• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

VW Polo 2002

Arfman

Detailing addict
5 jul 2009
149
62
47
Hallo allemaal,

na vorig jaar gegrepen te zijn door het detailingvirus en al flink geoefend te hebben op mijn eigen auto's, heb ik gisteren voor het eerst de auto van iemand anders gedetailed, als vriendendienst voor een collega. Tenminste, dat was het plan, want om in 1 dag een auto helemaal van binnen en buiten te detailen, dat was te hoog gegrepen voor een beginner zoals ik.

Werkwijze:
-auto aan de voor- en zijkant ingespoten met PB's Bug & Tar Remover;
-wieldoppen met Wheel Brightener en een Mother's Wheel Brush te lijf gegaan;
-ingefoamed met Supa Snow Foam via een Autobrite lans;
-deursponningen/afwateringskanalen en dergelijke met een kwast en APC 1:10 behandeld;
-auto afgespoten met HD;
-gewassen met de 2 emmer methode en Meg's Hyper-Wash;
-afgespoeld met open kraan;
-gekleid met een Meg's Smooth Surface Clay Bar en Meg's Last Touch 1:1 als lube (ruikt lekker!);
-afgespoeld met HD (had hier beter de auto opnieuw kunnen infoamen of wassen denk ik achteraf);
-afgespoeld met open kraan;
-afgedroogd met de Poorboy's World Waffle Weave Drying Towel (magnifiek ding!)

Dan de lak.

Het dak en de motorkap waren zwaar beschadigd, het leken wel schuursponskrassen of loslopende katten die krassen hadden veroorzaakt. Na wat testen besloten om een 3 stapscorrectie uit te voeren om de zware RDS'en en swirls te verwijderen. Deze auto deed de reputatie van VAG eer aan: de lak was knetterhard.
-Monello Inizio op geel;
-Monello Mezzo op wit;
-Monello Finale op lichtgroen.

Dit werkte op het dak heel erg goed. Ook de motorkap knapte flink op, maar de beschadigingen waren te zwaar om weg te halen met de spullen die ik heb. Niet alleen merkte ik dat zelfs Inizio op geel niet zwaar genoeg was, ook de DAP500 had er z'n handen vol aan. Ik zat voor mijn gevoel op de maximale "cut" die ik (en de DAP) kan halen, en als dan na 2 hits de krassen nog niet weg waren (de waren ook lichtjes voelbaar met de nagel) is het denk ik verstandig om de handdoek in de ring te gooien, om verdere schade te voorkomen.

Helaas kostte het wassen/kleien/testspot en uiteindelijk het dak en de motorkap zoveel tijd, dat ik in tijdnood kwam. Omdat de zijkanten bijna swirl/krasvrij waren, besloten (na een testje) om deze alleen met Mezzo op wit te doen. Werkwijze was als volgt:
-3 blobs Mezzo op de witte pad;
-verspreiden over een gedeelte van ongeveer 40x40cm, DAP stond hierbij uit
-inwerken op standje 2 (1 pass)
-verwerken op standje 6 met middelzware druk) (4 passes)
-met lichte druk op stand 5 finishen (2 passes)

Dit liet, wat ons betreft, een goede finish achter zonder marring of andere gekke zaken, iets wat ik op mijn Renault Twingo niet voor elkaar kreeg. Zal wel liggen aan de harde VAG lakken. Helaas was ook deze manier van werken nog te bewerkelijk qua tijd. Omdat ik geen verdere afbreuk wilde doen aan de afwerking, besloten om 1 zijkant geheel te laten voor wat hij was en de reeds gepolijste delen te behandelen met Poorboy's Black Hole. Afgesproken dat we a.s. dinsdagavond de linkerzijkant gaan doen en met z'n tweeën de auto dan in de Black Hole en Natty's Blue te zetten.

