• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail VW Touareg zwart metallic opfrissen

Wouter_BMW

Detailing guru
3 sep 2016
720
153
37
Harlingen
Inmiddels alweer een dikke maand geleden had ik deze Touareg van een collega een weekje te gast. Voordat de auto door ging naar de garage voor een grote beurt en aldaar in de opslag zou gaan, wilde hij graag dat de auto cosmetisch flink opgehaald zou worden. Al sinds nieuw heeft de lak vermoedelijk geen aandacht gehad, anders dan een correcte handwas door de huidige eigenaar.
De auto is wel echt gebruikt waar hij voor gemaakt is kwam ik achter, met sporen van gepasseerde takken etc in de flanken, maar ook de nodige gebruikerssporen rondom. Een doorn in het oog van de eigenaar was de schade door het foutief aankoppelen van een aanhanger, waarbij de lak van de achterbumper nogal beschadigd was. Dit had een spotrepair kunnen worden maar in overleg heb ik het zoveel mogelijk gemaskeerd met een lak/touchup stick setje en wetsanden.

Toen de auto binnenkwam eerst de volgende stappen gevolgd:
- Foamen met Nanolex Pre-wash
- Front reinigen met Gyeon Bug & Grime
- Velgen en lakwerk met Monello Non-Ferro behandelen
- Lakwerk met Valet Pro Citrus Tar & Glue behandelen
- Sponningen en randen met Poorboys APC+D en diverse kwasten reinigen
- Foamen met Waxaddict Snowfoam
- Wassen met 'dreft' en goed naspoelen

25C9F013-0501-4231-AD52-C8F7B69B4D9A.jpeg


Vervolgens de auto naar binnen, lak inspecteren, op de brug,
- Kleien met Poorboys Poly-Elastic Clay en PB Spray & Wipe 1:1 als lube.
Zoals verwacht kwam er de nodige vervuiling van de lak met kleien.


E73C7BAD-2D13-49C1-91BB-1CC27F54E8E4.jpeg
6477AB49-F9A8-41C4-851B-B940DB83F1AD.jpeg
B18CD418-0F76-472D-B53D-B2F6FFD57044.jpeg


Zoals te zien is de lak tot op het plastic verdwenen van de bumper. Van de eigenaar de vrije hand gekregen om het zo redelijk mogelijk weg te werken, daar het toch achter de trekhaak zit en overspuiten voor hem te ver ging.

1812646A-FB08-49B2-AEF7-6064E1170D47.jpeg


De eerste stap hier was dus de beide randjes schuren met 1500grit, daarna opvullen met de lakstift en touch up sticks.

99C88484-25F1-4291-804E-7EF38AF3F73D.jpeg


Vervolgens de lak verder geïnspecteerd en het stappenplan bepaald. Begonnen met Scholl S17 op Rupes groen met de Bigfoot 15. Dit bleek niet voldoende, dus opgeschaald tot een woolpad en S3, echter op de DA werkte dit ook niet helemaal lekker. Optimale mogelijkheid dus om de S2 Black en een nieuwe woolpad op de rotary tevoorschijn te halen. Hiermee kon ik in 1 stap/hit bereiken wat ik in meerdere stappen met wol op de DA bereikte.

833BB949-DABA-4447-AD59-6C685568DB19.jpeg


De reparatie van de schade op de achterbumper vorderde gestaag, na enkele keren vullen maar geschuurd met 1500/3000 grit om het resultaat van het vullen te beoordelen:

73E4C85D-4E5A-41B9-9B5E-8D8E7C97BD1B.jpeg


Na de S2 Black heb ik afgewerkt met S30 op de gele Rupes pad, met de DA's. Moet zeggen dat de finish van S2 Black op de rotary aanmerkelijk beter was dan van de 'gewone' S2. Daarbij stoft de Black ook een stuk minder, voor mij op de duitse lakken dus een top product.
Hieronder het resultaat van de S30.

69065E37-F524-42BA-862B-F648FA42DA23.jpeg
185CF3F5-CEAB-422A-A0E3-786EE92834C4.jpeg
352F2CD0-35AB-4BD2-8551-4701409AC936.jpeg


Hierboven een laagje blanke lak over de kleurlak, om nog wat laagdikte op te bouwen voor ik het glad geschuurd heb.

