• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wassen en waxen verdelen over 2 dagen

Ester

Detailing guru
5 mei 2023
563
105
Ha allemaal, (beginners)vraag. Heb wel door lezen van verschillende topics meer duidelijkheid gekregen, maar alsnog even de vraag.
Ik wil met mijn auto naar de wasbox gaan in de avond om hem daar te wassen met het 2 emmer systeem, eigen shampoo, etc. Maar indien nodig (via de test met het boterhamzakje) wil ik hem ook gaan kleien. En dan na het kleien wil ik hem ook in de wax zetten. Maar dat red ik niet op één avond (en ik ga expres in de avond naar de wasbox zodat het rustig is en geen personeel dat mij wegstuurt wegens eigen spullen), dus wil ik het verdelen over 2 avonden.
Ik woon 2 straten achter de boulevard dus de auto zit hier gauw onder het zand /zout/meeuwenschijt.
Nu dacht ik zo :
1. Velgen inspuiten met Non Ferro
2. Velgen afspuiten
3. Auto foamen met pre wash foam van de wasbox
4. Afspuiten
5. Wassen met BTBM en washmitt (heb de "nieuwe" versie van de Smoothie, maar ik las dat die toch mogelijk krassen kan geven?)
6. Alle shampoo afspuiten
7. De auto vanuit de wasbox naar de parkeergarage rijden (ongeveer 10 min) en hem daar laten logeren.
8. De auto de volgende avond weer ophalen uit de parkeergarage en naar de wasbox rijden.
9. De auto afspuiten
10. De test met boterhamzakje doen en indien nodig de auto kleien.
11. Afspuiten na kleien
12. De auto drogen met een droogdoek
13. De auto in de wax zetten (collinite 845).

Nu is mijn vraag:
-stap 11 afspuiten na kleien, is dit nodig?
-kan ik bij stap 7 zo met de gewassen auto naar de parkeergarage rijden zonder dat er dus iets van bescherming op de lak zit, of is dat niet aan te raden? En moet ik de auto dan drogen met droogdoek voordat ik ga rijden?
-is het bij stap 9 voldoende om de auto af te spuiten met HD en zo het vuil van 2 ritjes (van & naar de wasbox) er af te krijgen alvorens te kleien /waxen?

En zijn er nog tips /suggesties op dit stappenplan? Ik heb gelezen dat na het kleien het aan te raden is om te polijsten. Maar ik weet nu dus nog niet of kleien nodig is, en zo ja, ik heb al een klein stukje gekleid laatst en ik zag daar geen marring van (dus dan zou polijsten niet per se noodzakelijk zijn?).

Alvast bedankt en fijn weekend allemaal!
Groetjes Ester
 
Als je in de parkeergarage kan en mag werken, zou ik dat doen
6b wordt dan afdrogen (grofweg) voor je gaat rijden
8 vervalt en 9 wordt een rondje S&W
10 / 11 / 12 kan je combineren door na elk paneel te kleien steeds netjes af te nemen
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Ik weet niet hoelang je avond is, maar een goede Wash&Wax zou wel moeten lukken in een paar uurtjes. ;)
Als je er toch twee avonden aan wilt besteden, dan hoef je de tweede avond niet opnieuw naar een wasbox.

Als ik je stappenplan even aan mag passen;

1) Voorwas. (Vuil losweken en afvoeren, auto + velgen)
- Afspuiten.
2) Velgen reinigen.
- Non-Ferro sprayen.
- Laten werken.
- Met natte borstel/kwast product her-activeren en meteen al reinigen.
- Laten werken.
- Afspuiten.
3) Handwas.
- Afspoelen.
- Afspoelen demi-water. (Glansdroger, osmosewater, vlekvrij spoelen, etc, iets in die trant zal het heten)
- Drogen. (Zodat je onderweg geen vuil verzameld in het water)
4) Auto naar parkeergarage.
5) Auto afnemen met bijv. Spray&Wipe om eventuele vervuiling af te nemen.
6) Kleien. (Gulzig met het glijmiddel; Hoe glibberiger, hoe beter. Weinig kans op marring)

- Panelen niet laten opdrogen, dus bijv. na elk paneel afnemen met een MF-doek.
- Eventueel nog een rondje doen met Spray&Wipe, mocht er toch iets opgedroogd zijn of ergens residu achtergebleven zijn.
7) Waxen.

Dit hoef dus allemaal niet erg lang te duren en misschien is het rustig genoeg bij de wasbox dat je alles daar in één keer kan doen. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Bovenstaande voorstel voor een stappenplan lijkt mij ook ideaal. Wat @Quantoxx ook zegt, als het rustig is bij de wasboxen zou je daar ook kunnen waxen.
Hier in Leeuwarden is er naast de wasboxen zelf een kleine parkeerplaats (van een ander bedrijf) die bijna altijd leeg is. Als ik bij de wasbox klaar ben en er staan mensen te wachten ga ik meestal daar verder met alles goed drogen en evt een sealant aanbrengen.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
+1 voor de hier beschreven stappen maar als je nou eens 's morgensvroeg naar de wasbox gaat, dan heb je een hele dag voor je om al je stappen te doen.
Dat scheelt volgens mij wel heel wat rompslomp :)
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Dank allemaal voor de reacties!
In eerste instantie was mijn idee om inderdaad gewoon alles op één avond te doen, maar ik merk dat ik als beginner nog niet zo vlot en bedreven ben als ik zou willen. En ik hou niet van haasten.. Maar het waxen in de parkeergarage is een goede optie (geen idee of dat "mag" maar dat ontdek ik vanzelf), ofwel op een plek nabij de wasbox. In mijn droom heb ik een eigen detailing ruimte, maar dat is vooralsnog geen realiteit ;)
Het gewijzigde stappenplan neem ik mee, ook dus eerst de voorwas en dan de non ferro.
Dank!
 
  • Leuk
Reactions: Zrobb en Cordoba
Genoeg goede adviezen gekregen inmiddels. Neem je tijd. Ga pas verder met de volgende stap als je tevreden bent.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Vanavond de Mii (aka het zonnetje) gewassen en het plan was om hem ook voor het eerst in de wax te zetten.
De velgen waren nog redelijk schoon, dus besloten om die voor deze keer alleen de prewash foam te geven (niet de Non Ferro).
-Eerst hele auto ingefoamd met pre wash van de wasbox.
-Afgespoeld.
-Daarna handwas met BTBM en washmitt.
-Afgespoeld.
-Daarna heb ik de hele auto ingesprayd met Non Ferro. Toen had ik dus ineens een paarse auto. Het was kennelijk nodig (heb de auto pas een halfjaar, geen idee hoe hij door de vorige eerste eigenaresse gereinigd is), want overal werd de auto paars door de reactie met de Non Ferro. Ik heb deze nog wat verdeeld met een washmitt en even laten inwerken.
-Afgespoeld.
-Afgespoeld met demi water.
Toen de auto gedroogd met een nieuwe droogdoek, die ik helaas niet van tevoren gewassen had (leermomentje), waardoor ik overal kleine dunne haartjes op de lak zag. Toen dacht ik: dat is niet echt handig met waxen.
Toen de lak nagelopen en ik zag onderaan de zijpanelen nog viezigheid (zwarte puntjes). Die waren mij bij het wassen niet opgevallen.
Mogelijk heeft de reiniging met de Non Ferro deze meer zichtbaar gemaakt, of kan dat niet?
-de delen met de zwarte puntjes gekleid, maar dat had geen effect.
- Toen maar besloten om niet te gaan waxen, want ik was nog niet tevreden vanwege die viezigheid. Dus toen maar besloten om de vloeibare wax van de wasbox te gebruiken, en na te spoelen met demi water.

Ben ietwat teleurgesteld, want ik keek uit naar de 1e keer waxen met de Collinite 845.
En ik baal dat de auto niet zo schoon is geworden als ik had gewild.

Nu is mijn vraag: heeft de auto een Paint Cleaner nodig denken jullie? Of wat anders? Zo ja dan zou mijn plan zijn om eerst de hele auto te kleien en dan de paint cleaner, en dan de wax?

Ik heb geprobeerd de zwarte puntjes te fotograferen maar ze zijn op een foto niet te zien. Ik heb een foto bijgevoegd van de paarse motorkap en het eindresultaat nu!

Dank alvast voor jullie meedenken en advies!

Groetjes Ester
 

Bijlagen

  • P_20230517_205718_1.jpg
    P_20230517_205718_1.jpg
    163 KB · Weergaven: 113
  • P_20230517_194102.jpg
    P_20230517_194102.jpg
    116,2 KB · Weergaven: 111
de zwarte puntjes onderaan is waarschijnlijk teer, ligt het er op? Kan je het met je nagel voelen?
Zo ja, dat zou je Gyeon Tar of Autoglym Intensive Tar Remover kunnen gaan gebruiken. Een Tar product moet je goed laten inwerken.

Je zou het proces nog eens kunnen doen en daarna je vervolg stappen met 845. Paint cleaner kan altijd nog.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Hmm, ik heb niet met mijn nagel gevoeld maar wel met mijn vingers, ik dacht het wel te voelen ja. Wat ik zo gek vind, is dat ik ze na de non ferro pas zag. Niet bij het wassen en ook niet bij de eerdere handwas (is nu de 3e keer).
Dankjewel, ik ga eens kijken naar die producten die je noemt.
Ik vrees dat Carclean steeds blijer met mij wordt, haha!
 
Ja, ik dacht dus hetzelfde! Die Non Ferro op de lak sprayen is dus een goed idee geweest? Dat hoeft de volgende wasbeurt (ik denk over 2 weken ongeveer) niet weer, toch?
 
Non Ferro hoeft zeker niet altijd, als ik niks meer paars wordt, dan is de lak "Schoon" het paars worden is reactie. Op mijn eigen auto gebruik ik het nauwelijks, maar die was ik dan ook 2 wekelijks.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Deze bedoel je hè: GyeonQ²M Tar? Ik bedenk me nu dat ik de afgelopen weken over een nieuw wegdek heb gereden, gedeelte van de nieuwe N-weg bij ons is eindelijk klaar. Misschien verklaart dat het teer, of kan het asfalt zijn.. Nou ja, wat het ook is, ik ga het spul proberen. Super bedankt voor je meedenken en advies!
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@Ester - Al lekker bezig geweest. ;)

De overbleven puntjes reageerden niet op een nieuwe poging met Non-Ferro? Zo niet, dan is het geen vliegroest. Dan zou teer of asfalt inderdaad de volgende optie zijn.
Deze puntjes zou je wel moeten voelen en/of horen wanneer je klei eroverheen glijdt.

Tja, of een paint cleaner of polijsten nodig is... Aangezien je nu een wax over de auto gespoten hebt, zou ik op z'n minst een paint cleaner gebruiken om deze te verwijderen én de lak op te frissen. Een stapje verder is dan handmatig polijsten, al is het maar om dezelfde reden en nog niet eens perse om de lak helemaal op te knappen.

Aan de andere kant... Kunnen we ook niet te moeilijk denken en zou je de 845 er gewoon overheen kunnen smeren. Hopelijk is de hechting dan niet heel slecht en heb je wel het waxen kunnen ervaren.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Zeker omdat het probleem met de zwarte puntjes alleen onderaan de auto zit, had je er ook voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld het dak (of nog een aantal panelen zoals de motorkap) alvast wel in de 845 te zetten, dan heb je volgende keer alvast een auto die deels makkelijker wast en droogt.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Ha, dank voor jullie reacties! En ook opbeurend om toch een compliment te ontvangen, zeker na deze wat teleurstellende detailing avond.. Maar al doende leer ik!
Ik heb eigenlijk geen 2e poging met de Non Ferro ondernomen. Dat kan ik de komende keer nog doen, en gaan de zwarte puntjes dan niet weg, dan gebruik ik de Gyeon Tar.

Tja, mijn gedachtengang was dat ik de auto niet geheel waxloos wilde laten, want dan heeft de lak totaal geen bescherming. Ik dacht : dan is voor nu, de wax uit de wasbox altijd nog beter dan niets (maar misschien is dat niet zo?). En ik denk steeds dat die vloeibare wax uit de wasbox (die in mijn ogen niet zoveel voorstelt) na 1 week gewoon weer van de lak af is. Maar nu je zegt dat een paint cleaner wel handig is nu vanwege die wax, ga ik daar toch eens over denken. Ik zag in een CC filmpje de Poorboys professional polish, dat werd uitgelegd als zijnde paint cleaner (niet schurend). Is dat wat? Of een andere tip?

En inderdaad had ik ook nog sommige delen wel in de Collinite kunnen zetten. Maar op het dak had ik weer wat roodbruine puntjes ontdekt (vliegroest?) en zo ook op de motorkap nog wat puntjes. Daarom was mijn overall conclusie: nog nergens een paneel waarover ik tevreden genoeg ben om te waxen...

Dus binnenkort weer een detailing avondje :)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Zrobb
Lekker bezig met de Mii!

Deze zwarte spikkels komen mij ook bekend voor. Mijn moeders 107 zat er helemaal onder (vooral de voorkant). Ik kreeg ze met chemicaliën niet weg. Met klei wel. Dat was ook gelijk mijn eerste keer kleien dus mooi meegenomen. :innocent:

PXL_20220820_132022783.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Ester