• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

VW Polo

Kees-sw

Detailing guru
19 dec 2014
2.798
193
57
Bergentheim (Overijssel)
Deze hadden jullie nog van me tegoed:
het is alweer een tijdje geleden dat ik benaderd werd door een collega die eind vorig jaar een VW Polo had aangeschaft. Op een zonnige voorjaarsdag schrok hij nogal van de staat waarin zijn wagen was, en vroeg mij of ik daar wat aan kon doen. De wagen bekeken en de lak was rijkelijk voorzien van swirls en hologrammen, te danken aan de "poets-beurt" die de verkopende partij had laten uitvoeren..........:sob:
IMG-20170418-WA0002.jpg IMG-20170418-WA0004.jpg IMG-20170418-WA0000.jpg

Een afspraak gemaakt om een full exterior detail uit te voeren, met mijn verzoek de wagen niet gewassen te brengen. Hieronder de staat waarin de wagen stond toen ik begon:
IMG_9623.JPG IMG_9624.JPG IMG_9625.JPG IMG_9626.JPG IMG_9627.JPG IMG_9628.JPG

Eerst de Monello Artico snow-foam zijn werk laten doen, vervolgens ingesprayed met Autoglym TFR / Valet Pro Tar&Glue Remover en Poorboys World Bug Squash. Daarna de wagen gewassen met DDJ Born to be Mild. Bij het afspuiten hulp gehad van mijn kleinzoon (jong geleerd is oud gedaan ;)):
20170505_103435_resized_1.jpg 20170505_111703_resized_1.jpg 20170505_111708_resized_1.jpg

De velgen behandeld met AF Wheel-cleaner en Monello Non-ferro met behulp van de Monello Wheelwoolies groot / medium:
IMG_9629.JPG IMG_9631.JPG

Daarna de Monello klei ter hand genomen en met PBW Spray & Wipe (1:1) de gehele wagen gekleid:
IMG_9632.JPG

Eens kijken hoe de schone lak eruit zag na het nogmaals wassen en vervolgens drogen met de Monello Acqua droogdoeken (groot en klein), dus lak-inspectie met de Monello Faro:
IMG_9633.JPG IMG_9634.JPG IMG_9636.JPG IMG_9637.JPG

Hopende (tegen beter weten in, want hoogstwaarschijnlijk harde VAG-lak.....) op een 1-staps polijst-sessie met Scholl S20 / blauwe pad, wat echter niet het gewenste resultaat opleverde, uitgekomen op Scholl S3 met de Nanolex Grey cutting pad op de DAP900 V3. Voor de kleinere oppervlaktes de Monello Foam cutting (= geel) pad 4" met Scholl S3 op de DAP900 V2 (helaas heeft Nanolex geen 3,5" of 4" pads):
20170506_122326_resized[3573].jpg
Om vervolgens te finishen met de Nanolex Dark bleu finishing pad / Scholl S40 op de V3 en Monello Foam polishing pad (= wit) 4"/ Scholl S40 op de V2.

Uiteraard de lak afgenomen met Gyeon Prep voordat een laagje Collinite 845 werd opgebracht.
De velgen in de PBW Wheel )sealant gezet en de banden met Gyeon Tire behandeld.
Tenslotte de ruiten behandeld met Invisible Glass Windshield cleaner with Rain repellent.
 
Lekker hoor, mooie opfrisbeurt! En onderhoudt de collega hem goed?!

Ben benieuwd waarom je weer wast na het kleien :)? Spray & Wipe laat niet echt vettigheid achter toch?
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw
Mooi resultaat! Sta er een beetje van te kijken dat je met de grijze nanolex pads wat bereikte of was deze lak niet Duits-hard? Ik vind dat fijne pads, maar krijg er weinig mee gedaan op Duits beton.
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw
Pads bevallen goed zie ik.

de grijze nanolex pads wat bereikte

Dit was de eerste keer dat ik de Nanolex pads gebruikte (heb alle 3 de gradaties in bezit), en zowel de grijze (cutting) als de donker-blauwe (finishing) zijn mij positief bevallen!
Zoals gezegd behaalde ik met Scholl S20 en bijbehorende pad (https://www.carclean.com/nl/product...t_100gram_145mm_Spiderpad_103284?o=pbMTAwMDk3) amper resultaat op de lak van de Polo. De grijze i.c.m. Scholl S3 did the job in 2 hits; wel flink de S3 doorwerken!
Voordeel van deze, in vergelijking met Monello pads, dunne pads is dat ze makkelijker schoon te maken zijn, aangezien er in verhouding veel minder polijstmiddel in de "verzadigde" pads zit. Tevens heeft iets meer druk zetten op de DAP meer invloed, aangezien ze minder veerkrachtig zijn (wederom in vergelijking met Monello pads).
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
Ben benieuwd waarom je weer wast na het kleien :)? Spray & Wipe laat niet echt vettigheid achter toch?
Excuses, niet duidelijk verwoord......... Het kleien was laatste behandeling dag 1, auto staat buiten, dus voordat ik ging polijsten op dag 2 eventueel vuil er af gewassen en gedroogd omdat ik niet polijst op een natte wagen. De oplettende kijker ziet het verschil in dag 1 (geen vlag bij de buren / geen Peugeot 508 op het grasveld) en dag 2.

Wel scherp opgemerkt @Tonny dat de Spray & wipe inderdaad geen vettigheid achterlaat!
 
  • Leuk
Reactions: Tonny