• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wassen, poetsen

Ciedric

Detailing addict
9 jul 2016
41
50
Vorig jaar begin april heb ik mijn auto gewassen, gekleid en in de was gezet.
Dit heeft een hele dag in beslag genomen aangezien er geen machine aan te pas is gekomen.

Ik heb de auto in de was gezet met Soft 99 Fusso Coat met een standtijd van 12 maanden. Nu heeft deze coat een lange standtijd maar de beloofde 12 maanden is niet haalbaar. PFTE wax is het en het parelt mooi.
Voor de glans heb ik Surf City Garages carnauba wax als topping gebruikt, dit heeft een standtijd van ongeveer 3 maanden. Beide wax soorten zijn vast.

In de wintermaanden is wassen koud en buiten poetsen niet even fijn. En om nu in het najaar een hele dag in de kou te staan, wassen, kleien en in de was zetten.

Wat gebruiken jullie om in de wintermaanden beschermd te blijven? Ik zelf dacht aan een autoshampoo met was.
 
In de winter was ik de auto meestal 1x in de maand.
Voor de winter nog even goed in de wax zetten. En in de winter tijdens het wassen soms even wat extra bescherming aanbrengen zoals Monello Acquafobia.
 
Zoals ik al aangaf heb ik hem in april goed in de wax gezet.
Drie lagen Fusso Coat en twee lagen surf city's garage.
Handwassen doe ik regelmatig met de twee emmer methode. Ook gebruik ik de 6l Orion kwazaar foamer.

Ik heb geen hd en geen water aansluiting buiten.
Wie koopt mijn appartement? Dan kan ik een leuk huis met garage en oprit uitzoeken.

Verder droog ik met de detail spray van Adams.
Shampoo en klei heb ik ook van Adams.
 
Laatst bewerkt:
Een jaar standtijd is ook wel erg optimistisch!

Je moet toch echt wel (minstens) 2x per jaar je auto in de was zetten.
1x als het mooie weer begint... en 1x als voorbereiding op de winter.

Bij de winterprep ga je eerder voor een wat met een goede standtijd.. en zomers zal je meer voor een showwax kunne gaan als je dat mooi vind.. maar dan moet je meestal nog vaker waren. (maar dat vinden we hier leuk)

Ik ben geen fan van die Fusso bende.. en goede was voor de winter voor een leuke prijs vind ik Collinite 476.

En als ik in de winter de auto was gebruik ik graag Bath+ om de waslaag een extra boost te geven.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Heb die zojuist in mn verlanglijstje geplaatst, kun je misschien vertellen waarom je er geen fan van bent?

Jacco, ik heb deze ook ooit gekocht, geprobeerd en weer verkocht,.... Hier nog iemand die er geen fan van is,.... Lastige wax, kunt met momenten wazen krijgen/veroorzaken, en opbrengen en afnemen vind ik zelf totaal niet prettig. Een wax moet doen wat jij wilt, en jij moet niet doen wat een wax wilt.kortom het moet je liggen,... @nicknameless heeft er bijvoorbeeld erg goede (slechte) ervaringen mee :joy:

Daarbij zou ik niet eens meer willen dat een wax zo'n lange standtijd heeft of zou kunnen hebben. Drie/vier maanden is meer dan voldoende, je wilt tenslotte toch wel wat vaker waxen. Anders kun je beter voor een coating kiezen, maar ik ben ook geen coating man.

Wat je wel kunt doen, de Fusso toch kopen, drie lonten er in stoppen. En dan als cadeau geven aan je vriendin voor op de salontafel. Heb je er een leuk kaarsje staan ;)
 
  • Leuk
Reactions: Altos
@Jeroen Dat wordt een prijzig kaarsje dan haha.

Op dit moment heb ik de Rainforest Rub van Dodo Juice, en de Autofinesse Temptation.
De Dodo Juice wax bevalt prima, maar ik vond de Temptation toch tegenvallen, meer qua beleving dan qua prestaties.

Ik zoek eigenlijk gewoon een mooie maar vooral prettig te gebruiken wax om de Dodo mee af te wisselen.
 
+1 voor @Zluytr
+1 voor @Jeroen

Wat gebruiken jullie om in de wintermaanden beschermd te blijven? Ik zelf dacht aan een autoshampoo met was.
Normaal zette ik de auto vóór de winter (WinterPrep) in 2 lagen Collinite 476s. Goedkope wax, werkt als een tiet. :p Wassen doe ik in de winter veel minder en dan alleen als de auto écht opvallend smerig is geworden.

Recent heb ik de Bathe+ geprobeerd middels de foamlans en dit word mijn nieuwe go-to manier van tussendoor effe boosten. Wassen zoals we altijd doen, foamen met Bathe+ 1:10 en drogen met water.

Voor de wintermaanden ga ik dit ook doen.


Greeetz
 
  • Leuk
Reactions: Dieter
Kijk anders bijvoorbeeld eens naar de Barrier reef wax van Surf City Garage, staat hier ook thuis, prettige wax, smeert goed, ruikt, prima, en poetst prettig uit standtijd een maandje of drie denk ik. En geen gekke prijs, krijgt er zelfs een doekje en een pad bij. Een leuke wax om mee af te wisselen, ik ben er wel fan van maar het is op dit moment ook de enige :yum
 
  • Leuk
Reactions: Stefan O
Thanks voor de tips heren!

Ik denk dat ik eerst mijn Finesse wil verkopen, en dan eens rond ga kijken wat ik kan vinden, had zelf nog niet aan 2e hands gedacht maar dat is wel een goede manier om aan iets net een beetje anders te komen.
 
Wat is het verschil tussen Fusso en Collinite?
Ik vind die Fusso niet zo vreemd. Dun aanbrengen op de hele auto zodat het kan curen. Niet in de zon staan. Uitpoetsen met een microvezel doek en dan aan laag twee beginnen. Ik heb geen wazen gezien, kwestie van goed uitpoetsen. Net zo easy als wax on, wax off van Surf City's Garage.

Zoals je kunt lezen heb ik ook de Surf City Garage Great Barrier Reef gebruikt. Je moet dan wel elke drie maanden de auto in de was zetten.
 
Als je tevreden bent met de Fusso, moet je die lekker blijven gebruiken ;)

Maar verwacht geen 12 maanden
 
Eens met @Zluytr, ik ben zelf ook een tevreden Fusso gebruiker maar 12 maanden ga je niet halen. Een simpele werkelijk is altijd de opgegeven standtijd delen door de helft. Dan kom je vaak meer in de buurt.
 
De 12 maanden verwachtte ik ook totaal niet. Moet zeggen dat 6 a 7 maanden nog netjes is.
Is die Collinite zoveel beter / anders of is het zo iets als de één zweert bij Nike en de ander bij Adidas?

Ik ga zo een bestelling plaatsen zodat ik de winter kan overbruggen met deze spullen:

Meguiars Ultimate Wash and wax shampoo
Monello Acquafobia
 
Vandaag heeft het geregend en mijn auto is de enige die nog druppels op het dak en de kap heeft liggen. Uiteraard een beading van niks maar goed de wax laag zit er al op sinds april 2016

Welke shampoo met wax is aan te raden voor in o.a. de wintermaanden?