• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wassen op straat, mag dat? (Bergschenhoek, Lansingerland)

Randy24

Detailing rookie
13 apr 2024
6
15
Nieuw in car detailing en een vraag. Ik wil mijn nieuwe auto op straat gaan wassen. Achter mijn huis zit een openbaar parkeerhofje. Ik kan de tuinslang makkelijk door de tuin trekken en zo aansluiten op de hogedruk. Nu las ik echter dat dit in sommige gemeentes verboden is, te bizar! Ik heb gezocht in APV van Lansingerland maar kan er niets over vinden. Weet iemand of het in Bergschenhoek is toegestaan om je auto op de openbare weg schoon te maken? Zo niet, wordt daar echt op gehandhaafd?
 
Als het niet in de APV staat dan zou ik em gewoon gaan wassen ,ikzelf heb het niet eens nagekeken we gaan het wel zien maar ik was gewoon mijn auto voor de deur.
 
Als je een gescheiden rioleringssysteem hebt, dan per definitie niet (regenwater wordt afgevoerd richting oppervlaktewater en afvalwater (plee, douche etc) gaat naar waterzuivering).
Als jij je auto gaat wassen en het water spoelt in de regenwaterafvoer, dan krijg je een schuimvijver om de hoek.
 
  • Grappig
Reactions: RoyR
Bergschenhoek weet ik niet. Nu weet ik dat het in zoetermeer gewoon mag. Staat niks vermeld over in de apv. Opzich zijn beide gemeentes redelijk gelijk qua wetgeving.

En anders kan je altijd nog een hybride was doen, dus afspuiten met foam in een wasbox, en een rinseless voor de deur, dat kan gewoon omdat het niet schuimt en er amper water op de grond beland.
 
Ik heb gezocht in APV van Lansingerland maar kan er niets over vinden. ... Zo niet, wordt daar echt op gehandhaafd?
Als er niks in de APV staat, kan er ook niet op worden gehandhaafd. ;)

Wel kan het een dingetje zijn als de huizen nieuwer zijn en er geen gescheiden riolering is, zoals hierboven al aangegeven. Maar dat zal dan ook in de APV vermeld worden (of vermeld had moeten worden)
 
Een paar jaar geleden werden mensen in mijn straat door een BOA aangesproken dat ze de auto niet op straat mochten wassen en dat daar uiteindelijk boetes voor uitgedeeld zouden gaan worden.
APV doorgenomen (en nog wat hulp daarbij gehad van een forumlid; you know who you are) en daar stond dus gewoon niets in.
Een buurtgenoot had nog een mail gestuurd over bovenstaande en hij kreeg netjes antwoord dat het gewoon mocht.
Op de website van mijn gemeente staat sinds enige tijd overigens een overzicht met straten/buurten waar wassen op straat niet mag. Zal waarschijnlijk aan gescheiden riolering liggen.
 
  • Leuk
  • Verbluft
Reactions: Cordoba en RoyR
Als je een gescheiden rioleringssysteem hebt, dan per definitie niet ....
Heeft hoegenaamd niets met elkaar te maken.
Schuim kan afbreekbaar zijn en als je het zelf aanmaakt is het geen bedrijfsafval.

Alleen de APV kan de rechten van burgers beperken als het om eigen water gaat.
Voor ondernemers is het anders, die produceren bedrijfswater en dat is afval.
 
Dat gewone vuil verlies je ook met het rijden.
Alleen als je overvloedige vervuiling hebt (afval) valt er iets te reguleren.
Voor een gewoon wasje is dat niet aan de orde, althans ik heb nog geen APV gezien waarin dat goed geregeld is.
 
@RedCat , gaat niet alleen om schuim (kán afbreekbaar zijn, hoeft niet), maar ook alle vervuiling die jij van je auto afspuit (rubber, olie, vet etc).
Gelukkig gebeurt dat niet bij heftige regenbuien of serieuze wateroverlast zoals nu in Beieren. :cool:
In mijn ervaring zijn het vooral wasstraten en dergelijk die (vaak ten onrechte) beweren dat wassen op straat niet mag. Zoals al aangegeven gelden voor bedrijven andere regels, dat is niet alleen in dit geval zo, maar ook bijvoorbeeld afvalscheiding voor bedrijven heeft vaak andere regels, omdat de afvalbedrijven die voor bedrijven werken, met andere afvalverwerkers zaken doen, die andere installaties hebben, dan waar veel gemeentes zaken mee doen.
 
Tbh ik denk dat de waterschappen en zuiveringsinstanties liever autowaswater hebben dan doorgespoeld vochtig “afbreekbaar” toiletpapier :joy:

Dus simpelweg, staat het niet expliciet in de apv dat het niet mag? Kan je het gewoon doen, wat karen op de hoek ook zegt.
 
Op de website van de gemeente Den Haag staat letterlijk het volgende:

Tips voor het wassen van uw auto
Schoonmaakmiddelen voor uw auto hebben invloed op het riool en het oppervlaktewate
r. Laat uw auto bij voorkeur bij een autowasstraat wassen. Dan wordt uw auto beter schoon en dit is beter voor het milieu.

Wilt u uw auto toch op straat wassen? Neem dan een mild schoonmaakmiddel dat het liefst ook biologisch afbreekbaar is. Bijvoorbeeld een afwasmiddel of een autoshampoo. Gebruik emmers in plaats van een slang om minder water te verbruiken. Houd ook rekening met voetgangers en was uw auto niet op de stoep.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat