• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wasvragen

Giltix

Detailing chief
9 okt 2017
311
75
25
Limburg
Hoi!

Ik had een paar vraagjes met betrekking tot het wassen. Laat ik jullie even door mijn stappenplan meenemen.
Ik gebruik altijd 2 emmers (wash en rinse) en het Monello Thick Mitt.

1. Foamen met Monello Foam (of foam van een ander, door niet CC verkocht merk), laten in werken (~5 min) en afspuiten.
2. Inspuiten van velgen met een goedkope velgenreiniger. Inwerken met een kwast, daarna afspuiten.
3. Afhankelijk van het vuil op de velgen nog een keer inspuiten met non-ferro, inwerken, dan afspuiten.
4. Auto wassen met Monello Lavare, beginnen bij het dak, rondom gelijkmatig naar beneden werken.
5. Auto afspuiten.

6. Daarna wordt het tijd om te drogen, dit brengt me bij de eerste vraag:
- Mijn droogdoek (Senza Acqua) trekt altijd waterstrepen over de lak en droogt niet netjes. Ik moet zeker 2 keer over een plek heen gaan om de plek volledig droog te krijgen.
- Ik heb altijd nog wel zwarte plekken (best groot) in mijn droogdoek, zelfs na 2x wassen. Ik ben er zeker van dan ik dan 2x geen stukken heb overgeslagen. Kan dit een oorzaak hebben buiten dat de auto, vermoedelijk, toch nog niet goed genoeg gewassen is?

7. Na het drogen breng ik een LSP aan (meestal collinite 845 of Natty's Red van PBW) icm een Disco Rosso.

8. De ruiten doe ik met Cristallino en de Monello Vetro Bianco
- Als ik de ruiten uitwrijf om ze als een spiegel uit te laten zien krijg ik niet altijd een vlekvrij resultaat. Iemand tips?

9. Vervolgens de laatste kleine details en de auto nalopen.

----

Ik heb gemerkt dat mijn rubbers altijd zwart afgeven. Kan ik dit voorkomen? Zijn er algemene wastips per stap die jullie kunnen geven?
Ik heb het gevoel alsof ik op sommige dingen nog te kort schiet om echt 100% de veilige manier te poetsen en dat zou ik wel graag willen doen. Ik was op straat dus ben sowieso altijd blootgesteld aan de elementen. Ben op zoek naar een loods die ik af kan nemen, zodat ik met alle rust poetsen kan. Hoe gebruiken jullie de verschillende types doeken eigenlijk? Ik gebruik de Vetro Bianco voor ruiten/spiegels en de Peluche Verde voor de rest van de werkzaamheden. Resultaat: soms behoorlijk zwarte doeken (waar ze eerst groen waren :p). Hoe wassen jullie ze? 30 graden? Ik heb de Typhoon van PBW in mijn bezit dus daar was ik iedere keer mee.

Ik ben me er van bewust dat deze vragen vast allemaal al eens gesteld zijn geworden, dus excuses voor eventueel dubbele.
 
Gyeon - Silk Dryer droogdoek kopen!!!!!!

1a. Tijdens het foamen, alle deursponningen, naden, kieren, motorcompartiment langsgaan met een zachte kwast en een APC.

1 t/m 5 verder prima.

Zwarte plekken in je droogdoek, inderdaad zoals je zelf al zegt niet goed gewassen, betekent dus vuil, dit zou verholpen moeten zijn na het uitvoeren van stap 1A. Ook met een aparte washmitt de onderste delen wassen.

7. Prima!

8. 2 doeken, op de ene doek VEEL product sprayen, verdelen, met de andere schone droge doek vetro bianco SNEL droog boenen. Snelheid is belangrijk hier, omdat je ervoor wilt zorgen dat het product niet verdampt.

Laatste omtrent de rubbers, na het wassen, wanneer de auto nog nat is, apc sprayen op de rubbers. En deze langs gaan met een oudere schone vochtige doek. Doorgaan tot het een stuk minder zwart is op je doek, zal altijd wel wat afgeven, daarna voeden!

Doeken moeten gewoon schoon zijn na een wasbeurt, je bent aardig op weg, met typhoon wassen op 40°C.
 
  • Leuk
Reactions: internetboarder
Mijn droogdoek (Senza Acqua) trekt altijd waterstrepen over de lak en droogt niet netjes. Ik moet zeker 2 keer over een plek heen gaan om de plek volledig droog te krijgen.

Ik gebruik meestal 2 droogdoeken. Eentje om het grote gros eraf te halen (Silk Dryer of Dry me Crazy bv) om daarna met een droge doek om het glanzend te krijgen Soft Dryer of Drying Diamond)

Ik heb altijd nog wel zwarte plekken (best groot) in mijn droogdoek, zelfs na 2x wassen. Ik ben er zeker van dan ik dan 2x geen stukken heb overgeslagen. Kan dit een oorzaak hebben buiten dat de auto, vermoedelijk, toch nog niet goed genoeg gewassen is?

