• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

VW Phaeton – MY2008 - C.Quartz (Dtld by Aficior – 2012-05)

Aficior

Detailing guru
Tester of Bling
10 jun 2009
3.675
193
60
Haarlemmermeer
Exterior Detail VW Phaeton W12 – MY2008 – Blauw Metallic - C.Quartz

Waarde detail vrienden,

Zeer onlangs werd ik benaderd door een vriend met de vraag of ik zijn auto zou willen detailen. Nu ben ik in de regel altijd te porren voor een beetje kleien, dus de afspraak was snel gemaakt. Het kleien werd nog een hele klus, want zoals je in het onderwerp reeds hebt kunnen lezen, betreft het een VW Phaeton. Niet het instapmodel, maar de superdikke 6-liter met een echte...


Phaeton-2521024x0768.jpg

PHAETON-252 (1024X0768).JPG

De Volkswagen Phaeton is in zijn segment (€ 200.000,00) niet de meest opvallende verschijning, maar juist daarom en zeker bij nadere beschouwing een werkelijk prachtige auto om te zien, in te zitten en aan te werken. De auto zit ook nog eens stampvol vol met allerlei fantastische snufjes en technologieën, waarmee je makkelijk een aantal A-4 tjes kunt vullen. Ongekende luxe en comfort.


Phaeton-0081024x0768.jpg

Phaeton-008 (1024x0768).jpg

Wat info over de auto volgens Wikipedia KLIK

De fabriek waar deze jongen gebouwd wordt KLIK

Promo filmpje KLIK

En nog eentje KLIK

En wat leesvoer KLIK

DSC_0907.jpg

DSC_0907.JPG

De auto is begin 2012 door mijn vriend aangeschaft en ziet, rijdt en voelt zeer indrukwekkend, ware het niet dat de lak werd ontsiert door een deken van swirls en andere lakdefecten. Bovendien staat de auto bij mijn vriend in de regel onder bomen geparkeerd, want daar hebben ze er veel van in het straatje waar hij woont.

Reinigen.

Wassen.

Woensdag in de namiddag gestart met reinigen. Eerst de auto met behulp van de Autobrite Foam Kit Heavy Duty in de Bilt-Hamber Auto-Foam gezet, aangelengd met wat Poorboys World Super Slick & Suds en wat Meguiars All Purpose Cleaner (APC). Dit mengsel, omdat ik zo veel mogelijk vuil wilde verwijderen en ik ook verwachtte dat de auto in de wax zou staan. De eigenaar is tenslotte een groot liefhebber van deze auto en ik weet dat hij verschillende Mothers Wax producten heeft. Op basis van die gegevens was het dus niet ondenkbaar dat de auto in de wax zou staan. Na het foamen de hele auto afgespoten met de hogedrukreiniger (HD-reiniger).


Phaeton-0131024x0768.jpg

Phaeton-013 (1024x0768).jpg

Hierna de auto rondom nagelopen met een sprayfles verdunde Meguiars APC en de Mothers Wax Detail Brushes, maar dat viel bijzonder mee. Hiermee kon ik wel de emblemen en lastiger bereikbare plekjes rond en in de grille grondig reinigen.

Daarna de wielen ingespoten met Poorboys World Spray and Rinse Wheel Cleaner 1:1 en dit met verschillende kwasten en de EZ Detail Brush lekker ingewerkt, laten intrekken en daarna afgespoten met de HD-reiniger. (Deze handeling twee maal uitgevoerd).


Phaeton-0031024x0768.jpg

Phaeton-003 (1024x0768).jpg


Phaeton-003a1024x0768.jpg

Phaeton-003a (1024x0768).jpg

Vervolgens de auto nogmaals volledig in de Bilt-Hamber gezet, inclusief de wielkuipen, laten inwerken en weer afgespoten met HD-reiniger. De wielkuipen en de onderzijde van de auto afgespoten met de Autobrite Underbody Lance.

Toen de auto gewassen met behulp van de twee-emmer-methode met gebruikmaking van Poorboys World Super Slick & Suds, aangelengd met wat Meguiars APC, afgespoten met de HD-reiniger.

Tijd voor Iron-X. Ik heb daarvoor versie 2 gebruikt met de heerlijke Squashed Flowers geur. De hele auto inclusief de velgen in de Iron-X gezet, gevolgd door afspuiten met de HD-reiniger. Op de velgen had ik echt mijn best gedaan, maar getuige de Iron-X was dat niet voldoende geweest.


Phaeton-0311024x0768.jpg

Phaeton-031 (1024x0768).jpg


Phaeton-0541024x0768.jpg

Phaeton-054 (1024x0768).jpg


Phaeton-0441024x0768.jpg

Phaeton-044 (1024x0768).jpg



Phaeton-0171024x0768.jpg

Phaeton-017 (1024x0768).jpg


Nog één maal de auto gewassen volgens de twee-emmer-methode en toen voor de laatste keer de auto afgespoten met de HD-reiniger. Daarna de auto naar binnen gereden en binnen gedroogd met de Mothers Wax Drying Towel

Kleien.
Ik had mij voorgenomen de auto die woensdagavond volledig te kleien, maar dat is mij helaas niet gelukt. Die auto is gewoon te groot. Nu wilde ik wat te kleien hebben, dus die wens was in ieder geval in vervulling gegaan…
Ik ben die avond geëindigd met ongeveer 65% van de auto te kleien, waarbij het vooral de lastig bereikbare delen (voorbumper en spoiler) waren die nog gedaan moesten worden. Donderdagmorgen het kleien afgemaakt. Het vuil wat van de lak kwam viel mij erg mee. De Iron-X heeft daaraan absoluut positief bijgedragen. Als klei heb ik de Mothers Wax California Gold Clay Bar gebruikt in combinatie met Meguiar's Professional Last Touch Spray Detailer 1:1. Afgenomen met de Mothers Wax doek die bij die kleikit geleverd wordt en later met een Cobra Working Towel Groen. Hieronder een stukje klei op de grooooooooote motorkap.


Phaeton-0781024x0768.jpg

Phaeton-078 (1024x0768).jpg

Op verzoek de emblemen aan de achterzijde verwijderd, om de mooie achterkant nog mooier te doen uitkomen. Het 6.0 embleem had mijn vriend zelf al verwijderd. Aan mij de eer om ook het Phaeton en het W12 te verwijderen.


Phaeton-1601024x0768.jpg

Phaeton-160 (1024x0768).jpg

En met wat dichterlijke vrijheid krijg je dan…

Phaeton-1571024x0768.jpg

Phaeton-157 (1024x0768).jpg


Lakcorrectie.
Donderdagmorgen na het afronden van het kleien de auto afgeplakt en begonnen met een testspot. Ik heb hiervoor de mooie C-stijl aan de linkerzijde als testspot uitgekozen. Deze C-stijl zat serieus onder de swirls, was makkelijk te bewerken en stond goed in het licht. De C-stijl van deze auto is flink groot en een echte eye-catcher die er perfect uit moet zien. De garage waar ik werkte heeft aan één zijde een strook glas over de volledige lengte van de ruimte, waardoor je goed zicht hebt op de lak.

Ik ben meteen begonnen met Monello Raffini Mezzo Polish op een Lake Country Smartpad 5.5 Inch Orange Light Cutting Pad. Na twee hits waren de swirls verdwenen. Voor serieuzere defecten had ik nog een derde hit nodig. Ik was tevreden. Ik zou de hele auto dus met twee hits Mezzo op Oranje behandelen en de serieuzere defecten drie- tot vier maal moeten behandelen. Voor mij acceptabel, zeker gezien het resultaat wat ik daarmee kon behalen. De lakdefecten kreeg ik er goed en vooral zeer gecontroleerd mee gecorrigeerd.


Phaeton-0651024x0768.jpg

Phaeton-065 (1024x0768).jpg

Daarna de hele auto gecorrigeerd met deze combinatie. Klinkt zo makkelijk en snel, maar bij deze grote auto ben je dan wel even bezig. Ik heb hier de hele donderdag en een deel van de vrijdag voor nodig gehad. Het is en blijft nu eenmaal een indrukwekkende oppervlakte.
Het dak bijvoorbeeld diende ik met behulp van een opstapje/krukje te corrigeren. Ik ben 1.80 meter ‘groot’ en heb relatief lange armen, maar het dak van deze auto is zo hoog en waanzinnig breed, dat ik het niet redde om het dak op de grond staand te doen.



Phaeton-0881024x0768.jpg

Phaeton-088 (1024x0768).jpg

Toen ik alle grotere delen van de auto die zich met de 5,5 Inch lieten corrigeren behandeld had, ben ik overgeschakeld op een Lake Country CCS Orange Light Cutting Foam 4 Inch Pad om de kleinere en/of holle delen te corrigeren. De delen die ik niet met de 5,5 Inch kon behandelen had ik tijdens het corrigeren gemarkeerd met tape, opdat ik niet kon vergeten die later te corrigeren met de 4 Inch Smartpad. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van zowel de platte als de dikkere 4 Inch Smartpads.

Om iets aan tijd te ‘winnen’ tijdens de lakcorrectie met Mezzo op Oranje, heb ik de pads om de twee hits gereinigd in de Grit Guard Universal Pad Washer en niet na iedere hit. Ik werkte als volgt:
- Deel A corrigeren met Mezzo en Oranje.
- Pad reinigen.
- Deel A afwerken met Mezzo en Oranje.
- Deel B corrigeren met Mezzo en Oranje.
- Pad reinigen.
- Deel B afwerken met Mezzo en Oranje.
- Enzovoort…
- Als ik drie hits nodig had voor een correctie, dan altijd de laatste ‘afwerkenhit’ met een vers gereinigde pad.
Hierdoor won ik wat tijd, want ook het regelmatig reinigen van je pad in de Padwasher kost tijd. En bij zo een oppervlakte merk je dat echt. Het resultaat werd prachtig. Hier ben ik tot halverwege vrijdagmiddag mee bezig geweest.

Iedere dag is mijn vriend belangstellend komen kijken naar de vorderingen met zijn auto. Tijdens de uitvoering van deze lakcorrectie fase was hij al zeer enthousiast en tevreden over de gecorrigeerde delen. Mooi om te zien was het ongeloof in zijn gezicht, toen ik mededeelde dat de auto nog mooier zou worden tijdens de ‘Finishing’ fase. Ik had tenslotte nu alleen met medium grof de lakdefecten gecorrigeerd, maar het mooi op glans brengen van de auto moest nog komen.

Donderdagavond toen mijn vriend toch op bezoek was, heeft hij meteen twee van de vier wielen gedemonteerd om ze goed en zorgvuldig aan de binnenzijde te kunnen reinigen. Met behulp van verschillende kwasten en Poorboys World Spray and Rinse Wheel Cleaner 1:1 kwam hij al een heel eind. Het eindresultaat bereikte hij tenslotte met behulp van Iron-X. Daarna zijn de volledige velgen in twee lagen Migliore Wheel Seal gezet. Wat ruikt dat spul toch heerlijk.


Phaeton-1251024x0768.jpg

Phaeton-125 (1024x0768).jpg


Phaeton-1321024x0768.jpg

Phaeton-132 (1024x0768).jpg

Daarna begonnen met de auto af te werken met Monello Raffini Finale Finishing Polish in combinatie met de Lake Country SmartPad CCS 5.5 Inch Green Light Polishing/Finishing Pad. Omdat ik de voorgaande stap nauwgezet had uitgevoerd, kon ik deze stap relatief snel uitvoeren. Één goed uitgewerkte hit was voldoende om alle delen verschrikkelijk te laten glanzen. Ook tijdens deze stap weer gewerkt met de 5,5 Inch en daarna de 4 Inch Smartpads voor de kleinere of holle delen.

Wat impressie foto’s.

Phaeton-1711024x0768.jpg

Phaeton-171 (1024x0768).jpg


Phaeton-1651024x0768.jpg

Phaeton-165 (1024x0768).jpg


Phaeton-1681024x0768.jpg

Phaeton-168 (1024x0768).jpg


Phaeton-1771024x0768.jpg

Phaeton-177 (1024x0768).jpg


Phaeton-1801024x0768.jpg

Phaeton-180 (1024x0768).jpg


Phaeton-2081024x0768.jpg

Phaeton-208 (1024x0768).jpg


Phaeton-2101024x0768.jpg

Phaeton-210 (1024x0768).jpg


Phaeton-2171024x0768.jpg

Phaeton-217 (1024x0768).jpg


Phaeton-2181024x0768.jpg

Phaeton-218 (1024x0768).jpg


Phaeton-2201024x0768.jpg

Phaeton-220 (1024x0768).jpg


Phaeton-2331024x0768.jpg

Phaeton-233 (1024x0768).jpg


Conserveren - C.Pro C.Quartz.
Zaterdagmiddag was de auto klaar om in de C.Pro C.Quartz gezet te worden. Ik had mij voorgenomen om de auto na het aanbrengen van de C.Quartz minimaal 12-uur te laten rusten, alvorens er C.Pro Reload Spray Sealant op aan te brengen.

Nog even telefonisch contact gehad met Nicknameless m.b.t. zijn ervaringen met C.Quartz nog onlangs op zijn scooter. Hij besloot meteen gezellig langs te komen voor een bakkie en een goed gesprek. Ik was tenslotte bij hem in de buurt aan het werk. Heel gezellig hebben we met elkaar even lekker zitten kletsen over het detailen en wat je zoals tegen komt. Was erg gezellig.

Voorbereiding - Ontvetten.
De hele auto afgenomen met C.Pro Eraser in combinatie met twee doeken (twee maal Poorboys World Deluxe Mega Towel Geel). Paar spraytjes Eraser op een paneel aanbrengen, afnemen met de eerste doek en dan nawrijven/afnemen met de tweede doek. Halverwege de auto de doeken vervangen door schone doeken.

C.Pro C.Quartz.
Eerst pen en papier erbij genomen en alle afzonderlijke panelen/delen onder elkaar in een tabel genoteerd. Voor mij persoonlijk werkt dit perfect. Je dient bij gebruik van C.Quartz rekening te houden met de maximale tijd dat het product op een paneel mag zitten, voordat het afgenomen dient te worden.
Om de gang erin te houden heb ik van ieder paneel dat ik had behandeld de ‘tijd gereed’ genoteerd en het ‘tijdstip afnemen’ waarop het betrokken paneel afgenomen diende te worden. Hierdoor kon ik de panelen in de C.Quartz zetten, zonder te verzuimen de panelen tijdig af te nemen. Wel regelmatig op je schema kijken natuurlijk.
Ook de ongespoten kunststofdelen heb ik (als laatste) behandeld met de C.Quartz. Het gaf een prachtige diepzwarte kleur aan deze delen. Werkt erg mooi.


Phaeton-2701024x0768.jpg

Phaeton-270 (1024x0768).jpg

Op advies van Carclean.com heb ik de C.Quartz afgenomen met twee Meguiars Ultimate Wipe Edgeless poetsdoeken 40x40cm.
Toen ik alle panelen van de auto op deze wijze had behandeld, heb ik de hele auto in één keer afgenomen met de Dodo Juice Supernatural Microsuede Buffing Cloth.


Phaeton-2741024x0768.jpg

Phaeton-274 (1024x0768).jpg


Phaeton-2771024x0768.jpg

Phaeton-277 (1024x0768).jpg



Phaeton-2821024x0768.jpg

Phaeton-282 (1024x0768).jpg


Phaeton-2851024x0768.jpg

Phaeton-285 (1024x0768).jpg


Daarna de matten uit de auto en kofferbak genomen en de matten met de Extractor in combinatie met verdunde Meguiars APC en een paardenharen borstel gereinigd en daarna geborsteld.
Voor de oplettende lezer. Ik heb de matten niet met bijvoorbeeld een streepjespatroon afgewerkt, om de doodeenvoudige reden dat ik van mening ben dat zo een motief niet past bij het interieur van deze auto.


Phaeton-3161024x0768.jpg

Phaeton-316 (1024x0768).jpg


Phaeton-3081024x0768.jpg

Phaeton-308 (1024x0768).jpg


Phaeton-3111024x0768.jpg

Phaeton-311 (1024x0768).jpg

Toen dat volbracht was heb ik de matten voor de nacht in de garage te drogen gelegd, het licht uitgedaan en de garage afgesloten en de auto 15-uur laten rusten.


Zondagmorgen bij aankomst de inmiddels droge matten eerst in de garage behandeld met 303 High Tech Fabric Guard, opdat dit voldoende de tijd zou krijgen om te drogen. Na een half uurtje de matten buiten te drogen gelegd in de zon en wind.


Phaeton-3151024x0768.jpg

Phaeton-315 (1024x0768).jpg


Vervolgens de auto eerst voorzichtig afgenomen met een Cobra Supreme 530 Large Microfiber Towel om het (weinige) stof voorzichtig af te nemen. Daarna de hele auto nogmaals opgewreven met een schone nieuwe Dodo Juice Supernatural Microsuede Buffing Cloth.

De C.Quartz had er inmiddels 15-uur op gezeten en kunnen harden. Het werd tijd om de C.Quartz te beschermen met:


Phaeton-3211024x0768.jpg

Phaeton-321 (1024x0768).jpg

Reload werkt erg zuinig. Paneel insprayen en daarna afnemen met de Peluche Bianco. Daarna buffen met de Poorboys World Mega Towel. Deze laatste heb ik halverwege de auto ververst. De Peluche niet, want die raakte lekker verzadigd met de Reload, waardoor je dus redelijk zuinig werkt met die Sealant.



Phaeton-3141024x0768.jpg

Phaeton-314 (1024x0768).jpg

Interieur.
In een topic van Paulus de Boskabouter KLIK wat handelt over het polijsten van de houten delen van zijn Audi interieur stond een reactie vermeld van Golodkin. Hij wilde zijn interieur net als Paulus de Boskabouter ontdoen van de vele swirls. Mogelijk wilde Golodkin hiervoor de Monello Uni-Cone Black Finishing Cone gaan gebruiken. Aan de avatar van Golodkin dacht ik te herkennen dat ook hij in een Phaeton rijdt. Zijn avatar geeft de karakteristieke C-stijl van de Phaeton weer. Middels een PB heeft Golodkin dit aan mij bevestigd.

Persoonlijk vind ik de Monello Cone wat gevaarlijk voor het houten interieur van deze auto in de specifieke situatie van Golodkin. In tegenstelling tot Paulus de Boskabouter wilde Golodkin namelijk zijn interieurdelen vooral niet demonteren. En om nu op die relatief vlakke delen met een conisch ding aan de gang te gaan…

In de Phaeton zitten echte wortelnotenhouten delen en ook in de auto van mijn vriend zaten die delen onder de swirls welke in het verleden zijn ontstaan door verkeerd stof afnemen in de loop van de (4) jaren.

Eigenlijk zou ik niets aan het interieur mogen doen, maar ik heb er bij mijn vriend op aangedrongen dat ik minstens een testspotje zou willen uitvoeren op een afdekpaneel van een ventilatierooster. Op onderstaande foto zie je zo een afdekpaneeltje. Wanneer de airconditioning vindt dat er snel extra koele lucht nodig is, dan draait zo een paneel automatisch weg omhoog en verdwijnt in het dashboard. Er wordt dan een ventilatierooster zichtbaar, waaruit dan koele lucht stroomt. Enkel en alleen in de gevallen dat snel grote hoeveelheden koude lucht nodig zijn. In de andere gevallen komt de lucht netjes via andere plekken in het interieur, want de wind op je gezicht en lichaam kan als onplezierig worden ervaren vond het Phaeton ontwikkelteam… Bovendien verstoren die roosters het beeld van luxe en rust.


Phaeton-3231024x0768.jpg

Phaeton-323 (1024x0768).jpg

Eerst de omgeving afgeplakt en toen met een Lake Country White Polishing CCS Euro Foam Hand Applicator in combinatie met een beetje Poorboys World SSR1 Light Abrasive Swirl Remover de lichte swirls met de hand te lijf gegaan. Vooral goed opgelet dat ik zo vlak mogelijk werkte zonder al te veel druk uit te oefenen met mijn vingertoppen. Kruislings gewerkt. Voorzichtig afgenomen met een schone Cobra Workingtowel Geel. Deze handeling twee maal uitgevoerd.
Daarna met een Lake Country Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand Applicator in combinatie met Poorboys World Professional Polish hetzelfde als hierboven en wederom zeer voorzichtig gewerkt. Afgenomen met een nieuwe Poorboys World De Luxe Mega Towel Geel. Deze handeling ook twee maal uitgevoerd.
Als laatste afgewerkt met Poorboys World EX Sealant with Carnauba. Afgenomen met nieuwe Poorboys World De Luxe Mega Towel Groen.
De foto hieronder is na de correctie, nog voordat ik het deel in de Sealant met Carnauba heb gezet.