Hieronder de auto in een laagje Waxaddict Graphene, als bescherming voor de komende maanden. De trim heb ik met Gyeon Preserve behandeld, een coating vond de eigenaar niet nodig. Banden heb ik in de Gyeon Tire gezet.

4C85223E-C78A-420E-A270-89B7771113D8.jpeg
A532B043-7CFC-4D25-8B82-83AF7BDB6EBB.jpeg
C2356200-52C3-4FAB-9A8C-4F270C94D827.jpeg


Uiteraard konden ook het interieur en de sponningen niet achter blijven. De sponningen zijn in het wasproces flink meegenomen met APC+D, daarna heb ik ze met Gyeon Cure enige bescherming meegegeven.

Het interieur heb ik met diverse borstels en kwasten als hulp, uitgezogen. Hierna vooral APC+D 1:20 gebruikt om de panelen te reinigen, Gyeon Glass voor de binnenzijde van de ramen en een niet nader te noemen 'Fabrieksnieuw' product wat ik gekregen had, als leder reiniger. Als voeding voor het interieur Gyeon Preserve aangebracht en afgenomen voor de in mijn ogen mooiste finish, daarbij het leder gevoed en afgenomen met Autoglym Leather Balm. Het stuur heb ik diverse keren gereinigd met A***w*x H.f.L. Dit bevalt mij goed en ik vind het ook prettig voelen na deze behandeling.

DCA1745A-DF0B-4B6F-8C8F-F887FDA2B329.jpeg
1E1BD671-A885-4A39-9D99-F7A94448556D.jpeg
1E77C92C-5B72-46EA-8397-43AE54AAEF2C.jpeg
535F39DB-C695-4494-9A7C-99AB02E67EA7.jpeg
B20EF2FE-CE3F-4AF0-9F32-17A785A6BAA1.jpeg
D16CA4A3-B4BF-41D2-8A69-968F70104EFA.jpeg


De ruiten heb ik buitenom gereinigd met Autoglym Glass Polish, daarna meegenomen met waxen, behalve uiteraard de voorruit, welke ik met TW Clearvue behandelt heb.

5D297687-0B26-41A4-B5A9-CB8C6FAC7545.jpeg
4C3A201D-4F84-415D-8069-33FAC42AEE31.jpeg
C7261471-7AB9-4193-8D94-20127AD4C6C4.jpeg
EF2F1034-1BE1-4F12-B6F3-135B37550643.jpeg
E414B4FC-C2D4-44BB-9849-001D6813F158.jpeg
8520ADB7-6821-4451-994F-D3140D77E868.jpeg


Al met al een flink projec deze SUV, maar het was leuk doordat er weinig tijdsdruk op stond. Wanneer je zo'n ding met haast moet doen is het een stuk minder aantrekkelijk denk ik.
Zelf had ik uiteindelijk nog wat kleine puntjes die ik anders of nog minutieuzer aan had gepakt, maar de eigenaar was erg blij met het resultaat.
 
Potverdrie dat is harde lak! Flinke auto ook om te doen; inderdaad geen haast gewenst.

Die touch up plek was flink zeg. Nu de rest van de lak er zo bij staat, drijft het de eigenaar wellicht alsnog naar de spuiter :rolleyes:

Mooi werk, mooi resultaat en leuk verslag!
 
  • Leuk
Reactions: Wouter_BMW
@Brad nee die laatst is niet het eind resultaat, ik zal eens even kijken waarom het eindresultaat niet mee 'ge-upload' is, daar moet een betere tot van zijn. Wat me 'tegenviel' was wel dat er verschil in reflectie bleef, maar het is natuurlijk geen steenslag of klein krasje, maar ik had minder kleurverschil van de stift verwacht. Als je er met je neus op staat zouden wij het als detailers walgelijk vinden, maar als je naast de auto staat zie je het bijna niet, doordat de glans er wel weer flink in zat. Ik zoek de juiste foto nog even op.