• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wassen nieuwe (tweedehands) auto

Davinci

Detailing addict
1 jul 2019
33
60
Utrecht
Beste lezer,

Ik ben sinds kort in het bezit van een witte Mitsubishi Outlander. Deze is bij aflevering gepoetst, maar ik vind zelf de lak nogal ruw aanvoelen.
Ik heb de auto 1 keer gewassen met GlansProtector Totaal maar ik wil het nu wat serieuzer gaan aanpakken.

Wat ik wil bereiken is een gladde lak, de glans was/is er al.

Ik heb de volgende producten:
  1. Super Thick Microfiber Wash Mitt
  2. Super Slick & Suds Concentrated Wash Sample - 120ml
  3. Natty's Paste Wax - 235ml
  4. Disco Rosso Foam Applicator
  5. Peluche Verde - 45x45cm
  6. Water Magnet Microfiber Drying Towel
  7. Zeem
Ik wil het volgende gaan bestellen:
  1. Peluche Verde Trio - 45x45cm
  2. Disco Rosso Foam Applicator
  3. Dolce Verde klei
  4. Clay Lube Sample - 120ml
  5. White Diamond Sample
Ik wil het als volgt gaan aanpakken:

Stap 1 voer ik uit in een wasbox, overig thuis
  1. Auto afapuiten, vervolgens wassen met de Wash Mitt en de shampoo Super Slicks & Suds, afspuiten met vlekvrij naspoelen en vervolgens drogen
  2. Auto kleien met de Dolce Verde klei icm de Clay Lube, afnemen met een schone Peluche Verde doek
  3. Auto voorzien van de White Diamond Glaze met een schone Disco Rosso Foam, afnemen met een schone Peluche Verde doek
  4. Auto voorzien van de Natty's Paste Wax met een schone Disco Rosso Foam, afnemen met een schone Peluche Verde doek
  5. Klaar?
Ik hoop met stap 1, en vooral met stap 2 de auto goed schoon te hebben, en ontdaan te hebben van eventuele vorige wax/sealant oid. Uiteraard wil ik de kans op marring niet tot zo klein mogelijk houden.

Ik ben erg benieuwd wat jullie van dit stappenplan vinden?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Welkom op het forum.

Op zich niks mis met je stappenplan. Met name kleien zou de lak gladder moeten maken. Twee opmerkingen:

- Als je droogdoek nu inderdaad een zeem is, dan zou ik deze vervangen voor een microfiber droogdoek.

- Met 120 ml sample claylube zul je het niet gaan redden op een auto die niet recent al gekleid is. Toen ik voor het eerst ging kleien kocht ik daarvoor de Monello klei-set met een 500 ml sprayer met Perfetto detailer spray. Deze was bijna leeg toen ik klaar was met de hele auto te kleien. Misschien heb ik toen wel wat meer gebruikt dan nodig, maar met een 120 ml flesje kom je niet heel ver. Als je hierna bijvoorbeeld om het halfjaar je auto weer eens zou kleien, dan zal je volgende keren wel wat minder klei-glijmiddel nodig hebben.
 
Vanwaar de keuze voor een glaze?

Wassen en reinigen is de eerste stap, dus denk dan niet alleen aan een handwas, maar bijv. ook zeker een ijzerverwijderaar zoals Non-Ferro. (Zeker op een witte auto!)

Hierna kleien met bijv. een concentraat Dodo Juice - Born Slippy. In concentraat is het lekker voordelig en kan je rijkelijk sprayen, wat de kans op marring uiteraard kleiner maakt. ;)

Wax/Sealant verwijder je 100% niet met wassen en kleien. Maar als je het hier bij wilt houden, dan is dat ook prima.
 
White diamond is een prima keus hoor. Je gaf aan dat je graag een gladde lak wilt en dan is white diamond een goede keus.
Voor de looks doet het weinig, maar het doet een beetje van alles, dus ook handig als je de volgende keer net wat extra wilt doen voor het waxen.
Het cleant een beetje, maskeert een beetje, maakt de lak glad en ruikt heerlijk en verwerkt super easy.
 
Mij lijkt de keuze voor een glaze ook prima voor iemand die niet gaat polijsten.

Verder nog +1 voor @m@rio om
a) een meer algemene detail-spray zoals Poorboy's World Spray & Wipe of Monello Perfetto te overwegen en in een grotere verpakking. Deze zijn immers voor veel meer dingen inzetbaar, zoals bijvoorbeeld als drooghulp of om vogelpoep te verwijderen. en
b) op de juiste manier te (gaan) wassen met tenminste 2 emmers, liefst met vuilroosters, eventueel een tweede mitt voor de vuilere delen onderaan de auto.
 
  • Leuk
Reactions: m@rio
Bedankt voor de reacties!
Ik had gisteren begin van de avond al de bestelling gedaan, uiteindelijk is dit de bestelling geworden:
Ik had thuis ook nog wat andere spullen liggen:
Plus de spullen die ik al had aangegeven in de eerdere post.

Ik ben momenteel wel aan het oriënteren op een van de DAP starter kits. Het polijsten wil ik voor nu nog achterwegen laten en eerst gaan leren bij kennis oid.
Ik zit er namelijk aan te denken om een DAP te gaan gebruiken voor het aanbrengen van de glaze en de wax.

Een emmer heb ik al, maar ik ga er inderdaad ook maar een emmer bestellen met een grid guard. :)
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen/middag de auto gewassen, gekleid en gepoetst. Heeft aardig wat tijd gekost, maar het is allemaal gelukt :)
De glaze met de DAP900 aangebracht en tussendoor steeds delen afgenomen. De wax (Natty's Liquid Red - 473ml) uiteindelijk voor gekozen deze eerst volledig aan te brengen met de DAP900 en daarna pas af te nemen.

Het resultaat mag er zijn, de lak werd al aardig glad na het kleien, en na de wax helemaal. Nogmaals bedankt voor de reacties en adviezen!
 
Laatst bewerkt: