• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wassen met afwasprodukt, waarom is dat slecht?

quido

Detailing addict
1 jul 2011
78
55
57
Ik weet zelf dat je je wagen niet moet wassen met dreft of zoiets, maar als ik het onderwerp onder collega's of vrienden open dan sta ik perplex hoeveel mensen dreft:klap gebruiken voor hun heilige koe.
Alhoewel, het zal niet echt hun heilige koe zijn, je zou deze toch beter gunnen als dreft.
Maar toch sta ik te kijken hoe een collega zijn focus in stardust zilver, iedere week gewassen met dreft en iedere keer met quickwax van meguiar's behandeld, er stralend bijstaat.
Hij verklaarde dat hij nooit anders heeft gebruikt als afwasproduct en dat zijn lakken altijd fris waren. Ikzelf heb daar mn twijfels over en denk toch dat je dit na verloop van tijd het verschil moet zien.
Als ik de afwas doe heb ik heel uitgedroogde handen wat ik bij autoshampoo niet heb.
Maar wat is er nu echt van bij gebruik van een afwasmiddel ?8-())
 
quido zei:
... Als ik de afwas doe heb ik heel uitgedroogde handen wat ik bij autoshampoo niet heb. ...

Juist dat is de crux. Ik leg het meestal uit met je gezicht met afwasmiddel wassen :roll
Maar als je na zo'n aanval de lak weer voed / afdekt kan het best meevallen
Op zilver zie je toch al minder. Vraag blijft of hij echt schoon wordt
Volgende keer een boterham zakje meenemen ...
(om je hand en dan over de lak halen, voel je de vervuiling wel)
 
Dreft doet mijn inziens wat het moet doen: reinigen en ontvetten. Dus ik denk dat een wagen hier best wel proper van word en meteen ook ontvet is......wat het doet met de lak, en vooral met de kunststof onderdelen, op lange termijn is de vraag....ik heb geen praktijkervaring hierin en ben geen wetenschapper maar het word alom afgeraden dus ga ik het niet uittesten op mijn eigen wagen. :grinning:

@RedCat ik snap de verwijzing naar de boterhamzaktest in dit topic niet :weetniet Bedoel je te zeggen dat als men een wagen telkens wast met kwaliteitsautoshampoo (dus zonder ooit te kleien) er geen vastzittende vervuiling op de lak zal zitten? :confused:
 
Ik kan gelukkig niet in de kop van een ander kijken, wil ik ook niet.
Maar de kans bestaat is dat de Dreft adepten denken dat het beter schoonmaakt dan milde shampo en kleien
Als ze daar al van gehoord hebben dan.
En behandelen met een polish / wax en een T shirt haalt ook echt de vervuiling wel er vanaf
Niet te vergeten het effect van glansspoelmiddel in het afwasmiddel, dus als je het maar vaak genoeg gebruikt :-b

Feit blijft dat je op een zilveren moeilijk de swirls kunt aanwijzen.
Maar de vervuiling aantonen met een zakje is een fluitje van een cent
Dat je een goed beschermde lak ook al aardig schoon krijgt met lauw water is er ook zo een ...
 
RedCat ah, op die manier..... :ja

Ik denk dat het probleem van het steeds wassen met dreft zich uit op lange termijn. Dit bemoeilijkt meteen ook het overtuigen van dreft-wassers.
Misschien een kromme vergelijking maar het eerste wat me voor de geest komt is het te vergelijken met overmatig zonnen......op korte termijn heb je een mooi resultaat maar na jarenlang bakken ziet je huid er craquelé uit. :grinning:
 
Waarom geen afwasmiddel gebruiken:

1) Het ontvet sterk, al je bescherming zal aangetast worden (wax etc.)
2) Het bevat zuren, de lak zal langzaam matter worden
3) Het bevat geen 'gladde' eigenschappen, vuil wordt minder veilig afgevoerd, meer kans op swirls en andere imperfecties
4) Het oppervlak wordt stroef, snellere aanhechting van vervuiling, meer kans op vastzittend vuil
5) Afwasmiddel kan de lak na lang gebruik de lak 'openen', je krijgt dan poreuze eigenschappen die je niet wilt hebben.

De glansversterkers in afwasmiddel, foppen de gebruiker vaak, de glans is na een paar dagen alweer weg.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Je kan de vraag eens omgekeerd terug stellen, waarom zou het goed zijn?
Je moet producten gebruiken waar ze voor ontworpen zijn.
 
Ik ken (via een forum..) ook iemand die ZWEERT bij dreft en regenwater en die vind dat z'n wagen ook altijd heel goed blinkt...

waarom doen sommige mensen het :

" mijn buur doet het ook zo en de auto is proper , dan zal het zeker geen kwaad kunnen en doe ik het ook" .

Toen ik +- 10 jaar geleden vroeg aan m'n dealer hoe ik nu m'n nieuwe auto moest poetsen zei die me : met water en niks anders ...en ik kreeg een busje met "superpolish" dat ik elke 3 maand er op moest smeren en oppoetsen .

Ik vond toen ook dat de auto goed gepoetst was en...ik wist niet beter :-"

(had geen internet en wist niet van het bestaan van andere winkels dan auto5 of doe-het-zelf-zaken die ook iets voor auto's te poetsen verkochten..:D )
 
Hier ook genoeg afwasmiddel en vaatwastablet gebruikers onder collega's en mensen uit de buurt. Mijn wagen glimt net zo mooi als die van jou na een dag poetsen. Tot dat hij in de zon staat....en je de lak voelt.
 
Afwasmiddel heb ik nooit gebruikt wel een tijdje goedkope wasmiddelen voor de wagen. Het gaat nu wel stukken beter met BTBM.
Maar mijn vader zweert ook bij afwasmiddel en ik krijg het er niet uitgepraat :weetniet
 
Jeroenn zei:
Maar mijn vader zweert ook bij afwasmiddel en ik krijg het er niet uitgepraat :weetniet

idd. krijg het hen ook niet uitgepraat. Zij verklaren mij voor gek om zoveel kosten en werk in te steken terwijl het voor hen toch zo simpel kan zijn:-"
 
zelf denk ik dat je de negatieve invloeden van afwas middel niet ziet over een paar maanden maar na jaren.
Mijn auto is 2 jaar en zonder hem iedere 3 maanden in de wax te zetten, krijg ik veel complimenten om de staat van de lak.
Enige wat ik er voor doe is iedere 2-3 weken de auto was met de daar voor bedoelde materialen (2 emmers methode etc) en 1 keer per jaar goed kleien en licht polijsten.
Verder staat hij eigenlijk alleen in de wolfgang sealant.

Iemand bij ons in de straat werkt bij een importeur en krijgt vaak auto's mee om in te rijden voor pers dagen of om dat de klant een probleem heeft welke niet in de garage gevonden kan worden.
Was ieder week zijn auto met een sopie, spons en een leren zeem. ook de nieuwe auto:-& maar zet onze auto's naast elkaar en alleen de kentekenplaat verraad welke auto ouder is.

p.s. zijn weer woord is dat alle auto's van hun in een lak panzer staan dus minder goed onderhoud nodig hebben..:-"
 
Mijn broer had een Opel Corsa GSI uit 2003 die was ook helemaal verkleurd. Was waarschijnlijk ook met afwasmiddel gewassen want was van een oudere man geweest en die wassen vaak ook hun auto met afwasmiddel. En het mooiste was dat er op de achterruit een sticker stond van Waxoyl.
 
Ik denk dat het geen zin heeft om de 'afwasmiddelwassers' te overtuigen.

De enige reden die ik namelijk kan bedenken om afwasmiddel te gebruiken is geld besparen en omgerekend besparen ze maar liefst € 0,35 per wasbeurt. Voor de rest kent afwasmiddel alleen maar nadelen.

Iemand die het de moeite waard vindt om jaarlijks € 8,75 te "besparen" (op basis van 25 wasbeurten per jaar), ga je ook echt nooit zover krijgen om serieus goed voor zijn of haar auto te zorgen.
 
Vaatwasmiddel is hartstikke agressief, moet je eens een korreltje in een kloof of wondje krijgen....

Glanspoelmiddel voor de vaatwasser werkt wel, want breekt waterdruppels af. Glansspoelmiddel helpt de vaatwasser met drogen, want zorgt voor het makkelijker afstoten van vocht op het vaatwerk. Heb 't op de zaak (witgoedspeciaalzaak...) wel eens geprobeerd: met een scheut spoelglans in het Nilfisk-schuimtankje op de hogedruk de bestelbus afspoelen na een wasbeurt. Werkt goed!

(tip van mij: droogt je vaat in de vaatwasser slecht? Los glansspoelmiddel gebruiken, ook al heb je 3in1-tabletten. Je vaatwasser doseert alleen spoelglans bij de laatste spoeling, en als dat in je vaatwastablet zat is dat bij de laatste spoeling dus allang verdwenen :-" )
 
Helemaal mee eens Tim, zinloos.

Ik krijg de vraag of mijn auto shampoo milieu vriendelijk is om dat het in het regenwater afvoer komt.. wat zou afwasmiddel wel niet doen..:)_[]
 
Ik zag mijn buurman vandaag met afwasmiddel zijn auto wassen (wie weet ook nog met een schuursponsje :joy:) maar wat ik me af vroeg is of een afwasmiddel niet schadelijk is voor een milieu? Autoshampoos zijn toch vaak biologisch afbreekbaar en zijn bedoelt om buiten te gebruiken.
 
ik doe na de winter of een auto die ik voor het eerst ga detailen een scheutje afasmiddel bij me emmer om de huidige wax laag en/of andere vetten te verwijderen. maar daarna ga ik dan toch zowieso kleien en polijsten en voeden en waxen.
maar anders gebruik ik het niet maar zou ik daarvoor beter ander product gebruiken of klei gewoon je wax eraf?