Goed, de foto's dan maar:

Het object in kwestie. Ziet er niet slecht uit van een afstandje (auto heeft ook nog maar 60.000KM gelopen sinds 2002):

Een "nicknamelessje" volgt nog dinsdagavond :)

Al met al weer veel geleerd. Voor het eerst Inizio gebruikt, voor het eerst geel gebruikt en voor het eerst lichtgroen gebruikt, een pad die inderdaad een goede finish achterlaat. Ik kan niet wachten om deze auto dinsdagavond af te maken, want het is een mooi exemplaar die een beetje verpest werd door lelijke krassen die nu bijna helemaal weg zijn. Zowel de eigenaar als ik waren best onder de indruk van wat je kunt bereiken in een dagje. Na dinsdag zal ik de "echte" finished pics plaatsen.

Tips/opmerkingen/vragen zijn van harte welkom, ik ben nog maar een beginner er moet dus nog veel leren!
 
DAt gaat de goede kant op..:-)^

een detail binnen en buiten is altijd hard werken om op 1 dag te doen.
vooral in je eentje!!
 
"Iets" later de beloofde update :-"

De zijkant die ik nog niet gehad had een 3-stapscorrectie gegeven met de inmiddels beproefde combinatie op deze uato: Inizio/Geel, Mezzo/Wit en Finish/Groen. Dat duurde echter langer dan ik had verwacht, en aangezien ik in een wijk woon met veel kinderen wilde ik niet al te laat gaan lopen DAPpen. De voorbumper zal nog steeds een keer moeten dus :|~*

Na de correctie eerst de auto weer in de Black Hole gezet op de gedeeltes waar dat nog niet was gebeurd.

Helaas was het te donker geworden om echt goede foto's te maken, zelfs met een spiegelreflex. Maar waar het om gaat is dat ik veel geleerd heb en dat de eigenaar zeer tevreden is. Het derde remlicht was bijvoorbeeld behoorlijk geoxideerd, en die knapte echt flink op van een Inizio/Geel combi, veel beter dan ik verwacht had zelfs. Idem voor de achterlichten, alhoewel die er opzich prima uitzagen kon je zeer duidelijk zien welke ik op een gegeven moment had gehad en welke nog niet.

Heb hem beloofd dat deze auto proefobject mag worden voor mijn nog aan te schaffen extractor, want de bekleding is best wel verpest door een paar vlekken. Wordt vervolgd dus!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Niet te bescheiden zijn...dit is knap werk. Als je die krassen op de motorkap zag, dan is het niet raar dat je in tijdsnood kwam. Je hebt die man veel geld bespaard.
Je ziet wat je met een simpele dap en goede produkten kan bereiken...heel wat :-)^
 
Dankjewel Wim!

Dit soort resultaten kan iedereen behalen, gewoon goed dit forum doorlezen, paar vragen stellen en je bent er al bijna :)
Ik heb veel gehad aan de tips van mensen hier, erg vriendelijk allemaal. Hopelijk binnenkort mijn tweede showoff, mijn eigen Altea (die voor de oplettende kijker al hier en daar te zien is) :)
 
Arfman zei:
Dankjewel Wim!

Dit soort resultaten kan iedereen behalen, gewoon goed dit forum doorlezen, paar vragen stellen en je bent er al bijna :)
Ik heb veel gehad aan de tips van mensen hier, erg vriendelijk allemaal. Hopelijk binnenkort mijn tweede showoff, mijn eigen Altea (die voor de oplettende kijker al hier en daar te zien is) :)


graag gedaan!

Bij mij is het net zo gegaan; het forum bevat inmiddels een schat aan nuttige info.
Ik ben blij dat dit forum één van de weinige is waar de mensen nog respect hebben voor elkaar. Hier wordt tenminste niet continu gebekvecht ;-)
 
Dit is een echt mooi resultaat:cool
Zalig hoe de enthousiaste autopoetsers hun resultaten tonen.
Met volle overgave!
 
Ik ben blij dat dit forum één van de weinige is waar de mensen nog respect hebben voor elkaar. Hier wordt tenminste niet continu gebekvecht

Daar ben ik het 100% mee eens. Zat al jaren niet meer bij forums vanwege het gebekvecht. Mijn auto is mooier, sneller, etc. En de irritante fanboys van bepaalde merken. Dit is het enigste forum waar ik bij zit. Gezellig hier!

On-topic: ziet er prachtig uit! Wat een mooi glans. Toppie!