• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wassen met 2 emmers, gritguards, Gyeon mitt. En nog krassen!

RoyR

Detailing guru
3 jan 2015
5.992
193
27
Zwolle
Paar maanden terug mij auto gepolijst.
Was krasvrij. Daarna gelijk 2 emmers aangeschaft en de hele mikmak.
Nu scheen de zon erop. En de motorkap zit weer onder de krassen / swirls!
Grgr. Snap er niks van...
Ook nog de washboard aangeschaft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Dit kan vele reden hebben natuurlijk. Als eerst, kras vrij wassen bestaat niet. We doen natuurlijk ons best om hier zo dicht mogelijk in de buurt van te komen.

Gebruik je voorwas? Foam oid?

Na elk paneel spoelen en opnieuw schoon water pakken. Met spoelen de mitt zo hoog mogelijk houden, maar net onder water en goed met je hand erover wrijven om al jet vuil eruit te krijgen (liefst washboard).

Zorg dat je mitt niet plakt aan de lak en aai dus als het ware je lak.

In rechte lijnen wassen ZONDER druk en het liefst in lengte richting van het paneel.

Dit is hoe ik was. Echter heeft ieder zijn ritueel natuurlijk en is elke lak ook weer anders.
 
  • Leuk
Reacties: Ozy en Altos
En weet je zeker dat hij krasvrij was?
Soms lijkt een oppervlak na polijsten strak, maar moet je het eerst een x afnemen met prep of een sopje.
Helemaal onder de swirls lijkt me sterk na 1x wassen, mits je op de juiste manier wast zoals Tembaco zegt.
Edit: ik lees nu pas dat het een paar maanden geleden was, dus vast al vaker gewassen dan 1x.
Dan sluit ik mij aan bij Tembaco.
 
Als ik alles heb klaar gezet :
IMG_20160612_102446.webp


Eerst auto infoamen, afspoelen met hoge druk, dan is het met een microvezel spons de auto wassen door een half dak, halve motorkap of een deur te doen, uitspoelen en opnieuw. Voor alles onder de zijstrips (bij mij bijna onderzijde deur) gebruik ik een microvezel washandschoen om te voorkomen dat hier vuil vanaf komt wat in het microvezel blijft zitten en dus de volgende keer dan op je lakwerk zou komen. En nooit hard drukken maar zoals tembaco al zegt alleen maar laten glijden.
En zelfs dan krijg ik nog swirls van het wassen. Niet veel maar je voorkomt het nooit.
Omdat ik ook heel veel rij ben ik erachter gekomen dat je ook veel steentjes hebt die niet steenslag maken maar rollen over je motorkap en zo dus krasjes maken.
 
Kan idd aan veel factoren liggen, heb je een auto met harde lak of is het boterzachte lak? dat maakt al heel verschil.
En staat de auto goed in de wax? dan spuit je meestal al heel veel van het vuil zo van de auto af, al het vuil wat weg is maakt geen krassen meer.

Misschien eens vragen of iemand van het forum bij je in de buurt woont om te kijken of je het was proces kan verbeteren.
 
  • Leuk
Reacties: tembaco
Zit er ook weleens een kat op je auto? Of scharrelt er soms een mereltje over je motorkap?
Kan ook weleens gebeuren dat die krasjes veroorzaken.
 
  • Leuk
Reacties: Ozy
Kijk eens goed hoe de waskrassen lopen. Ik had hetzelfde met 2EM GD, en prewash en heel de rimram elke keer terug wasmarring.

Bij mij lag het aan mijn droogtechniek. Met deze laatste stap maakte ik marring door het drogen. Ik zoek hiervoor nog steeds een oplossing, detailerspray enz help maar niet 100%.
 
Wat ik altijd doe:

Foamen met Monello en hd
Afspuiten
Wassen met 2 emmers. Gritguards. Washboard. PB Shampoo. En Gyeon smoothie
Regelmatig washmitt reinigen
Afspuiten
Drogen met monello doek


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Had het op mijn bmw e90 in donkergrijs ook heel snel en sindsdien veel minder door te wassen met wollen wasmitt (zelf heb ik 1 van merk die carclean niet meer heeft maar wel hele goede), zeker aan te raden op de vlakke delen, zelf gebruik ik er 3 (1 wol vlakke delen, 1wol bovenste delen zijkant en 1 mf voor- en achterzijde en dorpels), vanzelfsprekend ook aparte voor velgen.

Vervolgens drogen al deppend ipv wrijvend, zo maak je geen slepende beweging en dit ook met monello doek lichtjes ingeneveld met poorboys s&w 1:1.

Ook opletten om zowel bij wassen als drogen niet te veel druk te zetten (boenen), dat scheelt zeker veel doch volledig vermijden en zeker op gevoelige lak kan nooit.
 
Had een tijd terug een bericht gelezen op IG met een jongen die met dezelfde handschoen erg veel waskrassen kreeg en dacht dat het aan de handschoen lag. Kan heb specifieke bericht zo even niet terug vinden maar was van deze jongen.

https://www.instagram.com/danbryannnn/
Miss toch maar de Monello Thick Mitt aanschaffen. Proberen kan altijd...

Hierbij nog een foto.
Over 2 weken de dap er nog maar eens over heen halen.
12001a4e50d2509c61e79a557c60f06f.webp


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Wow, dat is wel heel extreem. Weet je zeker dat alle krassen eruit waren na de vorige polijstbeurt? Overigens gebruik ik wel wat meer water dan @Istnogferarie. Ik doe de emmers helemaal vol (behalve die van de wielen) en als een auto écht vies is dan vul ik halverwege de rinse-emmer nog een keertje.
 
Vorige keer heb ik alles gedaan met de dap. Toen leek het meeste weg. Nouja. Wellicht toch over het hoofd gezien.
Over 2 weken maar eens goed aanpakken! Heb nu ook een Monello Faro.
Foto's volgen ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk