• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vreemde plekken in lak

de Poetser

Detailing addict
24 nov 2020
38
63
Hollands Kroon
Goedemorgen, weer geen poets vraag maar een lak vraag. Ik heb op het spatbord van mijn motor een paar rare plekken. Het ziet er uit als visogen. De motor staat binnen en droog en met uitzondering van een onvermijdelijke regenbui blijft alles droog. Als ik er op druk met een scherp pennetje is het hard. Roest van binnenuit lijkt me dus onwaarschijnlijk. Oppervlakte voelt glad, steenslag is het ook niet, het is ook een onwaarschijnlijke plaats.
Motor is 20 jaar oud en goed onderhouden. Iemand een idee of al eens eerder gezien?
Mvrgr. Erik
 

Bijlagen

  • IMG_20220913_103141.jpg
    IMG_20220913_103141.jpg
    151 KB · Weergaven: 135
Hmm..

* Dus alles wat we zien op de foto, zit ONDER de blanke lak.
* Opvallend vind ik de onnatuurlijke perfecte cirkel in de plek.
* Link van deze cirkel lijkt ik oxidatie te zien. (blanke lak hecht daar niet meer?)
- of zelfs een blanke lak die al weg is.

@AndyVR
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Het is heel moeilijk om dit duidelijk te zien of beoordelen op basis van deze ene foto.

Je sluit zelf al een deel dingen uit, ben je daar dan zo overtuigd van?

Is het een deel dat aan de snuit van de moto zit?
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Vissenogen in de lak zijn meestal het gevolg van (siliconen) verontreinigingen tijdens het spuiten. De foto is een beetje vaag, het ziet er niet echt uit als een standaard vissenoog. Is het spatbord al eens overgespoten?
 
  • Leuk
Reactions: de Poetser
Wauw echt knap dat jullie er iets in zien…

Het enige wat ik denk als ik de foto zie, is waar kijk ik naar :confused:

Voor mij zou het ook kauwgom op een antraciet kleurige 30x30 tegel kunnen zijn :eyes:
 
Ik heb de foto geplaatst omdat het voor mij ook een raadseltje is. Ik heb auto's sinds de jaren zeventig en weet dus wel hoe roestbubbels er uit zien:)
Of het spatbord over gespoten is weet ik niet, ik heb de motor sinds 2004, toen was hij 4 jaar oud. Inmiddels heb ik de motor waarschijnlijk 100 keer gewassen en het viel me vorig jaar pas op; er zijn twee van die plekken, de andere zit ongeveer 8 cm verderop, allebei op het voorspatbord. Misschien dat ik het spatbord er in de winter afhaal om de binnenkant te bekijken.
Ik heb overwogen om met een Dremel en een lakstift de plekjes bij te werken maar ik geloof niet dat ik dat mooi krijg. Ik hou het op een imperfectie van het spuitwerk, maar door die rare vorm, dat perfecte rondje met dat oog, vond ik het nogal intrigerend en interessant genoeg om te delen. Verder is het gewoon een ouwe Harley met littekens en ervaring . Dank voor het lezen en de reacties in ieder geval.
 
  • Leuk
Reactions: Epicurean
Mijn eerste gedacht is dat het gaat over een steenslag waardoor het op termijn is beginnen roesten.

Maar je zegt dat het glad voelt, dan zou dat al niet kunnen...
Als het van binnenuit zou komen, dan had je ook iets moeten voelen aan de structuur van de lak.

Als het werkelijk onder de lak ligt en het staat los van de invloed van buitenuit, dan heeft het er al die tijd al gezeten, weliswaar in mindere maten en is het toegenomen met de tijd door bv. Zonlicht, de blanke lak die dunner is geworden,...
 
Grappig genoeg was dat mijn eerste gedachte, niet het zonlicht maar het poetsen en polijsten. Om het op te knappen zou het hele spatbord gespoten moeten en dat is me te gortig.