• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waarschuwing voor opslag en gebruik van IPA

Wax Master

Detailing chief
16 mei 2008
467
103
53
Beste,

gezien regelmatig mensen hier IPA aan(willen) schaffen..heb zelf onlangs 4 liter gekocht wil ik jullie toch even wijzen op de gevaren van IPA!!

ik bewaar mijn IPA flessen in de schuur, echter de zon heeft toch zijn werking op de binnen temp. dus v/d week was ik even in mn schuur en merkte dat 2 van mijn flessen behoorlijk bol stonden, dus vlug ff de dop eraf om de druk weg te halen....LET OP!!! hier begint het dus al..de dampen die op dat moment uit de fles komen zijn zeer maar dan ook zeer vlambaar, daarnaast is het ook gelijk een aanslag op je gezondheid want je ademt puur IPA dampen in!!. dus ff gegoogld en kwam de volgende beschrijving tegen:

Report Date : 09/09/2008
HERZIENINGSDATUM: SEPTEMBER 2008
VEILIGHEIDSINFORMATIEBLAD
ISOPROPANOL CLEANING FLUID

1 IDENTIFICATIE VAN DE STOF OF HET PREPARAAT EN VAN DE ONDERNEMING
PRODUCTNAAM ISOPROPANOL CLEANING FLUID

TOEPASSING Cleaning Product
ELECTROLUBE. A division of

2 IDENTIFICATIE VAN DE GEVAREN

Licht ontvlambaar.
Dampen kunnen slaperigheid en duizeligheid veroorzaken.
Irriterend voor de ogen.
CLASSIFICATIE Xi;R36. F;R11. R67.

3 EERSTEHULPMAATREGELENINADEMING
Slachtoffer onmiddellijk in de frisse lucht brengen. Bij aanhoudende klachten medische hulp inschakelen.
INSLIKKEN
NIET LATEN BRAKEN! Mond grondig spoelen. Medische hulp inschakelen.
CONTACT MET DE HUID
Besmette huid onmiddellijk met zeep of zacht reinigingsmiddel en water afspoelen. Doordrenkte kleding verwijderen en
zoals hierboven beschreven wassen. Bij aanhoudende irritatie na het afspoelen medische hulp inschakelen.
CONTACT MET DE OGEN
Voor het spoelen contactlenzen uit de ogen halen. Ogen onmiddellijk met overvloedig water uitspoelen en bij spoelen
oogleden optillen. Minimaal 15 minuten blijven spoelen. Bij aanhoudende klachten medische hulp inschakelen.
5 BRANDBESTRIJDINGSMAATREGELEN

BLUSMIDDELEN
Gebruik Alcoholbestendig schuim. Poeder. Droge chemicaliën, zand, dolomiet enz.
1 / 4

ISOPROPANOL CLEANING FLUID
SPECIALE BRANDBESTRIJDINGSPROCEDURES
Indien zonder risico, houder uit de buurt van de brand verwijderen. Aan vuur blootgestelde houders met water koelen en
dampen verspreiden.

6 MAATREGELEN BIJ ACCIDENTEEL VRIJKOMEN VAN DE STOF OF HET PREPARAAT
REINIGINGSMETHODEN
Alle ontstekingsbronnen doven/neutraliseren. Vonken, vlammen en warmte vermijden en niet roken. Ventileren. De
vereiste beschermende uitrusting dragen. Absorberen in vermiculiet, droog zand of aarde en in houders deponeren.

7 HANTERING EN OPSLAG
GEBRUIKSVOORZORGSMAATREGELEN
Uit de buurt van hitte, vonken en open vuur houden. Morsen en contact met huid en ogen vermijden.
OPSLAGVOORZORGSMAATREGELEN
Ontvlambaar/ontbrandbaar: Uit de buurt houden van oxidatiemiddelen, hitte en open vuur. Bewaren in een goed
afgesloten, originele container op een droge en koele plek. In oorspronkelijke houder bewaren.

BESCHERMING VAN DE HANDEN
Veiligheidshandschoenen gebruiken. Kies de meest geschikte handschoen in overleg met de betreffende leverancier die u
informatie kan geven over de doorbraaktijd van het materiaal van de handschoen.

