• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wanneer is het nodig om een nieuwe auto voor het eerst in de wax te zetten?

ThijsD

Detailing addict
19 okt 2018
117
73
29
Dordrecht
Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een nieuwe Nissan Micra. En ik vroeg me af wanneer is het tijd om er wax overheen te gooien. Het is mijn eerste nieuwe auto en ik zal eerlijk zijn ik heb nog nooit in me leven wax aangeraakt. Hiervoor altijd de oude auto gewoon door de wasstraat (oops). Mijn vraag is dus. Wanneer is het nodig om mijn Micra voor het eerst in de wax te zetten? Tevens is het slim om bijvoorbeeld bathe+ aan te schaffen en na een goeie was beurt de auto daarmee af te toppen. Mocht het inderdaad een goed idee zijn. Kan ik bathe+ dan ook op de ruiten gebruiken?

De wereld van auto's wassen en detailing is nog redelijk nieuw voor mij dus tips zijn altijd welkom!
 
Bij voorkeur voorzie je een auto al van een beschermlaag (wax of coating) voor je 'm meeneemt bij de dealer, dat zorgt er ook voor dat vuil minder hecht en de auto minder snel vuil wordt en makkelijker wast.

In plaats van Bathe+ zou ik als nieuweling op detailgebied eerder gaan voor een shampoo met toegevoegde wax, dan loop je niet het risico op vlekken, wat bij niet correct gebruik van Bathe+ wel makkelijk gebeurt. Als je er iets meer werk van wil maken kun je kiezen voor:
- wassen met shampoo zonder wax (daar heb je namelijk bij de volgende stappen last van, of heeft resp. geen toegevoegde waarde omdat je de wax er gelijk weer afhaalt bij de vervolgstappen)
- auto kleien, om ook alle vastzittend vuil wat je er met wassen niet afkrijgt te verwijderen
- de lak ontvetten (in het glijmiddel dat je voor kleien gebruikt zitten eigenlijk altijd wel olieachtige producten)
- de lak een mooie waxlaag geven. Als beginner zou ik je aanraden om voor de Collinite 845 te gaan: doordat ie vloeibaar is, is deze makkelijk dun aan te brengen en dit is gewoon een goede wax.

Gedurende de winterperiode kun je de waxlaag dan een boost geven door voor het wassen een shampoo met wax te gebruiken. Overigens geldt voor iedere wax: als je de auto één keer door de wasstraat haalt, ruil je de waxlaag die op de auto zit in voor een serie swirls (waskrasjes), omdat de shampoos van wasstraten en wasboxen vaak behoorlijk agressief zijn.
 
@Cordoba Bedankt voor je reply. Ik heb me de afgelopen weken aardig verdiept in het 'correct' wassen van de auto. Veel youtube videos gekeken en rond gezocht op internet. Helaas woon ik in een appartementencomplex en heb ik voor de deur geen beschikking tot water waardoor ik dus automatisch naar een wasbox moet... Welke shampoo zou jij aanraden. Ik vind de spullen van Dodo Juice er wel erg leuk uitzien en naar mij research is dit ook geen slechte kwaliteit. Is bijvoorbeeld DJ Born to be wild een goede shampoo? En is het ook al nodig om velgenreinigers te halen voor vliegroest?
 
@StephanMT Ja klopt. Echter verwachte ik dat het voor een nieuwe auto anders is. Zo denk ik geen polijsmiddel nodig te hebben. Ik vind het allemaal ook een beetje lastig aangezien ik niet het oneindige budget heb...
 
Ik ga gewoon voor mezelf een lijstje maken en dat hier posten. Dan wacht ik gewoon tips af. Super dat jullie zo vriendelijk zijn om te helpen!
 
Precies, lees je lekker in hier, kijk alles even na en maak dan lijstje. Vergeet de pads, microvezelen en droog doeken niet :cool:
 
Als je het simpel wilt houden en de auto tóch GOED wilt wassen en daarna beschermen, dan zal je toch alsnog gaan schrikken van de prijs die daar aan vast hangt. (Denk ik) :p

Je kan voor honderden euro's spullen in huis hebben om de auto te kleien/polijsten/etc. en je auto strak maken, maar als je verkeerd wast of de auto niet voorzxiet van minstens een waxje, dan doe je je eigen werk teniet. ;)

Onderaan mijn berichten staat een link naar een beginners-pakket. Hierin vind je o.a. de basis voor een goed was-arsenaal die iedereen eigenlijk nodig blijft hebben:

