• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waarom slaan sommige shampoo's "dood" ?

DB9

Detailing rookie
23 aug 2010
448
0
Nu ik deze dagen toch een beetje in de shampoo-larij zit ;) ,vroeg ik mij af waarom sommige shampoo's "dood" slaan cq niet schuimen op de auto.
Ik heb het elke keer gehad bij de pb super slick & suds en las ergens anders dat iemand dit zelfs met de btbm heeft.
De btbm heb ik ook gehad en bij mij werkte de shampoo naar behoren.
Lijkt mij stug dat dit te maken heeft met de wax laag die op het moment van wassen op de auto zit en de mengverhouding was volgens de gebruiksaanwijzing, maar waar zou dit dan wel aan kunnen liggen?
 
Het is maar giswerk hoor, maar ....

volgens mij heeft het dezelfde reden als waarom afwasmiddel ook opeens doodslaat. Hoe vettiger een auto (niet verwarren met hoe viezer een auto) , hoe sneller je shampoo doodslaat. Zo is me wel al opgevallen dat bij mij een shampoo al snel doodslaat als ik een auto doe die vanuit de dealer een boterwax heeft gekregen, of waarvan de transportlaag nog niet helemaal verdwenen was.

Maar ik ben wel benieuwd naar de andere antwoorden/ervaringen. Topic om te volgen denk ik!:)^
 
Denk dat McShine aardig in de richting zit. Ook een glas bier slaat dood vanwege vettigheid.
 
Leuk onderwerp, één van de oorzaken hebben jullie al :ja
Omgevingsomstandigheden hebben ook behoorlijke invloed
Shampoo bestaat uit meerdere onderdelen
Leuk voor als je tijd hebt, woordenboek

Ik ga ff verder met de trap schuren :(
 
Mensen vinden het leuk wanneer hun shampoo goed schuimt.

Schuim heeft echter slechts een psychologisch effect. Ergens geloven we dat hoe méér een shampoo schuimt, hoe schoner iets wordt.

Kijk bijvoorbeeld naar de Dodo Juice SN shampoo, deze schuimt ook bijna niet, maar maakt wel goed schoon.

Lees de ervaringen maar eens na op het forum, schuimt het niet, dan maakt het voor ons idee ook niet goed schoon.

Klik
 
Schuim is niet alleen pychologisch hoor, extreem voorbeeld is Super Snow Foam. Zonder schuim blijft het minder goed hangen en heeft het minder inwerk / losweektijd.
 
Van kindsafaan (dreft schuimt nog genoeg voor de vuile pannen-tijd) vind ik het leuk om te experimenteren, en wat is leuker rommelen met wat je zo kan pakken … huis, tuin en keuken chemie wordt het dan.
Vooral omdat je met heel gewone dingen al de werking van stofjes kunt onderzoeken.
Autoshampoo bijvoorbeeld, familie van zeep, maakt schoon, ontvet en schuimt meestal.

Eens kijken wat het is, wat het doet en vooral ook waarom …

Water bestaat uit allemaal dezelfde deeltjes ( één waterstof en twee zuurstof = H2O). Het wordt polair genoemd, dat betekent dat de deeltjes aan de ene kant een beetje positief geladen zijn en aan de andere kan een beetje negatief. De negatieve kanten trekken de positieve aan en omgekeerd. Zo liggen de deeltjes een beetje in het gelid en willen dat ook graag blijven.

Zeep is een groter deeltje dan water en heeft een polaire kop en een niet-polaire staart. De kop ‘wil’ zo dicht mogelijk bij water zijn, de staart zo ver mogelijk er vanaf. Lucht is ook niet-polair, dus de staart van het zeepmolecuul zal graag richting de lucht wijzen. Heb je een reeks zeepdeeltjes naast elkaar, dan krijg je een vliesje van zeep tussen het water en de lucht. Doe maar eens een druppel afwasmiddel in een bakje warm water en zie het zich verspreiden.

Een niet-polaire stof (bijvoorbeeld een vet of een olie) wordt afgestoten door water, want het is het gunstigste als de watermoleculen zo dicht mogelijk bij andere watermoleculen zijn en vet verstoort dat. Zeep beïnvloedt de afstoting tussen bijvoorbeeld olie en water. Zeep vormt een soort overgangslaag en kan zo andere stoffen omsluiten.

Zeep is een oppervlakte-actieve stof; een stof die de oppervlaktespanning van een vloeistof kan verlagen. Deze eigenschap wordt gebruikt om het water en de zeep makkelijker in kleine ruimten door te laten dringen, en zorgt ook dat zeep gemakkelijk schuim vormt. Met een lage oppervlaktespanning gaat ook het omkapselen van vuil makkelijker.

De zeepdeeltjes zweven in het water. Waterdeeltjes richten zich met de positieve kant graag naar een negatief deeltje, ook als dat geen water is. Het sop is dus een mengsel van deeltjes, dat zichzelf vasthoudt als zo’n slinger van wijdbeense mannenfiguurtjes. De zeep houdt het water vast en het water weer de zeep. Deze schakeling van deeltjes in de vloeistof zal elke breuk proberen te voorkomen. Zodat steeds een vlies ontstaat dat juist dik genoeg is om te blijven bestaan onder een bepaalde druk. Als er dus luchtbelletjes in het sop komen, dan worden ze ingekapseld door de zeep en die blijven als bellen langer heel dan alleen lucht in water. Hierdoor schuimt zeep dus. Normaal zijn de zeepbellen gevuld met gewone lucht, maar het zou net zo goed een ander gas kunnen zijn.

Zeep bestaat grof gezegd uit een mengsel van zouten en vetzuren. Afhankelijk van het soort zouten vormt zich een harde of een zachte / vloeibare zeep. Met schuimstabilisatoren is de stabiliteit van de schuim te verhogen. Vaak worden ook daarvoor zouten gebruikt. Andere eigenschappen van zeep komen van andere stoffen. Te denken valt aan het glad aanvoelen (bijv glycerine) en lekker ruiken (bijv citroenzuur). Soms versterken die stoffen tegelijkertijd de werking van de zeep.

Zeep aan het werk;
Zeep moet goed het schoon te maken oppervlak kunnen raken, het moet dus vloeibaar zijn of worden opgelost. Om makkelijker te kunnen bewegen hebben de zeepdeeltjes graag warm water (de moleculen in warm water trillen een beetje) , dat helpt want vettigheid wordt ook makkelijker omsloten als het warm is.

Dat omsluiten kost wel moeite, dus ook tijd, en een sopje loopt weg van steile oppervlakken. Tenzij je van het sopje een wat dikkere vloeistof maakt die even actief is (…. foam). Dat geeft ook andere stoffen de tijd om te werken (bijv. zouten)

Schuim in een emmer heeft last van de zeep die al vriendjes is geworden met vuildeeltjes, daardoor neemt het geheel aan schuim af. Dat wil niet zeggen dat het sop zijn werk niet meer doet. Als het vuile schuim van het sop in de emmer af wordt gehaald zal het sop eronder vaak weer opnieuw gaan schuimen als het gebruikt wordt.

Hoewel alcohol ook ontvet, werkt dat anders dan bij zeep, alcohol breekt vettige stoffen af door er een reactie mee aan te gaan.

Als afsluiter nog even bier. Het schuim van bier ontstaat door de aanwezigheid van koolzuurgas en de bijzondere oppervlaktespanning als resultaat van de ingrediënten. De bellen ontstaan en groeien op kleine oneffenheden op de wand van het glas, niet te verwarren met schuim bij inschenken dat deels ingeslagen lucht is. Per soort bier verschilt de aard van het schuim. Koolzuurgas is een restproduct van de gist, net als de alcohol die beide ontstaan als de gist suikers omzet (en uiteindelijk sterft in zijn eigen afval). De temperatuur heeft invloed op de snelheid waarop het gas wil ontsnappen, bij een hogere temperatuur gaat dat sneller en ontstaat meer schuim. Bij koude ontstaat minder schuim, maar is de vloeistof wat dikker (viscoos) en heb je minder, maar steviger schuim.

Enerzijds gaat het schuim stuk als er vettigheid in de omgeving komt, anderzijds ontstaat het moeilijker als de wand van het glas te glad is (glansmiddel uit de afwas). Helaas is bier een slechte ontvetter …. Maar “Who cares” x-]

Volgende keer weer een korte bijdrage
 
Erg goede uitleg :)^ , zo zie je maar weer dat scheikunde op de middelbare school meer nut heeft dan dat je denkt rofl .
 
Ik ben een van die gene waarbij de DJ BTBM geen vriendjes met mij wil worden...heb er niets mee :weetnieik

Hij slaat gauw dood, en het droogt erg snel op de auto en hij is echt niet vet ;)
Misschien ook de verhouding erbij vermelden ik doe er slechts 14ml in de 10L emmer.

Ik lees dus nu dat het niet zoveel uit maakt ;) schuim wel of niet, maar oke het is wel het idee wat ik had.

Ik ben dus ook zeer benieuwd naar straks de monello shampoo.
want als de BTBM op is komt die er niet gelijk weer, kijk de auto word echt wel schoon hoor maar hiervoor had ik altijd glansprotector en die bevielen mij erg goed, niet te vergelijken dat snap ik.
 
Interessant verhaal, RedCat :cool:

Een paar opmerkingen.

Te denken valt aan het glad aanvoelen (bijv glycerine) en lekker ruiken (bijv citroenzuur).

Citroenzuur is geen geurstof. Ik heb nog even geroken aan het citroenzuur dat ik hier heb staan om shampoos e.d. mee te maken: geen geur, ook niet als het opgelost is. Het wordt gebruikt om de zuurgraad van schoonmaakmiddelen te verlagen. Dit om ze huidvriendelijker te maken, of om te zorgen dat bepaalde ingrediënten (bijv. conserveermiddelen) beter werken.

Glycerine wordt vooral gebruikt als vochtaantrekkend of vocht inbrengend middel, zodat handzeep je huid wat minder uitdroogt, bijvoorbeeld. Ik zou verwachten dat het als een wateraantrekkend laagje achter zou blijven, als je het in een autoshampoo zou gebruiken. Na enige tijd krijg je dan schimmel op je lak. Daarom zou het me verbazen als het daadwerkelijk in autoshampoos gebruikt wordt. De gladheid van shampoos wordt volgens mij gewoon met oppervlakteactieve stoffen bereikt, dezelfde stoffen dus die reinigen.
 
Je hebt gelijk. Citroenzuur gelezen en verward met ingredient uit een andere MSDS (veiligheidsdocument)
Glycerine vond ik wel als ingredient terug, maar in combinatie met zouten, geen idee of dat wat uitmaakt
 
Ergens ja, want ik heb het overgenomen.
Maar ik ben een leek, geen chemicus ...

Alhoewel, bewijs voldoende; :-"
The enhanced viscosity of the glycerol-containing lubricant reduces the coefficient of friction due to increased hydrodynamic forces, leading to a more effective separation of the sliding partners, while the presence of hydrated polymer brushes at the interface leads to an entropically driven repulsion, which also helps mitigate direct asperity–asperity contact between the solid surfaces under boundary-lubrication conditions.
 
Ze beschrijven dus het gebruik van glycerine als verdikkingsmiddel, om daarmee meer glijdende eigenschappen te krijgen. Daar kan ik me zeker iets bij voorstellen.

Maar dit gaat niet in op mijn bezwaar dat er glycerine op je lak achter kan blijven. Zelfs als het probleem van schimmelvorming met een overdosis conserveermiddelen opgelost wordt, zou ik dat zelf nog niet willen.
 
De toepassing van Glycerine / Glycerolen is duidelijk, wil ik niet over discussieren, heb ik de kennis niet voor
Wat ik wel weet is dat een schimmel een voedingsbodem nodig heeft, ben ik dus in dit geval niet bang voor.
Maar het is allemaal te proberen / testen, laat dat maar aan bijv. het team van CC over :ja

Terug naar het doodslaan op de auto;
- wisseling in temperatuur of druk, dan knappen de belletjes
- veel vuildeeltjes die samen de omstandigheden voldoende veranderen
- ingekapselde vetdeeltjes vormen een laag (ook bovenin de emmer / aan de rand)

Eigenlijk ook wel leuk om te weten waarom beading tijdelijk wordt "onderbroken"
En of dan de wax zich herstelt of juist de negatieve invloed verdwijnt ...

Uitspraak is geloof ik van Descartes; "Cogito ergo sum (Ik denk, dus ik besta)" :-b
Lekker blijven rommelen, er is altijd wel iets onzeker