• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vreemde vlek in de lak

damianw31

Detailing chief
11 okt 2021
61
85
Westervoort
Beste forumleden,

Ik heb op de deur aan de passagierskant al tijden een rare vlek. Je ziet hem alleen onder bepaalde lichtinval en je kunt hem niet voelen met de nagel. Restant/beschadiging door vogelpoep invreting kan het ook niet zijn want dat haal ik er altijd z.s.m. af.
De auto wordt al jaren alleen met de hand gewassen en gewaxt dus het zit hem niet in een coating o.i.d. De vlek zit er zeker al meer dan een jaar op. Ik ben benieuwd of iemand weet of je het eruit kan (laten) polijsten. Of misschien is de vlek op een andere manier te verwijderen.

Groeten Damian
90B73929-A70C-4447-B9D2-17B785CFA923.jpeg
2CB3E848-6C2A-4468-999F-7C116F6F831A.jpeg
8B49875C-9337-4D8F-A9C3-D0D00E4995AC.jpeg
 
Je zou kunnen proberen met de hand en licht polijstmiddel te gebruiken. Lijkt alsof er iets langs is gegaan.
 
  • Leuk
Reactions: damianw31
Het lijkt mij ook een streep restant (af)plakband. Ik zou beginnen met glue en tar remover op een microvezel doekje. Als dat niet genoeg helpt de Professional Polish, zoals al eerder aangegeven.
Als dat nóg niet genoeg is zou mijn volgende greep de Scratch-X van Meguiars zijn of eventueel Finale van Monello.
 
  • Leuk
Reactions: damianw31
Dit lijkt op vlekken die ik al een keer heb gezien en behandeld. Dit betrof een auto van een goede vriend van mij die volledig was gepolijst en waarvan ik zeker weet dat deze vlekken er niet op zatenM voordat de auto naar een spuiter ging voor een spotrepair. Hierna zaten dezelfde soort vlekken op het dak en zijkanten. We hebben toen best een aantal combinaties (pad/polijstmiddel) moeten toepassen voordat we het eruit hadden. Ik weet niet niet meer exact met welke combinatie het is gelukt, maar destijds had ik Scholl S3/S30 en Monello polijstmiddelen (Finale/Mezzo en Veloce) tot mijn beschikking en zal zeker geen heavy compound hebben toegepast.
We zijn er nooit achter gekomen wat de vlekken heeft veroorzaakt, maar heb later wel eens iets gelezen over weekmakers in plastic wat kan reageren op lakwerk. Mogelijk wordt dit versterkt door de producten die bij een spuiter worden gebruikt.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en damianw31
De vlek zit er zeker al meer dan een jaar en de auto wordt toch zeker een keer of 8 gewassen per jaar. De auto is in maart 2018 wel in een glascoating gezet en daarvoor natuurlijk volledig gepolijst en ontvet. Als het plakband plaksel zou zijn van dat moment dan zou dat er nu na zoveel jaar wassen wel af moeten zijn denk ik dan, je voelt helemaal niets van de vlek. Er is nadien ook nooit meer aan de auto gepolijst. Ik heb de auto nieuw gekocht dus zekerheid dat er nooit aan is gespoten/schade hersteld.
 
Klinkt aannemelijk maar wassen haalt geen plak/lijmresten weg, tar/glue remover is goed om te hebben en in principe wil je altijd de minst agressieve stap eerst proberen. Dus mi blijft dat stap een, lukt dat niet dan kan je altijd daarna nog een polish pakken. Maar als er nog iets van je coating over is zal je die daarmee ook aantasten/verwijderen.
 
  • Leuk
Reactions: damianw31
Lijkt toch op plaksel, of overspray of een lichte schade.

Zelf geen schadeherstel gehad in die periode dus. Kan het zijn dat ze je auto ingepakt hebben bij een garage, omdat ernaast een auto een spotrepair kreeg?

Heb je een gecertificeerde coating aan laten brengen? Bespreek het dan eens met de detailer. Mocht je een consumenten coating er op hebben dan zou ik bovenstaande adviezen opvolgen. Je zou een milde klei nog kunnen overwegen. Een sterke coating kan dat hebben.

Mocht het met tar&glue niet weg gaan en ook niet met een paint cleaner of milde klei, dan rest het polijsten. Dan zal je op de deur weer een coating moeten (laten) aanbrengen.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en damianw31
De Gyeon Mohs coating was in maart 2018 erop gezet en na anderhalf jaar eigenlijk al helemaal weg, beschadiging daarvan hoef ik dus niet bang voor te zijn. Voor nu ga ik starten met de tar en glue verwijderaar. Auto is net gewassen en er zit een laag glaze, wax en bathe+ op. Komt een tar en glue verwijderaar daar doorheen of heb ik dan nog weer een ander product nodig?
 
Laatst bewerkt:
Daar gaat het wel doorheen, maar als jij niks voelt of plakkerig aanvoelt denk ik zelf dat het in de lak zit ipv er op. Maar proberen kan je altijd kwaad het niet.
 
  • Leuk
Reactions: damianw31
Ok geen vrees voor de coating dus! Dat scheelt weer.

Als er Bathe+ op zit voelt het sowieso lekker glad aan. Ik neem aan dat je niets voelde op een kale lak? Hou nu wel rekening met de bescherming die je er op hebt; daar zul je doorheen moeten. Of de tar&glue dat in één keer haalt weet ik niet, maar trek wel handschoenen aan want het is stevig spul. Kan dus alsnog een combi worden met prof polish om je lak bloot te krijgen.
 
  • Leuk
Reactions: damianw31
Mijn eerste reactie bij het zien van de strepen was: plakresten van tape. Na nog vier keer gekeken te hebben, blijf ik dat denken.

Ik vermoed dat je toch uit zult komen op kleien en daarna polijsten. Ik zou beginnen met Poorboys World Professional Polish (zonder korrel), maar vermoed dat je toch met iets als Monello Finale aan de slag moet. Zwaarder dan dat zul je zeker niet hoeven gaan.

Succes.
 
  • Leuk
Reactions: damianw31
Een tijd later..

- Met Tar & glue behandelen heeft niks uitgehaald
- Kleien heeft bijna niets uitgehaald
- De deur met de hand polijsten heeft de vlek helemaal weggekregen

Geen foto van het resultaat gemaakt doordat het ging regenen, en sinds die tijd de auto ook niet meer gewassen. Zie de onderste foto, de vlek is weg :)


D96E921C-E16B-4C94-B213-0A05A8DDC701.jpeg
7FAEC287-BE03-4C32-9843-7B0E738E4345.jpeg
 
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik heb dit soort vlekken wel vaker gezien bij auto's die onder plastic hebben gestaan. Van dat dunne afdekfolie met een klein beetje vocht er onder..
Hebben ze niet eens een enorme klus gehad aan het vervangen van je dak dat ik ergens heb gelezen? Zoiets kunnen ze ook voor hebben afgedekt...
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR