Hallo allemaal,
na vorig jaar gegrepen te zijn door het detailingvirus en al flink geoefend te hebben op mijn eigen auto's, heb ik gisteren voor het eerst de auto van iemand anders gedetailed, als vriendendienst voor een collega. Tenminste, dat was het plan, want om in 1 dag een auto helemaal van binnen en buiten te detailen, dat was te hoog gegrepen voor een beginner zoals ik.
Werkwijze:
-auto aan de voor- en zijkant ingespoten met PB's Bug & Tar Remover;
-wieldoppen met Wheel Brightener en een Mother's Wheel Brush te lijf gegaan;
-ingefoamed met Supa Snow Foam via een Autobrite lans;
-deursponningen/afwateringskanalen en dergelijke met een kwast en APC 1:10 behandeld;
-auto afgespoten met HD;
-gewassen met de 2 emmer methode en Meg's Hyper-Wash;
-afgespoeld met open kraan;
-gekleid met een Meg's Smooth Surface Clay Bar en Meg's Last Touch 1:1 als lube (ruikt lekker!);
-afgespoeld met HD (had hier beter de auto opnieuw kunnen infoamen of wassen denk ik achteraf);
-afgespoeld met open kraan;
-afgedroogd met de Poorboy's World Waffle Weave Drying Towel (magnifiek ding!)
Dan de lak.
Het dak en de motorkap waren zwaar beschadigd, het leken wel schuursponskrassen of loslopende katten die krassen hadden veroorzaakt. Na wat testen besloten om een 3 stapscorrectie uit te voeren om de zware RDS'en en swirls te verwijderen. Deze auto deed de reputatie van VAG eer aan: de lak was knetterhard.
-Monello Inizio op geel;
-Monello Mezzo op wit;
-Monello Finale op lichtgroen.
Dit werkte op het dak heel erg goed. Ook de motorkap knapte flink op, maar de beschadigingen waren te zwaar om weg te halen met de spullen die ik heb. Niet alleen merkte ik dat zelfs Inizio op geel niet zwaar genoeg was, ook de DAP500 had er z'n handen vol aan. Ik zat voor mijn gevoel op de maximale "cut" die ik (en de DAP) kan halen, en als dan na 2 hits de krassen nog niet weg waren (de waren ook lichtjes voelbaar met de nagel) is het denk ik verstandig om de handdoek in de ring te gooien, om verdere schade te voorkomen.
Helaas kostte het wassen/kleien/testspot en uiteindelijk het dak en de motorkap zoveel tijd, dat ik in tijdnood kwam. Omdat de zijkanten bijna swirl/krasvrij waren, besloten (na een testje) om deze alleen met Mezzo op wit te doen. Werkwijze was als volgt:
-3 blobs Mezzo op de witte pad;
-verspreiden over een gedeelte van ongeveer 40x40cm, DAP stond hierbij uit
-inwerken op standje 2 (1 pass)
-verwerken op standje 6 met middelzware druk) (4 passes)
-met lichte druk op stand 5 finishen (2 passes)
Dit liet, wat ons betreft, een goede finish achter zonder marring of andere gekke zaken, iets wat ik op mijn Renault Twingo niet voor elkaar kreeg. Zal wel liggen aan de harde VAG lakken. Helaas was ook deze manier van werken nog te bewerkelijk qua tijd. Omdat ik geen verdere afbreuk wilde doen aan de afwerking, besloten om 1 zijkant geheel te laten voor wat hij was en de reeds gepolijste delen te behandelen met Poorboy's Black Hole. Afgesproken dat we a.s. dinsdagavond de linkerzijkant gaan doen en met z'n tweeën de auto dan in de Black Hole en Natty's Blue te zetten.
Goed, de foto's dan maar:
Het object in kwestie. Ziet er niet slecht uit van een afstandje (auto heeft ook nog maar 60.000KM gelopen sinds 2002):
Een "nicknamelessje" volgt nog dinsdagavond
Al met al weer veel geleerd. Voor het eerst Inizio gebruikt, voor het eerst geel gebruikt en voor het eerst lichtgroen gebruikt, een pad die inderdaad een goede finish achterlaat. Ik kan niet wachten om deze auto dinsdagavond af te maken, want het is een mooi exemplaar die een beetje verpest werd door lelijke krassen die nu bijna helemaal weg zijn. Zowel de eigenaar als ik waren best onder de indruk van wat je kunt bereiken in een dagje. Na dinsdag zal ik de "echte" finished pics plaatsen.
Tips/opmerkingen/vragen zijn van harte welkom, ik ben nog maar een beginner er moet dus nog veel leren!
na vorig jaar gegrepen te zijn door het detailingvirus en al flink geoefend te hebben op mijn eigen auto's, heb ik gisteren voor het eerst de auto van iemand anders gedetailed, als vriendendienst voor een collega. Tenminste, dat was het plan, want om in 1 dag een auto helemaal van binnen en buiten te detailen, dat was te hoog gegrepen voor een beginner zoals ik.
Werkwijze:
-auto aan de voor- en zijkant ingespoten met PB's Bug & Tar Remover;
-wieldoppen met Wheel Brightener en een Mother's Wheel Brush te lijf gegaan;
-ingefoamed met Supa Snow Foam via een Autobrite lans;
-deursponningen/afwateringskanalen en dergelijke met een kwast en APC 1:10 behandeld;
-auto afgespoten met HD;
-gewassen met de 2 emmer methode en Meg's Hyper-Wash;
-afgespoeld met open kraan;
-gekleid met een Meg's Smooth Surface Clay Bar en Meg's Last Touch 1:1 als lube (ruikt lekker!);
-afgespoeld met HD (had hier beter de auto opnieuw kunnen infoamen of wassen denk ik achteraf);
-afgespoeld met open kraan;
-afgedroogd met de Poorboy's World Waffle Weave Drying Towel (magnifiek ding!)
Dan de lak.
Het dak en de motorkap waren zwaar beschadigd, het leken wel schuursponskrassen of loslopende katten die krassen hadden veroorzaakt. Na wat testen besloten om een 3 stapscorrectie uit te voeren om de zware RDS'en en swirls te verwijderen. Deze auto deed de reputatie van VAG eer aan: de lak was knetterhard.
-Monello Inizio op geel;
-Monello Mezzo op wit;
-Monello Finale op lichtgroen.
Dit werkte op het dak heel erg goed. Ook de motorkap knapte flink op, maar de beschadigingen waren te zwaar om weg te halen met de spullen die ik heb. Niet alleen merkte ik dat zelfs Inizio op geel niet zwaar genoeg was, ook de DAP500 had er z'n handen vol aan. Ik zat voor mijn gevoel op de maximale "cut" die ik (en de DAP) kan halen, en als dan na 2 hits de krassen nog niet weg waren (de waren ook lichtjes voelbaar met de nagel) is het denk ik verstandig om de handdoek in de ring te gooien, om verdere schade te voorkomen.
Helaas kostte het wassen/kleien/testspot en uiteindelijk het dak en de motorkap zoveel tijd, dat ik in tijdnood kwam. Omdat de zijkanten bijna swirl/krasvrij waren, besloten (na een testje) om deze alleen met Mezzo op wit te doen. Werkwijze was als volgt:
-3 blobs Mezzo op de witte pad;
-verspreiden over een gedeelte van ongeveer 40x40cm, DAP stond hierbij uit
-inwerken op standje 2 (1 pass)
-verwerken op standje 6 met middelzware druk) (4 passes)
-met lichte druk op stand 5 finishen (2 passes)
Dit liet, wat ons betreft, een goede finish achter zonder marring of andere gekke zaken, iets wat ik op mijn Renault Twingo niet voor elkaar kreeg. Zal wel liggen aan de harde VAG lakken. Helaas was ook deze manier van werken nog te bewerkelijk qua tijd. Omdat ik geen verdere afbreuk wilde doen aan de afwerking, besloten om 1 zijkant geheel te laten voor wat hij was en de reeds gepolijste delen te behandelen met Poorboy's Black Hole. Afgesproken dat we a.s. dinsdagavond de linkerzijkant gaan doen en met z'n tweeën de auto dan in de Black Hole en Natty's Blue te zetten.
Goed, de foto's dan maar:
Het object in kwestie. Ziet er niet slecht uit van een afstandje (auto heeft ook nog maar 60.000KM gelopen sinds 2002):
Een "nicknamelessje" volgt nog dinsdagavond
Al met al weer veel geleerd. Voor het eerst Inizio gebruikt, voor het eerst geel gebruikt en voor het eerst lichtgroen gebruikt, een pad die inderdaad een goede finish achterlaat. Ik kan niet wachten om deze auto dinsdagavond af te maken, want het is een mooi exemplaar die een beetje verpest werd door lelijke krassen die nu bijna helemaal weg zijn. Zowel de eigenaar als ik waren best onder de indruk van wat je kunt bereiken in een dagje. Na dinsdag zal ik de "echte" finished pics plaatsen.
Tips/opmerkingen/vragen zijn van harte welkom, ik ben nog maar een beginner er moet dus nog veel leren!