Als je droogdoek vies wordt dan is je auto simpelweg niet goed gewassen ;)

Als ik de ruiten uitwrijf om ze als een spiegel uit te laten zien krijg ik niet altijd een vlekvrij resultaat. Iemand tips?

Probeer met 2 doeken, bijvoorbeeld de senza bordi en de een glas doek. Ruitenreiniger sprayen, goed verdelen en inwerken met de SB en direct met de glas doek afnemen. Als dit ook niet werkt kun je eens een glas polijst middel proberen, deze reinigen de ruiten echt grondig. DJ of Turtle Wax hebben een goede en makkelijk te verwerken eentje.

Wassen van doeken : https://forum.carclean.com/threads/battle-poorboys-world-typhoon-vs-nanolex-microfiber-wash.18398/
 
Ik zou zelf eerst met de velgen beginnen. Ik zou deze sowieso eerst afspuiten of zelfs foamen. (Ook op velgen krijg je krasjes)

En dan is het een beetje hoe makkelijk de vekgen schoon te maken zijn. Bij makkelijker velgen foam ik de auto in, maak de velgen schoon en spuit alles af. Zit er meer werk in, dan die je eerst de velgen en foam je daarna de auto.

En is velgen reiniger echt elke keer nodig? Ik gebruik dit namelijk echt nooit.
 
+1 voor de eerdere reacties. :D

* Je stappenplan is weinig mis mee en tips heb je al gekregen.
* Senza Aqua's zijn prima droogdoeken. En ja, als je de auto correct afspoelt kan je met één doek drogen. (XL-versie) Onderhoud c.q. correct wassen van je doeken is ook belangrijk.
Vuile droogdoek = vuil geraakt of een vette plek of rubbers/trim die afgeven.
* Een glasreiniger + doek/pad om te schrobben, daarna afnemen met een glas-doek of simpelweg papier (oude kranten werken zelfs goed) moet voldoende zijn. Herhalen kan nodig zijn uiteraard.
* Rubbers/trim die afgeven maak ik schoon met bijv. APC. Hierna zijn ze schoon en voed ik ze met een dressing die ik na inwerken weer afneem. Zo geven ze niet meer af.
* Doeken wassen, wat ik toevallig zo moet gaan doen met vrijwel al mijn doeken, doe ik door de eerst in schoonmaak-azijn te laten weken. Zo breken de producten/vuil/kalk in de doeken al een stuk af. Vervolgens gaan ze vanuit deze week direct op 30/40 graden in de wasmachine met een MF-wasmiddel zoals inderdaad Typhoon. Centrifugeren zet ik meestal op 400-800 of zelfs 1200. Zo komen de doeken niet zeiknat uit de machine.
Vervolgens klop ik elke doek uit en hang en dan op de waslijn. (Zacht, fluffy en schoon)(Wasprogramma is Snelle Was of Handwas, met Extra Spoelen)
 
Ik vouw mijn grote doeken altijd op en gebruik steeds een schoon gedeelte. En wrijf of knijp ze ook nooit uit want beide vind het MF niet lekkah en is eigenlijk ook nooit nodig. :p
 
Je vouwt je doek toch in delen? Dan heb je sowieso al minimaal 4 kanten wat al meer is dan je 3 doeken.

Buiten dat, absorbeert de grote doek ook vele malen beter.

Die kleine doeken zijn leuk voor velgen en sponningen, maar daar houd het ook wel mee op.
 
Ik weet niet of dit correct is maar :

na het wassen doe ik mijn doeken laten droge aan het rek. Daarna op de koude stand in de droge. Dan ploffen ze net iets meer op.
 
Iedereen bedankt voor de tips!

En is velgen reiniger echt elke keer nodig? Ik gebruik dit namelijk echt nooit.

Ik gebruik een niet zure velgenreiniger als een opspuitbaar 'sopje', spuiten is makkelijker dan via een emmer opbrengen vind ik. Meestal zijn ze dan al mee gefoamed en haal ik het vuil er zo uit met een kwast.

Rubbers/trim die afgeven maak ik schoon met bijv. APC

Maak het uit dat ik enkel APC+D heb? Ik wil de rubbers niet laten uitdrogen. Waarmee voedt je de rubbers?


Doeken wassen, wat ik toevallig zo moet gaan doen met vrijwel al mijn doeken, doe ik door de eerst in schoonmaak-azijn te laten weken.

In onverdunde schoonmaakazijn? Is dat niet schadelijk?
 
Niet voor je doeken, wel voor de wasmachine ;)

Je kan beter natuurazijn pakken.

(Denk dat Patrick wel verdunde azijn bedoeld natuurlijk)
 
Oh donders, niet in onverdunde azijn. :S Warm water met azijn. Verhouding let ik nooit zo op, maar ik gok 1:4 ofso.

Ooh, da's een goeie, @Zluytr. Nou doe ik dit maar één keer in de zoveel tijd, zelfs toen ik elke om de paar dagen waste. Maar, good to know!
 
Wat ook helpt is voor het drogen gewoon met de tuinslang zonder sproeikop de wagen nog is afspuiten zonder straal, dus eroverheen laten lopen. Dan loopt het meeste water er zo af, als je goede shampoo gebruikt heb.