• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

wassen groot aantal opleggers en trucks

schuurman92

Detailing addict
30 aug 2015
32
60
31
hey allemaal.

Ik ben in dienst bij een transportbedrijf met 70+ vrachtwagens en 100+ opleggers. Hier werk ik ondertussen bijna 7 jaar op de wasplaats, zaterdagbaantje. Sinds een paar jaar "chef" en ik ben eigenlijk nooit helemaal tevreden geweest over het resultaat met wassen, met name de opleggers (zeil), we hebben het op verschillende manieren geprobeerd en de laatste tijd komen er steeds meer nieuwe opleggers met mooi schoon zeil. Deze zeilen krijgen we niet 100% schoon en na verloop van tijd is het alweer een vies ding die je bijna niet schoon krijgt.

Om deze reden wassen we de zeilen voor de onderste helft met de hand: unamused: (velgen en spatschermen worden altijd al met de hand gedaan, vikan borstel) hier gaat veel tijd in zitten en is intensief werk en ik ben natuurlijk liever moe dan lui:innocent:.

Onze huidige manier om de zeilen te doen is:
Met een roller (net zo'n ding als in de autowasserette maar dan zelf er langs trekken) waar het sop via een rail ervoor wordt ingespoten met een oplossing was shampoo.
Bij de nieuwe opleggers daarna de onderste helft met de was borstels doen en daarna afspuiten.

tijdens het rollen worden de velgen gedaan (met hetzelfde sop) met een kleine vikan handborstel en ook gelijktijdig de tank, spatborden, fietsenvanger etc.

Nu zijn er "klachten" van hogerehand dat er teveel vieze opleggers zijn, meerdere collega's hebben ook al gezegd dat het geen doen is om met dit aantal combinaties alles met de hand nog schoon te gaan maken, alleen rollen moet genoeg zijn.

Er mag nu dus geïnvesteerd worden in beter spul.
Nu is er iemand bijgekomen die er verstand van heeft, wat ik ook wel geloof als ik hem zo hoorde praten. Nu zou ik toch graag advies willen hebben van mensen die er geen commercieel belang bij hebben om tot een goede/snelle manier van wassen te komen.


Dit is dus ongeveer de manier hoe we nu wassen, we hebben nu alleen een dikkere slang naar de roller waardoor er VEEL meer champoo opkomt, mag niet baten helaas.
en nog 1 dan

de schone plek is gedaan met materiaal van de specialist en met de hand, dit is ook een oude vieze oplegger
90852-a4fb2e56348cbe58362aa7c402c06d4d.jpg

Ik hoor jullie reacties graag tegemoet.
 

Bijlagen

  • 20161228_132616.jpg
    20161228_132616.jpg
    171,7 KB · Weergaven: 337
Dus de roller spuit of iets in die trant de shampoo op het zeil. Deze word zoals ik in de filmpjes zie alleen maar afgespoten. Soort Pre-wash eigenlijk.

Ik snap dat het heel arbeids intensief is maar alleen een Pre-wash maakt niet volledig schoon. Dus je zou echt contact moeten maken. Aanraken dus. Ik zou zeggen roller + afspuiten als Pre-wash. Je ziet dat het zeker iets doet. Vervolgens nog eens shampoo aanbrengen, misschien dus nog eens met die roller erlangs en vervolgens toch met zo'n borstel de trailers doen. Dan word het immers schoon.
 
Die roller spuit het in en wast het ook met borstels, net als in de wasstraat die dingen die ronddraaien. Hoe vaak we er ook langsheen gaan het wordt niet schoon, tijdje laten inweken helpt ook niet. Borstels van de roller zijn zo'n beetje 2 jaar geleden vervangen en gemiddeld wordt er 1 keer in de week gewassen. Paar maanden geleden nog iemand bij gehad van Kärcher om te kijken of de haren nog goed waren en hij had alleen het advies om meer sop/water te gebruiken, dit hebben we dan ook gedaan maar mag niet helpen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De haren borstels zijn bij zon beetje alle wasstraten inmiddels vervangen door lappen borstels. Schijnen minder schade te maken en beter schoon te maken.

Maar ik denk dat je het beste resultaat zult behalen door heel de combinatie met de hand te doen, dat laat het tweede filmpje ook wel zien. Ik zou overigens de cabine met een washmitt doen, en een trap. Maar goed, word wel erg arbeids intensief, en ik denk eerlijk gezegd dat een paar swirls meer of
niet uit maakt als het maar schoon is, bij dit soort aantallen.
 
Neem even contact op met CC, die kunnen je denk ik wel de juiste producten aanraden.
probleem met vrachtwagen shampoo is vaak dat het zo goed reinigt, dat de lak dof word.
 
Bij dit soort aantallen, zou ik overwegen om zelf een wasstraat aan te schaffen.
Bij eventuele overcapaciteit, kan je ook van anderen voertuigen wassen tegen betaling.

Anderzijds is de viezigheid op een wagen vaak zeer vettig en zal het gebruikte wasmiddel behoorlijk ontvettend moeten zijn.
Verder helpt warm water ook goed mee dat te verwijderen, dus een stoomreiniger is dan bijna een must.
Als test zou ik ook eens bekijken wat extra bescherming op de zeilen e.d. doet m.b.t. het makkelijker schoon krijgen.
Wellicht helpt een middel zoals Wetcoat.
 
Er wordt warm water gebruikt, de cabines doen we sowieso met de hand daar komt de roller niet langs, ook vanwege de krassen die er dan inkomen. Wat betreft een automatische wasstraat: die hebben we liggen:oops: probleem is alleen dat er (nog) niet genoeg ruimte is om deze te plaatsen. Deze installatie is 2de hands gekocht zonder haast om hem te plaatsen (beetje jammer wel). Dat de lak dof wordt is ook een probleem natuurlijk, helemaal met rode auto's zonder blanke lak. Op een paar swirls meer of minder wordt niet gekeken.

De expert die we erbij hebben gehaald raad ons aan om een foam injector in de hogedruk leiding te plaatsen en hiermee de alles in te foamen met een ander soort sop van hem, daarna met de roller erlangs en dan afspuiten.

In het begin de echt vieze opleggers met een bezem met een soort schuurspons/scotch brite achtig spul, daar is dat schone stuk op de foto ook mee gedaan.
 
Ik mag hopen dat er voorzieningen zijn voor het restwater, kan een dure grap worden als je controle krijgt.

Een effectieve manier kan je niet alleen vaststellen met schoonmaken
Daar hoort ook beschermen bij, anders kan je steeds sneller en zwaarder aan de slag
Dat lijkt nu ook de valkuil te zijn

Die zeilen hebben echt bescherming nodig, zeker als je ze borstelt
 
ja er zijn voorzieningen voor restwater, gemeente is vorig jaar nog geweest om te controleren, paar scheurtjes in het beton weer dichtgemaakt en het was allemaal weer fijn voor elkaar.
 
Mijn eerste idee was ook prewash en inweken, maar ik lees dat dit al geprobeerd is. Een ander punt: op het filmpje lijkt de rol die langs het zeil gaat één geheel te vormen. Hoe strak het zeil ook gespannen is, aan de randen zal de rol met meer druk reinigen dan middenop. Ik kan me dan ook voorstellen dat het verdelen van de rol in verschillende delen die ten opzichte van elkaar iets kunnen bewegen, een egaler resultaat oplevert.
Op de overgangen kun je dan een kleine rol erachter plaatsen om te voorkomen dat je een streep krijgt bij de overgang van de ene naar de andere rol.

Verder denk ik dat je het moet zoeken in een combinatie van sop (welk middel, welke concentratie) en bescherming (coating van het zeil).
 
@schuurman92 kijk maar eens op facebook van pronano te Emmeloord zoals @mdlange al zei.
Op verzoek kan dit bedrijf ook bij jouw op het bedrijf een demo geven.
Kan je zelf bepalen of je het wat vind of niet, ben er haast zeker van dat je niet weet wat je ziet.
Maakt ongelooflijk mooi schoon en in een fractie van de tijd die je nu besteed aan 1 vrachtwagen.
Succes
 
Laatst bewerkt:
heb net de Facebook van pro nano bekeken, ziet er goed uit zeg! Komt eigenlijk dus neer dat er een schuiminjector geplaatst moet worden en dan zoeken naar de juiste soorst sop en misschien ook nog een soort wax erover. Of beide in een maar dat zal wel een kwestie zijn van uitproberen.
 
Als het zo eenvoudig was als in hun beschrijving, dan zag je geen vuile vrachtauto's meer
Na stap 1 is het noodzakelijk om de achterblijvende vuilfilm weg te nemen
Daarvoor zal je contact moeten maken met de oppervlakken

Nano klinkt leuk, maar is een modeterm
Hechten doet een bescherming het best op een echt schoon oppervlak
En dan ook nog een zonder schade, want daar blijft per definitie vuil in achter

Gekrast zeil is zowat het ergste wat je kan hebben qua vuilaanhechting
Te sterk ontvetten en de weekmakers worden aangetast, wordt het broos

Je zal aan het testen moeten, en pas op met investeren in iets wat vooraf niet bewezen is.
 
denk dat de eerstvolgende stap wordt om alles in te foamen, laten inweken en dan met de roller erlangs en dan afspuiten. Het sop wat ik zag staan op de site van pro nano is ook wel aardig aan de prijs, helemaal bij grote aantallen. Wij werken nu met vaten van 200L en afgelopen woensdag alleen maar opleggers gewassen, toen ging er op een dag ongeveer 70 L door. Met foamen zal dat (hoop ik toch) heel wat minder worden. Het enige wat ik toch vreemd blijf vinden is dat de viezigheid er met de handborstel zo makkelijk afgaat en dat de roller zelfs dat niet schoonkrijgt. We hebben de roller wel eens een minuut op 1 plaats laten ronddraaien en nog was t niet schoon.
 
Eerst eens foamen dat zal een hoop schelen. Dat doen ze bij ons ook en werkt prima! Ook bij de tautliners.
15442285_10206661104400158_1513040017422436713_n.jpg 15541225_10206661104760167_2597287132092405834_n.jpg
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Het enige wat ik toch vreemd blijf vinden is dat de viezigheid er met de handborstel zo makkelijk afgaat en dat de roller zelfs dat niet schoonkrijgt. We hebben de roller wel eens een minuut op 1 plaats laten ronddraaien en nog was t niet schoon.

Klinkt misschien stom, maar dat is je roller toch gewoon ruk? :D


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: bros
denk dat de eerstvolgende stap wordt om alles in te foamen, laten inweken en dan met de roller erlangs en dan afspuiten. Het sop wat ik zag staan op de site van pro nano is ook wel aardig aan de prijs, helemaal bij grote aantallen. Wij werken nu met vaten van 200L en afgelopen woensdag alleen maar opleggers gewassen, toen ging er op een dag ongeveer 70 L door. Met foamen zal dat (hoop ik toch) heel wat minder worden. Het enige wat ik toch vreemd blijf vinden is dat de viezigheid er met de handborstel zo makkelijk afgaat en dat de roller zelfs dat niet schoonkrijgt. We hebben de roller wel eens een minuut op 1 plaats laten ronddraaien en nog was t niet schoon.

Ik gebruik pronano zelf ook. Je hebt er maar heel weinig van nodig. Zoals ook op de site staat is zien---geloven.
Je gelooft het pas als je het hebt gezien. Ik gebruik het voor de badkamer, de vloer, de auto etc
Een maat van mij die heeft een eigen garage (dealer) die gebruikt het ook. Niet alleen voor zijn eigen auto's en camper maar ook voor auto's van klanten. Het is geen wax oid maar echt een schoonmaakmiddel en er komt geen borstel aan te pas. Ik zou toch eens langs gaan als ik jou was ik denk dat je erg verrast zal zijn. enne, neem ff een vrachtwagen mee dan kan je gelijk een demo krijgen.
 
Ik gebruik pronano zelf ook. Je hebt er maar heel weinig van nodig. Zoals ook op de site staat is zien---geloven.
Je gelooft het pas als je het hebt gezien. Ik gebruik het voor de badkamer, de vloer, de auto etc
Een maat van mij die heeft een eigen garage (dealer) die gebruikt het ook. Niet alleen voor zijn eigen auto's en camper maar ook voor auto's van klanten. Het is geen wax oid maar echt een schoonmaakmiddel en er komt geen borstel aan te pas. Ik zou toch eens langs gaan als ik jou was ik denk dat je erg verrast zal zijn. enne, neem ff een vrachtwagen mee dan kan je gelijk een demo krijgen.

Tast het je waxlaag niet aan?
 
Dus je kan dit product foamen of met een drukpomp aanbrengen, even laten weken en dan met de HD afspoelen. Alle vervuiling is dan weg, het voertuig is schoon.

Dit moet dan een idioot sterk spul zijn, toch? Lijkt mij dan ook niet LSP-veilig, maar die LSP zit er toch niet op.



Greetz
 
  • Leuk
Reactions: bros