Emmers (Sterke emmers, geen bouwmarkt bende / Grote inhoud om het water zo schoon mogelijk te houden)
Grit Guards (om vuil zoveel mogelijk onderin de emmer(s) te houden en niet in je washandschoen)
MF-washandschoen (Vuil oppakken en niet tussen je handschoen en de lak in laten schuren/rollen)
Pure shampoo (Shampoo zonder wax of andere extra's erin)
Droogdoek (Veilig veel water kunnen afnemen)

Als ik dit in huis heb, dan kan ik ik al bovengemiddeld een auto wassen. :D


Dit kan je uitbreiden, qua stappen, door de lak te gaan kleien. (Jah, gewoon een stukkie klei en een glibberig goedje) Zo haal je hardnekkig vuil van en uit je lak. Kleien kan soms enorm veel voor je doen, zelfs wanneer je dit niet verwacht.

Na het kleien zou je een ontvetter (Geen Dasty :p ) kunnen gebruiken om de lak brandschoon te krijgen alvorens je een waxje gaat smeren.

De genoemde Collinite - 845 is inderdaad een goede wax. Qua eigenschappen, maar ook voor beginners een hufterproof spulletje.
 
@Cordoba Ik vind de spullen van Dodo Juice er wel erg leuk uitzien en naar mij research is dit ook geen slechte kwaliteit. Is bijvoorbeeld DJ Born to be wild een goede shampoo? En is het ook al nodig om velgenreinigers te halen voor vliegroest?

Die shampoo ken ik niet, wel BtbM (Born to be Mild) :D Ik heb zelf de BtbM, maar ook de Poorboys Super Slick & Sludge en de gewone Bath (dus zonder plus), en behalve de kleur en geur zit er niet zoveel verschil tussen, maar dit zijn allemaal goede shampoos (en er zijn er nog meer). Voor shampoo met wax is mijn favoriet momenteel de PB Super Slick & Wax. Voor vliegroest (op velgen en als de auto regelmatig in de buurt van spoorrails (trein of tram) staat ook voor de lak) kun je een ijzerverwijderaar pakken, die zijn er van verschillende merken, en welke je kiest is persoonlijke voorkeur. Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om 1 of 2 keer per jaar de wielen van de auto te halen, en ze dan in de achtertuin onder handen te nemen (incl. ijzerverwijderaar).

Ik ben het overigens met mk-us eens, dat er waarschijnlijk veel meer te verbeteren is aan de lak van je jonge auto dan je denkt, maar ik denk dat je die stap misschien beter even uit kunt stellen tot je wassen en waxen onder de knie hebt, zeker omdat je aangeeft dat je nog nooit een wax, zelfs geen trutte-wax hebt gesmeerd.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: mk-us
Laat mijn auto nou altijd langs het spoor staan... Ik woon dus aan het spoor en me auto staat zo'n 10-15 meter. Gemiddeld komt er per uur een stuk of 10 treinen langs variëren van goederen tot intercity's.

Klei is dus noodzakelijk lijkt me dan... Had het eigenlijk niet verwacht dat het spoor zoveel impact zou hebben. Dadelijk ga ik een lijst maken en dan moet het met jullie advies erbij vast goed komen
 
Voor vliegroest ga je niet kleien, maar gebruik je een ijzerverwijderaar zoals je zelf al eerder aangaf. (''Velgenreiniger'' is een algemene reiniger voor de velgen, een product zoals bijv. Monello - NonFerro is een pH-neutrale ijzerverwijderaar met als bonus een goede reinigende functie voor velgen én vele andere materialen zoals je lak en ramen)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Nou momenteel heb ik al klamme handjes om de lak aan te raken met een washmitt haha en Iron remover over de auto heen te sprayen moet ik ook nog niet aan denken
 
Als je de new car kit hebt gekocht van monello, dan zit daarbij ook al acquafobia. Dat biedt ook al een redelijke bescherming voor je lak, en is daarmee redelijk vergelijkbaar met een wax/sealant.

Voor de trims e.d. zou je ook bijvoorbeeld: https://www.carclean.com/nl/bumper-trim-gel-325ml.html kunnen kopen. Die is namelijk wat eenvoudiger te gebruiken dan gyeon trim, is goedkoper en kun je ook gebruiken voor de banden. De standtijd is echter wel minder lang dan bij gyeon trim.
 
Dat ziet er inderdaad wel netjes uit. Fijn dat acquafobia ook bescherming bied, dacht dat het alleen tegen de regen/vuil was. Bedankt voor je input!