• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

wanneer scratch X gebruiken

Blancmeister

Detailing trainee
17 jun 2008
11
47
Ik wil binnekort de auto van mijn moeder even aanpakken met het 5 stappen plan. Alleen zitten er op haar auto wat lichte krasjes deze wil ik gaan behandelen met scratch X van meguiair's.

Bij welek stap moet ik dit gebruiken en werkt het gewoon als een wax die krasjes weg haalt zeg maar?

Alvast bedankt voor de tips

Marcus
 
Blancmeister zei:
Ik wil binnekort de auto van mijn moeder even aanpakken met het 5 stappen plan. Alleen zitten er op haar auto wat lichte krasjes deze wil ik gaan behandelen met scratch X van meguiair's.

Bij welek stap moet ik dit gebruiken en werkt het gewoon als een wax die krasjes weg haalt zeg maar?

Alvast bedankt voor de tips

Marcus

Je moet de auto wassen en kleien alvorens de Scratch-X te gebruiken. De Scratch-X verwijderd krasjes en werkt tegelijkertijd als een paint cleaner.
Je moet wanneer je klaar bent met Scratch-X natuurlijk wel nog gewoon een laagje wax aanbrengen.

PS: Voordat je begint met Scratch-X zou ik eens op het internet zoeken naar een filmpje waarin wordt uitgelegd hoe je Scratch-X het beste kunt gebruiken!
 
Weinig aan toe te voegen Xizer!

Scratch-X is inderdaad dus geen wax. Krasjes die voelbaar zijn met je nagel krijg je niet weg, maar wel minder zichtbaar.

Het is flink spierballenwerk in ieder geval!

Je kan Scratch-X gebruiken voor lokale krasbehandeling, maar ook om de hele auto veilig mee te doen. In het laatste geval gebruik je hem als vervanger voor de Step 1 Paint Cleaner.
 
Ik heb ScratchX gebruikt ipv de paintcleaner....geen armen meer over, maar toch wel een resultaat geboekt waar ik erg tevreden mee ben...daarna kwam step 2 (DC Polisher dacht ik) en daarna de wax...:)
 
Ik deed de step 1 vaak als eerste (na het kleien uiteraard) omdat je de krasjes dan makkelijker kunt spotten door de glans en je de auto dan meteen egaal hebt behandeld, dan de ScratchX waar nodig, evt nog even nalopen met step 1 (die is fijner dan ScratchX) en vervolgens de step 2 en dan een wax naar keuze. :idee
 
Sven S8 zei:
Ik deed de step 1 vaak als eerste (na het kleien uiteraard) omdat je de krasjes dan makkelijker kunt spotten door de glans en je de auto dan meteen egaal hebt behandeld, dan de ScratchX waar nodig, evt nog even nalopen met step 1 (die is fijner dan ScratchX) en vervolgens de step 2 en dan een wax naar keuze. :idee

Doe ik ook altijd...
 
Ik ga Scratch X gebruiken op de krasjes onder de deurklink van de auto. Vrouwen met nagels :|~*

Gewapend met een orange LC pad ga ik is kijken wat ik hier mee kan.
 
Nou, niet alleen vrouwen hoor. Ik verbaas me er wel eens over waar al die krasjes onder de klinken vandaan komen... :weetniet

Sowieso gek dat 'harde' lakken zo krasgevoelig zijn terwijl je je een ongeluk moet poetsen om ze er weer uit te krijgen!
 
Tibby zei:
Ik ga Scratch X gebruiken op de krasjes onder de deurklink van de auto. Vrouwen met nagels :|~*

Gewapend met een orange LC pad ga ik is kijken wat ik hier mee kan.

Wat voor mij ook altijd goed werkt als het wat heftigere krasjes zijn: Hand polishing pad met de All metal polish en vervolgens polijsten met de ScratchX. Werkt perfect!
 
komt ook van ringen denk ik, anders snap ik het ook niet
maar scratch x is dus ook een paint cleaner?
had ik dat maar eerder geweten, heb hele rare vlekken in de achterklep zitten
beetje lichte en donkere plekken
 
Xizer zei:
Wat voor mij ook altijd goed werkt als het wat heftigere krasjes zijn: Hand polishing pad met de All metal polish en vervolgens polijsten met de ScratchX. Werkt perfect!

Dat ga ik ook een keer proberen. Zelfs met de SSR3 en de oranje LC handpad is het nog een klus om alles weg te krijgen. Als dat niet werkt toch de Powerball Mini maar eens proberen.

En - bij mij - is het niet van ringen, ik draag die niet of nauwelijks, en die komen ook niet zover onder de greep. Het moet dus haast wel van nagels komen, maar die van mij zijn vrij kort en niet bepaald hard of scherp. Blijft vreemd... :weetniet
 
De all metal polish van Meg's? Mag dit op de lak komen dan, hoe incidenteel en plaatselijk dan ook?
 
Tibby zei:
De all metal polish van Meg's? Mag dit op de lak komen dan, hoe incidenteel en plaatselijk dan ook?

aangezien het een metal polish en echt verweerde metaal schoon krijgt/laat glimmen zal het wel iets groffer zijn als een cutting compound.

denk dat je hier echt incidenteel op de lak mee moet komen, kan me tijdje terug nog een topic herinneren op meguiars forum waar er op een bumper wel een rare vlek kwam toen er een klein beetje AMP op kwam. ( of dat stukje trim of echt lak was weet ik zo niet meer)
 
inderdaad.... mooi resultaat!

werkt dus zonder problemen zo te zien, alhoewel ik me afvraag of je met alleen de AMP niet last krijgt van microkrasjes, dus nabehandelen met een fijnere compound lijkt me wel aan te raden
 
turbulence zei:
inderdaad.... mooi resultaat!

werkt dus zonder problemen zo te zien, alhoewel ik me afvraag of je met alleen de AMP niet last krijgt van microkrasjes, dus nabehandelen met een fijnere compound lijkt me wel aan te raden

Inderdaad, zoals boven vermeld ScratchX.
 
Gisteren ben ik druk bezig geweest in de strijd tegen krasjes waarbij ik eerst scratchX met een LC pad gebruikte, en op een ander deel van de auto wilde ik eens Step 1 van Meguiars met een softpad proberen.

Ik vond (vreemd genoeg?) het uiteindelijke resultaat met Step 1 beter dan met ScratchX....Is dat optisch bedrog, of zou het kunnen dat de resultaten met Step 1 beter kunnen zijn dan met scratchX?
 
Nee dat kan hoor! Soms werkt licht beter dan zwaar... Het is beslist niet altijd een kwestie van het zwaarste middel pakken, in tegendeel haast. Even proberen heeft zeker zin. Normaalgesproken zou ik gemiddeld tot licht beginnen, en zwaardere middelen alleen waar nodig gebruiken.

En uiteraard altijd weer 'afbouwen' van zwaar naar licht, om fijne krasjes en waasvorming weer te verwijderen.