Phaeton-3301024x0768.jpg

Phaeton-330 (1024x0768).jpg


Phaeton-3311024x0768.jpg

Phaeton-331 (1024x0768).jpg




Phaeton-3671024x0768.jpg

Phaeton-367 (1024x0768).jpg

De banden in de Poorboys World Bold N Bright Tire Dressing gezet.

De ramen rondom gekleid en vervolgens gereinigd met behulp van de Glass Master Pro Glass and Surface Cleaner in combinatie met Meguiar's Glass Cleaner. Afgenomen met twee Cobra Workingtowels Groen. Als laatste stap alle ramen behalve de voorruit in de Poorboys World EX Sealant with Carnauba gezet. Maakt dat de ramen lekker zacht aanvoelen en water en vuil niet eenvoudig hechten.

Ik heb in totaal 37-uur aan de auto gewerkt.

Bedankt voor het lezen.
Ik hoop dat jullie er net zo van genoten hebben (want dat heb ik) als ondergetekende.
Op- en/of aanmerkingen zijn altijd welkom, evenals mogelijke vragen.

En omdat ik zelf altijd erg kan genieten van foto’s.


Phaeton-3331024x0768.jpg

Phaeton-333 (1024x0768).jpg


Phaeton-3351024x0768.jpg

Phaeton-335 (1024x0768).jpg


Phaeton-3371024x0768.jpg

Phaeton-337 (1024x0768).jpg


Phaeton-3391024x0768.jpg

Phaeton-339 (1024x0768).jpg


Phaeton-3401024x0768.jpg

Phaeton-340 (1024x0768).jpg


Phaeton-3411024x0768.jpg

Phaeton-341 (1024x0768).jpg


Phaeton-3421024x0768.jpg

Phaeton-342 (1024x0768).jpg


Phaeton-3521024x0768.jpg

Phaeton-352 (1024x0768).jpg


Phaeton-3541024x0768.jpg

Phaeton-354 (1024x0768).jpg


Phaeton-3551024x0768.jpg

Phaeton-355 (1024x0768).jpg


Phaeton-3581024x0768.jpg

Phaeton-358 (1024x0768).jpg


Phaeton-3651024x0768.jpg

Phaeton-365 (1024x0768).jpg


 
Robert-Jan,

wat een geweldige show-off. :)^

Ik heb de eer gehad om de auto in real life te mogen aanschouwen en mijn god, wat is dat een lap van een auto.
 
Het is weer een feest om je write-up te mogen lezen R-J.
Prachtige auto en een minutieus uitgevoerde detail, klasse.
 
Geweldig verslag! Genot om te lezen en ditto resultaat om te aanschouwen!
 
Heel leuk en duidelijk geschreven verslag.
En wat een geweldig resultaat heb je behaald op deze Phaeton.
 
Meesterlijk verslag & detail!

Staat zo'n relatief onopvallende limo er toch opvallend netjes bij. ;) :)^
 
geweldige show-off...en wat een mooi resultaat....als je dit door een pro laat doen, dan kost je dat een fortuin :)^
 
Dit is gedaan door een pro ;)

Echt super werk hoor! Respect en nog binnen een net tijdsbestek ook!!!

:heart_eyes: 8d
 
Prachtig werk weer Aficior!
En dat zulke grote auto's altijd meer werk blijken te zijn dat je gedacht had kan ik beamen....

Even een vraagje wat niks met de detail te maken heeft, hoe is het gem. Verbruik van die W12?
Ik hoor er namelijk van verschillende kanten echt schrikbarende verhalen over.
(Mijn twaalfcilinder doet gewoon netjes 1:6,3 gemiddeld met sportief rijgedrag)
 
Ik heb even gekeken op Autoweek.

verbruik binnen beb. kom 21,4 l/100km = +/- 1 op 4,7
verbruik buiten beb. kom 10,5 l/100km = +/- 1 op 9,5
verbruik gemiddeld 14,5 l/100km = +/- 1 op 6,9

Inhoud tank: 90 liter oftewel +/- € 155 euro aftikken bij de pomp 8-())