Dat zegt CLK240 ook. Hij geeft aan dat je beter goede compounds kan kopen i.p.v. een duurdere glaze.
- Het wassen tussendoor vind ik echter onlogisch en verspillend. Een ontvetter als Gyeon Prep gebruik je toch al om je eigen werk te controleren.
- Elke LSP vormt een bescherming. Of dit nou een wax, sealant of coating is. Naar mijn idee betaal je meer voor een wax naarmate de eigenschappen van de specifieke wax beter worden. Denk hierbij aan standtijd, toegevoegde oliën, bestandsdelen, etc. Je kan 2 tientjes uitgeven aan een wax en deze zal prima zijn ding doen, maar zal al snel zijn eigenschappen verliezen. Je kan een paar honderd neerleggen en je betaalt dan voor betere eigenschappen, maar waarschijnlijk ook voor het mooie potje waar het in zit.
Er komt een breakpoint waar prijs-kwaliteit anders gaat liggen.
- Ik ben van mening dat als je héééél simpel te werk gaat (lees: weinig tot geen voorbereiding) dat een glaze wel degelijk resultaat kan geven. Veel of weinig maakt niet uit, het doet wel wát.
Stel dat je jouw eigen auto vluchtig met een handpadje wat 'polijst' en daarna een LSP erover knalt, dan zou ik je zeer zeker een glaze adviseren.
Sterker nog, zelfs wanneer je veel meer voorbereiding treft als dit, kán het extra resultaat geven. In mijn eigen ervaring is dit gebleken bij auto's met een donkere kleur die een harde lak hadden. Hierbij kwam ik na lang bikkelen al aardig ver met een DAP, maar nét niet diep genoeg in een aanvaardbaar tijdsbestek. Toen ik een glaze aanbracht, kroop deze mooi in dat laatste beetje blanke lak die ik niet helemaal strak had gekregen. Hierdoor word deze blanke lak tóch nog wat verrijkt met oliën van de glaze waardoor de transparantie/reflectie nét wat mooier werd. De kleur werd beter zichtbaar en typerend voor een glaze ook wat donkerder.
Minimaal, maar op het oog te zien.
Bij het grootste deel van de autos deed het echter zó weinig, dat ik de glaze helemaal niet gebruikte. Dit met in het achterhoofd dat de glaze EVENTUEEL de standtijd zou kunnen verkorten en de afweging dan snel gemaakt is.
Greetz