukken beter, maar nog steeds wel paar keer bijpompen voordat je de auto rond bent. Lastig om de juiste dosering te vinden, ook bij de aanbevolen 3 of 4% PIR blijft hij redelijk sputteren (niet dekkend schuim)
* Gloria Prima 5: geen schuim maar een gewone druksproeier. Werkt zeer goed, één keer op druk brengen en ik kan de hele auto rond. Dus kost maar heel weinig tijd. Het loopt natuurlijk sneller van de auto dan bij foamers, maar de reiniging lijkt prima te zijn. Ook zeer zuinig in gebruik.
 
  • Leuk
Reactions: Martin19 en RoyR