• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

waas na polijsten , residu of niet juist gefinished?

Cherrytuning

Detailing rookie
24 sep 2020
7
15
Beste Carcleaners,

Ik hoop advies te krijgen over dat ik misschien toch iets niet helemaal juist aan pak.

Ik heb hier een golf R staan die helemaal vol zat met de swirls van de krasstraat, en het is de bedoeling deze in de syncro te zetten van gyeon.
Vandaar dat ik begonnen ben met het corrigeren van de lak d.m.v. polijsten met een Purple Compounding Pad - 145mm en de Q²M Cut Eccentric 80mm GYCUECC80 20293 i.c.m. de menzerna 400. Er waren een 2 a 3 tal hits nodig van 3 passes voor een strak resultaat van 90% verwijdering van de swirls. Naderhand heb ik de panelen afgewerkt met de menzerna 3500 i.c.m. Honey NEO Spider Finishing Pad - 145mm 20333 of de Q²M Finish Eccentric : 80mm GYFIECC80 .

Nou was het de planning om vandaag de auto te gaan coaten, maar na het pre washen met de nanolex en handwas met de monello lavare en daarna nog afgenomen met prep, heb ik de auto nog gecontroleerd in de zon en was er bijna overal waas of hologrammen te zien.

Hierop een testspot gemaakt met de Honey NEO Spider Finishing Pad - 145mm 20333 i.c.m. de menzerna 2200 en de werkplek klein gehouden echter leek er alsnog iets van een waas of hologrammen achter te blijven . Ik heb de plekken meerdere keren met een schone doek met prep afgenomen of de menzerna control en de ene keer denk ik dat het weg is een andere keer twijfel ik toch nog of ik nog weer wat zie omdat ik misschien niet juist gefinished ben met de Pads.

De waas of hologrammen zijn alleen in de volle zon te zien, met een lamp lijkt het gewoon strak.


Dit is mijn 4e auto die ik gepolijst heb echter met verschillende pads en polijstmiddelen maar had deze problemen bij de audi's niet.

Dus om de vraag kort te maken toch een andere pad voor het eindigen of is het aannemelijk dat het toch nog residu is van het polijsten? En zou eindigen met de menzerna 2200 voldoende zijn of toch nog weer een ronde met de 3500 ?
( P.S. las volgens mij net ergens niet te finishen met een finish pad op harde lak?)

Alvast bedankt voor de genomen moeite en eventueel advies...

Met vriendelijke groet.
 
Welkom op het forum! :D

Ik ga even met je meedenken...

Ik ken de pads en polijstmiddelen niet uit eigen ervaring, dus ga even uit van de beschrijvingen in de webshop en wat ik op het forum vaker lees.

* Een Golf (7/7,5?) R heeft in mijn ervaring een flink harde lak.
* De Gyeon - (Heavy?) Excentric Cut en Scholl Concepts - Purple Compounding Pad lijkt mij te passen bij een grof polijstmiddel.
* De Scholl Concepts - Honey NEO lijkt mij een wax-pad? (En dus misschien te zacht)
* De Gyeon - Finish Excentric lijkt mij te passen bij een fijn polijstmiddel.

2 a 3 tal hits nodig van 3 passes voor een strak resultaat van 90% verwijdering van de swirls.
Wat bedoel je hier precies mee? 2-3 hits, 1,5x een dambord?
En waarom ben je gaan afschalen als je de swirls nog niet verwijderd had?

Ik betwijfel dat het hologrammen zijn, aangezien er een hele kleine klans bestaat dat je met een excentrische machine dit kan creëren. (Gezien de benodigde hits zal je met een DAP o.i.d. werken?)
Een waas zou wél kunnen, maar dit is veelal wel verwijderd als je hebt gefinished met een fijnere pad + polijstmiddel.

- Heb je de waas geprobeerd te verwijderen met de 80mm pad van Gyeon? (Dit lijkt mij een stevigere pad dan de Honey NEO)


Toevallig heb ik recent nog een Golf 7,5 - R gepolijst. Ik kreeg de vraag of ik ''effe'' een kras wilde verwijderen en ik vreesde al het ergste. Ik heb namelijk voor deze eigenaar al enkele Golfjes gedaan en ik kwam met mijn excentrische machine met 21mm uitslag amper door de swirls heen in één hit.
Gelukkig leek de lak van deze R een stukje minder hard dan zijn vorige auto's, maar moest voor haarkrasjes en swirls toch wel twee hits doen.

''Effe'' één kras bleek een heel zooitje krasjes te zijn, maar gelukkig allemaal ''swirl-diepte''. :D

Onderstaande foto is van de zijkant waarbij ik mijn BF21 + Harde Foampad + grof polijstmiddel (LC - HD Orbital Blue 7'' + Scholl Concepts - S3) één hit had gegeven welke ik ook meteen door heb gewerkt tot redelijke finish. Als je op de lak kijkt, rechtsonder de reflectie van de lamp, zie je daar nog steeds het haarkrasje zitten. (Dit lijkt een flinke kras, maar dat komt omdat er een miljoen-watt bouwlamp op staat van de eigenaar)

Ook kan je hier nog steeds een lichte waas zien, ondanks dat je met een 21mm-machine al goed kunt finishen. Ik kan mij dus voorstellen dat als je een DAP 0.i.d. hebt, dat je power tekort komt en zeker ook finish als je ook nog eens een té zachte pad gebruikt.

20200905_144257.jpg
20200905_155500.jpg
 
Bedankt voor het welkom,

ik bedoelde met een 2 a 3 hits dat na het uitsmeren op stand 1 ik 1 x verticaal ga daarna 1x horizontaal en verticaal eindig dus 3 x over dezelfde plek zeg maar, weet niet precies hoe het dambord bedoeld word? De swirls waren inderdaad wel weg echter waren er nog kleine krassen incidenteel aanwezig vandaar het besluit om af te schalen wegens de afweging tot hoe ver te gaan. ik werk inderdaad met een eccentrische machine. Gezien de vele kleine vlakken heb ik veelal met de kleinere pad moeten werken.

laatste 2 foto's heb ik net gemaakt met een mobiel en een zaklampje.

@ tinus , ik heb alleen de 400, 2200 en de 3500 van menzerna.
 

Bijlagen

  • foto golf 1.jpeg
    foto golf 1.jpeg
    194,7 KB · Weergaven: 0
  • foto golf 2.jpg
    foto golf 2.jpg
    66,5 KB · Weergaven: 0
  • foto golf 3.jpg
    foto golf 3.jpg
    73,4 KB · Weergaven: 0
Ah ja, dan begreep ik het goed qua hits. ;) 1 dambord is in jouw voorbeeld dus 2 passes, maar jij hebt 3 passes gedaan.

90% verwijdering van de swirls
Vandaar mijn vraag waarom je bent gaan afschalen, maar begrijp nu dat er alleen nog wat diepere krassen overbleven.

Ik weet niet wat ik op deze foto's zou moeten zien. :p
 
Ah ja, dan begreep ik het goed qua hits. ;) 1 dambord is in jouw voorbeeld dus 2 passes, maar jij hebt 3 passes gedaan.


Vandaar mijn vraag waarom je bent gaan afschalen, maar begrijp nu dat er alleen nog wat diepere krassen overbleven.

Ik weet niet wat ik op deze foto's zou moeten zien. :p
nee dat begrijp ik , ik heb ook geprobeerd om een foto te maken van de waas die ik zie in de zon echter kon ik het niet op de foto krijgen.

maar het resultaat na het wassen vanmorgen was niet om aan te zien en zeker niet de moeite waard om in de coating te zetten.

het gekke is dat deze (waas) alleen te zien is in fel zonlicht in een bepaalde hoek of s'avonds als het een beetje vochtig word met een lamp onder een bepaalde hoek.
 
Laatst bewerkt:
Het is ook mogelijk dat de lak heel gevoelig is. @expor heeft ook een R in volgens mij diezelfde kleur en die was best lastig om mee te werken.

1. Heb je afgenomen met nieuwe doeken? Als je nog nieuwe doeken hebt liggen kan je dat proberen.
2. Hoe neem je de lak af? Zomaar een beetje een doek over de lak trekken kan ook al krassen geven op sommige lakken. Begin in de hoek van je polijstmiddeldambord met afnemen en ga dan steeds iets verder in kleine cirkelbewegingen totdat al het polijstmiddel weg is.
 
Het is ook mogelijk dat de lak heel gevoelig is. @expor heeft ook een R in volgens mij diezelfde kleur en die was best lastig om mee te werken.

1. Heb je afgenomen met nieuwe doeken? Als je nog nieuwe doeken hebt liggen kan je dat proberen.
2. Hoe neem je de lak af? Zomaar een beetje een doek over de lak trekken kan ook al krassen geven op sommige lakken. Begin in de hoek van je polijstmiddeldambord met afnemen en ga dan steeds iets verder in kleine cirkelbewegingen totdat al het polijstmiddel weg is.
gebruik je dan wel prep ? en hoe gebruik je deze ?
 
Uiteindelijk heb ik de Golf als volgt gepolijst (na veel proberen en advies van o.a. @Jansen en CC);
  • Scholl spider pad (wit) + Scholl S3 voor alle correctie. Lichtere combo's haalde voor mij simpelweg de defecten niet weg.
  • Monello oranje pad + Scholl S30 als 2e stap. De Monello oranje pad is wat harder maar was nodig om eerste stap te corrigeren anders bleef er een waas achter.
  • Auto gefoamed met Nanolex prewash. Emmer met goed heet water (en een beetje Nanolex prewash) erbij en met de washmitt de hele auto over gegaan, puur zodat overal heet water is geweest. Afgespoten.
  • Monello witte pad + Gyeon Primer. Afgenomen maar GEEN prep, 24u laten zitten.
  • Gyeon Cancoat aangebracht met applicator + suède doekjes.
Dit alles met een dap900 v1. Overal nieuwe doeken voor gebruikt (merk wordt door CC niet verkocht). Prep heb ik wel gebruikt na eerste stap voordat ik aan 2e stap begon (en tussendoor om correctie te checken).

Overigens alleen inspectie met Scangrip Multimatch gedaan en dat was representatief voor hoe het er buiten uit zag. Op je foto zie ik ook een LED lamp maar lastig te zien of dat een spotlamp is of dat er een al een soort diffuuskap op zit. Dat maakt namelijk nogal een verschil!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Boszna en Jansen
Uiteindelijk heb ik de Golf als volgt gepolijst (na veel proberen en advies van o.a. @Jansen en CC);
  • Scholl spider pad (wit) + Scholl S3 voor alle correctie. Lichtere combo's haalde voor mij simpelweg de defecten niet weg.
  • Monello oranje pad + Scholl S30 als 2e stap. De Monello oranje pad is wat harder maar was nodig om eerste stap te corrigeren anders bleef er een waas achter.
  • Auto gefoamed met Nanolex prewash. Emmer met goed heet water (en een beetje Nanolex prewash) erbij en met de washmitt de hele auto over gegaan, puur zodat overal heet water is geweest. Afgespoten.
  • Monello witte pad + Gyeon Primer. Afgenomen maar GEEN prep, 24u laten zitten.
  • Gyeon Cancoat aangebracht met applicator + suède doekjes.
Dit alles met een dap900 v1. Overal nieuwe doeken voor gebruikt (merk wordt door CC niet verkocht). Prep heb ik wel gebruikt na eerste stap voordat ik aan 2e stap begon (en tussendoor om correctie te checken).

Overigens alleen inspectie met Scangrip Multimatch gedaan en dat was representatief voor hoe het er buiten uit zag. Op je foto zie ik ook een LED lamp maar lastig te zien of dat een spotlamp is of dat er een al een soort diffuuskap op zit. Dat maakt namelijk nogal een verschil!
ok, heel erg bedankt voor de moeite en denk persoonlijk dat het grote verschil in jouw laatste stap zit met de witte monello pad en voornamelijk ( denk ik ) de gyeon primer.

Ik ga deze bestellen en volgende week weer opnieuw proberen de auto te finishen.
De doeken waar je naar verwijst lijken die meer op de gyeon Q2M softwipe of de Monello Senza Bordi Edgeless ?

Het resultaat post ik hier wel neer.

( de gebruikte lamp was een gewone led lamp zonder diffuser).

Alvast een ieder bedankt voor het meedenken.
 
Simpele (goedkope) microvezel doeken (geen gesloten lus).

Primer was voor mij vooral de finishing touch voordat ik cancoat ging aanbrengen. De lak werd er veel gladder van en diepere glans, maar geen "correctie" meer (is immers ook een finishing/jeweling polish). Benieuwd naar je update of het gelukt is!
 
  • Leuk
Reactions: Cherrytuning
Simpele (goedkope) microvezel doeken (geen gesloten lus).

Primer was voor mij vooral de finishing touch voordat ik cancoat ging aanbrengen. De lak werd er veel gladder van en diepere glans, maar geen "correctie" meer (is immers ook een finishing/jeweling polish). Benieuwd naar je update of het gelukt is!
Ik verwacht daar ook het grootste probleem te hebben gezien de lak in het licht van een led lamp gewoon strak is , enkel als de zon er op schijnt is er een soort van hele lichte waas of krasjes te zien wat mogelijk bij het afnemen van de lak ontstaat. Maar we gaan het zien. Volgende week heb ik de auto hier weer staan dus word vervolgd ;)
 
  • Leuk
Reactions: expor
Ik heb gisteren de auto opnieuw gepolijst met de combi van de witte monello pad, de witte gyeon pad 80mm i.c.m. de gyeon primer en moet zeggen dat dit de oplossing was met nieuwe doeken van gyeon polish wipe. De (waas) kleine krassen zijn nu weg . Zowel in de zon als met de scangrip multimatch r lamp. Ik heb een filmpje kunnen maken waar de (waas) te zien is, en ook waar hij verwijderd is . Het verschil is mooi te zien gezien het voordeur en achterdeur is.

Ik had op een bepaalde plek na het schoon borstelen van polijstmiddel gevulde steenslag putjes weer wat lichte swirls gekregen en kon deze nog wel verwijderen met de primer dus er zit nog wel een lichte correctie in, en had hier geen last meer van met de primer.

Iedereen bedankt voor het meedenken en uiteindelijk de oplossing geven.
 

Bijlagen

  • filmpje zon.mp4
    2,8 MB
  • filmpje met scangrip.mp4
    4,9 MB
Laatst bewerkt: