• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wasbox tips en tricks

Dreier-Reihe

Detailing guru
15 feb 2016
548
128
40
Breda
Na maanden wassen bij mijn ouders aan huis (daarvoor reed ik van Breda naar Maastricht haha) ben ik aan de wasbox gegaan bij de plaatselijke AH. (ANAC is de volgende die ik ga proberen)

Moet zeggen, bevalt goed, alleen dat 'race tegen de klok' gevoel vind ik niks.

Mijn vraag gaat over de laatste keer afspuiten, voor het drogen dus. Er hangt in die wasbox alleen een HD en afspuiten daarmee geeft bij mij alleen maar beading dus er blijft erg veel water op liggen op die manier. En dan kom ik er niet met 1 droogdoek, op een twingo!

Hoe doen jullie dat, andere waxbox gebruikers?

Emmer erover?
Drooghulp? (bijvoorbeeld Spray & Wipe).
HD en dan maar wat natter de droogdoek erop?
 
Kan je daar alleen maar afspoelen met hogedruk? Geen "Glansdroger" of "Vlekvrij spoelen"? Geen Demiwater?

Das effe lekker dan! ;)

Toen ik nog niet thuis voor de deur kon wassen, maar wel de auto strak hield, gebruikte ik een zachte trekker om de auto grotendeels te ontdoen van water. Zolang de auto schoon is, krijg je hier geen defecten van.

(Zolang de auto in een LSP staat krijg je inderdaad alleen beading oo de vlakke delen en dat is best veel water wat blijft liggen, haha! Dus, met de trekker het dak en motorkap doen, dat scheelt al enorm veel water)

Vervolgens de boel nalopen met een droogdoek en eventueel S&W.



Greeeetz
 
Er is inderdaad verschil tussen trekkers. :) Ik heb er nu één van een knakenwinkel ofso en die heeft een brede, zachte rubber strip met iefs een welving erin. Gebruik hem best vaak en nog nooit een piepje gehoord. ;)

Als de auto zeiknat is en je haalt de trekker er vluchtig overheen, scheelt dat enorm veel water. Uiteraard een tweede droogdoek is ook een optie, maar het gemak is toch wel lekker. De auto is grotendeels al droof en je kan meteen met een detailer erbij de auto afnemen. :)


Greetz
 
Dan moet dat wel aanwezig zijn bij de wasbox, haha! ;) In mijn omgeving zijn merendeels van de waxboxen recent uitgebreid. Hyperdeluxe shizzle allemaal, maar demiwater is een onbekend gegeven.

Kalkvlekken als een malle...
 
@Quantoxx Ahh dat is balen idd! Nee hier in Nunspeet hebben ze echt top wasboxen. Lekker goed warmwater met een goede harde straal en de hotwax en vlekvrij water met een mooie zachte straal.
 
Ik ben geneigd te zeggen dat je afspuit techniek niet goed is of dat je droogdoek niet functioneerd.

Ik spuit mijn A3 sportback ook af met de HD. En met de Dilerium gaat drogen moeiteloos. Dus waarom zou een Twingo niet lukken?
 
@Quantoxx Ja, er is 'Vlekvrij afspoelen' maar dat is dan wel uit dezelfde HD met mega harde straal. Dus daar schieten we ook niets mee op, al is dat vlekvrij zeker handig)

Zo'n wisser durf ik echt niet aan, ik geloof gewoon niet in krasvrij met dat ding. Bedoel, ik deed na het wassen Non-Ferro over de lak...BAM wat een paarse gloed! Daar zou je dus krassen mee trekken zou ik dan zeggen. Krijg je als je letterlijk boven/naast Station Breda woont.

En @Timm, het zal zeker wat meespelen. Maar zoals gezegd HD met harde straal, daar kun je niet veel mee qua afspoelen, dat vernevelt gewoon als een gek en geeft dus beading. De droogdoek die ik gebruik is die van Monello, neemt super veel water op, maar doet het wel minder goed dan toen hij 1x gewassen was. Ik ga mijn doeken morgen eens lekker wassen met Nanolex Microfiber Wash.

Goede tip om toch meer droogdoeken te gaan aanschaffen, 2 zal zeker prima zijn.

En ik ga dus zeker nog naar een andere wasbox zoeken want een kraan enzo vind ik toch wel een eis. Nieuwe emmers met gamma seals zijn ook handig want dan kan ik thuis al mijn sop maken.
 
Ik denk trouwens niet dat de ijzerdeeltjes voor krassen gaan zorgen als je een trekker gebruikt. Als het niet is losgekomen bij het wassen, dan komt het ook niet ineens los als je losjes een trekker eroverheen haalt
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ik neem aan dat tussen de wasbox en thuis nog eens stukje rijden is? Het meeste water verdwijnt wel door de rijwind (en anders nóg een stukje harder rijden o_O).

Het meeste water is er dan wel vanaf en volstaat 1 droogdoek meestal.

Overigens is de wasbox waar ik heen ga, de enige waarbij ik de auto niet hoef te drogen naderhand omdat daar echt kalkvrij water wordt gebruikt. Ik durf m'n auto gerust nat neer te zetten in de zon zonder kans op vlekken als ie opgedroogd is.
 
  • Leuk
Reactions: GiuliettaQV
Het is inderdaad 500 meter vanaf huis haha . Maar zou jij in mijn situatie dan naar huis rijden en dan pas drogen zodat het een boel water scheelt Patrick?

En wat bedoel je precies met de enige? Want die box waar ik ben gegaan heeft ook 'vlekvrij', maar zonder dat ik het echt heb kunnen testen heb ik daar toch mijn twijfels bij, want zoiets heeft ook onderhoud nodig en dat kost geld. Heb jij veel ervaring met boxen die beweren vlekvrij te spoelen maar toch kalk bevatten?
 
Bij de Total Jongeneel benzinestation (uitgeroepen in 2014 tot de beste van Europa) In Nootdorp nabij het van der Valk hotel gebruiken ze in ieder geval kalkvrij water.
Inbeen straal van 5 kilometer van m'n huis zitten meerdere wasboxen die ik allemaal wel gebruikt heb en toch wat vlekken heb opgelopen...
 
  • Leuk
Reactions: Dreier-Reihe
Ik heb de ervaring van enkele wasboxen dat het "demiwater" gewoon normaal water is. De boxen die duidelijk meer kwaliteit hebben zoals warm water en dergelijke, die hebben hier allemaal écht demiwater. De druk valt bij gebruik omlaag en de auto droogt meteen op.



Greeetz
 
Zoiets dacht ik dus al. Er is ook behoorlijk wat verschil in huisregels en luxe per box.

Hoe doen jullie het qua pre-wash in een wasbox om het grove vuil te verwijderen? Ik ben nu begonnen met Nanolex Insect-Remover Concentrate 1:5 aan de voorkant van de auto en daarna de hoge druk op de hele auto gezet, eerst van een meter afstand en na een minuutje weken van wat dichterbij afgespoeld, daarna gaan wassen.

Snowfoamen in wasboxen is er niet bij en ik denk na over bijvoorbeeld een Kwazar Orion maar daar hoor ik niet veel over ...
 
@Istnogferarie op de site van Carclean zie ik bij de alternatieve producten voor jouw suggesties PB bug squash en ook Nanolex insect remover die ik heb. In de verdunning die ik heb dus redelijk veilig voor wax, misschien dus maar de hele auto ermee doen... Of is dat Citrus toch degelijk anders?
 
@Istnogferarie op de site van Carclean zie ik bij de alternatieve producten voor jouw suggesties PB bug squash en ook Nanolex insect remover die ik heb. In de verdunning die ik heb dus redelijk veilig voor wax, misschien dus maar de hele auto ermee doen... Of is dat Citrus toch degelijk anders?

Gewoon doen. Doel is hetzelfde, sommige producten zijn iets sterker dan andere maar ze hebben allemaal als functie : wassen zonder aanraken.