BESCHERMING VAN DE OGENGoedgekeurde, nauwsluitende veiligheidsbril dragen bij spatgevaar.

ANDERE BESCHERMINGSMIDDELEN
Geschikte kleding dragen om elk risico van contact met vloeistof en herhaald of langdurig contact met damp te voorkomen.

HYGIËNISCHE MAATREGELEN
NIET ROKEN IN WERKGEBIED! Wassen bij elke onderbreking van het werk en vóór het eten, roken en gebruiken van het
toilet. Direct wassen met water en zeep bij huidbesmetting. Niet eten, drinken of roken tijdens gebruik.

9 FYSISCHE EN CHEMISCHE EIGENSCHAPPEN
VOORKOMEN Vloeistof
KOOKPUNT (°C) 82
DAMPDICHTHEID (lucht=1) 2.8 DAMPSPANNING 4.16 kPa @ 20 °c
VERDAMPINGSHOEVEELHEID 2.93 VISCOSITEIT 3.06 cSt @ 20 °c
VLAMPUNT (°C) 12 graden (Gesloten kop)

Stabiel onder normale temperatuuromstandigheden.

11 TOXICOLOGISCHE INFORMATIE
INADEMING
Kan irritatie van de luchtwegen veroorzaken.
INSLIKKEN
Kan maagkrampen of misselijkheid veroorzaken.
CONTACT MET DE HUID
Langdurig contact kan een droge huid veroorzaken. Ontvet de huid, kan kloven of eczeem veroorzaken.
CONTACT MET DE OGEN
Irriterend voor de ogen.
WIJZE VAN OPNAME
Absorptie door de huid. Inname. Contact met de huid en/of ogen.
DOEL ORGANEN
Centraal zenuwstelsel. Ogen. Ademhalingssysteem, longen. Huid.MEDISCHE SYMPTOMEN
Irritatie van ogen en slijmvliezen. Opengesperde pupillen. Rhinitis (neusslijmvliesontsteking). Irritatie van bovenste
luchtwegen. Algemene ademnood, onproductief hoesten. Huidirritatie. Depressie van centraal zenuwstelsel. Sufheid,
duizeligheid, desoriëntatie, draaierigheid.

15 WETTELIJK VERPLICHTE INFORMATIE
ETIKETTERING
Irriterend Licht ontvlambaar
RISICO ZINNEN
R11 Licht ontvlambaar.
R36 Irriterend voor de ogen.
R67 Dampen kunnen slaperigheid en duizeligheid veroorzaken.
VEILIGHEIDSZINNEN
S16 Verwijderd houden van ontstekingsbronnen - Niet roken.
S25 Aanraking met de ogen vermijden.
S26 Bij aanraking met de ogen onmiddellijk met overvloedig water afspoelen en
deskundig medisch advies inwinnen.
S51 Uitsluitend op goed geventileerde plaatsen gebruiken.

Ik hoop dat ik jullie iets wijzer heb kunnen maken voor het veilig gebruik van IPA

groet,

Goku3:)^
 
+1!

Ik gebruik IPA sowieso nooit in de garage (gesloten ruimte) maar rij de auto altijd naar buiten en gebruik wegwerp latex handschoenen.
 
Ahum... ik heb hier ooit al meerdere malen voor gewaarschuwd :-" De dampen die uit de fles komen zijn namelijk nog lichter ontvlambaar dan de stof zelf.
 
Het gebruik van IPA kan geen kwaad, mits je het goed gebruikt.

Ik bewaar het (2 liter) gewoon op kamertemperatuur in de vitrinekast. Deze kast staat in de gang waar geen direct zonlicht komt.
 
Thanks voor de waarschuwing cees, gelukkig staat het hier in de garage in het donker.
Altijd zorgen dat je bij gebruik van ipa dus voldoende bescherming draagt:

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
He cees :-b
 
Is dat een stofkapje? Zo ja, dan heeft dat niet veel zin voor IPA dampen...

Voor dat soort dampen kun je beter halfgelaatsmaskers nemen.

Beide filters van te voren wegen en na 5gr extra toename, per filter, vervangen. De stoffilters die je daar weer bovenop kan klikken zijn, voor dit soort werk, overbodig.
 
Laatst bewerkt door een moderator: