• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waar een leaseauto al niet goed voor is... een wetsand experiment!

Tim!

Detailing rookie
10 apr 2012
373
0
Hallo Allemaal,

Ik heb altijd al een auto-poets-fetish gehad, echter heb ik pas sinds een half jaar Carclean.com ontdenkt en gaat er een wereld voor me open $$) .

Ik wil het liefste alle technieken en trucjes zo snel mogelijk beheersen, dus ben ik aardig wat spulletjes aan het bestellen en ga ik gewoon aan de slag (na veel lezen op het forum).

Afgelopen wintersport heeft mijn auto een flinke tik gekregen van de deur van een naast mij geparkeerde auto. Dit met als resultaat een paar flinke diepen krassen. Ik heb me er altijd aan gestoord maar ik wilde het niet meteen met de lakstift wegwerken omdat ik dit vaak nog lelijker vind worden.

Afgelopen week heb ik dan ook maar de stoute schoenen aangetrokken en heb ik geëxperimenteerd met wetsanden.

Wat heb ik gedaan en hoe is dit afgelopen:

Als eerste, dit is de patiënt.

scaled.php?server=140&filename=16920288.jpg


En aan de bijrijderskant zit de schade op het portier.

scaled.php?server=62&filename=81330448.jpg


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

De volgende stap was het opvullen van de krassen met een (originele) lakstift.

scaled.php?server=163&filename=65995187.jpg


Een uurtje later drogen (was toch lunchtijd) en vervolgens ben ik met een klein stukje 3M schuurpapier, korrel 2500 aan de slag gegaan. Ik heb dit gedaan door het stukje schuurpapier op het topje van mijn wijsvinger te klemmen en met veel water ben ik de krassen in de dwarsrichting gaan aaien. Waarom met mijn vinger.... Ik wilde het beste gevoel houden over de druk die ik op de lak uitoefende en daarnaast was het erg handig dat ik door het schuurpapier heen de struktuur van de opgevulde krassen voelde en dus precies wist wanneer ik genoeg geschuurd had. Dit ging trouwens erggg snel, dus ik was blij dat ik maar heeeeeel weinig druk op het schuurpapier heb gebruikt (het water zorgt er al voor een soort van vacuüm effect) en vaak genoeg gestopt ben om te inspecteren of het niet al genoeg was.

Het resultaat na wat schuurwerk *slik*...

scaled.php?server=37&filename=67185933.jpg


scaled.php?server=163&filename=70187622.jpg


De volgende stap was de plek des onheils aan te pakken met de rotary en Monello Inizio op het paarse schaap.

Na één hit was dit al het resultaat :party: !

scaled.php?server=705&filename=57565712.jpg


Vervolgens met Mezzo op wit en daarna met Finale op zwart (in mijn enthousiasme van het resultaat het ik hierna geen foto meer gemaakt...).

Ik ben tevreden met het resultaat waarbij het enige wat je eigenlijk nog ziet is dat de lak van de lakstift in de krassen wat doffer is. De schade is dus super gecamoufleerd maar niet weg. Als laatste test wil ik nog gaan proberen wat het resultaat is als ik hierover een laagje blanke lak doe (was onderdeel van het lakstift setje). Ik ben me alleen nog aan het bedenken hoe ik dit ga opbrengen zodat ik niet weer een heuvel van lak erbovenop krijg...

Conclusie (van mij althans). Wetsanden is leuk en best een aanrader voor de diepere krassen, maar neem er de tijd voor en doe voorzichtig genoeg met het schuurpapier!
 
Netjes gedaan.
Leuk dat je het aandurfde het wetsanden :cool:
Daar begin ik nog niet aan, heb ook nog geen rotary dusja
grtz maxim
 
max913 zei:
Netjes gedaan.
Leuk dat je het aandurfde het wetsanden :cool:
Daar begin ik nog niet aan, heb ook nog geen rotary dusja
grtz maxim

Om schuursporen weg te krijgen kom je er met een dap ook al hoor , het is zelfs MINDER werk dan een kras wegpolijsten met je dap . (als je correct schuurt en fijn genoeg )

Ik heb onlangs zelf ook een kras weggewerkt door eerst te schuren (wat volgens velen zeker niet hoefde , maar het kan dus ) en heb daar zowel negatieve als positieve commentaar voor gekregen .


@krassen opgevuld : goed gedaan , ik denk niet dat er met blanke vernis een beter resultaat te halen valt .
 
Euh, ik snap eerlijk gezegd niet waar deze complete lap tekst opeens vandaan komt. :weetniet Danny, waar heb jij het nou over? Aan wie zouden wij vragen stellen, omdat wij iets niet zouden weten en deze mystery-detailer wel? De Tuinman? Zover ik weet, hebben wij geen externe vraagbaak.

En ik moest je tekst 2 keer lezen, maar volgens mij beweert onze mystery-detailer dat 10 micron wegschuren hetzelfde is als 10 micron wegpolijsten?

Dat eerst schuren en dan polijsten bij bepaalde krassen sneller kan zijn, dat klopt wel. ;) Met een DAP kun je sanding-marks wegkrijgen, maar de kwaliteit van de sanding is erg belangrijk. Net niet goed afgebouwd of net niet goed geschuurd, dan ben je veel langer bezig met een DAP om de boel strak te krijgen dan met een rotary.
 
Ziet er goed uit, knap gedaan! Blijf het een ''eng'' klusje vinden dat wetsanden, je moet goed weten waar je mee bezig bent.