• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vreemde lakschade na lichte polijstbeurt

Heijneker

Detailing guru
27 jan 2020
415
138
28
Ilpendam
Hallo allemaal,

Ik heb laatst mijn eigen auto deels licht gepolijst met Menzerna 400 en vertroeteld met Bilt Hamber Double Speed Wax. Werkte top, finish was super ondanks de grote correctiekracht. De lak naderhand was heerlijk glad en de beads top.

Ik had dit gebruikt op het rechter achterscherm, passagiersdeur en rechter voorscherm.

Nu ongeveer een week later, heb ik wat rare plekjes op het rechter achterscherm gevonden. Die zaten er hiervoor zeker weten niet. Het zijn er ongeveer tien, misschien een millimeter of twee in diameter, maar toch erg zichtbaar:
20210830_192827.jpg

Het is geen hars, met Koch Chemie Eulex heb ik ze niet kunnen verwijderen.

Wat helemaal vreemd is, is dat ze niet voelbaar zijn. De auto staat veelal binnen. Dit achterscherm is vermoedelijk ooit overgespoten. Op het achterraam zit namelijk wat blanke lak in de hoek:
20210830_195919.jpg

(Dat rubbertje mag wel eens schoongemaakt worden en dat spoilertje kan ook wel wat liefde gebruiken) Laten we ervan uitgaan dat de lak suboptimaal gespoten is.

Op de deur en het voorscherm zitten deze kleine plekken niet.

Ik vermoed toch echt dat Menzerna 400 hier op de een of andere manier voor gezorgd heeft. Wat ik denk, is dat de oplosmiddelen hierin de lak zodanig hebben aangetast, dat er iets raars is gebeurd. Tijdens het polijsten is het paneel niet eens lauwwarm geworden, het was een snelle polijstbeurt. De bedoeling was om alleen een perfecte ondergrond te genereren voor de wax. Waarschijnlijk was de lak al niet helemaal goed, waardoor dit heeft kunnen gebeuren.

Heeft iemand hier toevallig wat meer verstand van of ervaring mee? Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is?

Ik hoor het graag want het lijkt mij heel interessant, bedankt!
 
roterend?
Dat achterscherm is niet van kunststof?

Heb je ook een grotere foto van het geheel, voor een beter overzicht?
 
''... auto deels licht gepolijst met Menzerna 400' ... 'ondanks de grote correctiekracht.'' :p Hihihi.

Als ik alleen de eerste foto bekijk en geen tekst lees, dan zou ik zeggen dat er steenslag was opgevuld en niet was vlak gemaakt.
Echter zeg je dat het, wat lijkt op een builtje, niet voelbaar is. Dit terwijl het er toch echt uit ziet als lak wat omhoog staat.

Het enige wat mij te binnen schiet; Beginnende roest?
 
@Quantoxx hahaha er zijn inderdaad lichtere polijstmiddelen. Maar ik wou deze even proberen. Qua tijdsduur stelde het niks voor!

Beginnende roest zou ik ook zo geloven (oudere auto), alleen de timing is zo raar! Tot een week geleden zat er helemaal niks daar!
 
Dit is geen oxidatie of schade. Dit is een spatje lak door een sputterend spuitpistool, de reden dat je dit niet voelt is omdat er nadien nog een laag vernis over is gegaan, dit zit dus onder je vernislaag.
Je zal het eerst gewoonweg niet gezien hebben, kan onder bepaalde hoek of lichtinval niet/minder goed te zien zijn vermoed ik.
 
Laatst bewerkt:
Wow! Thanks @AndyVR , klinkt logisch!

Wat enorm vreemd dat het me niet eerder is opgevallen in dat geval! Vooral tijdens het waxen zat ik met m'n neus zowat op de lak. Maar ik geloof je meteen!

Enorm blij dat het niet aan Menzerna ligt! Heerlijk polijstmiddel!
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Het was mij wel opgevallen dat de lakstructuur bij de 'druppel' anders is, maar geen moment gedacht aan een sputterend spuitpistool. Ik denk de juiste analyse @AndyVR

?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.jpg
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Mij lijkt het zo zeker nog niet, je kijkt er toch snel overheen. Maar ik kan mij natuurlijk vergissen al zou ik mijn geld zetten op hetgene ik vermoed.
 
Dit is precies wat Andy omschrijft. Een spetter of minuscuul vuiltje wat verf heeft aangetrokken vanuit de beker. Het niet vooraf hebben gezien komt vaker voor aangezien een auto nogal wat meters oppervlak heeft.
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker en AndyVR
Normaal gesproken ben ik erg voorzichtig met iets "zeker weten", maar nu durfde ik het wel te stellen. Al talloze keren heb ik er met mijn neus bovenop gezeten namelijk. Dat ik het dan elke keer heb gemist verbaast me enorm.

Maar goed, dat dat rubbertje zó smerig was heb ik ook niet eerder doorgehad. En de plekken zijn wel echt héél erg klein. Naderhand ben ik de andere delen ook gaan inspecteren. In de deur zitten ook aardig wat stofdeeltjes in de lak die me ook niet eerder zijn opgevallen. Die zijn echter nòg kleiner dan bovenstaande defecten, maar toch.

Ik vind Menzerna polijstmiddelen zó belachelijk goed werken, dat ik ze van valsspel verdenk. Misschien dat ik daarom ook extra kritisch naar de panelen ben gaan kijken? Met Menzerna 400 bijvoorbeeld is de correctiekracht enorm met een goede finish (hoe dan????). Met 2500 kan je gewoon niks fout doen lijkt het.