• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Was en poets vraagjes

Dion

Detailing trainee
3 aug 2018
10
25
Een fijne Koningsdag vandaag allemaal!

Ik heb vandaag weer de auto gewassen, en heb tijdens deze en vorige wasbeurten een aantal vragen verzameld. Er zijn namelijk een paar probleempjes waar ik tegen aan loop. Hopelijk kan iemand even met me meedenken.

De volgende dingen vallen mij na de wasbeurten steeds weer op;

- Ondanks dat ik was met 2 of 3 emmers, een microfiber Madness washpad, en nanolex pure shampoo gebruik, lijkt het wassen toch nog erg veel swirls te veroorzaken. De auto is vrij nieuw en heeft nooit een wasstraat gezien, maar toch vind ik op veel plaatsen swirls en waakrassen.

- Ik krijg het niet voor elkaar de auto goed schoon te krijgen op bovenstaande manier. Vooral op de plekken waar vliegjes en muggen aan hun einde zijn gekomen blijven vlekken en resten achter. Ook is mijn witte MFM droogdoek na de wasbeurten steeds zwarter dan ik zou willen.

- Ik neig steeds meer naar de aanschaf van een dap900, ook evt voor het aanbrengen van een glaze/cleaner/wax. Heeft een dap daarin ook meerwaarde?

- Ik zag vandaag na het wassen onderstaande vlekjes ontstaan, en kreeg ze ook niet meer weg. Wat zou dit kunnen zijn?

116769

116770


Alvast bedankt voor het meekijken/meedenken!
 
Ondanks dat ik was met 2 of 3 emmers, een microfiber Madness washpad, en nanolex pure shampoo gebruik, lijkt het wassen toch nog erg veel swirls te veroorzaken. De auto is vrij nieuw en heeft nooit een wasstraat gezien, maar toch vind ik op veel plaatsen swirls en waakrassen.
Hmm... Weet je zeker dat JIJ ze veroorzaakt of dat ze er al zaten? (Nu zichtbaar(der) omdat de auto schoner is)
Als je ze zelf veroorzaakt, dan is er toch iets in de washpad wat kan krassen.

- Ik krijg het niet voor elkaar de auto goed schoon te krijgen op bovenstaande manier. Vooral op de plekken waar vliegjes en muggen aan hun einde zijn gekomen blijven vlekken en resten achter. Ook is mijn witte MFM droogdoek na de wasbeurten steeds zwarter dan ik zou willen.
Welke shampoo gebruik je? (Juiste verhouding?)
Een manier van voorwassen zal het wassen nog wat veiliger maken doordat vuil beter wordt losgeweekt alvorens je gaat wassen. Zo zijn er ook specifieke producten zoals insectenverwijderaars.
Aan het verhaal te lezen is de auto inderdaad nog niet zo lekker schoon bij het drogen, maar ook het raken van rubbers zou voor vlekken kunnen zorgen op je doek.

- Ik neig steeds meer naar de aanschaf van een dap900, ook evt voor het aanbrengen van een glaze/cleaner/wax. Heeft een dap daarin ook meerwaarde?
Een DAP aanschaffen om te kunnen cleanen/glazen/waxen is een optie, maar als je dan toch de machine hebt waarmee je kan polijsten, dan hoef je ook niet meer te cleanen en glazen. (Machinaal wax aanbrengen is mogelijk, maar je kan niet altijd alles lekker raken en zal met de hand alsnog de laatste delen moeten doen) ;) Een DAP in huis hebben is nooit verkeerd en als je het allemaal niet zo boeiend meer vind, verkoop een DAP nog prima.

- Ik zag vandaag na het wassen onderstaande vlekjes ontstaan, en kreeg ze ook niet meer weg. Wat zou dit kunnen zijn?
Lijkt op het niet op tijd drogen van de auto? Of bijv. de auto in zijn geheel wassen en ondertussen droogt de boel al op?
 
Als je droogdoek vies wordt kun je daar ook de krassen mee veroorzaken.

Mijn advies : Als je een HD reiniger hebt dan zou ik gaan pre-washen met foam. Als je geen HD hebt is een pe-wash in de vorm van sprayer ook mogelijk.
 
Zoals @Quantoxx reeds aanhaalde is het zeer goed mogelijk, dat je wagen (aangezien deze vrij nieuw is) “gepoetst” werd door de dealer. Deze wordt dan vol met siliconen houdend spul gekwakt. De lak lijkt dan super te blinken, maar in werkelijkheid zit de ware finish onder deze producten. Na een paar maal wassen verdwijnen de siliconen en fillers en komt de ware aard van het beestje naar boven. Let wel, dit is een veronderstelling he.

Een prewash zou idd niet slecht zijn om vliegjes e.d. Veiliger los te weken.

Ook een drying aid kan helpen om het risico op krassen met de droogdoek te verminderen. De lak wordt er gladder van en dus heeft deze minder wrijving of “drag”.
 
Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik heb inderdaad een HD, elke wasbeurt begin ik met foamen van Monello Artico en eindig ik met foamen van Gyeon Bathe+. Helaas blijf ik toch last houden van de vliegjes. Ook met de washmitt krijg ik de vliegvlekjes niet weg. Zou polijsten dan de enige optie zijn?

Ik ga er wel vanuit dat ik de krassen veroorzaak, en niet dat ze er al zaten, de auto is in augustus uit de fabriek gerold.

Als shampoo gebruik ik Nanolex Pure, volgens mij is dat een prima shampoo. Er komt genoeg schuim vanaf dus ik ga er vanuit dat ik ook de juiste verhouding gebruik.

Een drying aid is een goeie tip, daar ga ik eens naar kijken. Ik hou de auto nu overigens al redelijk nat tijdens het wassen door regelmatig met de HD af te spoelen.
 
De foam doet al veel, maar mss kan je toch eens kijken naar een specifiek product zoals Gyeon bug&grime of eenzelfde product van een ander merk.

Deze werken bij mij prima.
 
  • Leuk
Reactions: Dion
Ook met de washmitt krijg ik de vliegvlekjes niet weg. Zou polijsten dan de enige optie zijn?
...
Zo zijn er ook specifieke producten zoals insectenverwijderaars.

Er zijn dus ook specifieke producten om dit aan te pakken. Polijsten zal alleen nodig zijn als de insecten al een tijdje hebben kunnen blijven zitten en het bloed/zuur je lak anagetast heeft.

Er komt genoeg schuim vanaf dus ik ga er vanuit dat ik ook de juiste verhouding gebruik.
Ik zou even de verhouding checken en deze ook aanhouden. Te weinig betekent veelal te weinig reiniging, maar ook te weinig lubricatie. Een overdosis aan shampoo werkt vaak averechts.
 
Als shampoo gebruik ik Nanolex Pure, volgens mij is dat een prima shampoo. Er komt genoeg schuim vanaf dus ik ga er vanuit dat ik ook de juiste verhouding gebruik.
...

Ik zou even de verhouding checken en deze ook aanhouden. Te weinig betekent veelal te weinig reiniging, maar ook te weinig lubricatie. Een overdosis aan shampoo werkt vaak averechts.

Wellicht ter aanvulling maar volgens mij wil je juist niet al te veel schuim. Zoals Quantoxx al aangeeft heeft shampoo/water in de juiste verhouding naast reinigen ook een “smerende” werking heeft zodat je washmitt soepel over de lak glijdt. Hierbij om de verhouding shampoo die in het water is opgelost. Schuim zelf doet niet veel want dit is enkel lucht+shampoo waardoor je uiteindelijk minder shampoo per liter water in de emmer hebt. De “smerende” werking (om je lak te beschermen tijdens het wassen) is dan juist minder.

Met een paar druppels autoshampoo in een lege emmer en dan de kraan vol open er op krijg je enorm veel schuim, maar zal de verhouding shampoo per liter water minimaal zijn (alle shampoo is schuim geworden en drijft op het water ipv er in). Als je eerst de emmer 1/2 vult daarna de juiste hoeveelheid shampoo toevoegt waarna je de emmer (rustig) afvult heb je minder schuim maar is de verhouding shampoo in het water wel optimaal.

Dit overigens zover mijn kennis rijkt (beginnende detailer dus wellicht leer ik nu ook nog iets bij :)).

p.s. Bij foamen is dit uiteraard anders, daarbij is schuim wel belangrijk omdat de foam door het schuim langer blijft "plakken" en dus langer de tijd heeft om het vuil los te weken.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik heb inderdaad een HD, elke wasbeurt begin ik met foamen van Monello Artico en eindig ik met foamen van Gyeon Bathe+. Helaas blijf ik toch last houden van de vliegjes. Ook met de washmitt krijg ik de vliegvlekjes niet weg. Zou polijsten dan de enige optie zijn?

Ik ga er wel vanuit dat ik de krassen veroorzaak, en niet dat ze er al zaten, de auto is in augustus uit de fabriek gerold.

Als shampoo gebruik ik Nanolex Pure, volgens mij is dat een prima shampoo. Er komt genoeg schuim vanaf dus ik ga er vanuit dat ik ook de juiste verhouding gebruik.

Een drying aid is een goeie tip, daar ga ik eens naar kijken. Ik hou de auto nu overigens al redelijk nat tijdens het wassen door regelmatig met de HD af te spoelen.
Een Renault kan wel eens een zeer zachte lak hebben en daardoor iets gevoeliger voor swirls enz.
Wat voor bescherming zit er nu op de auto want dat kan ook nog wel eens schelen!
Ikzelf geef de voorkeur voor een wax welke een ceramic/Sio2 component erin heeft zitten en bij mij vliegen de vliegen (moest ff) er vaak al af met de HD.
 
In aanvulling op alle bovenstaande, wat ik zie op je foto's na het wassen. Dit lijkt op shampoo residu, dus of teveel shampoo, of niet genoeg nagespoeld. Met mooi weer op een donkere lak heb je dit direct, wat mij goed bevalt is met koud water paneel voor paneel wassen onder die omstandigheden. Wanneer je deze vlekken hebt, waarna je foamed met Bathe+, dan krijg je ze niet makkelijk weg. Ook kan het zijn dat de Bathe+ nog net niet helemaal lekker weggespoten/gesheet is, waarna deze opdroogt. Restanten Bathe+ zullen wel redelijk vast zitten inderdaad.