• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vraagje over spoorverbreders

Robin98

Detailing trainee
13 jun 2015
9
47
Beste mensen,

Ik weet dat het op het Carclean forum gaat om het wassen van auto's maar ik zit echt met een probleempje, er zullen vast een aantal kenners onder ons zijn die hier van af weten.

Ik heb reeds 25mm spoorverbreders achter gemonteerd. Ze zijn van H&R, hubcentric en alle maten kloppen. Meerdere mensen gebruiken ze voor mijn type auto en ze hebben er geen problemen mee. Mijn probleem is vibratie vanaf 110/120 km/h dat erger wordt naar mate je harder gaat rijden. Ik heb de spoorverbreders laten installeren door mijn monteur die aan mijn auto werkt, geen bandenservicezaak oid. Nu heb ik het volgende een beetje in mijn hoofd, kunnen jullie misschien achterlaten welke punten zin gaan hebben en welke totaal zinloos zijn?

1. Spoorverbreders opnieuw laten installeren, misschien is de huidige montage niet goed. Ik weet niet meer of de monteur de spoorverbreders met het ster-patroon heeft vastgezet.

2. Is het mogelijk dat er, ondanks dat alle maten goed zijn, speling is dat de vibraties veroorzaakt?

3. Wielen incl. spoorverbreders laten balanceren.

4. Auto laten uitlijnen (auto is tegelijkertijd ook verlaagd)

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!
Mvg,
Robin
 
Geen idee wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Heb je het al getest met normale velgen/banden zonder spoorverbreders? Zo kun je uitsluiten dat het daaraan ligt.

Maar zie het van de positieve kant; de kans op bekeuringen op de snelweg is gereduceerd tot 0 aangezien je niet harder kan en/of wilt rijden :joy:
 
Bedankt voor je reactie. Ik heb nog nooit een bekeuring gehad hoor haha, hou me altijd netjes aan de snelheid. Ik geef het geld liever uit aan spulletjes om mijn auto te poetsen :). Boetes zijn zo overdreven duur dat het niet eens leuk is om te hard te gaan rijden...

Zonder spoorverbreders was het probleem er niet, geen enkele trilling te bekennen. Velgen zijn hetzelfde als voorheen, dus gewoon OEM velgen. Het ligt dus zeker aan de spoorverbreders, vooral omdat ik om internet ook erg veel lees dat mensen met spoorverbreders last hebben van vibraties maar ik kan maar nergens een goede oplossing vinden. Ik ga komende week sowieso even naar een bandenzaak om het daar na te laten checken, maar nogmaals, deze spoorverbreders zouden in principe gewoon goed moeten zijn voor deze auto aangezien alle maten overeenkomen en meerdere mensen ze gebruiken zonder problemen.

Hopelijk is er iemand die me wat tips kan geven! Nogmaals hartelijk bedankt.
 
Hmm... Ik wil met je meedenken, maar kan ook niks logisch bedenken.

Het trillen van de auto en/of alleen je stuur laat mij denken aan balanceren en/of uitlijnen. Aangezien je wielen vooraf géén problemen hadden en na het aanbrengen van de spacers er pas bij hogere snelheden vibratie ontstaat, zou je denken dat de spacers zelf niet helemaal lekker zijn.

Misschien de wielen + spacers als geheel een keer laten balanceren?


Greetz
 
Heb zelf ook op mijn vorige auto spoorverbreders gehad en geen last gehad van trillingen/vibraties.

Heb je je auto laten uitlijnen nadat je je auto hebt verlaagd?
Zo niet dan dat meteen doen! En dat zou wellicht vibraties/trillingen kunnen verhelpen.

Ander verhaal is dat je wiellagers door verkeerde et-waarde een opdonder nu gaat krijgen.
Ik had na een half jaar de wiellagers eruit liggen dus dat is de andere kant van het verhaal.
Oftewel als je mooi wil rijden moet je de consequenties ook aanvaarden.

Succes!
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal de auto z.s.m. laten uitlijnen. Waarom moet een auto eigenlijk worden uitgelijnd als hij verlaagd is?

Verder komt het trillen duidelijk van achter. Het stuur trilt niet, de stoelen trillen duidelijk bij hogere snelheden. Ik zal ook ff checken of het nodig is de wielen + spacers te balanceren.
 
Uitlijnen heeft niks met trillingen te maken, ik heb eerder het vermoeden dat de spacers niet goed centreren. Dan kan alles netjes in balans zijn maar zal het nooit goed komen. Kijk anders even of hier niet een centreer ring tussen moet. Succes
 
Omdat na het verlagen van de auto alles in net een andere hoek staat en daardoor de uitlijning van de auto is aangetast.
Zoizo als er grotere reparaties aan het onderstel gedaan zijn moet hij altijd opnieuw uitgelijnd worden.

En je weet 100% zeker dat alles klopt? Dat bijv de centreer rand op de spacer van exact de goede maat is voor jou auto?
 
  • Leuk
Reactions: Seat_Freak
Het is de combinatie die het hem doet
Uitlijnen van het onderstel, uitlijnen van remschijven (extratje), balanceren OP de auto
En als laatste banden kwaliteit en spanning

Bij een specialist langs, de gemiddelde bandenboer gaat het niet redden
 
  • Leuk
Reactions: ivo's
Hartelijk bedankt mannen. Ik ga de auto komende week laten uitlijnen en de spoorverbreders laten nachecken. Ik kan wel met jullie delen dat de spoorverbreders er vrij snel op waren gezet. Kan het zijn dat iets niet schoon genoeg is waardoor de spoorverbreders niet helemaal lekker zitten? Of dat er ergens toch wat speling zit? De spoorverbreders zijn 100% zeker goed qua maten etc.
 
Als het klopt dat alles klopte, dan zou het moeten kloppen. Klopt het niet, dan klopt het niet dat alles klopte voordat de boel niet begon te kloppen.

Dus.. iets klopt er niet.


Greetz
 
Het kunnen ook de wiellagers zijn. Door de spacers zijn je wielen en de ophanging niet meer optimaal uitgelijnd waardoor je meer en andere krachten op je lagers krijgt.
 
Bedankt mannen. Ik ben van plan de auto in het weekend na te laten kijken. Indien het aan de wiellagers ligt, zal de auto uitlijnen dan verhelpen?
Ik ben momenteel nog een beetje op zoek naar een goede garage wat betreft uitlijnen. De een kost €30,- en de ander €80,-. Moet nog even uitzoeken waar ik het laat doen, ik denk dat die van €30,- te goedkoop zijn om echt goede kwaliteit te leveren. Ik laat het jullie zeker weten.
 
Uitlijnen doet niets met je wiellagers, enkel de stand van de wielen.
Het zal wellicht tijdelijk de grootste druk op de lagers verminderen, maar versleten is versleten... ;)
 
Uitlijnen doe je puur om de geometrie weer correct te krijgen. Als je een auto verlaagt dan veranderen de toe en camber waardes. Je ophanging krijgt meer toespoor/uitspoor en camber bij inveren/verlagen. Genoemde wiellagers lijken mij eigenlijk niet de boosdoener of er moet een hele lichte beginnende speling op zitten. Een echt versleten lager zou je horen. Ik denk eerder aan speling/slijtage van rubbers of kogels ergens in je onderstel. Door de spoorverbreding werken alle krachten met een langere arm op je ophanging. Vergelijk het met een meter pijp gebruiken om een bout los te krijgen. Zonder die pijp krijg je niet genoeg kracht gezet om het los te krijgen, met de verlenging van de arm wel. Zo is het met spacers ook (zeker bij een toch wel extreme maat als 25mm). De krachten op je ophanging nemen toe en dus zul je slijtage merken die je eerder niet merkte.
 
Wiellagers lijken mij ook niet het probleem. Heb de auto nog niet laten uitlijnen wegens gebrek aan tijd, ik rij de auto momenteel ook niet. Ik lees erg veel dat vibraties bij spacers worden veroorzaakt door onjuiste montage en/of vuil of speling dat ertussen zit. Zo snel mogelijk laten nakijken dus.

Ik had nog een ideetje...wat nou als de spacers problemen blijven geven, kan ik dan ook gewoon bredere banden kopen? Heb nu 235/45/R17 eronder zitten, voor en achter. Voor staan de banden wel goed naar buiten maar achter is echt de spacer nodig om het mooi te krijgen. Wat nou als ik achter 255/45/R17 eronder zet? Zullen de banden dan (ongeveer) hetzelfde staan als nu met de spacer? Met de spacer staan ze namelijk perfect gelijk aan de body. Ik zit een beetje met het dilemma, want de velgen blijven hetzelfde. Zullen deze dan door de bredere banden meer 'naar buiten' komen? Het idee is gewoon dat de wielen gelijk moeten staan met de body, standaard staan ze erg veel naar binnen.

Ik zou graag van jullie willen horen of dit gaat werken, dan kan ik de spacers in het ergste geval weg doen.
Alvast bedankt!
 
Een bredere band op dezelfde velg zal een wang als een ballon krijgen. Dat staat over het algemeen niet echt mooi.
Om de mooie look (fitment, passing, stance, verzin maar welke naam je erop plakt) te krijgen die jij zoekt heb je velgen nodig die verder uitsteken.
Dit kun je op een aantal manieren bereiken:
-Door een velg met een lagere ET (Einpress Tiefe, hoe ver de velg naar binnen valt in mm, ET25 staat dus 15mm per kant verder naar buiten dan ET40) waarde te kiezen. Let op dat een te lage ET ervoor kan zorgen dat je velg/band de wielkastrand raakt.
-Door een bredere velg te kiezen. Een 8j velg is 1 inch (2.54cm) breder dan een 7J velg. Let op dat de helft hiervan aan de binnenkant en de helft aan de buitenkant zit. 8J steekt dus zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant ca 1.27cm verder uit dan een 7J velg met dezelfde ET waarde. Als je dit doet zul je goed moeten kijken dat je ook plaats hebt voor deze velg. Zowel aan de wielkastrand als aan de binnenkuip/schokdemper/draagarmen.
-Door montage van spacers. Hiermee verander je in feite de ET waarde van je velg. Een ET40 velg met een 15mm spacer is dus eigenlijk hetzelfde als dezelfde velg met ET25.

Ik wou ook dat mijn auto mooi "vierkant" op zijn wielen kwam te staan.
Als voorbeeldje even mijn vorige Coupé. Deze stond op 16 inch velgen, 7J breed, ET45, 195/45/16 banden. Zoals je ziet vallen die best wel redelijk ver naar binnen.
Slipstream%201_zps6q3nsdms.jpg


Om de auto mooier op zijn pootjes te zetten heb ik een combinatie van de 3 mogelijkheden gebruikt. Ik heb gemeten hoeveel plaats ik had met bovenstaande combi en toen uitgerekend hoeveel ik de wielen naar buiten wou hebben. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een 16 inch velg, 8J breed, ET34 en 3mm spacers met 215/40/16 banden. Deze komen dus (ET45-ET34=11mm)+(7J breed vs 8J =2.54/2=1.27) +3mm spacer = 2.67cm verder naar buiten. Hiervoor moesten wel de wielkastranden omgerold en naar buiten getrokken worden. Dan krijg je dit:

3_zpssfcz7og5.jpg


Houd er rekening mee dat je wettelijk gezien max 2% mag afwijken van de standaard spoorbreedte. Bij mij komt dit echt maar NET uit (4mm speling op de vooras, 2 op de achteras).

Al met al is het dus letterlijk passen en meten (en rekenen) om dit goed te bepalen.
 
@Robin98 Onderstaande afbeeldingen kwam ik tegen op het internationale Tesla Forum. Het topic ging niet over spacers, maar wel over trillingen. Trillingen die werden veroorzaakt doordat het hart van de velg niet nauwkeurig aansloot op de naaf. Om uitstekende delen van de naaf (zoals die schroef op de tweede afbeelding) op te kunnen vangen zijn aan de achterkant van de velg uitsparingen voorzien. Zo kan de velg helemaal vlak tegen de naaf gemonteerd worden. Je hebt spacers van H&R en dat lijkt me geen hakkietakkie merk. Ik neem daarom aan dat deze spacers ook uitsparingen aan de achterzijde hebben, maar wellicht kun je even kijken. Veel succes!

model-s-wheel.jpeg
model-s-hub.jpeg